G12 eller konkurrent som Resekamera?
Hej.
Nej, någon AF funktion under filmning tror jag inte att G12 har. Sitter själv och kikar runt i det bättre kompaktkamerasegmentet, och inser att det här var ett tuffare val än jag trodde. Även jag har lekt runt med olika systemkameror, främst äldre D50 och D40 - men de gjorde ett bra jobb. Dock tyckte jag att de var lite stora (om man inte jämför med andra systemkameror), och ville ha något dugligt av mindre modell istället. Så jag testade en snik-ixus, modell 70 för några år sedan. Rätt tråkig kamera, men gjorde sitt jobb. Mest störde jag mig på högt brus och kass vidvinkel. Har även provat en lyxigare Ixus, vad den nu hette. Svindyr i vart fall. Den var lika kass den, nej förresten, den var ännu sämre. Fler pixlar och jisses vad med brus. Den såldes fort. Ramlade ner i Ixusfällan för något halvår sedan igen, då jag ville ha något litet och enkelt. Tydligen hade jag förträngt tidigare minnen av Ixus och köpte ,- hör och häpna- en Ixus 95, tror jag den hette. Ridå. Skitkamera som lämnades tillbaks så fort att dammet rök.
Vad har hänt sedan dess? För några månader sedan köpte jag en DMC-FZ38, en superzoom-kompakt. Den var...speciell. Massa funktioner hit och dit, filmning i HD 720p med mera - men åter igen brusig. Dessutom var bruset fult. Gula fläckar som färgade mina bilder. Inser även att långzoom kommer inte vara en rolig historia om man nu inte sätter på ett bra tele på en systemare. Suddigt och jävligt, trots bra skakstabilisering. Men va sjutton - man har ju fötter att "zooma" med.
Där står jag nu. Den sista kameran såldes rätt snart den med. I dagsläget plåtar jag med min mobil, en enkel SE Hazel. Blir ju bara, som ni förstår för att "ha en bild" på saker och ting. Inte mer. Dock känns det konstigt att ha gått hela den här resan, när jag egentligen är för avancerad fotograf för alla de här sista kamerorna. Vet inte hur jag tänkt riktigt... =/
I vilket fall - till januari så bär det av till Malaysia med Borneo, och jag vill naturligtvis ha med mig bra bilder därifrån - men till ett okej pris, samt att prylarna inte får väga för mycket eller ta för stor plats. Har numera snurrat in helt på G11, G12, S90, S95, LX-3, LX-5 segmentet och försökt hitta så mycket matnyttigt jag kan om dessa kameror. Alla verkar bra, vilket gör det än svårare att välja - dvs om det nu blir någon av dessa kameror. Fick även möjlighet att klämma på en G12 och en S95 idag - och båda kändes ju helt otroliga. S95'an var laddad så jag lekte lite med den, den kändes enormt trevlig. Med f2.0 och smarta funktioner (framratten exvis) samt en grym skärm så blev jag lite småförälskad. G12 känns ju ordenligt trevlig med, men har ju inte samma ljusinsläpp. Den är ju dock rejälare.
Bättre och enklare blev det ju inte (eller jo, möjligen bättre) när jag fick se micro thirds-maskinerna, varav en körde en pancake glugg på f1.7. Läckert. Nåväl. Det är lite för mycket att välja mellan , och jag måste göra ett val. Fördel är ju om prylen man köper är lite tålig och fixar hyfsat med fukt och stötar. Det ska ju i detta läget vara en bra resekamerat (där fick jag till det!) och lätt kunna hänga med.
Men visst har jag kollat på systemkameror igen....men då blir det stort igen...på gott och ont.
Hua! Sånt här ska vara kul, men just nu känns allt som en enda vånda. En rätt dyr vånda. I vart fall om man pratar om en 1.7-sensor för runt 4-5000 tusen. Hm..
Skulle gärna ta mer åsikter om både G12 som tråden är ägnad till, men även till de övriga grabbarna i kameragänget. Vad har ni testat, vad har ni för upplevelser, vad skiljer rackarna åt, hur tåliga är de med mera...? Främst - vilken tar bäst bilder (om man utgår ifrån att jag faktiskt har koll på funktioner och tekniken, alltså vi ser förbi handhavandefel).
Enormt stort tack på förhand!
Fredrik