Benganbus
Aktiv medlem
Poängen med G-serien är att förutom att vara top of the line vad gäller kompaktkameror, att även återskapa lite av den gamla känsla som denna sorts kamera innebar fram till 80-talet, de som hade en Canon GIII Ql17 vet vad jag menar. Det är ingen slump att kamerorna i denna serie har en retroväska i skinn som tillbehör. De ger en känsla som är överlägsen många andra kompaktkameror, förutom överlägsen bildkvalitet. Det går väl att diskutera vikten på en Leica M9 också om man vill det, men är det konstruktivt? (ingen vidare jämförelse mellan Leican och G12). Nu kom ju t o m Nikon med en konkurrent i detta segment. Målgruppen är till stor del gubbar som vill minnas den gamla känslan (jag till exempel) eller de som vill ha en lättare extrakamera förutom sin systemkamera med all optik (gäller mig igen).
"Målgruppen är till stor del gubbar som vill minnas den gamla känslan eller de som vill ha en lättare extrakamera förutom sin systemkamera med all optik."
Stämmer bra! Gäller mig också! .
Och då några fotografer (sannolikt även det gubbar) hos den franska bildbyrån Magnum använde G10 till bla. gatufoto, så tycker jag konceptet e tillräckligt bra för att bygga vidare på!
Och så har den en optisk sökare, som på mina M Leicor, de ni "plasttvålkoppar"!
B)