Annons

Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

sa82

Medlem
Vilken kamera bör man köpa om det står mellan en Canon 400D och en Nikon D80?

Har erfarenhet av Canons kompaktkameror där jag varit väldigt missnöjd med den dåliga autofokusen i mörker, där Sonys kompaktkameror slog Canons med hästlängder. Vill inte riskera något sådant om jag köper en Canon igen.

Jo, men jag vill ha en rejält bra systemkamera som jag kan ha en bra tid framöver, och då är det Nikon eller Canon som gäller vad jag förstår, då de är de bästa på marknaden för privatbruk?

AF på systemkameror är helt annat än de som finns på kompakterna.
Du behöver inte oroa dig för att inte autofokusen ska vara bra på canons (eller annat märkes) systemkameror.

D80 och 400D är varandras motsatser när det gäller ergonomi. Känn på båda och bestäm efter vad som känns mest rätt i handen.

D80 har i jämförande tester varit snäppet bättre än 400D. Men det är nog ganska ovidkommande och marginellt gissar jag.

Två bra kameror, två bra system.

Asson skrev:
D80 och 400D är varandras motsatser när det gäller ergonomi. Känn på båda och bestäm efter vad som känns mest rätt i handen.

D80 har i jämförande tester varit snäppet bättre än 400D. Men det är nog ganska ovidkommande och marginellt gissar jag.

Två bra kameror, två bra system.
Hear,hear...

Skall man generalisera och har fog för det så kan man säga att Canon har ännu så länge unikt på sensorn reglerande kretsar samt brusreducering genom två utläsningar/insamlingar, en av signalnivå och en utan där bruset analyseras och räknas bort,därav har Canon de senare åren uppvisat bättre förmåga än andra kameror att återge bilder när det är dåligt ljus.
I övrigt finns det för och nackdelar med båda systemen.
Med nya Sony cmos sensor som sitter i nya Nikon och Sony kameran som strax blir tillgängliga skall Sony har efterliknat Canons brusreducering.
Hur bra vet vi snart.

Mikael

Tycker att man nu skall satsa på 30D istället för 400D. 30D såldes för 6000 kr på Media Markt för någon vecka sen, några butiker kommer säkerligen att ligga en bit över men runt där ikring! Köp en för 7000-8000 kr någonstans.

sa82 skrev:
Jo, men jag vill ha en rejält bra systemkamera som jag kan ha en bra tid framöver

Känn på kamerorna som någon föreslog. Vad känns bäst för dig? Men tänk också lite på vad du vill ha för objektiv. Om du håller på med foto ett tag så är det lika viktigt, om inte viktigare, vilka objektiv du tycker bäst om. Ett bra objektiv har du lätt i 10-15 år. En DSLR har en produktcykel på 18 - 24 månader. Den håller naturligtvis mycket längre, men när ditt kamerahus känns lite till åren så håller dina objektiv länge, länge än. Har Canon, Nikon, Sony eller Pentax ett bra utbud av objektiv som passar dig?

Själv har jag Canon eftersom de har ett enormt objektivutbud som håller hög kvalitet till hyffade priser även om Nikon gör minst lika bra kamerahus.

Lycka till / Joacim

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto