Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Samax

Avslutat medlemskap
Hej alla fotoentusiaster!
Jag ligger i gropen till att köpa min första system kamera och nu har jag hittat två st som jag väger mellan.
Canon 400D
Nikon D50 eller 40x
40x och 400D väger tungt pga 10mpix då jag är intresserad utav poster förstoringar.

Det jag ska använda kameran till är att fotografera framförallt mina hästar och hundar i rörelse men även snygga porträtt bilder.
Vad ska man titta efter för objektiv. Räcker 18-55 objektivet ett tag till vad jag ska ha den till?
Jag har hört att det är klabb med d40x att använda andra märkens objektiv, gäller de även d40, d50 och canon 400d??
det är ju en rätt viktig faktor då jag kommer att köpa andra objektiv efterhand som jag lär mig mer.
tack på förhand!
 
köp en d40x då d50 är föråldrad :p kom ihåg att man lätt fastnar vid ett märke jag har kört nikon från början och det finns inte en chans att jag skulle kunna byta nu :)
 
Det vanliga svaret på den där frågan är att du ska köpa den kamera som ligger bäst i handen på dig. Dessutom bör du köpa ett så kallat kit-objektiv, så du i lugn och ro kan upptäcka vad du behöver förutom detta. För väldigt många användningsområden duger de alldeles utmärkt och du behöver inget mer på ett tag.

Canon och Nikon har just annonserat nya modeller i din klass. Lugna dig och köp en av de nya, eller ta fördel av att de utgående modellerna säljs billigt. De gamla modellerna blev inte dåliga över en natt!

De nya:
Canon 450D
Nikon D60

Per.
 
tack

tack för era svar men frågan står kvar..
passar alla objektiv till canon? och till vilken av nikon modellerna passar alla objektiv till??
det är den största frågan tycker jag nog...
mvh
 
Utöver Per Strömgrens kloka svar, så kan tilläggas att Nikon-husen D40/40X/60 kräver objektiv med inbyggd autofokusmotor då dessa hus saknar sådan "motor" i själva husen.

I Nikon-serien heter dessa gluggar AF-S, där "S" betyder att fokusmotor finns i gluggen. Hur det ser ut hos tredjepartstillverkarna vet jag ej, men det kan säkert andra svara på. Likaså hur förutsättningarna är inom Canon.

Lycka till!
Oscar
 
Prestandamässigt är Nikons motsvarighet till Canon 400D en modell som heter D80. Inget annat. D80 kan man tycka är mera mekaniskt "rejäl" och "skönare" att hålla i men är det bildkvalitet och funktioner du vill jämföra så jämför de som ligger i paritet.

Att Nikon D40X ligger i samma prisläge som Canons 400D är en annan sak. Är det priset du vill hålla dej till så är valet rätt enkelt, tycker jag. Nikon D40X är en Nikon utan att vara en riktig Nikon.

Har du en annan Nikon-kamera med en packe optik till som du vill kunna använda på en lättare och billigare kamera - om dom nu passar - så är Nikon D40X däremot ett självklart val.

Men tillägget "köp den kamera som du själv tycker känns bäst i handen" är ett klockrent tillägg. Ingen av kamerorna är ju direkt "kattskit". Bägge är högpresterande.
 
Re: tack

Samax skrev:
passar alla objektiv till canon?

Förstår inte riktigt frågan, men vi gör ett försök.

Till Canon 400D (450D) passar alla objektiv från Canon som heter EF eller EF-S. Samt en hel del tredjeparts objektiv från tex Sigma, Tamrom och Tokina. Dessa objektiv brukar då finnas i minst Canon- och Nikon-fattning.


Samax skrev:
och till vilken av nikon modellerna passar alla objektiv till??
mvh

Billigast Nikon modell där du inte behöver ha en autofokusmotor i objektivet är vad jag vet D80.

Gå in på Cyberphoto.se och om du kollar på D40x så finns det där en länk till vilka objektiv som Cyperphoto saluför som innehåller autofokusmotor. Både Nikons egna och tredjeparts-tillverkare.

Hoppas du blev något klokare av detta svar.
 
canon?

Så du erik menar att canon d400 är bätter än nikon?
jo priset betyder en del men en tusenlapp hit och dit kan kvitta om kvaliten är bättre.=)
 
EriKarlsson skrev:
Prestandamässigt är Nikons motsvarighet till Canon 400D en modell som heter D80. Inget annat. D80 kan man tycka är mera mekaniskt "rejäl" och "skönare" att hålla i men är det bildkvalitet och funktioner du vill jämföra så jämför de som ligger i paritet.

Jag håller inte med.....,men här är en av baspunkterna till att det är så förb...t svårt att göra en rättvis jämförelse. C o N's kameror ligger lite förskjutna mot varandra i fråga om egenskaper och pris. Förmodligen ett medvetet val från tillverkarnas sida för att särsklija modellerna åt.

För mig så är 400D och D40X liknande kameror fast med olika gränssnitt. D80 ligger enligt mitt sätt att se på saken som en modell mellan 40D och 400D. D300 ligger å andra sidan ovanför 40D......

Men rådet är som vanligt. Välj den kamera som känns bäst och till det pris som du klarar av. Glöm inte oxå att det kan vara viktigt vilket märke dina kompisar använder, det är ju lite lättare att låna ett Canonobjektiv för att sätta det på din Canonkamera än på en Nikon.

Rent bildkvalitetsmässigt så är alla idag bra. Mycket bättre än vad de allra flesta behöver......
 
Är Canon 18-55 lika dåligt fortfarande eller har det blivit uppdaterat? Även om kameran har tio megapixel är det bortkastat med dåliga objektiv.

Mitt tips är att välja kamera efter objektiv och inte tvärtom. Först väljer man ett bra objektiv. Sedan köper man en kamera som passar objektivet.
 
PerFogelberg skrev:
Är Canon 18-55 lika dåligt fortfarande eller har det blivit uppdaterat?

Den senaste versionen (med IS) verkar vara avsevärt bättre än sina föregångare.

Så här skriver photozone, t.ex.:

"There were a few moments when I considered not to publish the results due to "political correctness" because to date it was a quite absurd thought that such a cheap, or better "affordable", lens can perform this good and I'm sure that some will not believe the findings even though they're supported by the published field images. Anyway, the resolution capabilities of the Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS is nothing short of amazing. This is also surprising regarding the rather small changes in the optical design compared to the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II. Still - the center resolution is excellent throughout the range even at wide-open aperture."

Citat: http://www.photozone.de/Reviews/Can...18-55mm-f35-56-is-test-report--review?start=2
 
PerFogelberg skrev:
Är Canon 18-55 lika dåligt fortfarande eller har det blivit uppdaterat? Även om kameran har tio megapixel är det bortkastat med dåliga objektiv.

Mitt tips är att välja kamera efter objektiv och inte tvärtom. Först väljer man ett bra objektiv. Sedan köper man en kamera som passar objektivet.

AJ! Canons "berömda" kitoptik 18-55/3.5-5.6 är ett svårslaget koncept om man med stor precision vill förstöra bildresultatet.

Har testat 4 st och alla har varit påtagligt sämre än både Nikons, Pentax/Samsungs och Sonys billigaste instegskitoptiker.

Reservation att jag ej testat den nya med IS.

Om man skaffar en 400D bör man absolut satsa på annan optik. Med en ´Sigma 18-50/2.8 EX på en 400D blir kameran flera nivåer mer användbar. Inte bara beroende på ljusstyrka utan framförallt att sensorns upplösning utnyttjas ordentligt.

Tidningen FOTO har vidimerat denna iakttagelse och använde senast detta Sigma för jämförelse mellan Nikon D300 och Canon 40D.

Tidigare har Sigman använts av samma tidning vid en jämförelse mellan Nikon D80 och Canon 400D.

Linjeupplösningen hos Sigman hänger med över 12mp, medan Canons plastleksak till kitioptik faktiskt är riktigt usel. Det visade sig vid en test mellan Nikon D70 på 6mp och Canon 350 på 8,2 mp när resp kitglugg användes. Trots lägre upplösning vann Nikon den duellen.

Så enl mina erfarenheter: Köp INTE kitoptiken. Den är Canons skamfläck i ett annars fint objektivsortiment.

Billiga och bra alternativ; Sigma 18-50/2.8 EX DC, Sigma 17-70/2.8-4.5 DC macro. Tamron har ett par bra optiker också till Canon. Vill man hålla sig till Canon finns EF-S 17-85 IS usm med bildstabilisator. Men det är inte lika skarpt som Sigma 18-50/2.8 EX.

MVH/Lennart
 
Photocon skrev:
AJ! Canons "berömda" kitoptik 18-55/3.5-5.6 är ett svårslaget koncept om man med stor precision vill förstöra bildresultatet.
[...]

Reservation att jag ej testat den nya med IS.

[...]

Så enl mina erfarenheter: Köp INTE kitoptiken. Den är Canons skamfläck i ett annars fint objektivsortiment.

Har du läst kommentaren jag kopierade in nyss? Det verkar som om Canon gjort en rejäl förbättring på denna punkt. Du kanske måste uppdatera dina råd, rentav!

Per.
 
hmmm

Med tanke på det dåliga betyget på canons objektiv så lutar det väl mot en d40x
men då återstår frågan:
passar andra objektiv på 40X? Har hört att det inte gör det på d40 men däremot på X modellen...
 
d70??

Satt och kollade lite på annonsmarknaden.. en D70s begagnad då?? Den kan väl ta de flesta objektiv?
 
Photocon skrev:
Reservation att jag ej testat den nya med IS.
Det var tur att du gjorde den reservationen för Canons nya 18-55 med bildstabilisering är rejält mycket bättre. Titta på testet på photozone.de http://www.photozone.de/Reviews/Can...on-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review

och jämför med testet av det gamla kitobjektivet
http://www.photozone.de/Reviews/Can...on-ef-s-18-55mm-f35-56-ii-test-report--review
Speciellt kan man notera betydligt bättre och jämnare upplösning ,vilket syns om man jämför staplarna under rubriken "MTF (resolution)" på sidan 2 i respektive test.

Canon EF 18-55/3.5-5.6 IS är helt klart ett alldeles utmärkt objektiv.
 
perstromgren skrev:
Har du läst kommentaren jag kopierade in nyss? Det verkar som om Canon gjort en rejäl förbättring på denna punkt. Du kanske måste uppdatera dina råd, rentav!

Per.

Nej, jag hade inte det. Men jag gjorde ju en reservation. Det finns ändå orsak att jag håller fast vid min ståndpunkt och det är att det cirkulerar en massa 18-55 av den gamla typen, både på begagnatmarknaden och i handeln.

Det lustiga (eller olustiga) är att för tre år sedan gavs en jubileumsmodell av Canon 300D ut. Svart inkl batterigrepp och kitoptik. Den var avsedd för den amerikanska marknaden, men det hamnde några exemplar iu Sveige. Den kitoptiken hade röd text runt frontlinsen och faktiskt tillägget usm. Den fick jag låna under en tid och den optiken var otroligt bra. Priset var inte högre.

Sigmaoptiken jag rekommenderade har vunnit många tester vad gäller skärpa, bl a mot några av Canons L-optiker.

Så nu när i princip alla kameror på marknaden har bra upplösning och är likvärdiga ur många aspekter när de ligger i samma prissegment har väl rådet att satsa på en kamera som känns bra och intuitiv för en själv personligen aldrig varit aktuellare. Men lika aktuellt (ständigt) är att välja bästa möjliga optik man har råd med.
Den nya 18-55 verkar ju vara ett bra alternativ. Jo, jag har läst testen nu! Mekaniskt föredrar jag nog Sigman ändå. Men jag hoppas innerligt att folk ser upp med den gamla 18-55.
MVH/Lennart
 
Senast ändrad:
Re: hmmm

Samax skrev:
Med tanke på det dåliga betyget på canons objektiv ...
Det gäller väl möjligen ett objektiv, nämligen den billiga zoom som ofta säljs tillsammans med 400D. I övrigt gör Canon alldeles utmärkta objektiv, i vissa fall lysande.

Å andra sidan gör Nikon också det.

Själv valde jag Canon till största delen just på grund av optiken.
 
Photocon skrev:


Så enl mina erfarenheter: Köp INTE kitoptiken. Den är Canons skamfläck i ett annars fint objektivsortiment.

Billiga och bra alternativ; Sigma 18-50/2.8 EX DC, Sigma 17-70/2.8-4.5 DC macro. Tamron har ett par bra optiker också till Canon. Vill man hålla sig till Canon finns EF-S 17-85 IS usm med bildstabilisator. Men det är inte lika skarpt som Sigma 18-50/2.8 EX.

MVH/Lennart

Nu är ju faktiskt allt mkt relativt i denna värld. Objektiv för ca 4k kanske är billigt i dina ögon medans andra tycker att det är en stort utlägg, speciellt om man inte är säker på att det är det omfånget man vill ha.


Nerbländad till f8 är kitobjektivet mkt bra för de pengarna det kostar. Har tex sett beggade för 400kr.
Var jag i begreppet att köpa en 17-50 skulle jag helt klart kunna tänka mig köpa ett kitobjektiv bara för att se om jag trivdes med omfånget. På samma sätt tycker jag nog att det under ett tag skulle fungera mkt bra för en total nybörjade som inte vet vilken typ av glugg som hon/han söker eg.

Sen håller jag med dig om att objektiven du radar upp är mkt bättre, inget snack om saken.
 
Re: Re: hmmm

ErlandH skrev:
Det gäller väl möjligen ett objektiv, nämligen den billiga zoom som ofta säljs tillsammans med 400D. I övrigt gör Canon alldeles utmärkta objektiv, i vissa fall lysande.

Å andra sidan gör Nikon också det.

Själv valde jag Canon till största delen just på grund av optiken.

Finns ingen anledning att välja bort Canon, precis som Erland skriver handlar det om just ETT objektiv.

Jag kör själv Canon efer att använt Nikon ett antal år eftersom Canons brusegenskaper och fullsizesensorer var avgörande för mig. Numera har Nikon kompenserat sin brister vad gäller brus.

Så i instegssegmentet: Välj det märke som känns bäst i handen och framför ögat.

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.