Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon pixma 4200 små märken på bilden!
- Trådstartare Sudret
- Start datum
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
kan du ge oss en bild?
jrunsten
Medlem
Har nog samma problem som du skulle jag tro. Det är 4 "spår" av prickar längs med hela kortet. Presis som av små räfflade hjul lr liknande.
Gäller vid utskrift från både övre och undre pappersmatare
Bild på eländet
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/_MG_1664.jpg
Man vill ju inte gärna öppna o kolla skrivaren utan vidare. Men detta förstör verkligen utskrifterna
Gäller vid utskrift från både övre och undre pappersmatare
Bild på eländet
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/_MG_1664.jpg
Man vill ju inte gärna öppna o kolla skrivaren utan vidare. Men detta förstör verkligen utskrifterna
magnusekarlson
Aktiv medlem
Har du provat att rengöra matningshjulen, några av dem brukar man alltid komma åt utan att skruva isär. (Tops och rent vatten brukar göra underverk på många former av drivhjul...)
muster
Aktiv medlem
Jag har också en 4200 men upplever inte det beskrivna problemet.
Men jag var rejält knäckt efter köpet då jag inte alls gillade kvalitén på bilderna.
Jag provade med papper från både Kodak (270g) och HP (280g) med samma dåliga resultat. Det är ett färgbrus i lågdagrarna som är klart störande.
Men så provade jag Canons eget papper, Photo Paper Pro och då blev det riktigt riktigt bra. Så det är mitt tips om någon funderar på en sådan skrivare, kör med Canons papper.
Men jag var rejält knäckt efter köpet då jag inte alls gillade kvalitén på bilderna.
Jag provade med papper från både Kodak (270g) och HP (280g) med samma dåliga resultat. Det är ett färgbrus i lågdagrarna som är klart störande.
Men så provade jag Canons eget papper, Photo Paper Pro och då blev det riktigt riktigt bra. Så det är mitt tips om någon funderar på en sådan skrivare, kör med Canons papper.
jrunsten
Medlem
Du/ni som har en 4200 eller liknande. Öppna främre luckan (där utskrivna bilden kommer ut) och titta på matningshjulen.
Är det bara jag som tycker att det är smått idiotiskt att ha ett nedre hjul av gummi och som övre hjul ha ett kugghjul med snarare nålar än hjul som ska trycka fram bilden? Eller är de anpassade för en speciell tjocklek på pappret, och då att mina papper är för tjocka och trycket mellan hjulen ökar?
EDIT: Testade presis med canons photo paper pro. Märkena försvann (även om stora svarta ytor inte blev perfekta, med lite randiga utsmet eller nåt sånt) så det har väl antagligen med tjockleken att göra, möjligtvis att färgen torkade långsammare på det andra pappret.
Är det bara jag som tycker att det är smått idiotiskt att ha ett nedre hjul av gummi och som övre hjul ha ett kugghjul med snarare nålar än hjul som ska trycka fram bilden? Eller är de anpassade för en speciell tjocklek på pappret, och då att mina papper är för tjocka och trycket mellan hjulen ökar?
EDIT: Testade presis med canons photo paper pro. Märkena försvann (även om stora svarta ytor inte blev perfekta, med lite randiga utsmet eller nåt sånt) så det har väl antagligen med tjockleken att göra, möjligtvis att färgen torkade långsammare på det andra pappret.
Senast ändrad:
Meltingfire
Aktiv medlem
Har haft liknande problem med min HP, men det beror på att man måste köra en kalibrering av skrivaren när man bytar papperssort (och ställer in det i skrivarinställningarna) Sedan brukar det gå bra.
Det är ju höjden på matningshjulen som måste kalibreras efter önskad tjocklek.
Släng i fotopappret, ställ in fotopapper i skrivarinställningarna och spara den profilen som "primär" och sedan kör en kalibrering.
Jag tror att den ska komma ihåg tjockleken sedan för den profilen men det kan hända att man får göra om det ibland.
Lite dyrt i längden och därför har jag gett upp att skriva foton hemma när det finns fotolabb som ger bättre resultat och hållbarhet till lägre pris.
Det är ju höjden på matningshjulen som måste kalibreras efter önskad tjocklek.
Släng i fotopappret, ställ in fotopapper i skrivarinställningarna och spara den profilen som "primär" och sedan kör en kalibrering.
Jag tror att den ska komma ihåg tjockleken sedan för den profilen men det kan hända att man får göra om det ibland.
Lite dyrt i längden och därför har jag gett upp att skriva foton hemma när det finns fotolabb som ger bättre resultat och hållbarhet till lägre pris.
wsaar
Aktiv medlem
Bump, lyckades du bli av med det genom kalibreringen Peter?Sudret skrev:
tack för tipset skall prova att göra en kalibrering av skrivaren och se vad som händer!!