Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon vs nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

jannas

Aktiv medlem
Varför är inte sådana trådar lika hett diskuterade som windows vs mac? hehe ;)

Nej men det jag funderade på var, varför sjunker priserna på canon så mycket fortare än nikon?
Har nikon bättre kvalite, eller är det bara så att canon producerar så mycket fler kameror att de måste sänka priset för att få ut de gamla?
Men i såfall borde ju nikons också sjunka i värde när canons likvärdiga sjunker.

Letar lite efter en ersättare till min ödelagda d300 och har mest letat efter samma kamera. Men igår gick jag förbi en kameraaffär och såg att canons 50d (som jag valde mellan när jag köpte d300:an) nu har gått ner mer än 50% på bara ett år, och att den "nya" 7D:n kostade mindre än vad d300:an gjorde och mindre än vad d300s gör nu... Nikon d90 låg väl kvar på samma pris som den gjorde för ett år sen.. Är det då dåligt att köpa en canon för att andra handsvärdet sjunker fortare, eller är det dåligt att köpa en nikon för att folk som letar på beg.marknaden hittar bättre canonkameror i samma prisklass?

ser också att många tester på nätet byter jämförelsekameror. Altså för ett år sen var det mest d300 vs 50d. Nu är det fortfarande d300 (eller d300s) men mot 7d, och 50d:n har hamnat i tester mot d90..Är det smartare å jämföra två kameror i samma prisklass, än å välja två kameror av samma kaliber? ja kanske många utgår från en budget och vill hitta bästa möjliga från det man har råd till..

jaja, bara lite funderingar i väntan på att den perfekta ersättaren till min d300 dyker upp.. Förresten när kommer d400:an? ;)

Det är också något jag har iakttagit. Att priserna på Canon av någon anledning är betydligt mindre än Nikons motsvarigheter. Men varför? Ingen aning.

Nur skulle det se ut om Nikon grejor blev ..... prisvärda, hemska tanke!!! Höga priser är ju det som håller NAS hyggligt i schack :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar