Annons

Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
marooned skrev:
Lennart>

Ja, jag tog väl i lite för mycket, men just nu känns det som att alla trådar spårar ur precis hela tiden. Det är tänkt att man ska ha en dialog med trådstartaren och nivån ska läggas så att hon begriper det som skrivs.

Ibland är det lättare att ge enkla råd, än att ge "perfekta" råd och överösa personen med valmöjligheter som hon inte kan överblicka och ta ställning till.

Jag vet inte om jag svarade på alla hennes frågor, men de i hennes första inlägg blev besvarade, hoppas jag.

Det är väl egentligen där som den stora svårigheten ligger när man ska lämna råd till nybörjare eller förstagångsköpare.

De enkla raka råden blir på något sätt svåra att förklara med ett par ord och så förlorar man sig i längre utvecklingar. Sedan har vi ju alla lite olika erfarenheter och sätt att fotografera.

I forumet Köpråd deltar ju givetvis en massa medlemmar som är vana att spåna i tekniktrådarna och använder facktermer, förkortningar etc som kan te sig som ett oförståeligt språk för en nybörjare. Jag är varken bättre eller sämre än de flesta i det avseendet.

Ditt inlägg var nyttigt i det avseendet att skärpning kan vara befogad vad gäller tydlighet, att vi inte förutsätter att alla vet ljusstyrkans, brännviddens betydelse exv. Vi ska inte heller slänga oss med förkortningar som CA, DR etc när det gäller nybörjare.

Jag tycker Magnus Garpedal lämnat ett ganska bra svar. Men jag förstår också Gabrielas ivrighet att få ett snabbt svar då det kändes som om hon var på G att handla utrustning nu eller inom snar framtid.

Gabriela: Hoppas du bland alla luddiga, men välmenta råd kan hitta något, några som du har nytta av.

MVH/Lennart
 
Re: Re: Re: Canon vs Nikon

Photocon skrev:
Men INGET ensamt objektiv täcker in alla former av djurfoto.
Frågan är hur många fotografer som sysslar med "alla former av djurfoto" på en gång. Denna oerhörda mångsidighet som verkar vara den heliga Graal har jag aldrig riktigt förstått. Det räcker ju med att kameran är bra på det man använder den till.
 
Re: Re: Re: Re: Canon vs Nikon

Makten skrev:
Frågan är hur många fotografer som sysslar med "alla former av djurfoto" på en gång. Denna oerhörda mångsidighet som verkar vara den heliga Graal har jag aldrig riktigt förstått. Det räcker ju med att kameran är bra på det man använder den till.

Väntade bara på att mr Hertsius skulle nappa. Och den gode mannen har ju givetvis rätt (liksom jag). Jag skrev det för att betona att alla objektiv är rätt i något sammanhang och alla objektiv blir fel i ett annat sammanhang.

Kort sagt: Det finns vissa riktlinjer, men inga regler. Och regler är till för att brytas för att fotografin ska utvecklas.

Men det är ju lite kryptiskt svar till en nybörjare som ska skaffa en dslr. Så hur man än svarar hamnar baken på fel ställe.

Någonstans tycker jag det här anknyter till ett tidigare resonemang du och jag varit rörande överens om: Man plåtar med det man har. Som jag fattat det hyllar vi båda enkelheten.

Det finns fantastiska djurbilder tagna med gamla rullfilmskameror, typ tvåögda Rolleiflex med fast 80mm objektiv. Det finns ingen regel som säger att en natur- och djurfotograf ska se ut som en välutrustad gerillasoldat med kamoflagekläder, telezoomar som påminner om luftvärnskanoner. Att sen många verkar tro att denna regel finns är en annan sak.

Ha det mycket bra/Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.