marooned skrev:
Hoppas du har jättestor erfarenhet av just häst och hundfoto, så får du ta över stafettpinnen och ge lite "unbiased" råd.
Lite blandat faktiskt. Hästar har jag fotograferat en hel den och då framför allt hästhoppning. Porträtt är en annan stor del av min fotografi. Hundar däremot har jag mindre erfarenhet av. Däremot har jag fotograferat en massa andra djurarter. Både rörliga och stillastående.
Jag skulle faktiskt påstå att med den erfarenhet jag har av hästfotografering så spelar utrustningen faktiskt mindre roll. Visst är det enklare med ljusstarka objektiv om ljuset är dåligt men det gäller ju all fotogrfering. Om vi förutsätter att ljuset räcker till så är jag fast övertygad att du klarar dig alldeles utmärkt med en kitglugg och kanske en telezoom i konsumentklassen. En häst rör sig tämligen förutsägbart. Detta gör att vilken som helst systemkamera klarar av att följa en springande häst. Jag påstår dessutom att med just hästfotografering (och i princip alla djurfotografering) är det svåra inte utrustningen utan att förstå hur hästar fungerar och känna dem. Att fotografera en häst på ett vacket sätt är inte enkelt. Det finns dock exempel på fotografering av djur som är en riktig utmaning för både fotograf och kamera. Flygande fågel är en riktig mardröm. Det finns säkert andra djurarter likväl.....
Hundar är förmodligen en annan sak. I alla fall om vi pratar om lekande hundar som rusar omkring åt alla håll. De är mycket mer oförutsägbara och ryckiga i sina rörelser än hästar och därmed svårare att följa för både kamera och fotograf.
Mitt tips är att gå till biblioteket och titta i fotoböcker på just hästar för att se hur bilderna är komponerade. Jag har tagit massor av bilder på hästar i olika poser men det är bara några få som är riktigt vackra. Jag har alltså inte helt kommit på knepet ännu ;-) Det här gäller ju för i stort sätt all fotografering. Det tog mig rätt lång tid innan jag "kom på" hur man plåtar ishockey. Mina första försök genererade rätt platta och tråkiga bilder. Intensiteten saknades helt. Samma sak med mina motorcyklar. Det tog mycket övning innan jag "kom på det".......
Till sist porträtt. Här kan du i princip använda vilken kamerera du vill. Motiven springer ju inte direkt ifrån dig.....Ett objektiv, zoom eller fast, på ca 50 - 85mm är att föredra till en DSLR med APS-C sensor. Klart att det fungerar med andra brännvidder likväl men 50 - 85 är det klassiska spannet. Gärna oxå med en större bländare. F2,8 räcker alldeles utmärkt för att skapa tillräckligt suddig bakgrund för att frilägga personen. Här är det mer en smakfråga. Själv använder jag allt från f1,4 till 8 vid mina porträttfotograferingar.
Summan är alltså om ni vill tro på mina slutsatser är att för trådskaparens behov spelar utrustningen mindre roll. Kunskapen om hur man bäst avbildar sina objekt är viktigare och då framför allt för att motiven är tämligen enkla för kamerorna att hantera (förutom omkringrusande hundar).