Annons

Canon S2 IS testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag tror inte de kommer hamna i samma prisklass någonsin.

RRP för Olympus 765 vid introduktionen var £399, RRP för S2 IS är £469. Inte så stor skillnad. Men visst, eftersom Olympus hela tiden kommer att vara äldre hinner de nog inte hamna i samma klass innan de ersätts av nästa modell.

Försökte övertala Morsan att köpa en S2, men hon tyckte den var för stor och klumpig ????? Hon köpte en Ixus 40 istället.

S2 eller FZ5

Hej!

Jag har börjat leta efter en ny kamera att köpa. Jag hade kommit fram till att Powershot S2 var ett bra alternativ men sedan fick jag i detta forum upp ögonen för Panasonic FZ5. Nu har jag beslutsångest är det någon som kan tipsa om fördelar/nackdelar med dem?

Som jag ser det är vikten en fördel för FZ5, ca 140 g lättare med batteri. Större upplösning på videon talar för S2's fördel även om det framförallt är en kamera jag köper. Närgränsen är bättre på S2. Priset är också en fördel för FZ5 men skall man ha kameran i 5 år så är det viktigare att kameran är bra så länge priset håller sig på rimliga nivåer.

Hur många bilder kan man ta på en laddning?

mvh
Pär

Jag har en FZ5. jag kollade på S2, men tyckte att den verkade för stor och tung i jämförelse.

Du har bättre video på S2, och utvikbar lcd. När det gäller bildkvalitet verkar FZ5 vara bättre vad jag läst. Men det är kanske en smaksak också. S2 har AA-batterier. Laddbara AA är billiga och alkaliska finns "överallt". Nackdelen är att de är större och tyngre än FZ5:ans batteri.

Jag kan nog ta runt 300 bilder på en laddning med FZ5, men jag har inte testat exakt.

Sammanfattningsvis:
S2: större, tyngre, mer finesser.

FZ5 (finns även FZ4 - 4 Megapixel): mindre & lättare. Stativgänga i metall istf plast (S2). Motljusskydd ingår. Finns i svart. Kan ta IR-bilder (det kanske S2 också klarar).

Jag är mycket nöjd med min FZ5.

S2:an bara går och går med 4 st 2300 mAh-batterier.. Har filmat massor av minuter samt tagit över 300 bilder under min testperiod, på en uppladdning.

Kunde faktiskt inte hitta mycket som är dåligt på S2:an..

Står i valet och kvalet mellan en S70 och en S2.
Har en Canon videokamera, MV250, och den har samma batteri som S70:n, men smmtidigt så har jag vanliga AA batterier i den gammla digitalkameran.
Är sugen på Zoomen som S2:an har, men S70 verkar inte dum den heller.

Behöver hjälp.

2 ganska olika kameror.

S70 har högre upplösnig och är ett stabilt bygge.

S2is har fler finsser, längre zoom, IS men lägre uplösning

S70 är en fickkamera. S2is är det inte..

Jag hade valt S2:an för

IS
zoomen
vrid och vinklingsbar LCD
ergonomin

Jag hade valt S70:an för
att ha i fickan
för den högre upplösningen
vidvinklen (28 vs 36mm)

Jeppe skrev:
Japp, kan bara hålla med. En mycket tevlig skapelse. IS-funktionen är guld... Inomhus med ISO 400 och 1/60 ger skarpa bilder på 400mm.

Tusan... jag blev riktigt biten av IS...blir nog till att byta upp sig till ett EF 70-200/2.8L IS :|

ÄR verkligen att rekommendera, fick min glugg igår fungerar super. Kunde köra 1/30 på 200mm utan problem.

Om man skulle välja mellan S2 och Pro1 Utan IS men med mer pixlar och, kanske, bättre glas???
Vad skulle ert omdöme bli då? Som de flesta så har man ju situationer när systemkameran inte är med. Har idag en IXUS 500 men den blir jag nog aldrig vän med. (Tur att den är behändig att ha i fickan för det är där den oftast stannar.) /gunnar

Det är ju en prisfråga.. Pro1 kostar ju 2300:- mer, eller 50% mer än S2:an..

För det priset hade jag nog hellre köpt en 350D, för så mycket mindre är inte kompakterna.

S2:an hade nog mitt val blivit ändå..

För mig står valet mellan Konica Minolta Dimage Z5, Panasonic FZ5 och Canon Powershot S2 IS..
FZ5 må kanske ta bättre bilder men S2 IS är i mitt ansende otroligt läcker, trevligare funktioner samt filmfunktion som jag är mycket intresserad av.. S2 IS kanske inte tar bäst bilder, men med min förkärlek till Canon i huvudtaget och filmfunktionerna så får nog S2 IS min röst :)

sagan skrev:
Det finns ju den här att välja på oxå:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=H1

För var dag som går blir jag bara mer förvirrad.. Nu börjar jag fundera om inte H1 som du länkade till eller FZ5 kanske är en bättre idé för min studentbudget? Båda dessa kostar ganska precis 1000kr mindre än S2 IS och så vitt jag förstått t.o.m snäppet bättre bildkvalité än S2 IS (?!)

Canonen attraherar mig mest för att det är just Canon, den är ruskigt snygg och intressant filmfunktion, men är det verkligen värt 1000kr extra?

Nu är väl FZ5 och H1 dom mest intressanta där FZ5 har till sin fördel kompackt design och snygg medans H1 har en intressant filmfunktion och AA batterier vilket jag prioriterar högt..
Förmodligen skulle jag knappast bli besviken på någon av dessa men skulle gärna vela ha er åsikt om vad NI skulle välja? Budgetten är på 5000kr vilket är tänkt att räcka tillkamera, minne och väska..

Jag har inte heller bestämt mig än. I nästa nummer av Allt om digitalfoto kommer det en recension på Sony H1.(Den kommer 11:e augusti). Det kan bli intressant att läsa den.

Jag har tidigare en Canon som jag är nöjd med men jag tycker att S2 är lite för dyr i förhållande till konkurrenterna (Sony H1 och Panasonic FZ5). Till S2 ingår det inte batterier och laddare vilket ökar skillnaden med ytterligare några hundra.

Om det blir en S2 så väntar jag nog till jul och och hoppas på att priset har sjunkit lite.

Är det någon som vet hur priset på kameror brukar förändras?

Liksom Pär är jag ju själv mycket nöjd med min Canon Poweshot A40 och skulle gärna hålla mig till Canon i fortsättningen. Men jag tror det är en bättre idé att lägga slantarna på FZ5 eller H1 om man tittar på prisvärdhet.. Det är ju mina sommarjobbspengar som ligger på spel så vill ju få ut så mycket som möjligt av dom :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar