Annons

Canon S2 IS mot KM Z6?

Produkter
(logga in för att koppla)
Likaså för mej...

Joakim...

Jag har åxå svårt att bedöma om Canon S2 IS ger motsvarande förstorning som exemplen du hittat men om jag hade gått närmare hade det inte blivit några bilder... det kan jag med säkerhet påstå...

I manuallen står att bildområdet är 22mm x 16 mm i "supernärbildsläget när motivet är som närmast".

Det finns tydligen en närbildslins (Canon 500D) som säljs separat, enligt manualen, och monteras fast i motljusskyddet (som åxå är extra). Om den finns i realiteten att få tag på vet jag inte.

S2:an kom i början av juni, eller eventuellt i slutet av maj. Jag köpte den i mitten av juni. Nästa modell är nog inte att vänta än på ett tag. Föregångaren Canon S1 kom, om jag inte minns fel, i mars förra året - alltså 14 månader innan...

Bifogar en porträttbild till Pär för skärpedjupsutvärdering... Den är plåtad med motsvarande 135mm ca och med bländare f3.5.

Eftersom PUL kräver ett medgivande för publicering så har jag tyvärr tvingats modifierat bilden något...

Bilagor

• img_36a.jpg
    img_36a.jpg
    55.2 KB · Visningar: 160
Konica Minolta Dimage Z 3

I sol ljus 050619
Har ändrat högdager o skugga, var ganska mörk o ihop grötat färgerna.
Bländare 4,5
ISO 50
Zoom 11.0 mm= ca 65 mm i 35 mm.
Inge Blixt

Z 3 är på 4 Mpixlar de blir ganska bra bilder, o inte blir det bättre med mycket pixlar. De blir mer brus men, de finns mer o beskära Men felet med Konica Minolta. Är funkar dåligt med A-F i svagt ljus, ingen A-F lyse och hjälper inte med. Extra blixt A-F lyset funkar inte med, Z 3 5 o 6 o ingen Konica Minolta har A-F lyse. Jag tog bilder på fredag, i svagt ljus i en fest lokal de blev inte mycket. Med skärpa på bilderna tur att, j hade min egen Canon AS-1 35 mm film o A-F lyse de blev bra. Z3 var en lånat kamera. De verka räcka med skugga, för att bomma skärpan,

Men det finns fördelar med en liten sensor, man behöver inte så långt tele Zomm För att komma närmare, = lägre pris

Canon S 2 verkar var ganska bra,

Bilagor

• aavasaksal.jpg
    aavasaksal.jpg
    50.1 KB · Visningar: 150
Jo, jag tycker att Canon S2 är en ganska bra och mycket rolig kamera att använda.

Vad som är intressantare är kanske vad som inte är bra. Det är framför allt att autofokuseringen missar ibland som jag irriterar mej mest på. När den missar är det oftast på längsta telet. Visst går det att fokusera om men när det är fåglar som ska förevigas är det snabba puckar som gäller...

Det här är tydligen inte bara ett Canon-problem utan något som de flesta långzoomare dras med.

Dessutom kunde sökaren var mycket bättre. Jämfört med en SLR är det rena katastrofen. Bättre sökare kommer nu i de nya modellerna som t.ex Panasonic FZ-30.

Fördelarna (för mej) är främst litenheten och naturligtvis det långa ljustarka telet tillsammans med bildstabiliseringen som gör det möjligt att ta bilder man bara drömde om tidigare. Utan objektivbyte blir det mycket snabbjobbat jämfört med spegelreflex.

Visst, fördelarna gäller för nästan samtliga långzoomar... jag vet.

ljokiaho skrev:
panasonic DMC-FZ30 har en extra optiska zoom som förlänger zoomomfånget till 15.3x zoom i 5-megapixel upplösning och 19.1x zoom i 3-megapixelbilder.

Denna "extra optiska zoom" har i princip alla kameror. Det kallas beskärning.

12 = 15.3/sqrt(8/5)

Tack för svaren. Det ser ut att bli ganska kort skärpedjup. Nu har jag blivit mer övertygad om att det är en S2 jag vill ha. Men jag har inte tänkt köpa förän i vår så jag hinner ändra mig några gånger än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar