ztenlund
Aktiv medlem
för mig är ett exponeringssteg antingen en fördubbling eller halvering av en slutartid
Du skrev 2-3 gånger kortare slutartid och inte 2-3 steg kortare slutartid i inlägget som Tonyeagle svarade på.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
för mig är ett exponeringssteg antingen en fördubbling eller halvering av en slutartid
det är lustigt att du inte tänker i andra fördelar än bara siffrorna dynamiskt omfång på basiso
evangeliumet kan också bli att jag kan i alla sammanhang använda 2-3 ggr kortare slutartid och få lika bra resultat som Canon på bas iso, eller blända ner 2-3 steg mer.
Dvs jag kan frysa rörelser , använda allt från 1/250 1/500sek istället för 1/60sek med Canon eller blända ner från 2,8 till bländare 5,6 allt med utgångspunkt vad vi fotograferar på basiso
Kommer fördelen med bättre DR på två och nästan 3 steg beroende på vilken kamera vi jämför i en annan dager nu?
Kan vi gissa på att de använt tekniken från 7dmkii och gjort en FF av det.
Du skrev 2-3 gånger kortare slutartid och inte 2-3 steg kortare slutartid i inlägget som Tonyeagle svarade på.
Precis som Tony skriver alltså - om du har en slutartid på 1 sekund och väljer en två steg mindre bländaröppning måste du justera slutartiden två steg villkor blir 4 sekunder. Med tre steg blir det 8 sekunder. Följaktligen 4-8 gånger så lång
Det vore kanske en besvikelse om man är ute efter en kamera som kan konkurrera med D810 när det gäller dynamiskt omfång. Det är ju inte ens säkert att Canon kommer göra sensorn själv. Att köpa in sensorer är inget nytt för Canon.
Om bildterapeuten formulerade sig olyckligt eller ej låter jag vara osagt.
Men nu var det väl inte formuleringen som var poängen, det som var poängen var att du kan ha kortare slutartid eller blända ner.
eller båda delarna motsvarande upp till 2-3 exponeringssteg
Har de inte alltid haft egen sensor i deras DSLR:er? om tar de senaste 10 åren.
Om kamera A är bättre betyder det ju att om man kan välja så väljer man...kamera A.
Om den är bättre på alla vis och det bara är en kamera man ska ha. Men så enkelt är det kanske inte om man tänker använda den, och inte bara studera dxo-tabeller och eventuellt brus i lyfta skuggor.
Om den är bättre på alla vis och det bara är en kamera man ska ha. Men så enkelt är det kanske inte om man tänker använda den, och inte bara studera dxo-tabeller och eventuellt brus i lyfta skuggor.
...........................................Jag trodde Canon skulle försöka undgå direktkonkurrens mot Nikon genom att nischa sig mot video (inget för mig) men då upptäckte man visst att man konkurrerade mot sina dyrare videokameror så det ville man inte heller tydligen så nu är deras DSLR omsprungna på den fronten.
Försöker de nischa sig på fågel och sportfoto? Jag förstår inte riktigt vart de är på väg.
Varför skulle Canon gå i graven för det? Det är inte speciellt många år sedan som Canons sensorer var dramatiskt bättre än Nikons, men såvitt jag vet lever Nikon fortfarande.Jag dömer inte ut Canonsystemkameror de är väl till sin helhet som de andra förutom en punkt sensor där de ligger klart efter. Men det jag menar är att om inte Canon bryter trenden så kommer företaget gå i graven likt Nokia.
Tycker debatten blir lite löjlig. Alla här vet att Sony-sensorerna presterar bättre på låga iso jämfört med Canon. Men som Ove, och en del andra, är hur stor skillnad man faktiskt ser på bilderna. Självklart finns det situationer där man har stor nytta av att kunna lyfta skuggorna, men att det ska vara helt avgörande för vilken kamera man väljer blir lite märklig.
Kollade kamerautrustning här för skojs skull: The Best Adventure Photography: Exposure 2014
Canon: 19
Nikon: 11
Ett par analog bilder, och nån Sony sen var det några jag inte fick fram något på.
Det säger i sig kanske inte så mycket, förutom att det uppenbarligen fortfarande går att ta bra bilder med Canon kameror trots att deras sensor inte ligger på topp i Dxo-mätningar.
jag menar att det har presenterats flera bra argument för en bättre sensor, är det är låsning vid sitt eget märke eller okunskap att förstå dessa argument ?
1. att kunna välja 2-3 stegs kortare exponeringstid än Canon och det som är bas iso och få lika bra DR
2.Att kunna blända ner 2-3 steg mer på bas iso och få lika bra DR
3.Att kunna underexponera för att få med högdagrar långt ovan medelgrått utan att skuggorna blir lidande som hos Canon och korrigera bilden genom att lyfta skuggorna, mellantoner.
det framstår som fler av er tar till argument som mer bygger på okunskap istället för att försöka förstå skillnaderna