Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot G12 är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag inte förstår är hur man kan ta så hutlöst mycket betalt för en kamera med så fånigt liten sensor.

Det är marknaden som bestämmer till vilket pris det är möjligt att sälja.

Så länge vi "gamla nördiga gubbar" vill ha en kamera som exv G12 eller P7000 så kommer det att säljas sådana, antagligen med god förtjänst.

Vad vi inte vill ha är ytterligare 10 kg kamerautrustning att släpa på när vi flyger iväg från Sverige. Dessutom kan jag inte ha min D300 i min jobbväska men där får min D-LUX 4 plats och den tar tillräckligt bra bilder för att dokumentera vardagen. Enda nackdelen är det begränsade brännviddsomfonget, 24-60, men där är ju uppföljaren bättre, 24-90.
 
Jag har nu "testat" lite grann. Ingen proffs test utan "knäpp och jämför lite i datorn".

Sammanfattning : ( andra kommer säkert fram till annat )

G12 står sig bra och ger ett resultat som är snarlikt en 10Mpix kamera ( 40 D ) med EF-optik.
En 10 Mpix ( 40 D ) med L-optik ger ett bättre resultat. ( var går gränsen frågar man sig )
En 5D ll med L-optik ger så klart ett ännu bättre resultat.

Kvaliteten på objektiven ihop med sensor prestanda ( storlek,brus,upplösning osv ) är utslagsgivande tycker jag.
Men va fan .. någonstans går gränsen mellan EF och L-optik också , så en systemkamera med mer än 10 Mp UTAN L-optik är nog inte mycket bättre det heller. Oavsett sensorstorlek ??? Provades inte denna gång.

G12 .an är "good enough" och kan ersätta mycket och vara en ypperlig andra kamera till apparat-hobbyister.

Sen filmar den busenkelt och super bra i HD (720P), men se till och ha minneskort. 30 sek tog 125 Mb

Vi använde :
G12
40 D
5 D ll
24-70/2,8 L
70-200/2,8L
och några EF objektiv ( inga EF:s )

Ha en bra fortsättning på helgen och hustrun blev glad för en "egen kamera" i alla fall.

MVH
Lennart
 
Nej, Nej....fortsätt tråden =)

Men vad sjutton, tog tråden slut här? Jag tycker det är jätteintressant läsning!! =)

Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter om G12 eller g11 och gärna med en jämförelse med andra kameror i samma klass (Lx-serien från panasonic etc). Försöker hitta en recension på G12:an men hittar bara förhandstittar på nätet.

Hälsn. Fredrik
 
Autofokus under filmning?

Jag är nyfiken på om det finns möjlighet till autofokus under filmning på G12 och i så fall om det fungerar bra?

Köpte min G11 i våras och är otroligt nöjd. Hade en Nikon D70s innan som jag slitit sönder.

Nu letar syrran efter en kamera och jag funderar på att sälja min G11 till henne så hon har en bra kamera att fota med och köpa en G12:a till mig själv.

Den verkar ju vara väldigt sparsamt uppdaterad. Hade önskat mig lite bättre ljusstyrka på uppföljaren men om de har lyckats pula in autofokusfunktion under filmning räcker det för att jag skulle kunna köpa den.
 
G12 eller konkurrent som Resekamera?

Hej.

Nej, någon AF funktion under filmning tror jag inte att G12 har. Sitter själv och kikar runt i det bättre kompaktkamerasegmentet, och inser att det här var ett tuffare val än jag trodde. Även jag har lekt runt med olika systemkameror, främst äldre D50 och D40 - men de gjorde ett bra jobb. Dock tyckte jag att de var lite stora (om man inte jämför med andra systemkameror), och ville ha något dugligt av mindre modell istället. Så jag testade en snik-ixus, modell 70 för några år sedan. Rätt tråkig kamera, men gjorde sitt jobb. Mest störde jag mig på högt brus och kass vidvinkel. Har även provat en lyxigare Ixus, vad den nu hette. Svindyr i vart fall. Den var lika kass den, nej förresten, den var ännu sämre. Fler pixlar och jisses vad med brus. Den såldes fort. Ramlade ner i Ixusfällan för något halvår sedan igen, då jag ville ha något litet och enkelt. Tydligen hade jag förträngt tidigare minnen av Ixus och köpte ,- hör och häpna- en Ixus 95, tror jag den hette. Ridå. Skitkamera som lämnades tillbaks så fort att dammet rök.

Vad har hänt sedan dess? För några månader sedan köpte jag en DMC-FZ38, en superzoom-kompakt. Den var...speciell. Massa funktioner hit och dit, filmning i HD 720p med mera - men åter igen brusig. Dessutom var bruset fult. Gula fläckar som färgade mina bilder. Inser även att långzoom kommer inte vara en rolig historia om man nu inte sätter på ett bra tele på en systemare. Suddigt och jävligt, trots bra skakstabilisering. Men va sjutton - man har ju fötter att "zooma" med.

Där står jag nu. Den sista kameran såldes rätt snart den med. I dagsläget plåtar jag med min mobil, en enkel SE Hazel. Blir ju bara, som ni förstår för att "ha en bild" på saker och ting. Inte mer. Dock känns det konstigt att ha gått hela den här resan, när jag egentligen är för avancerad fotograf för alla de här sista kamerorna. Vet inte hur jag tänkt riktigt... =/

I vilket fall - till januari så bär det av till Malaysia med Borneo, och jag vill naturligtvis ha med mig bra bilder därifrån - men till ett okej pris, samt att prylarna inte får väga för mycket eller ta för stor plats. Har numera snurrat in helt på G11, G12, S90, S95, LX-3, LX-5 segmentet och försökt hitta så mycket matnyttigt jag kan om dessa kameror. Alla verkar bra, vilket gör det än svårare att välja - dvs om det nu blir någon av dessa kameror. Fick även möjlighet att klämma på en G12 och en S95 idag - och båda kändes ju helt otroliga. S95'an var laddad så jag lekte lite med den, den kändes enormt trevlig. Med f2.0 och smarta funktioner (framratten exvis) samt en grym skärm så blev jag lite småförälskad. G12 känns ju ordenligt trevlig med, men har ju inte samma ljusinsläpp. Den är ju dock rejälare.

Bättre och enklare blev det ju inte (eller jo, möjligen bättre) när jag fick se micro thirds-maskinerna, varav en körde en pancake glugg på f1.7. Läckert. Nåväl. Det är lite för mycket att välja mellan , och jag måste göra ett val. Fördel är ju om prylen man köper är lite tålig och fixar hyfsat med fukt och stötar. Det ska ju i detta läget vara en bra resekamerat (där fick jag till det!) och lätt kunna hänga med.

Men visst har jag kollat på systemkameror igen....men då blir det stort igen...på gott och ont.

Hua! Sånt här ska vara kul, men just nu känns allt som en enda vånda. En rätt dyr vånda. I vart fall om man pratar om en 1.7-sensor för runt 4-5000 tusen. Hm..

Skulle gärna ta mer åsikter om både G12 som tråden är ägnad till, men även till de övriga grabbarna i kameragänget. Vad har ni testat, vad har ni för upplevelser, vad skiljer rackarna åt, hur tåliga är de med mera...? Främst - vilken tar bäst bilder (om man utgår ifrån att jag faktiskt har koll på funktioner och tekniken, alltså vi ser förbi handhavandefel).

Enormt stort tack på förhand!
Fredrik
 
S95'an var laddad så jag lekte lite med den, den kändes enormt trevlig. Med f2.0 och smarta funktioner (framratten exvis) samt en grym skärm så blev jag lite småförälskad. G12 känns ju ordenligt trevlig med, men har ju inte samma ljusinsläpp.
Håller med om att S95 (eller S90 i mitt fall) är en väldigt trevlig apparat som snabbt framkallar habegär.

Att den skulle vara ljusstarkare än "storebror" G12 är dock en sanning med modifikation. Det stämmer ju i vidvinkelläget -- men vid lite längre brännvidder är faktiskt objektivet på G12 ljusstarkare.

Exakt vid vilken brännvidd G12 "kör om" S95 vet jag tyvärr inte -- någon annan?

En annan fördel med G12 som man kanske inte tänker på är den korta slutartiden: 1/4000. S95 har bara 1/1600 vilket gör att man ganska ofta hamnar i situationer där man inte kan utnyttja den (relativt sett) korta skärpedjupet vid full glugg -- för att det helt enkelt är för ljust!
 
Erland, gäller detta när ND filtret på g12 används eller ej? Känns som en mycket användbar funktion på G12:an. Tråkigt att S95:an inte har denna funktion.

Fredrik
 
Visste inte att G12 har inbyggt ND-filter. Då är det ju ännu större möjlighet att använda det (relativt) korta skärpedjupet! Saknar verkligen detta på min S90.
 
Recension, G12

Hej i natten...

Hittade just denna recension av G12. De har även en recension av S95.

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_g12-review

DR Correct imponerade på mig i bilden där det är ett slags valv med både mörkt och ljust. Såg att S95 hade någon liknande funktion som fixade till en HDR, men den funktionen verkade inte fixa det utfrätta lika bra. Kanske jag som har noll koll, har 95:an kanske denn DR funktion med?

Även "shadow correct" imponerar... Såg även att g12 har HDR-läget med. Likaså har S95 DR Correct, dock blev det inte lika tydligt i bilden som användes i S95 exemplet.

/Fredrik
 
Senast ändrad:
Ett tips!

Visste inte att G12 har inbyggt ND-filter. Då är det ju ännu större möjlighet att använda det (relativt) korta skärpedjupet! Saknar verkligen detta på min S90.

Jag köpte en "Powershot S95/S90 Quick-Change Filter Holder" från Lensmate.

Till detta detta köpte jag deras filterkit med ett ND8-filter, ett Polarisationsfilter och ett UV-filter.

En mycket smidig lösning för att kunna ta bilder med kort skärpedjup eller för att kunna ha längre
slutartider vid fotografering av "mjuka" vattenfall osv. fast att man "bara" har en kompaktkamera.

http://www.lensmateonline.com/store/s90v2.php
 
....ELLER en systemare ändå?

Åh...då hoppar jag på direkt här.. =)

Låt säga att jag köper en....hm...Nikon D5000 med kitobjektiv (som senare ska bytas ut). Det måste ju ändå vara en okej deal? Har hört att D5000 är rätt mjuk i sin bildbehandling (jämfört med D90'n som jag plåtat bröllop med...till låns). Då är ju vips smidigheten borta som G12 / S95 skulle ge, men där måste ju för bövlans *skratt* bildkvallen bli betydligt bättre, likaså dynamiskt omfång osv. Nu var det inte jag som postade om 1000D, men det är väl ändå samma sak där.

Igår insåg jag verkligen HUR mycket skillnad det är på en 1/1.7" sensor och en APC sensorn. Inte konstigt att det brusar och står i på de med den förstnämnda. Visst, man har lyckats "fixa" bruset på G12 och och S95, men frågan är om de verkligen är prisvärda (vad man får för pengarna med fokus på bildkvalle Vs. hanterbarheten i de små rackarna). Jag kan väl knappast vänta mig sämre resultat än med mina gamla D50 och D40 med, låt säga, samma kitglugg?

Ändå lockar de små ändå..just för smidigheten. Äh...vad fasen...hur svårt ska det vara? =/

Ha en bra helg!

fredrik
 
Ni som jämför mellan kit-gluggar och andra systemkamerazoomar med G10 till G12 kollar ni skärpan även i hörnen? G-kamerorna har ju skärpa även där...

Igår fick jag min G11 såld och beställde bums en G12...
 
Åh...då hoppar jag på direkt här.. =)

Låt säga att jag köper en....hm...Nikon D5000 med kitobjektiv (som senare ska bytas ut). Det måste ju ändå vara en okej deal? Har hört att D5000 är rätt mjuk i sin bildbehandling (jämfört med D90'n som jag plåtat bröllop med...till låns). Då är ju vips smidigheten borta som G12 / S95 skulle ge, men där måste ju för bövlans *skratt* bildkvallen bli betydligt bättre, likaså dynamiskt omfång osv. Nu var det inte jag som postade om 1000D, men det är väl ändå samma sak där.

Igår insåg jag verkligen HUR mycket skillnad det är på en 1/1.7" sensor och en APC sensorn. Inte konstigt att det brusar och står i på de med den förstnämnda. Visst, man har lyckats "fixa" bruset på G12 och och S95, men frågan är om de verkligen är prisvärda (vad man får för pengarna med fokus på bildkvalle Vs. hanterbarheten i de små rackarna). Jag kan väl knappast vänta mig sämre resultat än med mina gamla D50 och D40 med, låt säga, samma kitglugg?

Ändå lockar de små ändå..just för smidigheten. Äh...vad fasen...hur svårt ska det vara? =/

Ha en bra helg!

fredrik

Varför välja bort ???,det ena förtar inte det andra.

Tror dom flesta skulle uppskatta både och.
MVH
Lennart
 
Hm. Min kommentar är kanske inte helt i trådens linje, men jag passade på att köpa en G11 för mig till ett väldigt bra pris nu när G12 kom. När jag letade, ältade, gämförde kom jag fram till att det är G1n eller LX-n som verkar vara rätt val om man skall köpa en kompaktkamera för normala skattade lönepengar på avbetalaning. Dyrare kameror ger inget mervärde om man inte har väldigt särkilda skäl tycker jag.

Dock kan jag skvallra att jag hade sökare som en av kraven på min spec. När jag väl köpt kameran använder jag aldrig sökaren utan enbart displayen som är i värdsklass. Hittills är jag otroligt nöjd och kameran uppfyllde mina förväntningar nästan dubbelt så mycket än jag trodde från början. Fan, nu inser jag hur dålig min systemkamera egentligen är....
 
Hm. Min kommentar är kanske inte helt i trådens linje, men jag passade på att köpa en G11 för mig till ett väldigt bra pris nu när G12 kom. När jag letade, ältade, gämförde kom jag fram till att det är G1n eller LX-n som verkar vara rätt val om man skall köpa en kompaktkamera för normala skattade lönepengar på avbetalaning. Dyrare kameror ger inget mervärde om man inte har väldigt särkilda skäl tycker jag.

Dock kan jag skvallra att jag hade sökare som en av kraven på min spec. När jag väl köpt kameran använder jag aldrig sökaren utan enbart displayen som är i värdsklass. Hittills är jag otroligt nöjd och kameran uppfyllde mina förväntningar nästan dubbelt så mycket än jag trodde från början. Fan, nu inser jag hur dålig min systemkamera egentligen är....

Hm. Det sista du skriver där...hur menar du då? Menar du handhavandet, bildkvaliten (med just en viss glugg), ergonomin...? Kul att det blev en G11 för dig. Här står jag fortfarande och velar mellan G11, S80, samt två systemare: 500D från Canon eller D5000 från Nikon. Men det babblar jag nog om i en annan tråd.. =P

Hälsn.
Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.