LeffeHP
Aktiv medlem
Enligt artikeln här på Fotosidan är sensorn en nyare typ än i 5D3.Sedan tror jag att det är i stort sety samma sensor som 5DIII.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt artikeln här på Fotosidan är sensorn en nyare typ än i 5D3.Sedan tror jag att det är i stort sety samma sensor som 5DIII.
Enligt artikeln här på Fotosidan är sensorn en nyare typ än i 5D3.
Ja, det säger de alltid. Om man skär bort 3% av en sensor - är det inte per modern definition en "ny sensor"? Hur mycket måste man ändra för att få kalla den "ny"? Jag tar snack om nya sensorer med en nypa salt tills den bevisligen skiljer sig på ett betydande sätt. Det verkar också osannolikt att Canon skulle ha så många olika sensorer i produktion samtidigt - 18mp crop, 18,21,22 mp FF. Visst kan jag ha fel, men tills motsatsen är bevisad så antar jag att det är en lätt beskuren 22mp sensor.
Då skulle den ju få en crop-faktor?
Fast crop faktorn i area räknat är nästan obefintlig - 1,05x. Canon har gjort liknande förr mellan 10D och 350D.
Du menar alltså att texten nedan, som är saxad ur artikeln, är struntprat?
"Småbildssensorn på 20 megapixel är nykonstruerad och har brusreducering för varje bildpunkt. Canon hävdar att sensorn är känsligare och därför ger lägre brus i svagt ljus än 5D Mark III. ISO-omfånget är samma som på EOS 5D Mark III, det vill säga ISO 100–100.400."
Personligen kan jag inte värdera vad som skrivs, men det torde vara förödande för Canon om det de skriver inte stämmer...
Bortsett från GPS och Wifi ser jag inte att kameran erbjuder något över 5DII. Varför köpa den ist för de sista exen av 5DII eller beg av samma? Sedan tror jag att det är i stort sety samma sensor som 5DIII. Jag tänker så här: sökaren har 97% täckning av 24x36mm. Om sensorn nu också är 97% av 24x36mm och använder samma sensor som 5DIII får man ungefär 20mp medan sökaren visar 100% av det som kommer på sensorn medan prismat kan vara billigare och mindre än i 5DIII. De sista procenten står ju för en hel del i storlek på prismat.
Sedan, som dpreview skriver, om man idag har en cropkamera och bara kan behålla sin FF telezoom vid byte till FF måste det finnas en stor risk att van väljer att byta märke istället. Själv har jag mycket hellre en mer avancerad autofokus och mer metall i huset (som D600) än inbyggd GPS och trådlös uppkoppling.
Visst kan man ha den ängsliga strategin men det är ju själva definitionen på att någon annan är marknadsledare och frågan är hur det lirar med Canons självbild. Verkar lite gubbigt om du frågar mig och skvallrar om lite dåligt självförtroende..
Vad betyder att mittpunkten i AF är extra känslig ned mot -3EV? man kan få AF med ännu ljusstarkare objektiv? bättre i dåligt ljus? Få AF med bländare 8? eller något helt annat?
Vad betyder att mittpunkten i AF är extra känslig ned mot -3EV? man kan få AF med ännu ljusstarkare objektiv? bättre i dåligt ljus? Få AF med bländare 8? eller något helt annat?
Eller bara om att Canon var nöjd med situationen innan Nikons släpp och inte såg någon som helst anledning att konkurrera med sina egna 5DMKII och MkIII
Som sagt, skulle vara kul att få en hum hur andra med Cropkameror från canon som ens har tanken att uppgradera till FF har det ställt med objektiven. Tror faktist inte jag är ensam som kan göra en rätt smidig uppgradering till FF om jag velat.
Jag tror ju som jag skrivit att Canon haft ett par prototyper klara länge.
När nu Nikon släppte sin D600 så plockade man fram den prototyp som man tror ska hindra folk från att hoppa över till Nikon samtidigt som den ska få så få som möjligt att skippa 5DMkIII
Fast jag vill inte hävda att sensorn måste vara 100% identisk med den i 5DIII och bara beskuren men den kan ha fått någon liten förändring och d u vara beskuren. Men för mig är en sensor bara genuint ny om den har en annan pixelsammansättning med i regel annan pixeldensitet men så vill inte tillverkarna kalla det för då finns inte mycket nytt.