ANNONS
Annons

Canon PowerShot G12 är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Poängen med G-serien är att förutom att vara top of the line vad gäller kompaktkameror, att även återskapa lite av den gamla känsla som denna sorts kamera innebar fram till 80-talet, de som hade en Canon GIII Ql17 vet vad jag menar. Det är ingen slump att kamerorna i denna serie har en retroväska i skinn som tillbehör. De ger en känsla som är överlägsen många andra kompaktkameror, förutom överlägsen bildkvalitet. Det går väl att diskutera vikten på en Leica M9 också om man vill det, men är det konstruktivt? (ingen vidare jämförelse mellan Leican och G12). Nu kom ju t o m Nikon med en konkurrent i detta segment. Målgruppen är till stor del gubbar som vill minnas den gamla känslan (jag till exempel) eller de som vill ha en lättare extrakamera förutom sin systemkamera med all optik (gäller mig igen).

"Målgruppen är till stor del gubbar som vill minnas den gamla känslan eller de som vill ha en lättare extrakamera förutom sin systemkamera med all optik."
Stämmer bra! Gäller mig också! :).

Och då några fotografer (sannolikt även det gubbar) hos den franska bildbyrån Magnum använde G10 till bla. gatufoto, så tycker jag konceptet e tillräckligt bra för att bygga vidare på!

Och så har den en optisk sökare, som på mina M Leicor, de ni "plasttvålkoppar"! ;) :)
B)

Ska det vara så förbenat svårt att klämma in en lite större sensor i det huset? Isåfall hade den varit en killer på marknaden. Nu fattar jag inget.. Min gamla Minox GT för 35mm film var mycket mindre, och objektivet pyttelitet men tecknade ut filmen till hörnen gjorde den alldeles utmärkt, så jag tycker det borde gå att klämma in en APS-C sensor åtminstone.
Jag gissar att G12 kommer att sälja i minst antal i hela G-serien.
Jämför i stället med analoga kameror med samma filmformat som din Minox, men med 28-140 mm objektiv som G12's objektiv motsvarar. De var mycket större än G12, trots mycket mycket mindre ljusstyrkam på objektivet. Visst är digitalkameror förvånansvärt stora, men med sin pyttesensor är de i alla fall mycket mindre än småbildskameror.

Olle

Jo, men minoxen var en liten plastleksak med ett rätt bra, men fast objektiv utan zoom. Finns redan digitala kompaktkameror med litet fast objektiv och större sensor, skall man ha aps-c sensor kan ett motsvarande objektiv som på G12 aldrig hållas litet, blir något betydligt mkt större, och dyrare.

Så kan det vara, men den vore intressant för mig även med fast optik. Det finns, vad jag vet, ingen kamera i samma storleksklass (tjocklek) med större sensor, särskilt inte med Canons suveräna konstruktion, byggkvalitet etc. Har jag fel?

Jag var i Prag i maj och hade med mig min EOS 7D med EF-S 10-22 + EF-S 18-200 samt min G11.

Kan säga att jag använde min G11 till 90%. Jag älskar den!

//Daniel

Det finns såklart flera skäl till att man köper en sådan här kamera, men när jag förra sommaren letade efter en kompaktkamera så berodde det främst på att jag ville ha en liten och smidig kamera som lätt kan följa med överallt, men som samtidigt är så lik en systemkamera som möjligt i handhavande och funktionalitet.

Jag köpte inte Canon G11, även om den fanns med bland mina topp tre alternativ, istället blev den en Ricoh GX200 som jag valde för att den är något mindre och för att den hade främre ratt, bland annat.

Hur som helst så har jag använt kameran extremt mycket och när man väl gör det blir det där med sensorstorleken inte så viktigt längre. De här kamerorna är nämligen löjligt smidiga, praktiska och sjukt användbara. Inte minst om man är ute och reser.

Och bildkvalitén kan man heller inte klaga på. För ett tag sedan var jag i Italien och klämde såklart av en hel del bilder, varav tre nu finns uppförstorade hemma i lägenheten i formatet 50x70 cm. Och de är löjligt snygga.

Summa summarum. De här kamerorna är suveräna små bildmaskiner som är fantastiskt kul att använda. Och om det bara är "gubbar" som köper dessa kameror så är jag väl en gubbe då.

:)

http://www.flickr.com/search/?w=8075650@N04&q=italien&m=text

Så kan det vara, men den vore intressant för mig även med fast optik. Det finns, vad jag vet, ingen kamera i samma storleksklass (tjocklek) med större sensor, särskilt inte med Canons suveräna konstruktion, byggkvalitet etc. Har jag fel?
Ja, du har fel. ;-)

Kameran heter Leica X1. Aps-c-sensor (samma som i Nikon D300, tror jag), fast objektiv på 24/2,8 och både mindre och lättare än G11/G12. Men ingen inbyggd optisk sökare, ingen zoom. Bara 17000 kr.

(Den är för övrigt bara lite större än tidigare omnämnda Minox GT, 60 x 124 x 32 mm mot 62 x 100 x 32 mm, som ju har ett motsvarande objektiv: 35/2,8.)

Senast ändrad:
Jag undrar verkligen värför de har inte bytt optiken mot någonting ljusare typ som Panasonic (f2-3,3) eller samsung (f1,8-2,4). Det skulle ha varit mycket mycket mer intressant!
Ps: Om det blir större sensor blir det också storre större optik...
Annars finns altid Panasonic GF1 med objetivet 20mm f1,7

Jag skulle inte byta bort zoom-omfång, fantastisk makrofunktionalitet och behändigt format mot en större sensor. Bättre då att fortsätta att utveckla de små sensorerna och signalbehandlingen, vilket också sker.

vist man kunde göra kompaktkameror förr med 35mm film i ca samma storlek varför går det inte då att ha en sensor i aps storlek i sån kamera, Contax G 1 &2 hade jättefina 35mm kameror som är mycket lik G11+12 och troligen i samma storlek.

Senast ändrad:
vist man kunde göra kompaktkameror förr med 35mm film i ca samma storlek varför går det inte då att ha en sensor i aps storlek i sån kamera, Contax G 1 &2 hade jättefina 35mm kameror som är mycket lik G11+12 och troligen i samma storlek.
Det finns ju, t ex Sigma DP2 och Leica X1.

Jag som hade tänkt försöka få råd till två fasta objektiv (24/2.8 & 60/2.8) till min Nikon D80 för att göra den användbar (acceptabel bildkvalitet) och så kommer en uppföljare till min fantastiska G11 med godis som vattenpass (jag har svårt att få raka horisonter även med rutmönstret) ... och... Var det något mer jag verkligen behöver som inte finns i G11:an? ? ? ?
I vilket fall som helst. Ni som inte testat en G10 eller G11 och vet vad de går för ska inte tro att ni får samma bildkvalitet med skärpa från hörn till hörn med någon billig systemkamera. Finns det för övrigt någon zoom i konsument-pris-nivå som ger skärpa från hörn till hörn? Det är väl det minsta kravet man kan ställa på en optik. Och det kravet fyller G10 och G11:ans lilla glugg. Bättre alltså än en billig systemkamera med skit-zoom.
Träffade förresten för ett par veckor sedan av en slump en gammal välkänd fotolärare och Aktuell Fotografi-skribent som jag tidigare bara hört/läst namnet på. Vi började prata fotografi. Han berättade att hans G10 gav lika skarpa A3 utskrifter som han betydligt dyrare fina Canon systemkamera. Förutsatt att kan körde G10:an på 80 iso förstås.

Senast ändrad:
Ja, du har fel. ;-)

Kameran heter Leica X1. Aps-c-sensor (samma som i Nikon D300, tror jag), fast objektiv på 24/2,8 och både mindre och lättare än G11/G12. Men ingen inbyggd optisk sökare, ingen zoom. Bara 17000 kr.

(Den är för övrigt bara lite större än tidigare omnämnda Minox GT, 60 x 124 x 32 mm mot 62 x 100 x 32 mm, som ju har ett motsvarande objektiv: 35/2,8.)

Var inte X1 väldigt långsam?

Det jag inte förstår är hur man kan ta så hutlöst mycket betalt för en kamera med så fånigt liten sensor.

Kameror idag är förhållandevis mycket billiga. G-serien är kvalitetsmodeller som tack vare stora serier kan säljas till bra priser, helt klart mycket kamera för pengarna. Jag skulle dessutom vara villig att betala en slant extra för att slippa distorsionen. I segmentet inte-släpa-med-sig-systemkamera är G12 ett lysande alternativ.

G12

Märkligt hur många som i tråden istället för att fokusera på just G12 berättar att man hellre köper en Systemkamera... märkligt det är ju som att säga att tv är bra med radio är billigare... skillnaden att släpa en system eller en G12 är ju rätt markant och jag tror inte marknaden hade funnits om man antog att folk var så korkade att en systemkamera är bättre och billigare.. bättre vet ju alla men det är många gånger jag inte vill släpa min systemare och tycker då lillkameran är perfekt även om bilderna så klart inte kan jämföras men det handlar ju ofta om det ska bli en bild eller inte och lämna kameran hemma..

host , X1 kostar 17 000 kr och M9 kostar 60 000 kr som är liiitet för dyrt för mig. Den här är jäklar snygg tycker jag http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1547 hade varit kul om den hade varit digital i dag till lagom pris med fast zoom eller utbytbar glugg.
Contax G2 är mycket större och tyngre än Canon G12 eller Sony NEX med APS-C-sensor. Ungefär lika stor och tung som många av dagens DSLR-kameror med s k "APS-C-sensor". Fast mycket dyrare då den fanns ny.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar