Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Captions?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Hej

Ska skicka in till denna tävlingen i veckan Times Young Photographer

Ska skicka in digitalt och då är kraven följande "(JPEG format only, files no larger than 300kb, digital captions must be attached to the digital images)"

Någon som vet vad de menar med "digital captions"?

försvinner exif informationen om man använder "save for web"?
funderar om de vill att jag ska infoga mina kontaktuppgifter i bilden på något sätt?

Om du tar "save for web" så tappar bilden kvalité, samt sparas i gif (vilket kanske går att ändra så den sparar i jpeg)

Är det inte bättre om du tar save as, och begränsar storleken till 300kb?
Så brukar jag göra, och då överlever exif informationen, vet inte riktigt vad man ska göra för att ta bort den..

Ur Merriam-Webster's Collegiate Dictionary

Main Entry: 1cap·tion
Pronunciation: kap-shn
Function: noun
Etymology: probably short for certificate of caption (taking, seizure)
Date: circa 1670
1 : the part of a legal document that shows where, when, and by what authority it was taken, found, or executed
2 a : the heading especially of an article or document : TITLE b : the explanatory comment or designation accompanying a pictorial illustration c : a motion-picture subtitle

Se alternativ 2b. EXIF kan vara bra att sända med, men caption kan också betyda de vanliga uppgifterna om upphovsman, titel på fotografiet, datum och litet andra uppgifter som iofs finns i EXIF.

norda83 skrev:
Om du tar "save for web" så tappar bilden kvalité, samt sparas i gif (vilket kanske går att ändra så den sparar i jpeg)

Är det inte bättre om du tar save as, och begränsar storleken till 300kb?
Så brukar jag göra, och då överlever exif informationen, vet inte riktigt vad man ska göra för att ta bort den..

Bilden förlorar inte på något sätt mer kvalité än vid spara som, däremot är spara för webben bättre eftersom du kan se en förhandsgranskning av hur den ser ut efter komprimering samt hur stor den blir.

Anddje skrev:
Bilden förlorar inte på något sätt mer kvalité än vid spara som, däremot är spara för webben bättre eftersom du kan se en förhandsgranskning av hur den ser ut efter komprimering samt hur stor den blir.
Ahh, se där.. Där fick jag lära mig något också!
Edit: Fasiken, man har ju större kontroll över bilden när man sparar för webben, det trodde jag verkligen inte.. Tackar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar