Annons

Canon EOS30 vs Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle, vad jag vet har ochså EOS 300 omvänd filmtransport.
Vilket är riktigt lyckat då man inte förstör exponerad film om man öppnar huset av misstag.
Per-Olof Nordin
 
handla i tyskland

Hello.
Eftersom jag pluggar i Tyskland sa har jag lite koll pa tyska priser, vilka är betydligt billigare. Köpte en EF 200 2,8 pa internetfoto.de för 919 Euro inkl. frakt. Kanon tycker jag. Sa mitt tips är att kolla in Internetfoto.de. De skickar även prylarna till sverige och sidan finns pa engelska.
 
Kanske var det EOS 300 och inte EOS 500 som har omvänd filmtransport :) Eller kanske båda två...kommer inte ihåg riktigt. Men min EOS 30 har ej omvänd filmtransport.
 
Har en EOS 300 där det är omvänd filmtransport
enormt smart konstruktion!

Har beställt en EOS 30 och medveten om att den inte har en lika genomtänkt filmtransport, men förhoppningsvis ska väl kamernas andra funktioner uppväga det.

Per-Olof Nordin
 
Hej pola

Jag tror att endast viss köpinformation är på olika språk.

Men det finns ett magiskt trick man kan göra:

1 Gå till FAQ-sidan, här står det mesta man behöver veta.
2 markera och kopiera internetadressen i URL-fönstret.
3 Öppna ett fönster till och gå till www.altavista.com.
4 I raden under sökfönstret finns en verktygsrad. Klicka på första alternativet: Translate.
5 Antingen så skriver/koierar du in den text du vill översätta eller ....
Kopiera in URL-adressen i fönstret översätt en webbsida.
6 välj tyska till engelska i rullistan
7 Klicka på översätt

TJOHO MAGIC och du får sidan på engelska.
Fint va!
 
om man ofta byter film mitt i rullen så är det inte lika bra (kanske), för att rullen då kommer att spolas ut fullt, sen in, sen ut fullt osv...

Det ska väl i.o.f.s. till att man stoppar i samma rulle många gånger innan det kan tänkas ha betydelse.
 
Tack Erik ska göra det när jag får tid...

Walle, det kanske inte fungerar så
bra om man byter film mitt i rullen.

Men hur ofta gör man det då?

Per-Olof Nordin
 
ingen engelska...

Ursäkta misstaget, jag klickade på svenska flaggan på internetfoto.de och då kom en sida på engelska upp. Jag tog därför för givet att hela sidan fanns tillgänglig på engelska. Men så var ju inte fallet... Ber om ursäkt. /Johan
 
Ang. Omvänd filmtransport.

Det är bara eos 300/3000 som har omvänd filmtransport.

Kan det inte vara så att omvänd filmtransport endast fungerar på kameror med ganska långsam filmframmatning?

Eos 300 matar fram filmen med 1,5 b/s, eos 3000 ännu långsammare.

Mer anvancerade eos har filmframmatning på ca 4 b/s och snabbare, med eos 1v och power booster upp till 10 b/s.

Eller så är det så att Canon antar att de som har de mer avancerade modellerna inte öppnar luckan mitt i filmen. ;)

//Magnus
 
Jag har en gissning till att kameror normalt inte har omvänd filmtransport.

Du plåtar och vet givetvis när filmen tar slut.
Vad är mest brått att spola tillbaka, eller att sätta i en ny rulle och få den skjutklar.

Att få kameran skjutklar. I med rullen och fram till första rutan.
Men det är min gissning.
 
Vi har en EOS500n på jobbet som har omvänd filmmatning.
Lite förvånande första gången :)
Erik, jag förstod inte riktigt hur du menade.
Det tar väl lika lång tid vilket som?
Filmen ska ju spolas tillbaka eller upp på spolen.
Oavsett vilket håll så tar det ju samma tid.
 
Ja tiden är samma, frågan är i vilken ordning saker sker.

Skillnaden blir:
Du fotar medvetet på tills rullen tar slut och du börjar spola tillbaka. Under tiden tar du fram en ny film.
Ngt dyker upp som du inte hade väntat dig och NU blir det bråttom.

Nu tar det mindre tid att komma igång om filmen startar på första rutan jämfört med att först spola igenom hela filmen. F5a'n är snabb men tar ändå 4 sekunder på sig att spola igenom filmen och fyra sekunder kan vara en hel evighet.

Men som sagt var, detta är min gissning och hur ofta är det så brått?
En gg på 10 000? Å andra sidan den 10 000:de gången kan vara avgörande...
 
Har för mig att man kan programmera vissa Canon-modeller så att man själv bestämmer hur filmen ska vevas i kameran. Fram- eller baklänges.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.