Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon pixma 4200 små märken på bilden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade exakt samma problem med min och jag lämnade in den för reparation, det blev innte bättre utan verkstaden hänvisade till att det var normalt. Då bytte jag den mot en HP 8250 och den har samma sträck men något mindre urskilaktiga. Det synns naturligtvis bättre ju mörkare utskriften är men det går att urskilja även på ljusa utskifter.
 
casting skrev:
På min IP5000 får jag sådana märken på undre matningsfacket, men inte det övre. Det intressanta är dock att fenomenet har avtagit med tiden.

Man bör alltid köra fotopapper i övre facket (fotofacket) på denna skrivare.

/ Kenneth
 
Papper och egenskaper

För den vanlige medborgaren är papper just papper. För tryckare och pappersfolk är det stor skillnad mellan olika typer av papper.
Det vi skriver ut på i fotoskrivare är inte papperets fibrer utan en sk. bestrykning. Denna består av i huvudsak pigment och bindemedel. En del plastiska bindemedel ger en nästan plastliknande tät yta. Andra ger en porös grov yta med egenskaper som överdrivet liknar cement. Andra igen ger en yta med många små kapillärer. Den som minns sin fysik från skolan minns att kapillärer suger snabbt upp vätska odh till och med är starkare än tyngkraften.
En del papper torkar alltså bilxtsnabbt när kapillärkraften suger åt sig färgen och förflyttar vätskedelen in i papperet. Andra låter allt bli kvar på ytan och först när vätskan avdunstar torkar bläcket.Kommer ett sådant tryckt ark med otorkat bläck i kontakt med matningshjul så blir det förstås märken.
En konstruktionsmiss tycker jag. Enda sättet att komma runt det är nog att använda papper som torkar blixtsnabbt. Dessa papper är ofta de riktigt dyra fotopapperen med gjutbelagd yta, t.ex. Epson Supreme gloss eller liknande för Canon. Själv har jag funderat på att köpa Chrsomolux 700 från pappersgrossisten Papyrus och be dem skära till det i de format jag vill ha. Detta papper har de egenskaper som ett bra fotopapper bör ha men jag har ännu inte testat i min Epson R1800. Det bör ge ett väldigt mycket lägre pris per A4.Eftersom man får så många ark per paket bör man nog vara flera som beställer.
 
om det är som du skriver om torktiden så skulle man ju vilja att det gick att ställa hastigheten på utskriften så att färgen han torka innan den han ut till rullarna!
 
"

--------------------------------------------------------------------------------
Håkan Wänlund (casting) skrev:
På min IP5000 får jag sådana märken på undre matningsfacket, men inte det övre. Det intressanta är dock att fenomenet har avtagit med tiden.
--------------------------------------------------------------------------------



Man bör alltid köra fotopapper i övre facket (fotofacket) på denna skrivare.

/ Kenneth"




Det var väl i realiteten det jag sa? ;-))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.