FilipÅsblom
Medlem
Funderar på att köpa någon av ovanstående kameror eller liknande.
Vad skall man köpa?
mvh
/F
Vad skall man köpa?
mvh
/F
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Logiskt nog är E-serien elektriska och M-serien manuella.FilipÅsblom skrev:
vad skiljer fe2 och fm2?
julgus skrev:
Hej
eller kanske en Nikon FM, föregångaren till FM2. Helt i metall, kompakt och mkt trevlig.
Mvh
Johan
www.motljus.com
Nu kan jag inte FM på mina fem fingrar men den slutaren som utvecklades till FM2 är något utöver det vanliga. Samma slutare levde sedan vidare i många senare modeller. Det är kanske inget man behöver om det inte är så att man behöver de riktigt korta slutartiderna. Personligen är jag oftare i den andra ändan av skalan.FilipÅsblom skrev:
Vad är då skillnaderna mellan fm och fm2?
FilipÅsblom skrev:
Vad är då skillnaderna mellan fm och fm2?
mvh
F
Det är inga problem med batterierna till Nikon FM2 med tanke på att den modellen tillverkades fram till och med år 2000 (den kan till exempel ta ett vanligt 3 volts lithiumbatteri). När det gäller objektiv så är det först nyligen som Nikon har börjat trolla med det. Som jag har förstått det så berör det bara de senaste proffsobjektiven än så länge. Om man bortser från dem så ska det inte vara några problem om objektivet har AI-koppling (det vill säga de flesta). Objektiv som är äldre än så kan modifieras så att de får en AI-koppling men som ni vet så finns det ingen regel utan undantag.berga skrev:
NIKONÄGARE, dementera eller bekräfta mina uppgifter om Nikon.
julgus skrev:
Hej
saxat från nätet;
The FM2n is the latest replacement for the FM(1977). This fully manual camera extends the FM's shutter speed range to 1/4000 of a second while increasing the amount of information displayed in the viewfinder. The FM2n displays shutter speed, aperature and a 5 stage LED display +/- exposure meter and a flash ready light with SB-15 and newer flash units.
Mvh
Johan
Ja, ljusmätare finns. Men det är lysdiodtypen som bara visar när "rätt" exponering är inställd, det finns ingen visare som visar hur långt ifrån man är vilket kan vara rätt bökigt ibland.FilipÅsblom skrev:
Vet du om fm också har en ljusmätare i sökaren?
I princip aldrig. Däremot för den snabbare slutaren med sig att FM2 blixtsynkar på 1/250 istället för 1/125 vilket kan vara praktiskt om man vill mixa blixt med befintligt ljus.FilipÅsblom skrev:
Är det ofta man använder 1/4k s slutartid eller kan man klara sig med 1/2k ?