Annons

Canon R5 mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
R1 ska tydligen vara tillgänglig för fotograferna på OS. Jag tror inte någon vill stå med ett helt nytt hus i skarpt läge så rimligen är dom redan igång och testar vilket Canonrumor är inne på.
Något har fått Canon att frångå det vanliga förfarandet kring kamerasläpp inför OS. Kanske medvetet eller så har dom behövt ändra något ganska sent i processen.

"Det vanliga förfarandet", vilket skulle det vara, menar du?
Det har gått till rätt olika de senaste gångerna det varit OS.

"Det vanliga förfarandet", vilket skulle det vara, menar du?
Det har gått till rätt olika de senaste gångerna det varit OS.
Specifikationerna har släppts runt februari iallafall så långt jag kan minnas. Tillgängligheten har väl varierat och vanliga dödliga har inte alltid kunnat köpa förrän efter OS men ovissheten som råder nu har inte gällt.

Ja, berätta om är något annat än att kunna leverera. Du har rätt i att det kommit tidigare det senaste decenniet. Oktober, februari, januari och september, om man ska räkna in R3 också bland kandidaterna till OS-kamera. Fast den kom inte något OS-år, som det skulle varit. Nu blev de så på grund av Covid, men det hade redan varit när kameran kom ut.
Nu är det nästan maj månad och ännu ingen R1 i någon officiell lansering. Knappt tre månader kvar till det börjar i Paris.

Är det någon som har eller vet om R5 II har någon funktion som rakt av motsvarar Nikons 3D-tracking eller Sonys Real Time Tracking? Alltså att man använder en liten AF-punkt, siktar på det man vill följa och att man sedan aktiverar AF och att kameran sedan följer det man valt fullt ut?

Jag har använt första R5 ganska mycket och tycker att AF är fantastiskt bra och väldigt exakt, så länge man bara har ett motiv att följa, men såfort det är flera tänkbara motiv, så tycker jag att den gärna vill hoppa runt mellan dessa tänkbara motiv och att det oftast då slutar med att man får använda enbart enpunts AF, eller något väldigt begränsat AF-område.

R5 II har AF med ögonkontroll dvs tittar du på motivet följer den det. För vissa sporter har den tränats att förutsäga t ex vart en passning går och på så sätt hitta fokus mycket snabbare. För reportage foto kan ansiktsigenkänning ställas in för personer av intresse så dessa prioriteras.

Ögonkontroll gäller ju initialt antar jag? Det är liksom när man börjar att följa något, eller komponerar om efter att jag satt AF-punkten på det jag vill följa som jag är nyfiken på om den då kan hålla SAMMA objekt i fokus, vilket jag tycker att första R5 inte klarar så vidare bra.

Är det någon som har eller vet om R5 II har någon funktion som rakt av motsvarar Nikons 3D-tracking eller Sonys Real Time Tracking? Alltså att man använder en liten AF-punkt, siktar på det man vill följa och att man sedan aktiverar AF och att kameran sedan följer det man valt fullt ut?

Jag har använt första R5 ganska mycket och tycker att AF är fantastiskt bra och väldigt exakt, så länge man bara har ett motiv att följa, men såfort det är flera tänkbara motiv, så tycker jag att den gärna vill hoppa runt mellan dessa tänkbara motiv och att det oftast då slutar med att man får använda enbart enpunts AF, eller något väldigt begränsat AF-område.

Har inte använt R5II ännu utan bara R5 men vad jag hört och läst i manualen för R5II så verkar AF "förenklad" men smartare på de flesta sätt. Den ska även vara bättre på att följa en viss person i sport etc plus det som Tony skriver och mer därtill.

Har du testat på R5 att sätta "Switched tracked subjects" under AF meny 4 till "Initial priority" (0). Då ska den ju inte hoppa runt så lätt.

Vet inte hur Nikons eller Sonys trackingmetoder du beskriver fungerar men låter som liknande att när du på R5 inte har "Inital Servo AF pt for :)" under AF meny 5 satt till Auto. Har man inte det kan du ju välja själv med AF punkten vad den ska följa. Vet inte om det var det du var ute efter men :)

Tack för svar och det har jag absolut testat, men AF är ändå nervös och har svårt att hålla det man först valt i fokus och alltför ofta så hoppar AF över till något annat.

När det bara är en person man ska fota, då tycker jag att AF är helt fantastiskt bra och bättre än både Sony och Nikons kameror i samma prisklass.

Dom första real time fokus med Sony, var väl ögon, ansikte, kropp, den stannade där, vändes ansiktet bort låg den kvar på kroppen osv. A7R5 är bevisat mycket säker men har lägre bps. A9III har den allra senaste versionen, föregångaren A9II fick uppdateringar som förbättrade att hålla kvar om olika hinder kom i vägen.

Låter som "subject tracking", den finessen lanserades nog med R7 för ett par år sen.

Ja, det är ju det jag undrar och jag har inte sett någon test som verkligen trycker på det och visar hur (bra?) det fungerar i praktiken. De flesta pratat vitt och brett om ögonstyrningen av AF och tycker att det fungerar bättre än tidigare, men många säger då även att de inte kommer att använda funktionen, då den inte verkar helt pålitlig.

Det är oerhört snabbjobbat att ha AF-punkten i mitten hela tiden och sedan sikta på det man vill följa och sedan kan man komponera om bilden precis som man vill och kameran håller AF på enbart det man först siktat på. Detta fungerar alldeles fantastiskt bra med exempelvis Sony A7r V och Nikon Z8/9, men jag får inte till detta på ett pålitligt sätt med ursprungs-R5 och undrar därför om det finns någon rakt av jämförbar funktion på nya R5 II.

Här är en timme genomgång av AF på R5II och fågelfoto.
Han gör även filmer med hur han sätter upp kameran för fågelfoto. Hans inställningar passar kanske inte alla men ger en bra genomgång av vad som finns att ratta på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar