Man använder väl det man har eller det som passar ens fotograferande bäst. Inte fanken ska man bry sig om vad som flest proffs använder. Själv har jag 3 olika system: Canon fullframe+ aps-c, Nikon aps-c och. hör och häpna, Olympus m43. Numera använder jag ALLTID Olympussystemet när det gäller landskapsfoto, 80% till semimacro och macro och 50% till fåglar och djur. Varför? För att jag helt enkelt får bättre bilder då och det passar MITT fotograferande bättre. Och jag ger fullständigt tusan i alla "Internetproffs" och andra som säger att det ena skulle vara sämre än det andra. Jag kan ju bara göra en jämförelse mellan åtskilliga tiotusentals bilder i arkivet och snabbt konstatera vad som blir bäst utifrån vad jag fotar. På pappret kanske det ena eller andra systemet ger bättre resultat utifrån valda siffror men till syvende och sist är det inte kameran som gör alla bilder, eller de bra bilderna, utan den som hanterar kameran. Jag tror att det är av större vikt om man trivs med systemet och kanske lägger större vikt vid hanterbarhet, tålighet och vikt och dylikt som gör att man tar fler bättre bilder än om det dynamiska omfånget är ett steg högre eller bruskänsligheten en aning bättre. Hur tusan kunde man annars ta bra bilder för 20 år sedan när man höll på med diafilm med grymt mycket lägre prestanda än dagens digitalfiler?