Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon skruvar upp förväntningarna inför 2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckaren skrev:
_______________________________________________


Och eftersom handeln ratar Canons nya avtal, så kan ni ju lista ut hur mycket handlarna säljer av Canon.

Hälsningar

Adam

Hej

Vet du hur det avtalet ser ut, skulle vara intressant.

Får handlaren betala mer så lägger det ju bara ökning på priset till kunden.

Jag menar att handlarna hade ju inga problem att tex sälja Canons 500mm för typ 60 lakan medan de tog innan 95 lakan för Nikons 500mm.


Mvh

Omar
 
Tyckaren skrev:
Kan du ta kontakt Canon och Nikon och be dem ge dig statistik från de källor som förser marknaden med statistik, årsstatistik. Jag är less på att inte Omar mf.l. tror på mig.
Det vore mycket intressant, speciellt också att veta varifrån källmaterialet till statistiken kommer eftersom jag misstänker att tillverkarna gärna betraktar försäljningssiffrorna som affärshemligheter och döljer dem där de kan.

"Nikons butik" Kameradoktorn borde ju t.ex. inte lämna ut statistik i de fall då Nikon inte vill, och detsamma gäller Sony Center samt e-handeln Sony Style, och jag gissar att de kanalerna står för en rätt stor del av de märkenas försäljningen i alla fall i början, medan andra märken utan egna butiker kan vara överrepresenterade i övriga handeln.
 
Senast ändrad:
Branschen brukar köpa statistik från GFK. Den märkesspecifika statistiken brukar vara hemlig men systemkameror och kompakter i stort brukar man kunna få fram månadssiffror och snittpriset på.
 
BugEyes skrev:
Men jag har svårt att se vad dom ska göra med 400D i nuläget.
Kanske det kommer en riktig snikvariant för att konkurrera med D40x.

Ja där har Canon nog ett dilemma. Jag gissar att "Live view" kommit för att stanna så det lär efterföljaren få. Dessutom är nog kravet på en mer högupplöst skärm, typ Sony/Nikon, väldig stort. Med dessa uppgraderingar hamnar en 400D efterföljare väldigt nära 40D.

En snikversion, ja, det skulle nog behövas men vad skulle man kunna plocka bort från en 400D som sparade penar utan att det känns fånigt?
 
AFJ skrev:
En snikversion, ja, det skulle nog behövas men vad skulle man kunna plocka bort från en 400D som sparade penar utan att det känns fånigt?

Det är väl ingen vågad gissning att 400D är kvar en tid efter en eftertädare kommit, men med ett lägre pris.

Så gjorde man med 350D när 400D kom...
 
froderberg skrev:
Det är väl ingen vågad gissning att 400D är kvar en tid efter en eftertädare kommit, men med ett lägre pris.

Så gjorde man med 350D när 400D kom...

Säkerligen blir det så.

Frågan är/var om de kommer att ta fram ytterligare en modell under 400D?

Jag tror inte det men samtidigt måste det vara lite störande för Canon - som är störst - att inte ha den billigaste systemkameran. Det borde vara extremt viktigt att behålla alla kompaktköpare i märket när det blir dags att uppgradera till system. Min gissning är att för inköp av den första systemkameran är priset den absolut viktigaste frågan för en majoritet av köparna.
 
Någon har nämnt en eventuell efterföljare till 24-70/2,8L.

Hur lång tid var det mellan 28-70/2,8L och 24-70/2,8L, kan det vara någon ny på g redan?

Vidare vore en ev sådan efterföljare vara extra trevlig(o dyr som f..n) om den kunde få 2,0 i stället.

/B
 
PMD skrev:
Hade man det på filmtiden?

Ingen aning - mitt fotointresse var inte fött då! :)

Vad jag menar är att när DSLR började komma ner på prisnivåer där även icke fotofreaks började köpa dem så var Canon en föregångare med 300D och framförallt 350D.

Nikon låg väl alltid lite över i pris men i och med D40/D40X är ju Nikon billigare. Dessutom har Pentax sin billigaste modell som måste vara väldigt intressant för en förstagångsköpare.

Canon är - vad jag förstår - helt klart störs på kompaktsidan och det vore ju ganska illa för dem om de inte kunde förvalta det försprånget (varumärkesmedvetenhet hos konsument) genom att erbjuda det mest intressanta (läs billigaste) alternativet för förstagångsköparen av systemkamera.


Mvh
Anders
 
PMD skrev:
Hade man det på filmtiden?

I princip ja, när de släppte en massa plastiga modeller under autofokusens första år. Jag hade själv en EOS 1000 innan jag bytte upp mig till en EOS 5:a... Det fanns nog andra billiga SLR:er då, men jag minns inte att t ex Nikon hade någon lika billig och enkel modell då.
 
EOS 1000 köpte jag också. Den var den tidiga autofokuserans EOS 300D. En spegelreflexkamera med autofokus som var mycket billigare än alla andra och som tog marknaden med storm. Sen följde ju alla andra märken efter och under senare delen av 1990-talet var väl inte Canon billigast på ESR:er längre?
 
billextreme skrev:
Någon har nämnt en eventuell efterföljare till 24-70/2,8L.

Hur lång tid var det mellan 28-70/2,8L och 24-70/2,8L, kan det vara någon ny på g redan?

Vidare vore en ev sådan efterföljare vara extra trevlig(o dyr som f..n) om den kunde få 2,0 i stället.

/B

24-70/2,8 kom i nov 2002
28-70/2,8 kom i nov 1993
28-80/2,8-4 kom i april 1989 (tillsammans med ur-Eos 1)

Jag hade hoppats att Canon skulle släppa en 24-70/2,8 IS i samband med Eos 1Ds mark III. Det hade känts logiskt med tanke på att de uppdaterade "pressgluggen" 16-35/2,8 tillsammans med Eos 1D mark III. Istället kom 14mm/2,8 som hela världen saknat...

Det är ju svårt att veta vilka svårigheter det skulle innebära att göra en sådan glugg. Men vi kan ju konstatera att Nikon inte har VR i sin helt nya 24-70/2,8.

Nikons nya är mindre och smidigare än Canon dito, men verkar å andra sidan lida av en hel del distorsion... Så hur man än vänder sig har man ändan bak på nått sätt.
 
Leo S skrev:
I princip ja, när de släppte en massa plastiga modeller under autofokusens första år. Jag hade själv en EOS 1000 innan jag bytte upp mig till en EOS 5:a... Det fanns nog andra billiga SLR:er då, men jag minns inte att t ex Nikon hade någon lika billig och enkel modell då.

Filmtiden var en lång tid.

Canon har gjort en del revolutioner då och då som gjort att de fått stort grepp om marknaden. Den största revolutionen var Canon AE-1 som kom 1976 och kostade bara två tredjedelar jämfört med konkurrenterna tack vare elektronik istället för mekanik. Dessutom var kameran förhållandevis liten,

Eos 1000 gjorde samma sak och följdes av 500, 300 och 3000-modellerna.

Men sinemellan har andra försökt göra samma sak. Minolta var stora på 90-talet med en hel del billiga modeller. Då var Nikon nummer tre.

Men att ha billigast modeller är inte nödvändigtvis den bästa strategin. Att först ta marknaden och sedan inte behöva vara billigast är nog mer lönsamt. Det är ju så Canon gör och ändå köper folk märket för att det är störst och mest välkänt.

Många lägger faktiskt lite extra på en Eos 400D än på liknande billigare konkurrenter bara för att de Canon är ett starkare varumärke.
 
Sen är ju 400D billigare än 40Dx, vilket var fallet i ett reklamblad som kom på posten. Med cashback vill säga. Alltså har Canon redan idag en kamera som konkurrerar med D40x även prismässigt.
 
Jag såg idag i ett annonsblad att man kan köpa en fungerande DSLR för 5000 kronor. Eller ja, man får någ lägga till minneskortet då, förstås.
För de pengarna får man en Canon 350D med EF-S 18-55 f/3,5-5,6 II has MediaMarkt.

Vad det billigaste alternativet kostar vet jag inte, men det är ju ändå inte mer än vad en bra blixt kostar. Då får man något som duger alldeles utmärkt att fotografera med, för den som kanske inte ens är riktigt övertygad om att det är en spegelreflex han ska ha.
 
Hej

Överdriv nu inte, lite väl dyrt med 5 lakan för 350d + 18-55MM, kostar faktiskt inte mer än 4990kr :) :) :)

http://www.mediamarkt.se/

Adam skrev

""Och eftersom handeln ratar Canons nya avtal, så kan ni ju lista ut hur mycket handlarna säljer av Canon.""

"Det är panik i Canonlägret."

Möjligt!, men det ger Canon köpare väldigt bra priser.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Hej

Visst skall det bli intressant med år 2008 eftersom det var ett "dåligt år" med

3 proffs kameror

1D MarkIII
1Ds MarkIII
40D

Annonserat

200mm 2.0 IS
800mm 5.6 IS


Totalt släppte Canon 19 digitalkameror år 2007.

Skall bli intressant om Canon slår år 2007 med år 2008 produkter, vi får väl se.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Visst skall det bli intressant med år 2008 eftersom det var ett "dåligt år" med

3 proffs kameror

1D MarkIII
1Ds MarkIII
40D

Annonserat

200mm 2.0 IS
800mm 5.6 IS


Totalt släppte Canon 19 digitalkameror år 2007.

Skall bli intressant om Canon slår år 2007 med år 2008 produkter, vi får väl se.

Mvh

Omar
du glömde l:n :'(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.