Annons

Canon PRO-1000 Magenta

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett problem med min printer, Canon PRO-1000.
När den sattes upp blev det hur fint som helst, nu är det struligt.

LRC & PS funkar kanonbra.
När LRC används för att skriva ut så ser det först bra ut i förhandsvisningen.
Sen vrids alla förger åt hållet magenta.
O det printar magenta!
Efter att ha googlat lite så verkar det som att LRC kan få problem med dubbla profiler och resultatet blir magenta i bilderna.
Men jag har ingen aning om vad jag skall göra åt det.

Skriver jag ut svartvitt så blir allt som det skall, så det gäller bara färgbilder och ALLA färgbilder.
Mvh Erik

Hej

Jag har ett problem med min printer, Canon PRO-1000.
När den sattes upp blev det hur fint som helst, nu är det struligt.

LRC & PS funkar kanonbra.
När LRC används för att skriva ut så ser det först bra ut i förhandsvisningen.
Sen vrids alla förger åt hållet magenta.
O det printar magenta!
Efter att ha googlat lite så verkar det som att LRC kan få problem med dubbla profiler och resultatet blir magenta i bilderna.
Men jag har ingen aning om vad jag skall göra åt det.

Skriver jag ut svartvitt så blir allt som det skall, så det gäller bara färgbilder och ALLA färgbilder.
Mvh Erik
Tror du behöver ställa in att skrivaren inte skall hantera färgerna, utan det skall göras från datorn, s a s. Om jag har fel, lär du bli underrättad om det 😁.

Vill du att skrivaren sköter jobbet eller LRC?

Troligen har skrivaren skött jobbet tidigare hos dig.
I LRC under skriv ut/utskriftsjobb och sedan färghantering finns valet ”hanteras via skrivare”. Har du det markerat är det dina val i skrivarens drivrutin som gäller.

Vill du att LRC ska styra så väljer du profil efter papper där du tidigare gjorde valet ”hanteras via skrivare”. I detta läget ska inte skrivaren samtidigt styra. Alltså måste läge ”Av (ingen färgjustering” ställas in i skrivarens drivrutin. Kanske är terminologin annorlunda i Canons drivare men andemeningen borde vara den samma.

Om du skriver ut från Lr skall du finna inställningen där (om minnet inte sviker mig). Jag själv hade ett liknande problem när jag skrev ut från Lr (bilderna drog mot övermättnad i lila, samt att färgerna över lag var väl mättade).

Sanningen är att jag själv inte skriver ut från Lr, utan från Canons egen programvara professional print & layout, jag föreslår att du gör det samma.

Om du gör allting annat rätt runtomkring (kalibrerat skärmen, har rätt ljusstyrka på skärmen och använder rätt arbetsfärgrymd när du redigerar samt använder ICC-profiler för det pappret du skriver ut på), blir resultatet förbluffande bra.

Åtminstone är jag nöjd med det resultat jag lyckas uppnå, med mina begränsade kunskaper i fotoredigering.

Jaha
Först kraschar LRC var gg man startar upp pga av att LRC inte hittar printern.
Sen vill printern uppdatera mjukvara o det fick den.
O nu vill den inte alls.
Vid valet Print händer inte ett smack.

Dags att testa Tonys förslag.
Och jag uppskattar verkligen ALL hjälp.

Låt mig lägga till att jag brukar spara ner den färdigredigerade bilden som en TIFF-fil på skrivbordet och därefter importera den in i PPL för utskrift, om det kan vara till någon hjälp.

Jag säger inte att man måste göra på detta sättet, men det är så jag gör.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto