ANNONS
Annons

Canons nya budget-fullformat (6D - Rykte)

Produkter
(logga in för att koppla)
Introducing the EOS 6D, Canon's challenger to the Nikon D600:
Resolution: 20.2 megapixels
Speed: 4.5 fps
Auto Focus: 11-points
Viewfinder: 97% coverage only
Storage: Single SD card slot only
Flash: No built-in flash, no AF Assist Lamp
Availability: December 2012
 

Bilagor

  • BXc6H.jpg
    BXc6H.jpg
    19.3 KB · Visningar: 660
Introducing the EOS 6D, Canon's challenger to the Nikon D600:
Resolution: 20.2 megapixels
Speed: 4.5 fps
Auto Focus: 11-points
Viewfinder: 97% coverage only
Storage: Single SD card slot only
Flash: No built-in flash, no AF Assist Lamp
Availability: December 2012

Hahaha ja jag ska erkänna att jag tänkte faktiskt samma sak :) men det blir nog en fin kamera denna också.
 
Klart, nu när alla amatörer sitter på DX-hus gäller det ju att hitta en ny marknad.
Men jag vet inte... All fokus på brusfria bilder vid ISO 12800 känns rätt ointressant för mig.
 
Bortsett från GPS och Wifi ser jag inte att kameran erbjuder något över 5DII. Varför köpa den ist för de sista exen av 5DII eller beg av samma? Sedan tror jag att det är i stort sety samma sensor som 5DIII. Jag tänker så här: sökaren har 97% täckning av 24x36mm. Om sensorn nu också är 97% av 24x36mm och använder samma sensor som 5DIII får man ungefär 20mp medan sökaren visar 100% av det som kommer på sensorn medan prismat kan vara billigare och mindre än i 5DIII. De sista procenten står ju för en hel del i storlek på prismat.

Sedan, som dpreview skriver, om man idag har en cropkamera och bara kan behålla sin FF telezoom vid byte till FF måste det finnas en stor risk att van väljer att byta märke istället. Själv har jag mycket hellre en mer avancerad autofokus och mer metall i huset (som D600) än inbyggd GPS och trådlös uppkoppling.
 
11 fokuspunkter är för mig helt okej. Då slipper man bläddra igenom en massa punkter när man byter. Däremot undrar jag om hastigheten och vart joysticken tog vägen?
 
Kommer säkert att bli lika utskälld som min 60D... Men är väldigt likt vad jag hoppades på.

Priset måste dock komma ner under 15tkr innan jag blir en seriös spekulant
 
Man får väl bara gratulera alla Canon-ägare och presumtiva sådana. Det verkar vare en trevlig kamera!
(lägger mig inte i jämförelsedebatten).
 
Lite besviken på att den inte har lite mer feta specs, men om jag tänker efter är det inte mer än detta jag egentligen behöver. Använder i princip bara centerfokus tex, och den behöver inte vara snabbare för min del.
Låter frestande med bättre egenskaper i svagt ljus än 5dmIII också.

Har just nu 60d med 17-55, och den kombon är ju svår att slå, men jag har suktat länge efter FF.....
Skulle sakna vinkelskärmen, men wifi kan ev avhjälpa det vid studiofotografering....
hmm........

Har ju en gammal Tamron 28-75 2,8 liggande.........

Vad svårt det blev.....
 
Problemet är priset - 2099 USD vilket blir samma som D600. Eftersom även många Canonägare med aps-c kameror måste byta objektiv för att gå över till FF varför välja denna och inte D600?
 
Problemet är priset - 2099 USD vilket blir samma som D600. Eftersom även många Canonägare med aps-c kameror måste byta objektiv för att gå över till FF varför välja denna och inte D600?

Där för att många med aps-c sensor inte automatiskt kör med "crop-objektiv".
Och vad säger att dom skulle trivas bättre med en Nikon?
 
Där för att många med aps-c sensor inte automatiskt kör med "crop-objektiv".
Och vad säger att dom skulle trivas bättre med en Nikon?

Vad jag hävdar, som också är ett perspektiv som dpreview drog upp, är att många prospektiva köpare har få FF objektiv och då EF-S/cropobjektiven ändå måste/bör bytas ut blir tröskeln att byta märke låg. Om man inte värdesätter wifi och GPS inbyggt är D600 bättre specad. F f a skiljer autofokus till Nikons fördel.
 
Jag tror att Canon har färdiga prototyper med lite olika specar, redo för produktionslinan med kort varsel.

Jag tror däremot inte att de drar igång någon lina före Nikon annonserat något konkret i den här klassen.

När det gäller specarna så tycker jag de senaste ryktena låter super. Får jag 60D specar plus 5Dmk3 sensorn och följande fokus vid filmning så föredrar jag därefter lägre pris jmf. bättre spec.

Visst kan man ha den ängsliga strategin men det är ju själva definitionen på att någon annan är marknadsledare och frågan är hur det lirar med Canons självbild. Verkar lite gubbigt om du frågar mig och skvallrar om lite dåligt självförtroende..
 
Lite "Intresseklubben antecknar" över det här inlägget, men jag kommer köpa den här kameran nån gång i början av nästa år (om det nu inte blir nån hiskelig köperi-kö på den). Är ute efter FF då jag, när andan faller på, fotar lite bröllop. Får för mig att den här kommer passa rätt bra på sådana uppdrag.

Sitter just nu med en snart 3 år gammal 7D och en betydligt nyare 60D. Kommer göra mig av med 60'an (inbyte eller Blocket-försäljning) tillsammans med en Tamron 17-50/f2,8 och en Sigma 30/f1,4. Resten av mina gluggar funkar bra på FF. Det gör väl på sätt ovan nämnda gluggar också, förutom att de inte tecknar fullt ut.

7'an kommer få vara kvar då jag ibland behöver ha farten i den kameran...

Över och ut.
 
Där för att många med aps-c sensor inte automatiskt kör med "crop-objektiv".
Och vad säger att dom skulle trivas bättre med en Nikon?

Precis! Skulle vara intressant att verkligen veta hur många % med Canon cropkamera som har EF resp EF-s objektiv. Rena nybörjare har säkerliken de lite billigare objektiven men de som har lite koll på läget har nog börjat följa rådet att börja med att uppgradera objektiven först för det ger mer än att först uppgradera kameran när man ändå sitter på "amatörobjektiv". Jag kanske är ett undantag men har själv "full uppsättning" av FF objektiv (2 L och två från andra märken) trots att jag har en 550D och plåtar med. Visserligen har jag 2 icke FF-kompatibla men de använder jag aldrig iallafall så de skall krängas hur som helst.

Som sagt, skulle vara kul att få en hum hur andra med Cropkameror från canon som ens har tanken att uppgradera till FF har det ställt med objektiven. Tror faktist inte jag är ensam som kan göra en rätt smidig uppgradering till FF om jag velat.
 
Precis! Skulle vara intressant att verkligen veta hur många % med Canon cropkamera som har EF resp EF-s objektiv. Rena nybörjare har säkerliken de lite billigare objektiven men de som har lite koll på läget har nog börjat följa rådet att börja med att uppgradera objektiven först för det ger mer än att först uppgradera kameran när man ändå sitter på "amatörobjektiv". Jag kanske är ett undantag men har själv "full uppsättning" av FF objektiv (2 L och två från andra märken) trots att jag har en 550D och plåtar med. Visserligen har jag 2 icke FF-kompatibla men de använder jag aldrig iallafall så de skall krängas hur som helst.

Som sagt, skulle vara kul att få en hum hur andra med Cropkameror från canon som ens har tanken att uppgradera till FF har det ställt med objektiven. Tror faktist inte jag är ensam som kan göra en rätt smidig uppgradering till FF om jag velat.

Här har du en till :)

Det enda crop-objektivet som jag köpt är det som hängde med första crop-kameran jag köpte. Därefter så har jag enbart satsat på ff-objektiv då jag såg ff som den naturliga utvecklingen. När jag köpte andra crop-kameran så köpte jag den utan objektiv och gav bort första kameran med kitobjektivet till min dotter då jag hade skaffat några ff-objektiv under tiden. När jag sedan för tre år sen köpte första ff-kameran så hade jag en bra objektivuppsättning att sätta på den...eller på min crop-kamera :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.