Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon pixma 4200 små märken på bilden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Jag har en Pixma 4200 som funkar mycket bra men det jag kan klaga på är det dessa små märken som troligen kommer från drivningen av pappret jag funderar på om det skall vara så eller? är det någon som vet något om detta?
 
så där får det inte se ut, reklamera,jag har en 4000 som jag är mycket nöd med, inga sådana problem alls.
 
Nu är ju den bilden iofs fått en omgång i ps med lite mer kontrast etc för att det skulle synas bättre. Har skickat mail till canon så får se vad dom säger innan jag reklamerar. Kanske är nåt jag kan göra
 
Har du provat att rengöra matningshjulen, några av dem brukar man alltid komma åt utan att skruva isär. (Tops och rent vatten brukar göra underverk på många former av drivhjul...)
 
Kan ju testa i morgon när man är lite vaken o så. Men det handlar ju om många hjul, så jag tvivlar på att de är lika skitiga allihop. Har hat skrivaren några veckor och problemet kom tidigt.
 
På min IP5000 får jag sådana märken på undre matningsfacket, men inte det övre. Det intressanta är dock att fenomenet har avtagit med tiden.
 
Jag har också en 4200 men upplever inte det beskrivna problemet.
Men jag var rejält knäckt efter köpet då jag inte alls gillade kvalitén på bilderna.
Jag provade med papper från både Kodak (270g) och HP (280g) med samma dåliga resultat. Det är ett färgbrus i lågdagrarna som är klart störande.

Men så provade jag Canons eget papper, Photo Paper Pro och då blev det riktigt riktigt bra. Så det är mitt tips om någon funderar på en sådan skrivare, kör med Canons papper.
 
Du/ni som har en 4200 eller liknande. Öppna främre luckan (där utskrivna bilden kommer ut) och titta på matningshjulen.

Är det bara jag som tycker att det är smått idiotiskt att ha ett nedre hjul av gummi och som övre hjul ha ett kugghjul med snarare nålar än hjul som ska trycka fram bilden? Eller är de anpassade för en speciell tjocklek på pappret, och då att mina papper är för tjocka och trycket mellan hjulen ökar?

EDIT: Testade presis med canons photo paper pro. Märkena försvann (även om stora svarta ytor inte blev perfekta, med lite randiga utsmet eller nåt sånt) så det har väl antagligen med tjockleken att göra, möjligtvis att färgen torkade långsammare på det andra pappret.
 
Senast ändrad:
Jag har nu också provat med canons photo paper pro och då försvann märkerna helt sjukt! skall man bara kunna köra med lyxpapper eller?
 
Tydligen. Kan väl kanske ha med hårdheten att göra med? Att hjulen lättare skär in i budgetpapper. Men palla köppa dyrt papper som sedan kanske inte heller det fungerar. hmm
 
jag har provat att skriva ut på ett canon orginal papper "Glossy photo paper" och där blir det märken från rullarna....:-(
 
Har haft liknande problem med min HP, men det beror på att man måste köra en kalibrering av skrivaren när man bytar papperssort (och ställer in det i skrivarinställningarna) Sedan brukar det gå bra.

Det är ju höjden på matningshjulen som måste kalibreras efter önskad tjocklek.

Släng i fotopappret, ställ in fotopapper i skrivarinställningarna och spara den profilen som "primär" och sedan kör en kalibrering.

Jag tror att den ska komma ihåg tjockleken sedan för den profilen men det kan hända att man får göra om det ibland.

Lite dyrt i längden och därför har jag gett upp att skriva foton hemma när det finns fotolabb som ger bättre resultat och hållbarhet till lägre pris.
 
Argh, råkade ut för samma problem på min MP500. Det verkar dock endast hända med billigt fotopapper från Lidl, varken Canons, HPs eller Konica Minoltas papper får märkena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.