Annons

Canon S95 är här!

Höljet är gjort i metall.

Men vad bra! Jag har hört rykten om att det skulle vara i plast och svenska Canon kunde inte svara på min fråga :-o.

Hur är det med filmningen då?
Enligt denna recenssion verkar den inte kunna autofokusera alls i videoläget (se conclusion): http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s95_review/

"While 720p video should perhaps have already been included on the S95's predecessor, the lack of optical zoom or auto-focus during recording is a disappointment."

Cyberphoto säger:

"Det finns inget val för kontinuerlig fokusering vid filmning, men i vidvinkelläget verkar den använda fixfokus i kombination med förmodligen liten bländare. Vilket fungerar bra, det blir skarpt från några decimeter upp till oändligt. Men zoomar man mot tele innan man börjar filma så gäller det att motivet inte flyttar på sig alltför mycket eftersom skärpan inte följer med."

Jag filmade med kompakten som jag har just nu (IXUS 960 IS)och då verkar den likadan. Alltså går bra att filma med i vidvinkelläget men om jag zoomar innan filmningen startar så kan den inte fokusera om när jag flyttar den.

I denna video som jag älskar kvalitén på verkar ju kameran autofokusera?
http://vimeo.com/14541713

Vet inte om jag är såå impad av bildkvalitén i denna recenssion heller. Tyckte nog att s90 gav bättre bilder?

http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s95_review/sample_images/

Hur är era exemplar? Hoppades verkligen att detta skulle vara kameran för mig.

Soliga hälsningar,
Alexandra
 
Men vad bra! Jag har hört rykten om att det skulle vara i plast och svenska Canon kunde inte svara på min fråga :-o.

Hur är det med filmningen då?
Enligt denna recenssion verkar den inte kunna autofokusera alls i videoläget (se conclusion): http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s95_review/

"While 720p video should perhaps have already been included on the S95's predecessor, the lack of optical zoom or auto-focus during recording is a disappointment."

Cyberphoto säger:

"Det finns inget val för kontinuerlig fokusering vid filmning, men i vidvinkelläget verkar den använda fixfokus i kombination med förmodligen liten bländare. Vilket fungerar bra, det blir skarpt från några decimeter upp till oändligt. Men zoomar man mot tele innan man börjar filma så gäller det att motivet inte flyttar på sig alltför mycket eftersom skärpan inte följer med."

Jag filmade med kompakten som jag har just nu (IXUS 960 IS)och då verkar den likadan. Alltså går bra att filma med i vidvinkelläget men om jag zoomar innan filmningen startar så kan den inte fokusera om när jag flyttar den.

I denna video som jag älskar kvalitén på verkar ju kameran autofokusera?
http://vimeo.com/14541713

Vet inte om jag är såå impad av bildkvalitén i denna recenssion heller. Tyckte nog att s90 gav bättre bilder?

http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s95_review/sample_images/

Hur är era exemplar? Hoppades verkligen att detta skulle vara kameran för mig.

Soliga hälsningar,
Alexandra


I de inledande tester i min verklighet tycker jag att denär minst likvärdig i bildkvalitet som S90.
Vet inte vad som skulle göra det sämre om man nu inte gjort någon form av justering pga HD- filmningen.

Ska testa mer i helgen.
 
Nu har jag testat s95: an och det var en trevlig bekantskap. Både jag och säljaren kom fram till att den nog var gjord av plast. S90 tyckte jag kändes som metall men jag är inte säker. Det kan ha varit plast på den med. Den verkade ta fina bilder men videofunktionen gick inte att testa för det fanns inget minneskort.
Greppet är ganska dåligt. Både den och s90 är lite som hala tvålar om man jämför med en del andra kompakter. Kände lite på LX3 och den hade ett härligt grepp men den är ju lite större också.

Är det någon som har filmat med S95 ännu?

Trevlig helg!
 
Nu har jag testat s95: an och det var en trevlig bekantskap. Både jag och säljaren kom fram till att den nog var gjord av plast. S90 tyckte jag kändes som metall men jag är inte säker. Det kan ha varit plast på den med. Den verkade ta fina bilder men videofunktionen gick inte att testa för det fanns inget minneskort.
Greppet är ganska dåligt. Både den och s90 är lite som hala tvålar om man jämför med en del andra kompakter. Kände lite på LX3 och den hade ett härligt grepp men den är ju lite större också.

Är det någon som har filmat med S95 ännu?

Trevlig helg!

Greppet är bättre än S90 pga knottrigheten, men andra kameror har en annan utformning av den del av kameran på bekostnad av storlek och vikt enligt min erfarenhet. LX2 tyckte jag inte om när provade den förra året.

Har provfilmat en aning, men räknar med att göra mer av det i helgen.

/jan
 
Det viktigaste för mig är att kameran är liten så den kan följa med som "varje dag" kamera. LX5 och liknande skulle nog vara liite förstora för det. Sen är det ju irriterande med ett linslock som ska av innan bilden kan tas. Som komplement till systemkameran är nog S90 och S95 perfekta.
 
Både här och på DP Review verkar en del oroas över att bildkvaliten skulle vara sämre än S90. Men varför i hela världen skulle Canon släppa en efterföljare med sämre bildkvalite? Det är ju så ologiskt så det inte är sant. Samma tjafs var det när Canon släppte EOS 50D, det var ett himla tjat om mer brus (än 40D) men bruset är ju likvärdigt och då har 50D ca 50% fler pixlar. Och när EOS 7D kom så var samma skeptiker där igen och var oroliga att Canon inte visste vad de höll på med, ojojoj 18 MP det kommer aldrig att gå. Nu är EOS 7D framröstad som ett av de bästa APS-C husen som någonsin gjorts, om inte det allra bästa!

Märkligt.
 
Både här och på DP Review verkar en del oroas över att bildkvaliten skulle vara sämre än S90. Men varför i hela världen skulle Canon släppa en efterföljare med sämre bildkvalite? Det är ju så ologiskt så det inte är sant. Samma tjafs var det när Canon släppte EOS 50D, det var ett himla tjat om mer brus (än 40D) men bruset är ju likvärdigt och då har 50D ca 50% fler pixlar. Och när EOS 7D kom så var samma skeptiker där igen och var oroliga att Canon inte visste vad de höll på med, ojojoj 18 MP det kommer aldrig att gå. Nu är EOS 7D framröstad som ett av de bästa APS-C husen som någonsin gjorts, om inte det allra bästa!

Märkligt.

Ord! Jag håller med.
 
Nu har jag fått svar från Canon USA på ett par frågor jag ställde:

PowerShot S95s are made of Polycarbonate and metal. The S95 will focus
and zoom in the movie mode.


Det låter ju bra. Är det någon som filmat ännu med kameran?
 
Nu har jag fått svar från Canon USA på ett par frågor jag ställde:

PowerShot S95s are made of Polycarbonate and metal. The S95 will focus
and zoom in the movie mode.


Det låter ju bra. Är det någon som filmat ännu med kameran?

Jag filmade några snuttar igår, provade inte att zooma dock, undrar om det bara är digital zoom dock.
 
S95 bildstabilisering

Tycker du att bildstabiliseringen funkar bra?
/jan


Japp, bildstabiliseringen verkar funka bra.

1/10 sek funkar bra handhållet.
Testade att ta bilder inomhus på kvällen i en samlingslokal.

De bilder där människor rör sig får man kassera, men bild exponerats när alla är någorlunda stilla med f2,0 och 1/10sek är fullt användbara (Iso 640), helt OK resultat för kompaktkamera.

Det är inte många kompaktkameror som kan leverera såna bilder i den miljön med svagt ljus.

S95 är ju så pass liten så den får plats i fickan, en förutsättning för att få med en kamera nästan överallt.


Jag tror höljet är i metall, för plast och metall har ju olika absorption av värme, när man känner med fingrarna på S95 upplevs det som metall, tar man på plast känns det lite annorlunda.

.
 
Fick ytterligare ett mejl från Canon USA:

The frame of the camera is metal which is basically the top, bottom and
sides while mainly the front and back is of polycarbonate.


Så nu vet jag hur den är uppbyggd och tydligen är den en blandning av metall och plast.

Blir till att köpa en s95 så småningom när den kommer till en affär i närheten.

Är bara det här med videofunktionen som är lite oklar. Den zoomar digitalt och det kan jag leva med. Däremot vill jag inte att filmen blir oskarp om jag går från att filma nära till längre bort utan att röra zoomningen. Kanske man kan ta med ett minneskort till Mediamarkt och prova själv?
 
Fick ytterligare ett mejl från Canon USA:

The frame of the camera is metal which is basically the top, bottom and
sides while mainly the front and back is of polycarbonate.


Så nu vet jag hur den är uppbyggd och tydligen är den en blandning av metall och plast.

Blir till att köpa en s95 så småningom när den kommer till en affär i närheten.

Är bara det här med videofunktionen som är lite oklar. Den zoomar digitalt och det kan jag leva med. Däremot vill jag inte att filmen blir oskarp om jag går från att filma nära till längre bort utan att röra zoomningen. Kanske man kan ta med ett minneskort till Mediamarkt och prova själv?

Jag filmade lite mer idag och genom att den zoomar digitalt är zoomen av inget värde åtminstone inte för.
Jag köpte den inte heller för filmning. Att det zoomas digitalt torde bero på motorljudet på zoomen annars.

Om jag rör mot mot målet tycker jag att det behåller skärpan i filmen så det får man lov att göra om man kan, dvs zooma med apostlahästarna.l
 
Senast ändrad:
Håller med om att den digitala zoomen kan man vara utan.
Det låter ju som att det går att filma ändå trots avsaknad av autofokus. Undrar om det brukar vara autofokus i Canons kompaktkameror eller om det är s.k. "fixfokus" som är standard?

Något som jag tycker det att synd att Canon numera ofta snikar in på är den optiska zoomen. Även om den inte funkar super på en kompakt så är det ändå trevligt när den finns där.
 
Var på Media Markt idag och klämde på S90 (2990 kr) samt S95 (3990 kr).

S95 kändes bättre på alla sätt och vis. En sådan blir det så småningom.

//Daniel
 
Du har ju S11 som du var så nöjd med, vad är det för fel på den?

Ja jag är nöjd med den och ska behålla den. Men du är ju inte rätt man att ifrågasätta mig om jag köper en S95... vem av oss har flest kameror? =)

Som du säkert vet så är inte G11 precis den minsta kompaktkameran. Jag har alltid velat ha S90 men det var för många saker som jag störde mig på så jag valde att köpa G11 i USA och sedan invänta S95 för att se vad Canon hade förbättrat. Så blir det till att äga båda.

(obs! Jag och Micke känner varandra)
 
Vilka sätt och vis då?

Skönare att hålla i (grövre yta)
Knapparna på baksidan sticker ut lite mer (och är vinklade)
Snurrhjulet på baksidan är något trögare (men fortfarande för litet enligt mig)
On/Off-knappen har bytt plats med Ring-func knappen
Den kändes något mindre
LCD-displayen är precis som på 1D Mk4 och 7D gjord av glas och inte plast.
Avtryckarknappen kändes bättre
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.