ANNONS
Annons

Canons nya budget-fullformat (6D - Rykte)

Produkter
(logga in för att koppla)
Prissänkning?

OM? det skulle bli en rejäl prissänkning på kvarvarande MK2 hus till runt 14.000:- är det inte ömöjligt att jag köper en, även om den kanske inte levererar lika fina bilder som senaste generationens FF..........................

Jag tillhör också en av de med cropkamera men som hållt objektivparken FF-kompatibel.

Och för att svara Fröderberg, när det gäller de rena proffshusen så tror jag inte Canon agerar som jag tror de gjort med 6D därav inte samma snabba svar på D800. Varför Nikon inte kontrade 5dMkII är en större fråga...

Och för att förtydliga, jag tror helt enkelt att Canon egentligen inte vill vara i det här segmentet pga. sämre marginaler men tvingats hit pga. att Nikon annars fått en för stor kundandel. De här semiproffs APS-C och nu instegs fullformatare fungerar enligt min teori precis som MCD happy-meal: egentligen en förlustaffär men när de små barnen växt upp så blir det nästan självklart för dem att äta BigMac istället för någon av konkurrenternas burgare.

Jag tillhör också en av de med cropkamera men som hållt objektivparken FF-kompatibel.

Och för att svara Fröderberg, när det gäller de rena proffshusen så tror jag inte Canon agerar som jag tror de gjort med 6D därav inte samma snabba svar på D800. Varför Nikon inte kontrade 5dMkII är en större fråga...

Ni har nog bägge rätt, fast på lite olika sätt: Givetvis arbetar de flesta tillverkaer parallellt med flera varianter av modeller och exakt vilken av dem man i slutändan satsar på kan ofta vara ett ganska sent beslut. Men, det finns ändå en del grundbeslut som måste fattas långt i förväg (1-2 år eller mer) och som det sedan kan ta rätt lång tid att ändra på om det visat sig att man gissat lite fel vart marknaden rör sig.

Det här med vilka sensorer man har tillgång till och kan bygga (och ändå tjäna pengar på) är en sådan sak som inte är så lätt att ändra på. Det kan ta åratal. Sedan tllkommer ofta en fördröjning innan man börjar inse och till slut accepterat att man kanske satsat lite fel. Företag är lite som människor, de erkänner ogärna, ens för sig sjäva, att man satsat lite fel. Enbart den processen kan ta tid.

Det här att det förr eller senare skulle komma en småbildskamera i den här prisklassen har ju nog egentligen aldrig varit så speciellt ifrågasatt, det har mest varit en fråga om när. Att Canon och Nikon gör det här så samtidigt tyder på att både tekniken (som tillverkningsprocesser) och marknaden är mogna för det här steget. Trots att vi i forum ofta ifrågasätter intelligensen hos marknadsavdelningar så ha de på det stora hela ofta otäckt bra koll på vad vi kunder tänker och drömmer om.

Som Magnus påpekar så har Canon och Nikon nog generellt mycket bra koll på varandra. Sedan händer det att man faktiskt missar något (som med D3s vars egenskaper överraskade många i branschen) eller ännu vanligare, att man underskattar effekten av något som den andre gör (som Nikon gjorde när Canon först introducerade småbildssensorer eller som Canon gjorde när Nikon introducerade D3).

Och för att förtydliga, jag tror helt enkelt att Canon egentligen inte vill vara i det här segmentet pga. sämre marginaler men tvingats hit pga. att Nikon annars fått en för stor kundandel. De här semiproffs APS-C och nu instegs fullformatare fungerar enligt min teori precis som MCD happy-meal: egentligen en förlustaffär men när de små barnen växt upp så blir det nästan självklart för dem att äta BigMac istället för någon av konkurrenternas burgare.

Semiproffs APS-C och de här kamerorna är nog snarare vinstmaskiner, de är lite av det gyllene ägget: De kombinerar hyfsat stora seriestorlekar med riktigt bra marginaler. och de drar med sig en enorm merförsäljning av (dyra) objektiv, blixtar, batterigrepp (troligen en av Canon/Nikons mest lönsamma prylar) med mera. Och även handlare gillar d ehär kamerorna, de har bra skyltvärde, hyfsade marinaler och drar även för dem med sig en massa ringförsäljning (stativ, ryggsäckar osv).

Det Canon och Nikon rent kortsiktigt antagligen förlorar pengar på är nog snarare de stora proffshusen och superobjektiven - men de är i gengäld snudd på ovärderliga på lång sikt som värdehöjare av varumärket och att de ger så mycket gratis reklam (i tidningtar och på TV).

3st "crop"-kameror (dvs APS-C), 16 st. EF-objektiv och 1 st. EF-S-objektiv.

Mm vi är flera i bara denna tråd. Tror Canon har rätt bra koll där. De som överhuvudtaget ens tänker på FF-hus har säkerligen plåtat ett tag och lämnat kitobjektivet därhän för länge sedan. Sen att 6D är kameran som får en att ta steget är jag skeptisk till. WIFI och GPS i all ära för mig är de "lulllull" och inget som får mig att bestämma mig. Jag hoppas istället på att detta får 5DmkII att droppa lite i pris. 17990 resp 16990 är nog lite för lite skillnad om de vill rensa hyllorna från 5DmkIIor. Jag lurar nog i vassen ett tag (om inte 7Ds fps få mig att slå till på en sådan och strunta helt i FF ett tag).

Från fotosidans artikel: "Det är bara mittpunkten som är av korstyp". Bara en dag gammal nyhet men läst flera som klagat på detta. Vad innebär det för mig som inte riktigt vet och varför vet man att det kommer vara dåligt?

-Jimmy

Från fotosidans artikel: "Det är bara mittpunkten som är av korstyp". Bara en dag gammal nyhet men läst flera som klagat på detta. Vad innebär det för mig som inte riktigt vet och varför vet man att det kommer vara dåligt?

-Jimmy

Mittpunkten är alltid den bästa av fysiologiska orsaker som inte kan ändras. åtskilliga kameramodeller av olika fabrikat har varit utrustade med "enbart" mittpunkten korsformad och fler eller färre enkla vid sidan om. I Canons xxxD t.o.m. +600D är det så men de enkla är vända åt olika håll så att det ändå ska kunna fokuseras om linjerna i motivet är på "fel håll" . Jag förmodar att det är lika på 5D o 5DII.
Många fotografer använder också nästan uteslutande den mittre punkten, så gör jag med min 400D med 7D, som har en avancerad AF, blir det oftast mittpunkt+ de lärliggande som hjälppunkter.
Så det behöver inte betyda så mycket om man inte behöver följande AF och då i vissa motivtyper. Men det är ju en eftergift att utrusta med en enklare AF för att hålla priset nere, och kameran är nog inte tänkt som en kamera för sportfotografering. I gengäld fungerar AF i mycket svagt ljus, men det brukar vara villkorat att objektiv med en viss ljusstyrka används. Så är det ju med alla maxprestanda, att vissa villkor måste vara uppfyllda.

Mm vi är flera i bara denna tråd. Tror Canon har rätt bra koll där. De som överhuvudtaget ens tänker på FF-hus har säkerligen plåtat ett tag och lämnat kitobjektivet därhän för länge sedan.
Ja, de flesta av mina EF-objektiv köpte jag långt innan jag köpte min första digitala EOS. :)

Sen att 6D är kameran som får en att ta steget är jag skeptisk till. WIFI och GPS i all ära för mig är de "lulllull" och inget som får mig att bestämma mig.
Ja, WiFi och GPS är jättekul, men jag väljer nog Nikon D600 istället.

Vad tror ni om detta rykte?

http://www.canonrumors.com/2012/07/canons-next-full-frame-camera-cr2/

Specifications

22mp (Same sensor as 5D3)
19 AF Points
4fps
ISO 100-51200
3″ LCD
Smaller than the 5D Mark II
More Plastic than metal in the construction
Pop-Up Flash (On at least one prototype)
$1999 USD at launch
Launched with a new non-L full frame kit lens (Undisclosed what the lens is)
Compatible with full frame STM lenses

Låter frestande tycker jag. Speciellt om den har vinklingsbar skärm.
En 60D, fast fullformat, skulle vara idealiskt för mig.
Förutom att jag skulle sakna 17-55.........

Fann detta - On the bright side I found this information:

- the EOS 6D gains Canon's silent shutter mode that we saw on the 5D Mark III, which offers quieter, more discreet shooting.

- it gets in-camera HDR and Multiple Exposure modes, but disappointingly these are JPEG only, unlike on the 5D Mark III that also records RAW files.

There's also a single-axis electronic level to check for wonky horizons as in 7D.

//Happy shooting!

///Carl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar