ANNONS
Annons

Canon-Photokina spekulationer, nya 1DsIII,3D,5Dn,40D,400D

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
Hej hej :)
Denna tråd är till för att spekulera hejvilt och seriöst i ;-) För min del är det funderingar på vad som händer med prisbilden på 5D den närmaste tiden, speciellt efter cashback upphör. Det inte är särskilt troligt att en digitalkamera blir dyrare, åtminstone inte på några månaders sikt. Sedan är jag själv tveksam till att priset sjunker nämnvärt inom det närmaste året, kanske ca 20% vilket inte är avgörande för om man ska köpa nu eller vänta lite. Anledningen till det antagandet är att EOS 5D fortfarande är i princip ensam i sitt segment (prisvärd fullformatare) samt att den betecknas som en proffskamera av Canon och därmed vänder sig till en relativt köpstark grupp som ser utrustning som en investering, inte en kostnad.

En uppföljare till EOS 5D anser många kvalificerade gissare, inte kommer att släppas förrän tidigast februari 07 vid nästa PMA och då rimligen inte finnas på marknaden förrän ca 4 månader senare. Sedan finns också spekulationer om att uppdateringen kan dröja så länge som till våren 08, eller utebli helt (www.dpreview.com forum).
Det hela beror väl mycket på hur Canons övriga produktserie utvecklar sig. Om man kan göra en någorlunda bra gissning på hur resten av produktserien kommer att utvecklas är det lättare att se hur EOS 5D och en eventuell EOS 5DMkII skulle passa in. Det som försvårar dessa gissningar mest tycker jag är snacket om Canons nya "sensor generation" 2007 som ska bättre dynamiskt omfång. En hög chef på Canon har enligt vissa källor utropat 2007 som året för förbättring av DR (dynamic range) genom ny sensorgeneration.

Proffsmarknaden är oerhört viktig för Canon som marknadsledare för proffs, och därmed marknadsföringsfördel för amatörmodeller. Därmed kan en sensor av den nya generationen eventuellt komma att sitta i nästa topmodell som förväntas presenteras på photokina i Köln i september. Hösten 06 är ju trots allt första tillfället där nyheter i 2007 års modeller kan presenteras. Denna toppmodell spekuleras till att bli en EOS 1Ds MkIII med 22Mpix. Vad som talar emot är att en introduktion av ny teknik skulle kunna vara riskabelt på en toppmodell, 1D serien som ligger strax under skulle kunna vara en bättre plattform för den nya sensorteknologin. En uppdatering av 1Ds MKII påverkar dock knappast prissättningen av resterande modeller. Forts följer.....

Fortsättning....
Vilka övriga modeller kan då tänkas uppdateras inom snar framtid? Uppdateringscykeln för proffssegmentet har legat på ca 24 månader (1Ds, 1D, 5D) och ca 18månader för amatörsegmentet (30D 350D). Däremot tror jag att en "n" uppdatering med bara större skärm + lite större buffert och liknande, oftast inte håller för längre än 12 månader. Däremot kommer en ny sensorgeneration att göra att uppdateringarna dröjer lite längre än vanligt pga omfattande utvecklings och testningsarbete.
Min gissning av nya lanseringar (per segmet) av nya versioner med prefixet Eft(Efterträdare) eller Ny(Ny modell):

1Ds, Sept 02, 11Mpix, FF
1Ds MkII, Sept 04, 16,7Mpix, FF
Eft 1Ds MkIII, Sept 06, 21Mpix, FF, 70tkr
Eft 1D DR, Feb 08, 28Mpix, FF, 70tkr (ny DR sensor)

1D MkII, Jan 04, 8,2Mpix, 1,25x
1D MkIIn, Aug 05, 8,2Mpix, 1,25x, 35tkr
(Eft 1D MkIII, Sept 06, 13,3Mpix, 1,25x, 32tkr)

Ny 3D DR, Jan 07, 13,3Mpix, 1,25x, 37tkr (ny DR sensor)

5D, Aug 05, 12Mpix, FF, 26tkr ink CB
5D, Feb 07, (Prissänkt ca 19.000kr ink moms)
Eft 5D DR, Sept 07, 16,7Mpix, FF, 26tkr (ny DR sensor)

10D, Feb 03, 6Mpix, 1,6x
20D, Aug 04, 6Mpix, 1,6x
30D (20Dn), Feb 06, 8,2Mpix, 1,6x
Eft 30 D DR, Feb 07, 8,2Mpix, 1,6x, 12tkr(ny DR sensor)
Eft 40 D DR, Sept 08, 10,6(11)Mpix, 1,6x, 12tkr(ny DR sensor)

300D, Aug 03, 6Mpix, 1,6x
350D, Feb 05, 8Mpix, 1,6x
Eft 350Dn, Sept 06, (Prissänkt ca 6000kr)
Eft 350D DR, Sept 07, 8,2Mpix, 1,6x, 8tkr(ny DR sensor)
Eft 400D DR, Feb 09, 10,6(11)Mpix, 1,6x, 8tkr(ny DR sensor)

Ny 3000D, Feb 08, Som 350Dn med kosmetiska skillnader 4500kr
Eft 4000D, Feb 09, Som 350D DR med kosmetiska skillnader 4500kr
Forts följer.....

Fortsättning....
Alltså nylanseringarna i tidsordning:
Eft 1Ds MkIII, Sept 06, 21Mpix, FF, 70tkr
(Eft 1D MkIII, Sept 06, 13,3Mpix, 1,25x, 32tkr)
Eft 350Dn, Sept 06, (Prissänkt ca 6000kr)

Ny 3D DR, Jan 07, 13,3Mpix, 1,25x, 37tkr (ny DR sensor)
Eft 30 D DR, Feb 07, 8,2Mpix, 1,6x, 12tkr(ny DR sensor)

Eft 5D DR, Sept 07, 16,7Mpix, FF, 26tkr (ny DR sensor)
Eft 350D DR, Sept 07, 8,2Mpix, 1,6x, 8tkr(ny DR sensor)

Eft 1D DR, Jan 08, 28Mpix, FF, 70tkr (ny DR sensor)
Ny 3000D, Feb 08, Som 350Dn med kosmetiska skillnader 4500kr

Eft 40 D DR, Sept 08, 10,6(11)Mpix, 1,6x, 12tkr(ny DR sensor)

Eft 400D DR, Jan 09, 10,6(11)Mpix, 1,6x, 8tkr(ny DR sensor)
Eft 4000D, Feb 09, Som 350D DR med kosmetiska skillnader 4500kr

Hela spekulationen bygger på vissa antaganden och utvecklingsområde, prioritet och marknadspositionering.
September 06: Canon vill fortsätta att hota mellanformatsmarknaden och utnyttja fullformatet till max för att hålla avståndet till andra kameramärken inom proffssegmentet. Därför minskad pixelpitch till motsvarande beprövade 30D med samma bra brusegenskaper. 350Dn kommer med mindre uppdateringar såsom större skärm och annat vanligt vid "n" uppdateringar. Allt för att behålla konkurrensförmågan i budgetsegmentet. Forts följer.....

Fortsättning....
Det stora utvecklingsarbetet ligger dock fokuserat på nya sensorserien som introduceras Jan 07 på en aningen mindre prestigeladdad plattform än toppmodellen, nämligen nya 3D DR (där DR står för "enhanced Dynamic Range", sedan att det blir D DR som i Deutche Demokratiche Republik är en helt annan sak ;-). Även här minskar man pixelpitch i samma grad men behåller 1,25 crop eftersom det är en utvecklingsplattform och man inte har tid att utveckla nya sensorn i fullformat än. Dessutom ska denna kamera i stort ersätta 1DMkIIn och många proffs(speciellt sport-, wildlife- och reportagefotografer) har kommit till att älska detta format. Segmentet är viktigt och säljer ganska stora volymer jämfört med 1Ds. Därmed är det lättare att hålla lönsamhet och bra marginaler med mindre sensor som kan prissättas mer aggresivt för att konkurrera med övriga DSLR märken som släpper 10 och 12Mpix modeller med 1,5x crop i semiproffssegmentet. Den nya tekniken från 3D utvecklingen används även omedelbart för att förbättra konkurrensmöjligheten inom det volymmässigt viktiga 30D segmentet (samma "sensor råvara" används fast med 1,6x crop. Dessutom introduceras nyheter oftast på premiummodeller inom amatörsegmentet eftersom betalningsviljan är större för dessa produkter och man får bättre betalt för utvecklingskostnaderna.

2007 fortsätter sensorutvecklingen med att ta fram en FF version som sätts i 5D DR (september), mest som ett steg första på vägen mot FF DR till 1D serien. Volymässigt viktiga 350D finner man tid till att uppgradera med samma sensor som i 30D DR 8,2Mpix. Både 5D DR och 350D DR lanseras på sensommaren 2007. Alltså 12 månader hållbarhet för 350Dn från September 06. Vidare under 2007 jobbar man med att förbättra täckningsgraden för pixlarna på CMOS chippet från ca 30% till 40%(använt i denna prognos) men man kanske lyckas ännu bättre, upp till 45%.

Utvecklingsarbetet med förbättrad täckningsgrad och därmed bibehållna brusegenskaper vid ökning av pixelantalet med ca 33% (ökning av täckningsgrad av pixelyta från 30%täckning till 40% täckning är en ökning med 33%), resulterar i en 1D DR med 28Mpix Januari 08, som ska konkorrera brutalt med MF och totalt befästa Canons tätposition i proffssegmentet. Därmed också den förkortate produktcykeln till 18mån. Eftersom 350D sedan ett halvår funnits med DR sensor kan man introducera en 3000D budgetmodell, som är i princip samma som gamla 350D fast något strippad och med gamla sensorn, ej DR sensorn. Forts följer.....

Fortsättning....
Frukterna av utvecklingen av förhöjd pixeltäthet implementeras snabbt på konsumentmarknaden där Mpix är extra viktigt. Det är också här som de stora ekonomiska vinsterna hämtas, därav brådskan med lansering på Photkina av 40D 10,2Mpix i September 08, så att kamerorna ska kunna komma ut till Julhandeln.
Våren 2009 fortsätter övergången till 4 serien genom att 400D lanseras med samma sensor som 40D och 4000D blir budgetversionen som ska locka in köparna till Canonsystemet. Kameran blir egentligen en 3000Dn med 8,2Mpix DR sensor, i övrigt marginellt förbättrad.

Som ni märker är hela diskussionen inriktad på medeller/segment och sensorutveckling eftersom det är vad som är viktigt för mig. Sedan lär det ju utvecklas en hel del annat, t ex antidust, bättre sökare, bättre skärmar, 3D får nog vädertätning och ev löstagbart grepp och hög framerate. 5D blir fortsatt otätad med låg framerate för att motivera prisskillnaden till 1D. Eventuelt får 1D en direct print knapp ;-) *skratt*. 30D DR (40D) behöver nog också något nytt för att kunna konkurera med D80, D200, K10D, Alfa 100D... kanske inbyggd mobiltelefon ;-)

Hur som helst vore det kul om vi kunde sätta fart ordentligt på spekulationerna. Photokina börjar ju trots att redan den 26/9 och det är ju snart. Kom igen, låt de proffesionella spekulationerna flöda. Visstja optik, jo det är klart att det kommer hända mycket där med vilket för många är minst litka viktigt som sensorutvecklingen. Själv har jag dock ingen aning om vad som kommer att hända förutom att det kommer några lite bättre vidvinklar (vilket man ju kan räkna ut med r**en :) Spekulationer på det området är också välkomna.
MVH, Niclas
SLUT..... redan :-D *skratt*

Har du tråkigt på semestern Niclas? =)

Nånstans läste jag ett rykte om att 1D-serien skulle läggas ner för att gynna fullframe-kamerorna 1Ds och 5D och skilja dessa mer från amatörkamerorna. En 1D Mk3 och en 3D med såpass lika spec tror jag inte heller på (men vem är jag att spekulera?)

Emil-G skrev:
Nånstans läste jag ett rykte om att 1D-serien skulle läggas ner för att gynna fullframe-kamerorna 1Ds och 5D och skilja dessa mer från amatörkamerorna. En 1D Mk3 och en 3D med såpass lika spec tror jag inte heller på (men vem är jag att spekulera?)

Det som höga canonchefer tidigare sagt är att 1Ds kan komma att läggas ner och bara 1D finnas kvar. Men det skulle inte vara aktuellt för generation tre utan först senare.

Namnet "Eos 1D" är så starkt och enkelt att det säkert kommer att leva kvar. Däremot kan sensorstorleken 1,3x komma att försvinna. Det har antytts tidigare av Canon.

I dagsläget vore det dumt att slå ihop 1Ds och 1D av flera anledningar. 1D har en prisnivå på under 50 000 och tidningar skulle säkert slå bakut om de var tvungna att betala 1Ds-pengar för uppgradera.

Tekniken idag klarar inte heller av superuppplösning och hög bildfrekvens. En 1D ska klara att köra full fart i RAW-format med långa serier.

Personligen välkomnar jag en 1D mark III med småbildssensor och inte för hög upplösning. Eos 5D-sensorn duger gott. Biffig upplösning i RAW och hög bildfrekvens blir lätt en mardröm. Vore toppen att kunna skruva ner till 8 MP i raw-läget.

Jag tycker att de flesta spekulationer bygger lite väl mycket på önsketänkande.

Skulle någonting liknande en 3D komma vore det väl en vädertätad Eos 30D med lite mer D200-liknande skal. Alltså en tänkbar 40D.

En proffsigare 5D är antagligen samma sak som en Eos 1D mark III.

Fler än jag som tycker att Canons modellbeteckningar är helt sjuka? Vem orkar hålla reda på alla s, n, mark, och så vidare?

Lite tråkigt? Jo, sent på kvällen var det lite segt ;-) Japp jag borde ut och fota mera, helt klart!
Önsketänkande. Jo... tyvärr :-( En av kamerorna 5D och 1D MkIII måste nog bort. Speciellt om canon lyfter 40D till vassare specar och 1D MkIII blir fullformat. Har lite svårt att tro att kanon kan hålla så många modeller i sitt program samtidigt. Produktlinjen skulle annars bestå av 3st proffshus 1,3,5D och och 3st amatörhus (3x, 3xx, 3xxx).
Å andra sidan har ju Canon satsat nästan "vildsint" på att bräcka konkurenterna de senaste åren, och nu även inom fler områden av "digital imagin" nämligen konsument och storformatsskrivare. Och om 3xx samt 3xxx modellerna bara blir kosmetiskt ändrade versioner, eller versioner med 95% av tekniken från 30D och 350D så ligger där inte mycket utveckling eller omställning av produktion i de modellerna.
Faktum är att just nu finns det absolut mycket väl definierade marknadssegment för 1Ds (mellanformatsanvändare, värstingmodell, 70tkr) 1D (Sport, wildlife, reportage, vädertätad, höghastighet, 35tkr) 5D (budget fullframe, bröllop, porträtt, avancerad amatör, 25tkr).
Tror egentligen inte 1Ds och 1D(3D) serien kommer bli så mycket billigare, d v s det kommer finnas utrymme under dessa. Den kamera som eventuellt kan fylla detta är förstås 40D om den blir FF. Denna modell är viktigast eftersom det är prestigemodellen på volym-marknaden och ska konkurrera med D200, Alfa 100D, K10D. Om den blir FF är 5D serien RÖKT!
Å andra sidan är ju det inte så tragiskt eftersom vi får FF då för under 17000kr :) (högsta prisnivån i det segmentet).

Jo, helt klart! Namnen kommer nog att ändras, annars är det snart lika illa som Tamrons namn på objektiv.. ;-)

Varför skulle inte 1D mark III och 5D båda kunna ha småbildssensorer? De skiljer ju 15 000-20 000 mellan modellerna och de skulle komplettera varandra bra.

En något stöddigare 40D skulle inte på något sätt hota 5D. Det är ju helt olika målgrupper. Eos 5D säljer till kvalitets- och prismedvetna fotografer som vil ha maxkvalitet till minipris. Den har nästan blivit standard bland porträtt- och frilansfotografer.

En tuff 40D skulle bli en amatörernas åtkomliga dröm (som D200) och en billigare press/sport-kamera.

Att 40D skulle bli ha småbildssensor känns inte heller troligt. Den skulle ju då bli en 1D mark III med i stort sett samma pris. Merpriset för småbildssensorn är ännu rätt kraftigt. Då skulle Canon förlora en rejälare amatörkamera som 30D är. Ska Canon fortsätta satsa på APS-C-formatet (1,6x) så måste de ju ha en hygglig toppmodell med den sensorn.

Möjligen skulle det bli plats för en modell under 40D motsvarande Nikon D70.

Glöm inte Canon visat en prototyp på en systemkamera utan spegelreflexsökare. Alltså en systemkamera med elektronisk EVF-sökare. En sådan kan bli ny volymmodell under ersättaren till 350D.

froderberg skrev:
Eos 5D-sensorn duger gott. Biffig upplösning i RAW och hög bildfrekvens blir lätt en mardröm. Vore toppen att kunna skruva ner till 8 MP i raw-läget.

Vilken dröm det vore med en kamera med växelspak så man kan ändra dess karaktör efter situationen.

Annars skulle jag gärna ha en 1,6 crop kamera med ett riktigt bra autofokussystem och snabb seriefrekvens som komplement till min 5D, då räcker 8 mp bra.

Det jag tror vi får se är en uppföljare till 350D med mer marginella förändringar, förhoppningsvis ergonomiska sådana. Sedan kan jag inte gissa så mycket om proffssegmentet, men Canon sade väl redan förra året att framtiden skulle vara FF och 1,6, så jag skulle bli förvånad över en ny 1,3 crop kamera.

Hmm... jo 1D MkIII och 5D ligger långt isär och har olika målgrupper. Det jag mest funderar på är hur 30D ska kunna konkurera med D200 m fl.
Som det ser ut idag tycker jag D200 är lite vassare, med tätning, bra sökare, och i konsumentögon viktiga 25% fler pixlar.
Tror inte Canon vill konkurera enbart med pris i detta segment. Och har Canon då sagt att man har nått minsta acceptabla pixelpitch (med befintlig täckningsgrad) tja, ska man öka pixelantalet blir det till att ändra formatet eller öka täckningsgraden för att få en mindre pixelpitch som är acceptabel.
En ren gissning från min sida är att man inte nått så långt i utvecklingen men nästa generations CMOS att man lyckats öka täckningsgraden.
De alternativ som då blir är att endera använda 5D som konkurrent till D200 (för att vara lite vassare men måste då även sänka priserna något ca 19tkr) eller presentera en 40D med FF sensor (kanske samma som sitter i 5D idag. Logiskt att flytta redan utvecklad teknik från toppmodeller till konsumentkameror.

froderberg skrev:
Glöm inte Canon visat en prototyp på en systemkamera utan spegelreflexsökare. Alltså en systemkamera med elektronisk EVF-sökare. En sådan kan bli ny volymmodell under ersättaren till 350D.

Lite spännande det där.
Jag undrar hur kamerorna kommer se ut i framtiden, hur länge dom ska se ut som om dom vore designade för att innehålla en rulle film.

Ser gärna att Canon bygger in både bildstabilisering och sensorrengöring i kamerahuset framöver. Med tanke på konkurrensen från bl a Sonys DSLR kanske det blir nödvändigt för Canon med bildstabilisering i kamerahuset trots IS-objektiven. Nu verkar inte Nikons efterträdare till D70s bjuda på några större nyheter men om den kommer att ha inbyggd bildstabilisering kommer förmodligen Canon att ligga dåligt till i 350D- och 30D-klasserna.

Nja. Håller inte med om din logik.

Canon säger "med dagens teknik". Det logisk är väl att tekniken utvecklas och högre pixelantal ger motsvarande brusegenskaper som dagens i nästa generation utan att sensorn behöver bli större.

En småbildssensor i ett påkostat hus motsv D200 är säkert en dröm för många men skulle kosta mer än dagens 5D.

Idag konkurrerar 30D med D200 genom lägre pris och bättre brusegenskaper. Alla modeller är inte direkt jämförbara och därför skiljer också priset. Men det är kanske inte omöjligt att Canon kommer att ha 3 modeller i konsumentklassen framöver precis som Nikon. I så fall kan den dyraste modellen bli mer matchande D200, men fortsatt med 1,6x-sensor.

Jag tror nog att Canon kommer med inbyggd IS framöver. Kanske bli D40 den första modellen.

Canon har ändrat sig från "inget för oss" till "vi tittar på det".

froderberg skrev:
Jag tror nog att Canon kommer med inbyggd IS framöver. Kanske bli D40 den första modellen.

Canon har ändrat sig från "inget för oss" till "vi tittar på det".
Sant och det kan väl inte tyda på något annat än att det är under utveckling.

Vi kanske kan förvänta oss en 40D IS under hösten nästa år. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar