** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon skruvar upp förväntningarna inför 2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

En intermediär 5D???, Intervjuad Canonboss. Översatt med Google.

http://www.google.com/translate?u=h...se&storyid=51881&langpair=zh|en&hl=en&ie=UTF8

"Totalt sett är dock Canon mycket större. I år väntas företaget sälja 25 miljoner digitalkameror, av vilka 3,2 miljoner är systemkameror.

Nikon räknar med en årsförsäljning på 11 miljoner kameror, varav 3 miljoner systemkameror.

Nikon tillverkar merparten av sina systemkameror i Thailand, Canon har sin tillverkning i Japan."

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article57904.ece

Mvh

Omar

Man behöver inte vara ovänner för att vijla tjäna mest pengar. Det är ju knappast rivalitet som driver
ett så stort företag som Canon framåt.

Jag är måttligt intresserad av IS i huset. Däremot en bra sökare (som 40D eller bättre) i uppföljaren till 400D skulle vara suveränt. Bättre ergonomi för män med normalstora händer skulle vara kanon också.

Visst kommer det bli spännande att se uppföljaren till 5D men jag kan inte ens lura mig själv att jag skulle ha råd att köpa något liknande under de närmaste fem åren eller så. Köper verkligen folk så dyra kameror? Med folk menar jag då amatörer som inte lever på att plåta.

Nej! "folk" köper inte så dyra kamror.

hw-tph skrev:
Köper verkligen folk så dyra kameror? Med folk menar jag då amatörer som inte lever på att plåta.

Fotosidan ger inte korrekt på värkligheten. Här synas dedikerta amatörer och proffs i övertall.
Canon / Nikon behöver top of the range kamror för att skapa image, men de stora inntektene ligger i innstägs- och kompaktkamror + objektiv.

Hur många har köpt eländes-Nikon kompakter, bara för det står Nikon på dom tror du?
//Erik J

Senast ändrad:
Fotosidan ger inte korrekt bild av mej heller...

Det skall självfallet vara:
"Fotosidan ger inte korrekt bild av värkligheten."

...men den bilden tolkade ni nog rätt??

Nytt År bättre Svenska......
mvh Erik J

Är det bara jag som tror på att Canon kommer att släppa en Eos 3D under 2008 ?

En kamera som kommer att spöa Nikon D300 på alla punkter till samma pris, eller någon tusenlapp dyrare ?

Jag tror (hoppas) den kommer, den har i allafall varit efterlängtad länge nu, själv trodde jag den skulle komma under 2007 när Canon firade Eos jubileumet, men troligen har dom blivit tagen på sängen av Nikons fantastiska D3 och D300, dom trodde nog inte att Nikon skulle kunna svara upp så bra, så en Eos 3D borde ligga bra till nu...

Hoppas den kommer, det vore bara bra för konkurensen, Canon har inget att komma med för att konkurera med Nikons D300, 40D är en bra kamera, men den är inte mycket att komma med jämfört med D300'an, även om priset är billigare, för det är liksom inte det som räknas, och det vet ni alla Canon vänner, en uppdaterd 5D är nog att räkna med, men den tilltalar inte alla som sitter med gluggar i APS-C formatet.

Canon behöver slå ner Nikon i backen igen, och en magisk 3D i APS-C formatet som sätter Nikons D300'a i skamvrån är väl vad alla Canon vänner hoppas på, och jag tror (hoppas) den kommer, det är bara bra för konkurensen, och priserna ut till kund, dvs vi !

Jag är i grunden en Canon nörd, på 70-talet när jag köpte mitt första Pro-system så blev det Canon F1, mycket för att det var betydligt billigare än Nikons motsvarighet, men mest för att Canon då slog i underläge, dom kunde leverera ett system som var i stort likvärdigt med Nikons till ett betydligt billigare pris, Nikon var väldigt stora då, men trots det vågade Canon satsa på att konkurera mot dom, men det gick inte bra, trots ett betydligt billigare pris och ett system som på många sätt var bättre, fick dom aldrig samma status som Nikon.

Allt detta förendrades över en natt när Canon introduserade Eos systemet, dom ändrade sin bajonett och gjorde det omöjligt att använda äldre objektiv på deras nya autofokus kameror, Nikon vågade inte göra samma sak, dom hade alldeles för många proffesionella användare att ta hänsyn till, där vann Canon mycket av vad som gäller idag, dom svek mig och alla andra som satsat på deras billigare, men likvärdiga manuella system, och vann alla nya användare, man kan tycka vad man vill om det idag, dom vann naturligtvis massor av nya kunder på sitt val, men dom struntade fullständigt i deras tidigare kunder, vi fick offras för att dom skulle ha en möjlighet att spöa Nikon, vi var väl inte tillräckligt många för att dom skulle behöva bry sig, vi gnällde och skrek ut vår avsky mot företaget, men det fanns inget Internet på den tiden... idag skulle det varit rena döden för ett företag att göra vad Canon gjorde då.....

I dag så har ju deras beslut visat sig lyckat, dom fick ett stort försprång mot Nikon med flera med Autofokus då dom kunde sätta AF motorn i objektivet på ett tidigt stadium innan tex, Nikon kom på hur dom skulle kunna göra detsamma med sina AF-S objektiv utan att tidigare kunder blev drabbade negativt, men då var slaget redan förlorat, det var det beslutet som fick Canon att gå ifrån Nikon på Slr marknaden.

Men nu kommer Nikon med stormsteg tillbaka, och dom har något väldigt trevligt i bagaget som Canon inte har.... Dom kan skryta med att dom aldrig har svikit sina tidigare kunder, och att dom är ett renodlat fotoföretag, som aldrig skulle göra något sådant drastiskt för att vinna marknadsandelar, det är inte fören D40 som Nikon gjorde det omöjligt för sina tidigare kunder att använda sina äldre objektiv, men dom gjorde det endast på en instegsmodell, och idag får man väl se som helt OK, för deras tidigare kunder är ju inte intresserad av en instegsmodell trots allt.

Så jag tror Canons storhetstid är slut, dom har visat vad dom går för, dom svek sina kunder för att vinna marknadsandelar, men ärlighet vinner i slutändan, och Nikon har visat med D3 att dom är nr:1 igen, dom har alltid sett till sina kunder i första hand, dom är ett litet företag jämfört med Canon, men dom är ett dedikerat fotoföretag, och det kommer betala sig i slutändan.

Det var just det som fick mig att välja Canon 1977, att dom var ett företag som ville, och vågade profilera sig mot #mighty# Nikon, och som kunde leverera ett Pro-System likvärdigt och bättre i vissa delar, än Nikon för ett betydligt bättre pris..

Jag har idag samma Canon system som jag köpte 1977 stående i en upplyst glasmonter i min lägenhet i absolut mint condition, den visar Canons bästa tid som tillverkare av fotoutrustning, den samlingen har kostat mig runt 10 papp att förverkliga under 2007, för mig personligen har den ett betydligt större affektionsvärde eftersom jag ägde samma system i min ungdom, jag är väldigt tacksam mot dom Amerikanska samlarvänner som hjälpt mig få tag i detta system i absolut nyskick, det står här inför mina ögon och visar på en tidsepok när Canon slog i ett omöjligt underläge, men för mig och många andra var dom redan då Nr:1....

En 3D idag som sopade mattan med Nikons D300 skulle kanske få Canons ryckte att vara tillbaka på banan igen tillfälligt, och jag hoppas dom lyckas, men sveket från förr har fått mig att tappa allt förtronde för det företaget, förutom en tillfällig tillbakagång med 20D då Nikon inte hade något att konkurera med.

Jag har full förståelse för alla ni som inte var med när Canon gjorde sitt oförlåtliga svek, men min F1 samling som står i mitt vitrinskåp är betydligt mer värd för mig personligen än min nuvarande Nikon utrustning, bara så ni vet.....

Gott Nytt År.

/kent

Senast ändrad:
Bokeh skrev:
En kamera [EOS 3D] som kommer att spöa Nikon D300 på alla punkter till samma pris, eller någon tusenlapp dyrare?
Du menar kanske 50D i så fall, med en aps-c-sensor? För en eventuell 3D (eller mer troligt 5D Mark II) har såklart ff-sensor och är därmed efterträdaren till 5D. Gissar att du blandat ihop korten?

Bokeh skrev:
Nikon har visat med D3 att dom är nr:1 igen, dom har alltid sett till sina kunder i första hand, dom är ett litet företag jämfört med Canon, men dom är ett dedikerat fotoföretag, och det kommer betala sig i slutändan.
Du har delvis en poäng. Visst är 3D en höjdare ifråga om exempelvis ISO-prestanda, men i övrigt (sånär som på bildskärmen och vissa applikationer) är det kanske inte så mycket som skiljer från 5D. Och då ska man ha klart för dig att 3D är mer än dubbelt så dyr som 5D. Dessutom skiljer det en hel del i vikt, till Canons fördel.

Bokeh skrev:
Är det bara jag som tror på att Canon kommer att släppa en Eos 3D under 2008 ?

En kamera som kommer att spöa Nikon D300 på alla punkter till samma pris, eller någon tusenlapp dyrare ?
Ja, det är ett av de större mysterierna... Att Canon "tillåtit" Nikon att härja fritt i klassen jag härmed döper till "Nästan-pro-och-utan-inbyggt-grepp"-klassen (tänk: D200/300, 40D och analoga F100). Personligen trodde jag att Canon -- i för den tiden sedvanlig stil -- skulle dräpa till Nikon med något redan kort efter D200:an, men så blev det inte. Och sedan har tiden bara gått och gått.

Tycker nog det är lite konstigt.

Tro honom INTE!!!

Jag menar han med den stygga bokeh'n :)
F1'a i glasmonter,
Nikon i bagen

Han borde köra omvänd........
Orsaken är Canons byte från FD till EOS sen 20 år, som han kritiserar. Vad om Canon inte hadde bytt?

Men en 3D tror jag på! Den är säkert i box; Canon släpper den när 5D sluter sälja.
Never change a winning game, vet du.....

spotmatic skrev:
Verkar som Canon o. Nikon ser över sina hus, för kommande konkurens från Panasonic, Sony, Samsung. m.m.

Ska panasonic bli mer konkurenskraftiga på DSLR-sidan får de nog se över brusnivåerna i sina kameror samt brusreduseringen i kaerorna.

No problem....

Bussmicke skrev:
Ska panasonic bli mer konkurenskraftiga på DSLR-sidan får de nog se över brusnivåerna i sina kameror samt brusreduseringen i kaerorna.

De' stora vet vad som händer, for säkert.
Dom har 2013-års kamror klara idag; men släpper bara lite i taget självfallet.
Jag har en "liiiten" misstanke att dom önskar att tjäna pengar varje år.....

Panasonic kann oxå, men är för små för att kränga en superkamra på marknaden.

Re: Tro honom INTE!!!

fujicanon skrev:
Jag menar han med den stygga bokeh'n :)
F1'a i glasmonter,
Nikon i bagen

Han borde köra omvänd........
Orsaken är Canons byte från FD till EOS sen 20 år, som han kritiserar. Vad om Canon inte hadde bytt?

Men en 3D tror jag på! Den är säkert i box; Canon släpper den när 5D sluter sälja.
Never change a winning game, vet du.....

Ha ha ha, Eric give up, du är en Canon galning som ställer upp på vad som helst :)

Du var ju med själv när Canon svek dig, har du glömt det ?

Visst är det naturligt att fråga sig vad som hade hänt om dom inte hade gjort det sveket, dom hade troligen fortfarande varit efter Nikon, men vem tror du vinner i slutändan, ett företag som skiter fullständigt i sina tidigare kunder för att bli nr:1, eller ett företag som bryr sig om sina tidigare kunder och offrar sin försäljnings ställning på marknaden ?

Bara framtiden kan ge svar på det, men Canon som märke är för alltid likvärdigt med svikare för mig, och Nikon har med sitt agerande visat att dom är att lita på.....

/kent

Vi galningar.....

Canon har inte svikit mej; och jag har inte svikit dom.
ALLA mina (tänker o räknar) 28 kamror, är Canon minus en Fuji F10.....
I dag var jag ute med bara F1 och A1; anal-gott var det!

Canon svek mej??? Näää; jag fattar att canon var nödd. FD-fattningen hadde inte rom för framtiden; faktum.

Så har dom idag inte problemet med AF-motor här o där i sina D-SLR :D

Ta en fight med mej du! Sväkare....

Re: Vi galningar.....

fujicanon skrev:
Canon har inte svikit mej; och jag har inte svikit dom.
ALLA mina (tänker o räknar) 28 kamror, är Canon minus en Fuji F10.....
I dag var jag ute med bara F1 och A1; anal-gott var det!

Canon svek mej??? Näää; jag fattar att canon var nödd. FD-fattningen hadde inte rom för framtiden; faktum.

Så har dom idag inte problemet med AF-motor här o där i sina D-SLR :D

Ta en fight med mej du! Sväkare....

Nej jag är inte tillräckligt full för att gå i full debatt mot dig Eric :)

Men jag kan skriva ner mina känslor hur jag kände då, när dom bytte fattning.
Jag satt med fem fina och väldigt dyra FD objektiv som jag betalat multum för, och jag menar väldigt mycket pengar på den tiden, helt plötsligt över en natt så sjönk dom i värde som en sten, och jag ställdes inför ett ultimatum, sälja alla FD gluggar till en bråkdel för var dom igentligen var värda och köpa något av dom nya eos husen samt helt nya objektiv, eller i ren ilska sälja hela skiten och gå över till den gröna (säkra) sidan.

Jag gjorde det senare, men med en enorm ekonomisk förlust, och jag var inte ensam om att göra det, du bet tydligen i det sura äpplet och köpte nya Canon gluggar när du bytte till en modernare kamera och behållde dina FD gluggar till dina mekaniska kameror, men alla hade inte den ekonomiska lyxen att göra det...

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar