Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S95 är här!

Ang. att beställa från USA. Hur är det med batteriladdaren, då jag antar att det är en laddare med 110v nätspänning?
 
Uppackad och redo för test

Vad kul. Då får du luska ut om man verkligen måste ha den på stativ för att göra HDR.

Framsidan är lite knottrig och även den fria ytan på baksida. Tumgreppet är förändrat och har blivit mindre.
Den känns dock mycket bättre att hålla i pga "knottret"
On/off knappen har flyttats från den idiotiska placeringen mitt på ovansidan och bytt plats med Ring funktionsknappen. En mycket bra åtgärd.
Verkar en aning tunnare än S90:an.

Nu återstår att ta lite provbilder, och testa hd inspelning.
 

Bilagor

  • DSC_0018small.jpg
    DSC_0018small.jpg
    16.1 KB · Visningar: 803
  • DSC_0016.jpg
    DSC_0016.jpg
    14 KB · Visningar: 811
Framsidan är lite knottrig och även den fria ytan på baksida. Tumgreppet är förändrat och har blivit mindre.
Den känns dock mycket bättre att hålla i pga "knottret"
On/off knappen har flyttats från den idiotiska placeringen mitt på ovansidan och bytt plats med Ring funktionsknappen. En mycket bra åtgärd.
Verkar en aning tunnare än S90:an.

Nu återstår att ta lite provbilder, och testa hd inspelning.


Hur är control-hjulet? Avstod s90 pga det slappa hjulet och lättheten att ändra inställningar av misstag.

Handhavandet i övrigt?
 
Hur är control-hjulet? Avstod s90 pga det slappa hjulet och lättheten att ändra inställningar av misstag.

Handhavandet i övrigt?

du menar hjulet på baksidan. rätt lika. jag har beställt en gummiring från Lensmate får se hur den blir.
Handhavandet är rätt lika S90.

On/off knappen är flyttad från den idiotiska plats den hade förut och det blev bättre.

Hastigheten med raw är ungefär en 1bild/sekund och efter 4-5 bilder så blir det paus för det ska skrivas på kortet, ska testa med snabbare kort får se om det gör någon skillnad.

Den svart ytan är lite knottrig vilket gör den lite lättare att hålla. Kameran känns lite nättare än S90, men det kanske är mer en känsla än faktum.

Ångrar inte att jag sålde min S90.
Man har hållit kvar vid ccd sensor för att hålla bruset nere, men vi får se hur det blir med ev efterföljare
I övrigt har jag inte hunnit testa så mycket som jag hade tänkt, det kom annat emellan i helgen.


/jan
 
Kameran känns lite nättare än S90, men det kanske är mer en känsla än faktum.
Enligt specarna ska den vara någon mm tunnare. För övrigt tycker jag inte att tumhjulet på S90 är något problem. Visst, det har inte samma gedigna känsla som tumhjulet på 7D, men det kan man nog inte begära.
 
S95

Då har man blivit med S95

Fuji F31 har pansionerat sig och S95 verkar vara en bra ersättare med många funktioner.

Innan köp talade jag med en som köpt både S90 och S95, han tycket S95 var klart förbättrad på flera punkter.

Testade ta lite bilder inomhus i köpcentrum, är hyfsat nöjd med resultatet.

Rulltrappa f2, Iso 250, 1/30
 

Bilagor

  • test1_IMG_0004.jpg
    test1_IMG_0004.jpg
    63.3 KB · Visningar: 1,390
Ett par frågor till er som redan köpt denna kamera.

Är höljet på kameran gjort av plast eller metall?
Fokuserar kameran automatiskt när den filmar från vidvinkelläget?

Tackar!

Mvh,
Alexandra
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.