Annons

Case/fodral till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Är det någon som har något bra förslag på case/fodral som passar en D70 med tillhörande 18-70-objektiv?

Alltså litet och smidigt men ändå skyddande och enkelt..

Idéer?
 
Smidigt/Bra/Billigt

Jag kör med en Lowepro Toplod Zoom Mini, den passar perfekt till en D70 med Kitgluggen + en yttre ficka för extra batteri,putsduk el. kort.
Det känns som kameran är bra skyddad i den.
Den kostade 290 kr.
 
Jag har en LowePro Topload Zoom 2 som jag har när inte hela utrustningen behöver följa med. Jag får plats med D70 med 70-210/4-5.6 monterad och en 50/1.8 (båda två utan motljusskydd monterade då) i huvudfacket. Om du inte tänker på eventuellt införskaffande av telezoom i framtiden så är kanske Topload Zoom 1 eller Mini (minin har ju Peter redan tipsat om) kan vara bättre alternativ. De är ju lite mindre.
Sen finns det ju, andra tillverkare åxå, som tex Tamrac, som Mats tipsade om. Lowepro tycker jag rent generellt ger ganska mycket för pengarna dock.
 
Jag håller med Robert Petersson.
En Lowepro topload zoom 2 fungerar perfekt.
Den är dessutom vattentät.
Enligt uppgift skall den ha spolats med vatten konstant under 5 dagar i samband med Fotokina.
Den var helt torr inuti!
 
Vattentät har jag svårt att tänka mig. Det lär komma in vatten vid dragkedjan till locket/öppningen om inte annat. Det är inte någon av Topload AW-modellerna du tänker på?
 
elohim skrev:
Är det någon som har något bra förslag på case/fodral som passar en D70 med tillhörande 18-70-objektiv?

Alltså litet och smidigt men ändå skyddande och enkelt..

Idéer?
God Morgon!


Jag köpte Nikons egna softcase anpassad före D70, CF D70 tror jag den heter. Denna lilla sak kostade nästan 500 kr och rekomenderas INTE !!!!
Fodralet knäpps på runt kameraremmen men den är för det mesta i vägen vid praktisk fotografering. Dessutom saknar den dragkedja och torde ge ett näst intill obefintligt skydd mot stötar och väta. Sen är den för liten, vet inte hur den funkar med en 18-70 men med en 18-35 känns det som att stoppa ner kameran i en kondom......

Ända fördelen är att den är rätt snygg, köp inte den! Jag har också testat en Tamrac topload väska, funkar bra!

Johan
 
Det är en topload zoom 2.
Man kan ju alltid diskutera vad vattentät innebär.
Den är ju knappast dränkbar.
På produktbeskrivningen står det "Tough water-resistant outer material.
Outer fabric: water-resistant 600D TXP™ and 600D TXP™ ripstop
".
Jag var inte själv på Fotokina, så mina uppgifter är i andra hand...
 
"Water restistant" är ju inte riktigt samma som "water proof". Den tål säkert en hyfsad regnskur utan att kameran lider av det, men det är knappast så man kan spola med vattenslangen på den halva dagen.

Men jag har inte testat, så jag bara återger vad jag tror. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.