Annons

Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
robwah-9 skrev:
Nu är ju faktiskt allt mkt relativt i denna värld. Objektiv för ca 4k kanske är billigt i dina ögon medans andra tycker att det är en stort utlägg. Sen håller jag med dig om att objektiven du radar upp är mkt bättre, inget snack om saken.

Hej! Nej, jag är långt ifrån rik. Tjänar ganka mycket under snittet i Sverige. Jag skaffade min Sigma 18-50/2.8 EX på Japan Photo helt nytt, med fordral, motljusskydd och garanti för 2.900:-. Köpte det i december 2007. Då hade de 10 st på lager.

Okej, det är 1900 spänn mer än en kitoptik av den gamla typen och 900 spänn mer än den nya med IS, men då priset inkluderar fordral och motljusskydd, samt är bättre byggt mekaniskt och därtill doumenterat skarpt och fullt användbart på full bländaröppning anser jag det var dålig ekonomi att välja något annat.

MVH/Lennart
 
jo men

Nu är det så att jag vill ha en kamera som fungerar bra till det jag vill ha det med det objektivet man får till...
tyvärr är jag inte insatt alls i alla termer som ni pratar om =S nybörjare vettni!

som jag tolkar det så är nikon d40x bättre som den är rätt upp och ner med det objektivet man får till och canon är bättre med de objektiven man köper till??
hmmm
vet inte om ni missade min fråga med d70 begagnad då??
 
Nu har jag plöjt igenom tråden och blir förfärad av alla svar. Har någon läst vad TS vill ha hjälp med, eller spårar ni bara ur som vanligt?

1. Det ska fotas djur.
2. Bilderna ska förstoras till "poster".
3. Jag antar att det hela ska bli så billigt som möjligt.

Till djurfoto kan du använda antingen fast 50/1.8 (eller liknande) eller telezoom med fast bländare 2.8. (exempelvis 70-200/2.8). Välj objektiv först, sedan kameramärke.

Hur canons eller nikons medföljande 18-55 presterar är oviktigt, dessa duger inte till djurfoto iaf. Nikon D40 ska ha Nikon af-s eller Sigma HSM objektiv.

Stirra dig inte blind på megapixlar. 6mp brukar räcka till A2 om man tittar från ett avstånd som är större än bildens diagonal. Bilden upplevs som riktigt skarp om motivet är porträtt eller helkroppsbild på häst eller hund.
 
Re: jo men

Samax skrev:
Nu är det så att jag vill ha en kamera som fungerar bra till det jag vill ha det med det objektivet man får till...
tyvärr är jag inte insatt alls i alla termer som ni pratar om =S nybörjare vettni!

som jag tolkar det så är nikon d40x bättre som den är rätt upp och ner med det objektivet man får till och canon är bättre med de objektiven man köper till??
hmmm
vet inte om ni missade min fråga med d70 begagnad då??

Här ska du få ett handfast konkret råd: Jag rekommenderar dig att skaffa nya Canon 450D med den nya kitoptiken på. Dels är kameran ny och har de senaste finesserna, enligt specifikationerna högre upplösning än någon annan kamera i klassen. Sedan går det att använda alla objektiv med Canonfattning (både s k EF och EF-S fattning). Det innebär att du kan köpa till objktiv inte bara från Canon utan även från andra fristående optiktillverkare (Sigma, Tamron och Tokina exv) utan att vara rädd för om de ska fungera eller inte på kameran. Dock betyder inte antalet megapixels så mycket. 6-8 mp kommer man långt med om optiken är bra. Ju högre megapixelantal desto större krav på optiken för att dra nytta av de många pixlarna.

Mikon D40x har begränsningar i sitt objektivurval, har lägre upplösning, saknar s k liveview, men är en bra kamera.

Ang Nikon D70: Helt okej kamera men som börjar bli ganska nattstånden och inaktuell. Bilderna man tar vid högre känslighet brusar ganska ordentligt. Men som lärokamera duger den utmärkt. Du ska dock inte betala många kronor för en sådan.

Alternativet till Canon 450D är att invänta den nya Nikon D60.

När det gäller dina speciella intresseområden får du i alla fall när det gäller djurmotiv nog tänka dig att längre fram skaffa en längre zoom.

Edit: såg att du redan fått rådet om längre zoom.

Det är mina åsikter

mvh/Lennart
 
Senast ändrad:
Re: hmmm

Samax skrev:
Med tanke på det dåliga betyget på canons objektiv så lutar det väl mot en d40x
men då återstår frågan:
passar andra objektiv på 40X? Har hört att det inte gör det på d40 men däremot på X modellen...
Skillnaden mellan D40 och D40x är att den sistnämnda har en nyare sensor med högre upplösning. Högre upplösning på sensor ger automatiskt inte högre upplösning på bilderna. Även objektivet måste ha högre upplösning.

Nackdelen med D40, D40x och D60 är att objektiven måste ha en inbyggd autofokusmotor för att ge autofokusering. I övrigt fungerar objektiven att fotografera med. Objektiv med inbyggd autofokusmotor finns till både Nikon och Canon. Utöver originalobjektiv finns det även objektiv från andra leverantörer som passar till Canon och Nikon.
 
Photocon skrev:
Den nya 18-55 verkar ju vara ett bra alternativ. Jo, jag har läst testen nu! Mekaniskt föredrar jag nog Sigman ändå. Men jag hoppas innerligt att folk ser upp med den gamla 18-55.
Sigman ligger i en lite annan klass. Den har f/2.8 i hela zoomomfånget. Jag tycker att det är lite orättvist att jämföra den med Canons kitooptik. Sigman är ju betydligt dyrare också.
 
Re: hmmm

Samax skrev:
Med tanke på det dåliga betyget på canons objektiv så lutar det väl mot en d40x
men då återstår frågan:
passar andra objektiv på 40X? Har hört att det inte gör det på d40 men däremot på X modellen...
Enda skillnaden mellan d40 och d40x är antalet megapixlar och slutartyp. Och att d40x står i silver, antagligen det som driver upp priset.
 
PMD skrev:
Sigman ligger i en lite annan klass. Den har f/2.8 i hela zoomomfånget. Jag tycker att det är lite orättvist att jämföra den med Canons kitooptik. Sigman är ju betydligt dyrare också.

900:- dyrare om man ska jämföra med den nya IS-modellen av 18-55. Jag betalade 2.900 för mitt Sigma på Japan Photo för 7 veckor sedan. Då ingick MS och etui. Så jag anser inte att det är orättvist att jämföra. Ser man vad man får för pengarna så är Sigman faktiskt billigare.
Eller hur?

Mvh/Lennart
 
Re: Re: Re: jo men

PMD skrev:
Nikon D60 har samma begränsningar vad gäller objektiv som D40 och D40x.

Som uppfinnarn från Sumpan sa: "Tänkte inte på det".

Jag får väl korrigera rådet till enbart 450D då. Finns enl Prisjakt för 7.800:- i lager med den nya 18-55.

En snyggt begagnad D80 hade väl inte varit helt fel heller. Hus går att hitta för 5 lakan och kitoptiken ny för 1.100:-.

Lennart
 
kolla in sony alfa200, där får du bildstabilisering i huset istället mao stabilisering på alla objektiv även 3:dje parts så som sigma tamron å tokina + en helv,,,,, bra kamera
 
Tänk att jag inte förstår vad ni har emot D40/D60 serien från Nikon. Så många som hänger upp sig på att den saknar inbyggd fokusmotor!!

Vanligtvis så klagas det på snabbheten AF när vi diskuterar objektiv som saknar inbyggd fokusmotor.....Bestäm er!

Nikon har inte släppt en enda glugg på år o dar som inte är en AF-S. Tamron och Sigma mfl lanserar objektiv efter objektiv med inbyggd fokusmotor. Hur många av de som kameran är tilltänkt för tror ni på fullaste allvar kommer att sakna den inbyggda motorn (jo, jag vet att finns en och annan men de är garanterat undantag). Visserligen försvinner den begagnade marknaden för dessa köpare då de flesta objektiv där är av AF-D typ. Jag känner ett antal personer som har köpt sig en D40 och INGEN av dessa har köpt mer än kitgluggen och en telezoom. Ingen av dem har något intresse över huvudtaget att leta på begnagnatmarknaden. De är nöjda helt enkelt med vad de köpte......

När det gäller Sigman vs Canons nya kitglugg så är det inget att snacka om. Jag håller med Lennart till 100%, Sigman alla gånger. Speciellt när det BARA skiljer 900 spänn. En 2,8 glugg är värd den mellanskillnaden även om Canongluggen har IS.
 
Photocon skrev:
900:- dyrare om man ska jämföra med den nya IS-modellen av 18-55. Jag betalade 2.900 för mitt Sigma på Japan Photo för 7 veckor sedan. Då ingick MS och etui. Så jag anser inte att det är orättvist att jämföra. Ser man vad man får för pengarna så är Sigman faktiskt billigare.
Eller hur?
Njae, kanske. ;-)

Nu kostar den gamla versionen av Sigma 18-50/2.8 2998:- på Japan Photos websida. Det nya kostar 3995:-
Canon EF 18-55 IS hittar jag inte hos Japan Photo, men på Scandinavian kostar det 1795:-

Sigmat är ljusstarkare, men inte nödvändigtvis bättre optiskt än Canonobjektivet (se test på photozone.de). Sigmat är bättre byggt, men Canonobjektivet har bildstabilisering.

Vilket är mest prisvärt? Jag vet faktiskt inte. Det är nog mycket en fråga om tycke och smak.
 
PMD skrev:
Njae, kanske. ;-)

Nu kostar den gamla versionen av Sigma 18-50/2.8 2998:- på Japan Photos websida. Det nya kostar 3995:-
Canon EF 18-55 IS hittar jag inte hos Japan Photo, men på Scandinavian kostar det 1795:-

Sigmat är ljusstarkare, men inte nödvändigtvis bättre optiskt än Canonobjektivet (se test på photozone.de). Sigmat är bättre byggt, men Canonobjektivet har bildstabilisering.

Vilket är mest prisvärt? Jag vet faktiskt inte. Det är nog mycket en fråga om tycke och smak.

Självklart handlar det, som alltid, om tycke och smak. Vi ska väl inte "träta" mer om detta eftersom det just handlar om tycke och smak.
Prisexemplen: Vill jag ff ha till c:a 900 eftersom motljusskydd måste skaffas separat till Canongluggen.

Jag tänkte mig mer att merkostnaden är väldigt liten för den som vill utvecklas i sitt plåtande. Många av den nya Canongluggens fördelar försvinner (trots IS) vid plåtning i befintligt ljus av rörliga föremål p g a bristande ljusstyrka (blir 4.5 redan vid c:a 35 mm). Hållbarheten är sannolikt sämre. Kitgluggen har plastbajonett mm. Därför väljer jag Sigman i detta fall.

Sedan är det ju faktiskt som mr Garpedal påpekar att man kanske inte ska vara rädd för begränsningen i objektivurval på D40/D40x. AF-S DX optikerna finns i stort antal och varierande ljusstyrkor.

Men även där skulle jag vilja säga att om nu D40x valdes och Nikons lilla kitglugg förvisso är bra att det vore värt slantarna att isåfall satsa på Nikons 18-70/2.5-4.5 IF-S DX som är lite dyrare men mycket bra på full bländaröppning för sitt pris. Där ingår också motljusskydd. Den optiken gjorde inte bort sig ens på en Nikon D2Xs eller D200 så länge jag körde med det märket.

Mvh/Lennart
 
Samax skrev:
Det jag ska använda kameran till är att fotografera framförallt mina hästar och hundar i rörelse men även snygga porträtt bilder.
Vad ska man titta efter för objektiv. Räcker 18-55 objektivet ett tag till vad jag ska ha den till?

...40x och 400D väger tungt pga 10mpix då jag är intresserad utav poster förstoringar

Allvarligt talat nu, INGEN i denna tråd har ens bemödat sig att besvara trådstartarens fråga. SKÄMS på er!

Hur jävla värdelösa är ni på att hjälpa nybörjare? Enligt min uppfattning är denna tråd under all kritik, moderator skulle behöva rensa bort 80% av alla irrelevanta inlägg och styra upp i träsket.

Svaret på Gabrielas fråga är att INGEN av 18-55 kit-objektiven duger till djur eller porträttfoto om bilderna sedan ska förstoras till poster-storlek. För dålig ljusstyrka på 55mm och dålig skärpa. Hon bör ändå ha ett sådant objektiv till vardagsfoto.

Ljusttarka fasta gluggar eller telezoom är det enda som duger till häst och hundfoto när djuren är i rörelse. Speciellt om det ställs krav på att bilderna ska förstoras rejält (typ A2).
 
Senast ändrad:
Vad konstigt! Jag har rätt många bilder i mitt arkiv på djur och människor som är tagna med alla möjliga objektiv. Allt från fisheye till 400mm. Det skall alltså inte fungera att ta sådana bilder med något annat än en ljustark fast eller telezoom. Tyngdpunkten på just motiv i rörelse är nog tagna med min 17-55 så visst går det. Alldeles utmärkt dessutom.

Väg inte in dina egna värderingar i råd som dessa. De blir bara än mer löjliga när de dessutom är felaktiga. Det går tom att ta bilder som förstoras till A2 med en kitglugg, speciellt om motiven är i rörelse. Allt annat är bara dravel. Om du drar upp en bild från en 10MP kamera så måste du i alla fall interpolera bilden rätt hårt och bilden lär inte bli knivskarp oavsett glugg. Vem fn förväntar sig att en bild med ett motiv i rörelse är knivskarp överallt!! Men visst blir det lättare ju skarpare objektiv du har men säga att det inte går är rent skitsnack.

Själv har jag sålt ett antal 2 x 1,5 meters bilder tagna med bruskanonen D2X på iso800 (tänk vad många som säger att den är oanvändbar över iso400). Det gick och kunderna är riktigt nöjda.......Se - belackarna har ofta fel!!!!

I viss mån så har Adam rätt - i avseendet att tråden har spårat ut en del. Om jag skall försöka styra tillbaka så anser jag att du kan investera i vilken modell/märke som helst. Canon D40, D40X, D80, och motsvarande Canonmodeller ger alla tillräckligt bra bildkvalitet för porträtt på människor och djur. Är det dessutom bilder på motiv i rörelse så spelar det än mindre roll vad du väljer. Själv hade jag som sagt köpt det märke som jag kan låna mest prylar till av kompisar och satsat på ljusstyrka i andra hand, inte minst för att det är lättare att frilägga ett motiv mot bakgrunden genom att använda oskärpa om objektivet är ljusstarkt. Snyggt på porträtt........
 
Senast ändrad:
Jag får väl hålla med om att man kan ta djurbilder med alla brännvidder, det beror på vilken effekt man vill uppnå. När jag tänker kvalitet och plancher, då är inte 18-55 objektiven de första som tankarna går till.

Hoppas du har jättestor erfarenhet av just häst och hundfoto, så får du ta över stafettpinnen och ge lite "unbiased" råd.
 
Re: Re: Canon vs Nikon

marooned skrev:
Allvarligt talat nu, INGEN i denna tråd har ens bemödat sig att besvara trådstartarens fråga. SKÄMS på er!

Hur jävla värdelösa är ni på att hjälpa nybörjare? Enligt min uppfattning är denna tråd under all kritik, moderator skulle behöva rensa bort 80% av alla irrelevanta inlägg och styra upp i träsket.

Svaret på Gabrielas fråga är att INGEN av 18-55 kit-objektiven duger till djur eller porträttfoto om bilderna sedan ska förstoras till poster-storlek. För dålig ljusstyrka på 55mm och dålig skärpa. Hon bör ändå ha ett sådant objektiv till vardagsfoto.

Ljusttarka fasta gluggar eller telezoom är det enda som duger till häst och hundfoto när djuren är i rörelse. Speciellt om det ställs krav på att bilderna ska förstoras rejält (typ A2).

Det var väl ändå att ta i. Har du läst hela tråden?
Finns minst 3 svar som appellerar till frågeställarens direkta frågot. Har själv skrivit ett. Men man lämnar ju inte svar man inte själv tror på. Se sid 2.

Däremot ger jag dig rätt i att tråden spårar och slirar. Men det har jag inte upplevt hittills att någon tråd på FS förskonats ifrån.

Och att kitoptiken inte skulle duga till djurfoto i affischformat är ett minst sagt kategoriskt uttalande utan någon som helst saklig grund.

Men INGET ensamt objektiv täcker in alla former av djurfoto. Så frågeställaren får ju räkna med att komplettera längre fram. Det är väl ett grundläggande skäl att man skaffar en systemkamera.D v s för att kunna skifta optik vid behov.

Men våra svar är kanske inte alltid superpedagogiska.

Å andra sidan: Gabriella hade tre frågor. Svarade du. Adam på alla 3 i ditt inlägg?

Vi får väl alla rannsaka oss och försöka lämna lite mer raka råd.

MVH/Lennart
 
marooned skrev:

Hoppas du har jättestor erfarenhet av just häst och hundfoto, så får du ta över stafettpinnen och ge lite "unbiased" råd.

Lite blandat faktiskt. Hästar har jag fotograferat en hel den och då framför allt hästhoppning. Porträtt är en annan stor del av min fotografi. Hundar däremot har jag mindre erfarenhet av. Däremot har jag fotograferat en massa andra djurarter. Både rörliga och stillastående.

Jag skulle faktiskt påstå att med den erfarenhet jag har av hästfotografering så spelar utrustningen faktiskt mindre roll. Visst är det enklare med ljusstarka objektiv om ljuset är dåligt men det gäller ju all fotogrfering. Om vi förutsätter att ljuset räcker till så är jag fast övertygad att du klarar dig alldeles utmärkt med en kitglugg och kanske en telezoom i konsumentklassen. En häst rör sig tämligen förutsägbart. Detta gör att vilken som helst systemkamera klarar av att följa en springande häst. Jag påstår dessutom att med just hästfotografering (och i princip alla djurfotografering) är det svåra inte utrustningen utan att förstå hur hästar fungerar och känna dem. Att fotografera en häst på ett vacket sätt är inte enkelt. Det finns dock exempel på fotografering av djur som är en riktig utmaning för både fotograf och kamera. Flygande fågel är en riktig mardröm. Det finns säkert andra djurarter likväl.....

Hundar är förmodligen en annan sak. I alla fall om vi pratar om lekande hundar som rusar omkring åt alla håll. De är mycket mer oförutsägbara och ryckiga i sina rörelser än hästar och därmed svårare att följa för både kamera och fotograf.

Mitt tips är att gå till biblioteket och titta i fotoböcker på just hästar för att se hur bilderna är komponerade. Jag har tagit massor av bilder på hästar i olika poser men det är bara några få som är riktigt vackra. Jag har alltså inte helt kommit på knepet ännu ;-) Det här gäller ju för i stort sätt all fotografering. Det tog mig rätt lång tid innan jag "kom på" hur man plåtar ishockey. Mina första försök genererade rätt platta och tråkiga bilder. Intensiteten saknades helt. Samma sak med mina motorcyklar. Det tog mycket övning innan jag "kom på det".......

Till sist porträtt. Här kan du i princip använda vilken kamerera du vill. Motiven springer ju inte direkt ifrån dig.....Ett objektiv, zoom eller fast, på ca 50 - 85mm är att föredra till en DSLR med APS-C sensor. Klart att det fungerar med andra brännvidder likväl men 50 - 85 är det klassiska spannet. Gärna oxå med en större bländare. F2,8 räcker alldeles utmärkt för att skapa tillräckligt suddig bakgrund för att frilägga personen. Här är det mer en smakfråga. Själv använder jag allt från f1,4 till 8 vid mina porträttfotograferingar.

Summan är alltså om ni vill tro på mina slutsatser är att för trådskaparens behov spelar utrustningen mindre roll. Kunskapen om hur man bäst avbildar sina objekt är viktigare och då framför allt för att motiven är tämligen enkla för kamerorna att hantera (förutom omkringrusande hundar).
 
Senast ändrad:
Lennart>

Ja, jag tog väl i lite för mycket, men just nu känns det som att alla trådar spårar ur precis hela tiden. Det är tänkt att man ska ha en dialog med trådstartaren och nivån ska läggas så att hon begriper det som skrivs.

Ibland är det lättare att ge enkla råd, än att ge "perfekta" råd och överösa personen med valmöjligheter som hon inte kan överblicka och ta ställning till.

Jag vet inte om jag svarade på alla hennes frågor, men de i hennes första inlägg blev besvarade, hoppas jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.