Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon vs Nikon
- Trådstartare LCB
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Jag tror inte att du kommer att orka läsa alla inlägg som kan bli resultatet av din fråga. Frågan "vad är bäst, Canon eller Nikon" är religiös, och har inget svar.
Köp det som passar din hand, dina krav, din budget och ev. dina kompisar, så blir du nöjd. Det finns till och med andra märken, tro det eller ej!
Men jo, Nikon är bäst!
Per.
Köp det som passar din hand, dina krav, din budget och ev. dina kompisar, så blir du nöjd. Det finns till och med andra märken, tro det eller ej!
Men jo, Nikon är bäst!
Per.
matshonkamaa
Aktiv medlem
Finns nog ganska många "neverending" diskutioner om Canon vs. Nikon.
Men om du redan har en Canon (och objektiv till den?) så är det kanske klokast att fortsätta med Canon?
Men om du redan har en Canon (och objektiv till den?) så är det kanske klokast att fortsätta med Canon?
Gucco
Avslutat medlemskap
Märke
Ha ha, den här tråden ska bli intressant att följa... frågan har enligt mig inget allmängiltigt svar.
Jag är varken Canonist eller Nikonist, däremot Pentaxian
Fråga dig själv, vilka styrkor saknar du i ditt nuvarande kamerahus?
Vad är din passion att fotografera, har du någonting särskilt du prioriterar?
Dagsljus, inomhus, dovt ljus, rörliga motiv, porträtt, still life, natur, djur, objektivutbud, etc etc....?
Utifrån dina personliga önskemål, kan du utröna egenskaper ditt nya hus ska ha.
Exempelvis en fin sensor som kan ta bilder utan blixt... med skönt brus på höga Iso, eller en autofokus som är blixtsnabb, snabb seriebildtagning etc.
Med en sammanställning av vad du eftersöker, kan du söka just det kamerahus du behöver... vänd på frågan tycker jag... vilket kamerahus har ...? följande egenskaper... då får du säkerligen relevanta svar
Ha ha, den här tråden ska bli intressant att följa... frågan har enligt mig inget allmängiltigt svar.
Jag är varken Canonist eller Nikonist, däremot Pentaxian
Fråga dig själv, vilka styrkor saknar du i ditt nuvarande kamerahus?
Vad är din passion att fotografera, har du någonting särskilt du prioriterar?
Dagsljus, inomhus, dovt ljus, rörliga motiv, porträtt, still life, natur, djur, objektivutbud, etc etc....?
Utifrån dina personliga önskemål, kan du utröna egenskaper ditt nya hus ska ha.
Exempelvis en fin sensor som kan ta bilder utan blixt... med skönt brus på höga Iso, eller en autofokus som är blixtsnabb, snabb seriebildtagning etc.
Med en sammanställning av vad du eftersöker, kan du söka just det kamerahus du behöver... vänd på frågan tycker jag... vilket kamerahus har ...? följande egenskaper... då får du säkerligen relevanta svar
genkakuzai
Aktiv medlem
Det mest relevanta för kameraköp som jag ser det är: Vad ska du fota? Sport? Landskap? Har du någon existerande optik? Vad för någon isf. Vad har din(a) vän(ner) för märke? Det är ju guld om man kan låna objektiv av varandra. Och sen slutligen personliga preferenser, vilka du lättast etablerar genom att känna på olika kameror själv. Vissa kameror ligger bättre i vissa händer osv. I slutändan gör såväl Canon som Nikon (och Pentax, Sony m.fl.) otroligt bra kameror 2011, du kan inte riktigt misslyckas med någon av dem.
ErlandH
Aktiv medlem
Vilken kamera man gillar är förstås högst personligt. Att ett ena märket rent generellt skulle vara bättre än det andra är nonsens.
Det finns dock skillnader som det kan vara värt att fundera över. Själv bytte jag från Nikon till Canon på grund av att Canon har ett utbud av objektiv som Nikon helt saknar, nämligen bra telen i en rimlig prisklass. Nikon har inga alternativ till t ex Canons 400/5,6 eller 100-400 eller de olika varianterna av 70-200/4.
Det finns dock skillnader som det kan vara värt att fundera över. Själv bytte jag från Nikon till Canon på grund av att Canon har ett utbud av objektiv som Nikon helt saknar, nämligen bra telen i en rimlig prisklass. Nikon har inga alternativ till t ex Canons 400/5,6 eller 100-400 eller de olika varianterna av 70-200/4.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag valde Canon för att jag upptäckte att de hade fler intressanta objektiv till bättre priser. Det är även så att Canon har absolut största begagnatmarknaden, iaf vad gäller modern optik med AF, vilket underlättar då jag gärna köper och säljer begagnade objektiv.
I övrigt tycker jag Nikon gör väldigt trevliga kamerahus, trevligare än Canons.
I övrigt tycker jag Nikon gör väldigt trevliga kamerahus, trevligare än Canons.
atotowi
Aktiv medlem
Om du ska byta upp dig är väl den första frågan dvs vad finns det som inte funkar med din 1000D.
Sen om du har skaffat en del Canon utrustning kanske det blir svårare att (eller i alla fall dyrare) att byta system.
Ser man krasst på saken så är Nikon D7000 svårslagen när det gäller bildkvalité i dags läget (i alla fall om det med en Canon du ska ge dig på det). Förhoppngsvis ser vi Canon kontra under hösten.
Så antingen byter du snabbt till D7000 innan du köpt för mycket Canon grejer eller så äntar du och ser om Canon kan kontra. Känner du dig begränsad av ditt 1000D hus på nåt sätt så berätta vad det är så kan vi kanske hjälpa dig med en lämplig ersättare från Canon sortimentet.
-Canonist
Sen om du har skaffat en del Canon utrustning kanske det blir svårare att (eller i alla fall dyrare) att byta system.
Ser man krasst på saken så är Nikon D7000 svårslagen när det gäller bildkvalité i dags läget (i alla fall om det med en Canon du ska ge dig på det). Förhoppngsvis ser vi Canon kontra under hösten.
Så antingen byter du snabbt till D7000 innan du köpt för mycket Canon grejer eller så äntar du och ser om Canon kan kontra. Känner du dig begränsad av ditt 1000D hus på nåt sätt så berätta vad det är så kan vi kanske hjälpa dig med en lämplig ersättare från Canon sortimentet.
-Canonist
Skarström
Aktiv medlem
Den som tycker 7D är så mycket sämre att den begränsar ens fotografering har nog mycket höga krav. Särskilt då den är bättre än D7000 på många punkter. Jag valde oxå Canon då jag tycker de har klart bäst utbud bland teleobjektiv. Och som bekant är ju objektiv ganska viktigt när man fotar
Gunnar-E
Aktiv medlem
Jag bytte också från Nikon till Canon för att Canon har vissa objektiv som inte Nikon har. Även om jag är nöjd med Canon, så tycker jag att Nikon är snabbare med olika finesser i sina kamerahus. Finesser som t ex att kunna slå av och på rutnät i sökaren, flera tider att välja på till självutlösaren och dubbelexponering direkt i kameran. Finesser som tar ovanligt lång tid för Canon att plocka in i sina kamerahus.
Jag tycker att man inte ska bry sig om vad det är för märke. Känn på kameran, finns det några finesser som du skulle uppskatta, vad finns det för objektiv du skulle vilja köpa i framtiden?
/Gunnar
Jag tycker att man inte ska bry sig om vad det är för märke. Känn på kameran, finns det några finesser som du skulle uppskatta, vad finns det för objektiv du skulle vilja köpa i framtiden?
/Gunnar
kjellepelle
Aktiv medlem
Jag hade samma valsituation när jag bytte från Olympus för drygt ett år sedan. Min uppfattning är att Nikon och Canon har jämförbara:
- kamerahus,
- "enkla objektiv"
- "avancerade objektiv".
Den enda verkliga skillnaden jag kunde hitta var att Canon har betydligt större utbud av objektiv i mellanprisklassen, vilket gjorde att jag valde Canon.
- kamerahus,
- "enkla objektiv"
- "avancerade objektiv".
Den enda verkliga skillnaden jag kunde hitta var att Canon har betydligt större utbud av objektiv i mellanprisklassen, vilket gjorde att jag valde Canon.
holycrap
Aktiv medlem
När jag skulle skaffa min första systemkamera så letade jag efter den billigaste som kunde filma i full HD. Det råkade då vara Canon 500D. Nu med facit i hand är jag glad att det blev Canon. Dels tycker jag om deras kameror på papperet och jag har blivit lite frälst av deras L-objektiv.
Men helt säker på att jag valt rätt blev jag när jag var inne i en butik och kämnde på alla kamerorna. Canon var så mycket skönare att hålla i en Nikon. Så välj med fingrarna i första hand. Först när du valt märke kan du börja snegla på vilken modell som passar dig.
Om du dock, som nämnts ovan, redan har tillbehör och/eller objektiv (utöver kitgluggen) till din Canon kanske det är värt att stanna hos dem.
/P
Men helt säker på att jag valt rätt blev jag när jag var inne i en butik och kämnde på alla kamerorna. Canon var så mycket skönare att hålla i en Nikon. Så välj med fingrarna i första hand. Först när du valt märke kan du börja snegla på vilken modell som passar dig.
Om du dock, som nämnts ovan, redan har tillbehör och/eller objektiv (utöver kitgluggen) till din Canon kanske det är värt att stanna hos dem.
/P
iSolen.se
Guest
Vore väldigt roligt och intressant att få ta del av Era åsikter: Canon eller Nikon?? Har nu enklaste Canon, EOS1000D. När jag ska köpa upp mig till något bättre vad rekommenderas? Fotar bara för att det är roligt.
Mvh.
LCB
Utveckla dina behov, kunskaper, planerat foto, motiv osv, annars får du inte mkt konkret hjälp, men det kommer bli en lång tråd... ...vilket kan vara skoj.
Sönder
Avslutat medlemskap
Valde själv Canon pga av att mina vänner hade det märket. Kunde lika gärna valt Nikon, Sony, Pentax, m fl.
Tillgängligheten till objektiv kändes inte speciellt viktig, pengarna har man eller så får man spara.
Välj den kamera som passar dig bäst, inte vad som passar andra..
Om det är en diskussion för diskussionens skull så kanske du borde lagt tråden i VS-forumet ist?
Tillgängligheten till objektiv kändes inte speciellt viktig, pengarna har man eller så får man spara.
Välj den kamera som passar dig bäst, inte vad som passar andra..
Om det är en diskussion för diskussionens skull så kanske du borde lagt tråden i VS-forumet ist?
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Vore väldigt roligt och intressant att få ta del av Era åsikter: Canon eller Nikon?? Har nu enklaste Canon, EOS1000D. När jag ska köpa upp mig till något bättre vad rekommenderas? Fotar bara för att det är roligt.
Mvh.
LCB
Lär dig fota först.
phool
Aktiv medlem
Haha vill du starta ett krig? =) Man får nog jättebra bilder med bägge, d3x är väl kungen av vad både canon och nikon har att erbjuda i dagsläget, i alla fall när det gäller ren bildkvalité, den är rankad på 1:a plats på dxomark av alla kamera+objektiv kombinationer när den är bestyckad med en Nikkor 105mm f/2.8G ED IF AF-S VR. Canon har nog i överlag inte lika bra bildkvalité som nikon, detta skriver jag baserat på fakta och mätningar, inte från mitt huvud, nikons motsvarigheter brukar ha bättre bildkvalité medan canonmodellerna är bättre att tappa och doppa i vattenpölar om man nu skulle ha någon nytta av det. Så nikon all the way! Kommer sluta med att canon släpper nån ny värsting så man får äta upp allt man har sagt.
Mesch
Aktiv medlem
Lär dig fota först.
Hmm, TS kan fotografera, kan du?
Tycker inte man ska vara så dryg som du är, faktiskt.