bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Jag förstår precis skillnaderna, men uppenbart går det fortfarande att ta bra bilder med Canon-kameror.
är det det vi diskuterar så är det riktigt , och jag tar bra bilder med min iPhone
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår precis skillnaderna, men uppenbart går det fortfarande att ta bra bilder med Canon-kameror.
jag menar att det har presenterats flera bra argument för en bättre sensor, är det är låsning vid sitt eget märke eller okunskap att förstå dessa argument ?
1. att kunna välja 2-3 stegs kortare exponeringstid än Canon och det som är bas iso och få lika bra DR
2.Att kunna blända ner 2-3 steg mer på bas iso och få lika bra DR
3.Att kunna underexponera för att få med högdagrar långt ovan medelgrått utan att skuggorna blir lidande som hos Canon och korrigera bilden genom att lyfta skuggorna, mellantoner.
det framstår som fler av er tar till argument som mer bygger på okunskap istället för att försöka förstå skillnaderna
är det det vi diskuterar så är det riktigt , och jag tar jäkligt bra bilder med min iPhone
Jag är säker på att du tar grymma bilder med din iPhone Men det är diskussion handlar om är väl, som trådskaparen är inne på, om Canon kommer överleva med deras värdelösa sensorer . Vilket jag tror de kommer att göra.
Jag är säker på att du tar grymma bilder med din iPhone Men det är diskussion handlar om är väl, som trådskaparen är inne på, om Canon kommer överleva med deras värdelösa sensorer . Vilket jag tror de kommer att göra.
Vad som avgör både Canons och Nikons framtid är nog deras förmåga att gå över till spegellöst. Gör de kamerornas registeravstånd mindre för att få ned storleken sviker de gamla kunder, och behåller de samma registeravstånd kommer folk att klaga på att de inte gör de nya kamerorna tillräckligt små.
1. att kunna på bas iso välja 2-3 stegs kortare exponeringstid än Canon och få lika bra DR
2.Att kunna blända ner 2-3 steg mer än Canon på bas iso och få lika bra DR
3.Att kunna underexponera ett kontrastrikt motiv för att få in högdagrar långt ovan medelgrått utan att skuggorna blir lidande som hos Canon och korrigera bilden genom att lyfta skuggorna, mellantoner.
det framstår som fler av er tar till argument som mer bygger på okunskap istället för att försöka förstå skillnaderna och dra nytta av dom
jag menar att det har presenterats flera bra argument för att canon skall ha en bättre sensor, är det är låsning vid sitt eget märke eller okunskap att förstå dessa argument ?
1. att kunna på bas iso välja 2-3 stegs kortare exponeringstid än Canon och få lika bra DR
2.Att kunna blända ner 2-3 steg mer än Canon på bas iso och få lika bra DR
3.Att kunna underexponera ett kontrastrikt motiv för att få in högdagrar långt ovan medelgrått utan att skuggorna blir lidande som hos Canon och korrigera bilden genom att lyfta skuggorna, mellantoner.
det framstår som fler av er tar till argument som mer bygger på okunskap istället för att försöka förstå skillnaderna och dra nytta av dom
Men väldigt många fotografer kör ju på "ettans växel" mest hela tiden. De tar de allra flesta av sina bilder på bas-ISO. Det finns ju alla skäl i världen att försöka hålla sig där om man kan, eftersom det är där man har den allra bästa tekniska bildkvaliteten. Så det handlar ju inte bara om ISO-löst vilket i sig är ett verkligt konstigt begrepp. Det finns väl inget läge som är ISO-löst vad jag vet.
Jag tror inte att det är någon i den här diskussionen som inte har förstått att de sensorer Nikon använder sig av i flertalet dslr är, på en specifik punkt, bättre än de Canon använder i motsvarande modeller. Och att detta kan vara en stor fördel för vissa fotografer i vissa situationer. Jag minns mycket väl de bilder du visade här för några år sedan av detaljer i Lunds domkyrkas interiör.jag menar att det har presenterats flera bra argument för att canon skall ha en bättre sensor, är det är låsning vid sitt eget märke eller okunskap att förstå dessa argument ?
Men väldigt många fotografer kör ju på "ettans växel" mest hela tiden. De tar de allra flesta av sina bilder på bas-ISO. Det finns ju alla skäl i världen att försöka hålla sig där om man kan, eftersom det är där man har den allra bästa tekniska bildkvaliteten. Så det handlar ju inte bara om ISO-löst vilket i sig är ett verkligt konstigt begrepp. Det finns väl inget läge som är ISO-löst vad jag vet.
Ja, det är ett konstigt begrepp, jag vet. Att man får den "allra bästa tekniska bildkvaliteten" på basiso förutsätter dock att bilden inte är underexponerad. Vad jag har förstått så tappar man lika mycket bildkvalitet på att ljusa upp bilden i efterhand som man tappar på att skruva upp ISO.
Ja, det är ett konstigt begrepp, jag vet. Att man får den "allra bästa tekniska bildkvaliteten" på basiso förutsätter dock att bilden inte är underexponerad. Vad jag har förstått så tappar man lika mycket bildkvalitet på att ljusa upp bilden i efterhand som man tappar på att skruva upp ISO.
Visst blir det bäst att köra på bas-ISO, men det är nog minst lika många som i stort sett alltid kör på mycket högre ISO-tal
Jag var tvungen att se efter och slog på kameran som låg bredvid.
6 av 68 bilder på minneskortet i min GR är tagna på ISO 100... 50 st (!) är tagna på mellan ISO 1600 och 3200... Proportionerna hade väl inte riktigt sett ut så här sommartid, men så här års är det ju mörkt mest hela tiden.