Annons

Canons nya budget-fullformat (6D - Rykte)

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt artikeln här på Fotosidan är sensorn en nyare typ än i 5D3.

Ja, det säger de alltid. Om man skär bort 3% av en sensor - är det inte per modern definition en "ny sensor"? Hur mycket måste man ändra för att få kalla den "ny"? Jag tar snack om nya sensorer med en nypa salt tills den bevisligen skiljer sig på ett betydande sätt. Det verkar också osannolikt att Canon skulle ha så många olika sensorer i produktion samtidigt - 18mp crop, 18,21,22 mp FF. Visst kan jag ha fel, men tills motsatsen är bevisad så antar jag att det är en lätt beskuren 22mp sensor.

Ja, det säger de alltid. Om man skär bort 3% av en sensor - är det inte per modern definition en "ny sensor"? Hur mycket måste man ändra för att få kalla den "ny"? Jag tar snack om nya sensorer med en nypa salt tills den bevisligen skiljer sig på ett betydande sätt. Det verkar också osannolikt att Canon skulle ha så många olika sensorer i produktion samtidigt - 18mp crop, 18,21,22 mp FF. Visst kan jag ha fel, men tills motsatsen är bevisad så antar jag att det är en lätt beskuren 22mp sensor.

Då skulle den ju få en crop-faktor?

Fast crop faktorn i area räknat är nästan obefintlig - 1,05x. Canon har gjort liknande förr mellan 10D och 350D.

Du menar alltså att texten nedan, som är saxad ur artikeln, är struntprat?
"Småbildssensorn på 20 megapixel är nykonstruerad och har brusreducering för varje bildpunkt. Canon hävdar att sensorn är känsligare och därför ger lägre brus i svagt ljus än 5D Mark III. ISO-omfånget är samma som på EOS 5D Mark III, det vill säga ISO 100–100.400."

Personligen kan jag inte värdera vad som skrivs, men det torde vara förödande för Canon om det de skriver inte stämmer...

Ska bli intressant att se vad för påverkan på pris på t ex 5D II som denna kan ha. Cyberphoto tar nu i initialskedet 17990 för 6D och 16990 för gamla trotjänaren 5D II.

Måhända kanske blir det uppgradering snabbare än man anat om 5D IIan "kastas efter en" så fort man visar sig i en fotobutik..:).

Du menar alltså att texten nedan, som är saxad ur artikeln, är struntprat?
"Småbildssensorn på 20 megapixel är nykonstruerad och har brusreducering för varje bildpunkt. Canon hävdar att sensorn är känsligare och därför ger lägre brus i svagt ljus än 5D Mark III. ISO-omfånget är samma som på EOS 5D Mark III, det vill säga ISO 100–100.400."

Personligen kan jag inte värdera vad som skrivs, men det torde vara förödande för Canon om det de skriver inte stämmer...

Det är väl inget nytt eller specifikt för Canon att hävda att en sensor är nykonstruerad eller ny? Vad är en "ny" sensor? Nikon hävdar ju ibland att deras sensorer är deras egna trots samma pixeldensitet som Sony. En minimal justering ändrar ju sensorn så att den är "ny" eller "egen". Sedan har jag för mig att 5DIII också har en motsvarande brusreducering. Canon skriver ju inte "till skillnad från 5DIII sensorn...." men det är ju vi som kanske vill läsa det så. Det vi läser in i Canons text som inte står må vara missvisande men inte en lögn för det. Men, vi får se.... Man skall dock vara noga att läsa in om någon räknar ut pixel pitch hos 20mp och 22mp sensorn att de inte bara tagit 24 resp 36mm och räknat på hur stora pixlarna borde vara om man delade med 20 utan faktist mätt pixlarna.

Fast jag vill inte hävda att sensorn måste vara 100% identisk med den i 5DIII och bara beskuren men den kan ha fått någon liten förändring och d u vara beskuren. Men för mig är en sensor bara genuint ny om den har en annan pixelsammansättning med i regel annan pixeldensitet men så vill inte tillverkarna kalla det för då finns inte mycket nytt.

Bortsett från GPS och Wifi ser jag inte att kameran erbjuder något över 5DII. Varför köpa den ist för de sista exen av 5DII eller beg av samma? Sedan tror jag att det är i stort sety samma sensor som 5DIII. Jag tänker så här: sökaren har 97% täckning av 24x36mm. Om sensorn nu också är 97% av 24x36mm och använder samma sensor som 5DIII får man ungefär 20mp medan sökaren visar 100% av det som kommer på sensorn medan prismat kan vara billigare och mindre än i 5DIII. De sista procenten står ju för en hel del i storlek på prismat.

Sedan, som dpreview skriver, om man idag har en cropkamera och bara kan behålla sin FF telezoom vid byte till FF måste det finnas en stor risk att van väljer att byta märke istället. Själv har jag mycket hellre en mer avancerad autofokus och mer metall i huset (som D600) än inbyggd GPS och trådlös uppkoppling.

Hur vet du att D600 har mer metall i huset? det är ju bara toppen och bakstycket i metall på D600, hur det är på 6D vet jag inte än, bara att det är plast i toppen för att Wifi o GPS ska fungera.. I Nikonforumet skrev Jakim en avhandling om hur ´mycket bättre plast är än metall.
När det gäller att kunna byta till FF från APS-C så är det inga problem för mig, jag har flera EF pluss ett Tamron som fungerar, de EF-S objektiven jag har passar bra till De APS-C jag ändå skulle behålla om jag skulle kompletterade med en FF.
Annars avvktar jag lite med bedömniing tills jag vet lite mer. Men man ska hålla i minnet att såväl 6D som D600 är "instegsmpodeller" i FF och för att hålla priset rel. lågt har man måst spara både här o där.

Visst kan man ha den ängsliga strategin men det är ju själva definitionen på att någon annan är marknadsledare och frågan är hur det lirar med Canons självbild. Verkar lite gubbigt om du frågar mig och skvallrar om lite dåligt självförtroende..

Eller bara om att Canon var nöjd med situationen innan Nikons släpp och inte såg någon som helst anledning att konkurrera med sina egna 5DMKII och MkIII

Vad betyder att mittpunkten i AF är extra känslig ned mot -3EV? man kan få AF med ännu ljusstarkare objektiv? bättre i dåligt ljus? Få AF med bländare 8? eller något helt annat?

Vad betyder att mittpunkten i AF är extra känslig ned mot -3EV? man kan få AF med ännu ljusstarkare objektiv? bättre i dåligt ljus? Få AF med bländare 8? eller något helt annat?

Känslighet ned till -3EV, det betyder att AF fungerar i mycket svagt ljus. Extra käslighet betyder att mittpnkten är käsligare än övriga, det brukar vara så, och att den blir extra känslig vid objektiv med större ljusstyrka, brukar var f:2,8 eller större. Det är också då det det behövs extra exakthet av AF p.g.a. det kortare skärpedjupet. Vilken bländare som sen används under exponeringen saknar betydelse för mätningen som görs med full öppning på bländaren. Vid f:8 kan AF fungera vid kontrastrika motiv, men Canons kameror, utom vissa 1D- modeller har gränsen F:5,6. Ju mindre ljusstyrka på objektivet (ev. med teleförlängare) desto sämre precision, oavsett om kameran uppges klara F:8 (som vissa nyare Nikon) eller ej. En del kameror stänger av AF om objektiv med sämre ljusstyrka än f:5,6 används , (i praktiken är det endast i kombination med teleförlängare man råkar ut för det, Tamrons o Sigmas zoomar med ljusstyrka f:x - 6,3 fungerar, men med sämre precision i långa lägen.

Blir lite tokigt när man skriver att AF är extra känslig med objektiv med bländare f/2,8 och större, när det man menar egentligen är extra noggrann.

Eller bara om att Canon var nöjd med situationen innan Nikons släpp och inte såg någon som helst anledning att konkurrera med sina egna 5DMKII och MkIII

Det tar ett bra tag att ta fram nya modeller. Antingen läcker Nikons organisation ordentligt eller så kom båda två ganska samtidigt på att de modeller de hade var en aning för dyra för en stor del av marknaden och att denna väntade på något nytt (som inte bara var gamla modeller som tillfälligt dumpats) för denna ganska naturliga nische av folk-FF. Det segment som väldigt många tror jag väntat på skulle skapas förr eller senare. Cyberphoto tar nu 17990 för både Canon och Nikon-modellerna i denna nische. Exakt på öret identiskt pris! Det är upplagt för ett riktigt race (t.o.m. chicken race kanske) med stora volymer och möjligen ännu lägre priser och marginaler för tillverkarna. Kunderna är bara att gratulera.

Jag tror ju som jag skrivit att Canon haft ett par prototyper klara länge.

När nu Nikon släppte sin D600 så plockade man fram den prototyp som man tror ska hindra folk från att hoppa över till Nikon samtidigt som den ska få så få som möjligt att skippa 5DMkIII

Som sagt, skulle vara kul att få en hum hur andra med Cropkameror från canon som ens har tanken att uppgradera till FF har det ställt med objektiven. Tror faktist inte jag är ensam som kan göra en rätt smidig uppgradering till FF om jag velat.

3st "crop"-kameror (dvs APS-C), 16 st. EF-objektiv och 1 st. EF-S-objektiv.

Jag tror ju som jag skrivit att Canon haft ett par prototyper klara länge.

När nu Nikon släppte sin D600 så plockade man fram den prototyp som man tror ska hindra folk från att hoppa över till Nikon samtidigt som den ska få så få som möjligt att skippa 5DMkIII

Då borde väl Canon haft ett svar på D800 i fickan? ;) Och Nikon borde ha kontrat 5D Mark II snabbt?

Canon blir sällan totalt överraskande av vad Nikon gör. D3s var ett undantag och en chock för Canon. Men det innebär inte att de bara reagerar på vad den andra gör.

Canon och många andra japanska företag har 10-åriga strategiska produktplaner. Sen får de stuva om i planerna ibland pga trender, konkurrens, naturkatastrofer eller genom att ny teknik blir möjlig.

Det tog Canon väldigt många år att kontra Nikon D3/D3s ... Så går det när man blir tagen på sängen.

Fast jag vill inte hävda att sensorn måste vara 100% identisk med den i 5DIII och bara beskuren men den kan ha fått någon liten förändring och d u vara beskuren. Men för mig är en sensor bara genuint ny om den har en annan pixelsammansättning med i regel annan pixeldensitet men så vill inte tillverkarna kalla det för då finns inte mycket nytt.

24x36 mm är de uppgifter jag har sett. Det går inte ihop med beskuren.

Måste säga att jag är lite kluven till 6D. Som uppgradering från 600D känns den logisk, men 650D fick bättre AF? Upplösningen är helt ok för min del, hade inte haft något emot något lägre ändå, men serietagningen hade gärna fått vara snabbare om så bara i ett crop-läge (som dessutom hade varit praktiskt för de som sitter med Tamron- och Sigma-optik anpassad för APS-C även om nu EF-S inte kan användas på det sättet). Så vad jag har sett hittills ger det mer känslan av en 600D i ett 60D-hus med FF-sensor utan blixt. Lite smått rumphugget, ungefär som det brukar vara när Canon släpper något som ska passa in mellan befintliga modeller.
Inbyggd wi-fi känns helrätt, har saknat en smidig wi-fi-lösning för kameran. Nu hoppas jag bara att priset sjunker rejält. För trots wi-fi och stor sensor i 6D så känns 7D som ett totalt sett bättre alternativ...

Vad gäller objektivpark har jag f.ö. hela tiden hållit en eventuell övergång till FF i tankarna när jag har dreglat över katalogerna :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar