Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det går utmärkt att lyfta skuggorna men bevara svärta där man vill ha det. Man kan lyfta skuggor och få väldigt naturliga resultat. Bara för att man lyfter skuggor 2-3 EV behöver det vare sig lika HDR eller sakna svärta.

lägg upp en exempel bild innan o efter så får vi se vad du kallar svärta.
 
Vad jag råkade ha öppet. Skitbild men visar två stegs lyft, samt ett stegs sänkning av högdagrar i taket.

(jag har tillstånd att ladda upp bilden här)
 

Bilagor

  • xDSC_9438_400_2.jpg
    xDSC_9438_400_2.jpg
    148.8 KB · Visningar: 275
  • xDSC_9438_400.jpg
    xDSC_9438_400.jpg
    168.6 KB · Visningar: 275
Personligen föredrar jag den övre bilden utan onaturligt ljusa skuggpartier.

DET är en annan sak :) I parentes sagt tror jag få som hade sett enbart nr hade tyckt skuggorna var onaturligt lyfta.

Men inte är det HDR.

(f ö marknaden gillar inte mörka bilder men det är en annan dock intressant diskussion)
 
Du har testat dom flesta kameror kan du se skillnad o se vad tex en A4 bild är tagen med?
Säg jag Magnus annars är du helkass kamera testare;)

Rakt ut ur kameran så får man leta efter sådana skillnader, men om bilden är kraftigt bearbetad så kan man se bandning och dåliga färger i skuggorna.

Jag använder själv Canon eftersom mina objektiv passar till Canon-kameror.. Att byta märke är svårt att lösa ekonomiskt även om jag gör uppdrag nästan varje vecka.

Jag hade stora problem med bandningen i 5D Mark II, men nu kör jag 1DX, 5D3 och 6D och tycker att bilderna nästan alltid håller för leverans till kund. I somras hade jag problem med ett gäng 1DX-bilder tagna på ungdomar som hoppar från en brygga i motljus i solnedgång. Jag kunde inte lyfta skuggorna så mycket som jag velat.

Även om det oftast fungerar så ser jag ändå fram emot en mer högupplöst Canon med stort dynamiskt omfång och rena lyfta skuggor.
 
Vad jag råkade ha öppet. Skitbild men visar två stegs lyft, samt ett stegs sänkning av högdagrar i taket.

(jag har tillstånd att ladda upp bilden här)

om du öppnar bilden så ser du att du klippt högdagarna fett trots nikons amazing 2-3 steg bättre dynamiska omfång samt det där ser inte snyggt ut ser ut bilden som inte är lyft ser naturlig ut den andra ser ut som......
Hdr trash typ ;)
 
Tja, den undre har ingen vettig svärta enligt mig, utan ser mest blaskig ut.

Men lägg ned, är ju inte den specifika bilden det handlar om..... nu får ni sluta larva er :)

Det stora omfånget har räddat bilder för mig, ögonblicksbilder som blivit fel exponerade, det är inte alltid man har studiokontroll. Jag har lyft fram bilder som varit nästan helt borta till något användbart. Den stora upplösningen är en ännu större fördel.

Att det fortsätts....... helt otroligt....
 
om du öppnar bilden så ser du att du klippt högdagarna fett trots nikons amazing 2-3 steg bättre dynamiska omfång samt det där ser inte snyggt ut ser ut bilden som inte är lyft ser naturlig ut den andra ser ut som......
Hdr trash typ ;)

Jag visade upp bilden för att visa att det inte ser ut som HDR även om man tar i ordentligt när man lyfter skuggor. Det var den bild med högst kontrast jag hade öppen.

Det finns massor med fel i bilden, för högt ISO, taket klipper som sagt. Komposition.
 
DET är en annan sak :) I parentes sagt tror jag få som hade sett enbart nr hade tyckt skuggorna var onaturligt lyfta.

Men inte är det HDR.

(f ö marknaden gillar inte mörka bilder men det är en annan dock intressant diskussion)

marknaden gillar bilder som är rätt ställda med naturliga skuggor inte såsom ditt exempel. Är bilden verkligen tagen med Nikon?
 
marknaden gillar bilder som är rätt ställda med naturliga skuggor inte såsom ditt exempel. Är bilden verkligen tagen med Nikon?

Den skulle kunna varit tagen med mobilkamera, poängen är att lyfta skuggor i en del av en bild gör inte att det ser ut som HDR.

Verkar vara svårt få fram någon information idag.

(det är inte ens min bild men jag har tillstånd att visa den här)
 
Jag visade upp bilden för att visa att det inte ser ut som HDR även om man tar i ordentligt när man lyfter skuggor. Det var den bild med högst kontrast jag hade öppen.

Det finns massor med fel i bilden, för högt ISO, taket klipper som sagt. Komposition.

poängen är att Nikon har 2-3 stegs bättre dynamiskt omfång så varför backar du inte exponeringen så den inte klipper?

min poäng är att om du tok exponerar fel så fixar ingen kamera det. Desto bättre ingångsresultat desto bättre slutresultat o som sagt var skit in blir fortfarande skit ut punkt oavsett om det står nikon på kameran.

och hur man kan bränna bilden så där är riktigt amazing när du har histogram(facit) på kameran o med 2-3 stegs bättre dynamiskt omfång.
Hur hade bilden sett ut om den var tagen med canon?
 
Den skulle kunna varit tagen med mobilkamera, poängen är att lyfta skuggor i en del av en bild gör inte att det ser ut som HDR.

Verkar vara svårt få fram någon information idag.

(det är inte ens min bild men jag har tillstånd att visa den här)

du har inga egna bilder där du kan visa upp dina skugghöjningar du har hyllat?
 
Bättre att göra rätt från början än att leka skuggkung i photoshop eller lightroom som flesta amatörer kör med.

"Skuggkung". Hmm, många saker har jag blivit kallad för men det här var något nytt. Som glad amatör tar jag givetvis åt mig detta nya epitet. Skönt att vi får lära oss av proffsen,
 
Men lägg ned, är ju inte den specifika bilden det handlar om..... nu får ni sluta larva er :)

Det stora omfånget har räddat bilder för mig, ögonblicksbilder som blivit fel exponerade, det är inte alltid man har studiokontroll. Jag har lyft fram bilder som varit nästan helt borta till något användbart. Den stora upplösningen är en ännu större fördel.

Att det fortsätts....... helt otroligt....

Så vi ska inte kommentera när det läggs upp exempel? Visa hur du gjort som inte skulle gå med Canon då :)
 
poängen är att Nikon har 2-3 stegs bättre dynamiskt omfång så varför backar du inte exponeringen så den inte klipper?

Nej poängen med den uppladdade bilden var att visa att lyfta mörka partier inte är samma sak som HDR.

min poäng är att om du tok exponerar fel så fixar ingen kamera det. Desto bättre ingångsresultat desto bättre slutresultat o som sagt var skit in blir fortfarande skit ut punkt oavsett om det står nikon på kameran.

Du får 2-3 stegs bättre möjlighet att rädda läget om det blev fel, och 2-3 stegs bättre möjlighet att jobba med bilden om du vill vara kreativ. Om du fotar med D800/810/E på bas ISO istället för närmaste Canon.

och hur man kan bränna bilden så där är riktigt amazing när du har histogram(facit) på kameran o med 2-3 stegs bättre dynamiskt omfång.
Hur hade bilden sett ut om den var tagen med canon?

Om jag skulle ta en sån bild hade jag slagit på bracketing, det är som synes alldeles för stor kontrast i bilden. Nejvisstja, bracketing funkar inte på rörliga motiv :)
 
"Skuggkung". Hmm, många saker har jag blivit kallad för men det här var något nytt. Som glad amatör tar jag givetvis åt mig detta nya epitet. Skönt att vi får lära oss av proffsen,

Haha, det är lite som Schumacher, du kör bäst när det är som svårast. "Skuggkung" skriv ut och rama in.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.