Annons

Canon EOS 7D

Fotokungen i Stockholm har just nu visnings/demoex av 7D för 11890 kr med full garanti. Med 18-135 kostar de 13990 kr. Tror inte du hittar nya kameror till bättre pris om någon månad, men jag kan ha fel.

Vill någon ha en 5D Mk II så säljs sådana just nu för 16990 kr. Dessa priser måste nog anses vara väldigt bra med tanke på att du får full garanti.

Jag köpte ett visningsex av 5D som hade gjort 120 exponeringar enligt EOS shutter count. Jag kan leva med dessa exponeringar till det priset.

//Leif

Det priset hoppas jag den kan ligga på under fotomässan. Det borde inte vara helt omöjlig.
 
Med Lennartarnas fantasi behövs ingen sprit till midsommar.

Det blir tokigt ändå.

Nja en liter hmmm liten menar jag Wirre ska jag nog ta för fisken ska ju simma. Eller vad säger du Lennart ?

Jag kan nu meddela att jag också infinner mig i ledet som ägare av en 7D.
En bevisbild tut tut !
 

Bilagor

  • Canon Eos 7D test.jpg
    Canon Eos 7D test.jpg
    38.8 KB · Visningar: 281
Nja en liter hmmm liten menar jag Wirre ska jag nog ta för fisken ska ju simma. Eller vad säger du Lennart ?

Jag kan nu meddela att jag också infinner mig i ledet som ägare av en 7D.
En bevisbild tut tut !

Hej Lennart, det är alltid lika roligt att ses Lennart (för att travestera Werner und Werner). Nja, blir nog max lättöl för mig.

Fast du verkar redan startat ordentligt. Den färgkombinationen du lyckats ladda upp här på tråden verkar kräva 14 dagars antabus:)

Glad Midsommar//L
 
Hej Lennart, det är alltid lika roligt att ses Lennart (för att travestera Werner und Werner). Nja, blir nog max lättöl för mig.

Fast du verkar redan startat ordentligt. Den färgkombinationen du lyckats ladda upp här på tråden verkar kräva 14 dagars antabus:)

Glad Midsommar//L

Åh tack Lennart för dom fina orden om min färgglada bild.
Alltid roligt att få beröm.

En sak som jag inte fattar är att ett forum som riktar in sig på fotografer ska ha så dålig upplösning som max för bilder. Här godkänns bara 400x400 100 Kb. Men något högre för bedömnings bilder. Vore väl bättre och minska antalet uppladdade bilder så kunde dom få sina dyra TB servar att räcka till. Med ett mindre antal bilder per medlem så rensar man ju ibland. För varje medlem betalar ju för det maximala bild antalet man önskar. Men 500 bilder för Guld känns lite onödigt. Där skulle jag uppskatta bättre kvalité på upplösningen.

Men det är ju min uppfattning och det fria ordet som talar. På nästa medlems möte så kommer denna fråga att tas upp som en medlems önskemål mot resten av världen.

Glad midsommar önskar jag dig Lennart och alla andra förståss.
 
Vill någon ha en 5D Mk II så säljs sådana just nu för 16990 kr. Dessa priser måste nog anses vara väldigt bra med tanke på att du får full garanti.

EOS 5DII har ramlat ner under 20000 kr hos rätt många handlare, enligt Prisjakt. Dock är det ytterst få som har den i lager. Ska vi misstänka att resterande lager håller på att säljas slut för att det är en efterföljare på gång?
 
Den är billig för att de inte har några. Inte farligt sätta ett lågt pris på nåt man inte kan sälja.
Den kommer att öka igen, så fort de får hem några!
 
Prisjakt är fortfarande en bra sida, men den verkar missbrukas rätt rejält av ÅF. Det är inte så få aktörer som har gröna "I lager-rutor" med låga priser.

Har ringt tre ÅF som är "gröna" idag och fått beskedet att de "nyss sålde sista exemplaret" eller liknande.
På frågan om de får hem nya sändningar till det priset är svaren naturligtvis svävande.

Själv har jag ingen 1DMkIV, men om det verkar riskfritt (om jag vore ÅF) att prissätta den till 20.000:- bara för att jäklas.

Jag drar absolut inte alla ÅF över en kam här. Finns de som sköter detta jättebra. Det finns dock andra som inte gör det. Rekommenderade en mailkompis att köpa en kamera till ett mycket bra pris från ÅF XX. De var slut där sade mailkompisen som beställde för ett högre pris från annan ÅF. Men den ÅF som ingen hade att leverera är fortfarande "grön".

Ska ringa dem och påpeka detta innan jag skriver ut namnet på ÅF. Vill råda alla som ringer eller beställer på annat sätt från "gröna" ÅF och får beskedet att varan är slut att be dessa ÅF att snarast ändra sina uppgifter på Prisjakt så att sidan blir hyfsat tillförlitlig igen. Åtminstone så att korrigering sker inom dygnet.
 
Prisjakt är fortfarande en bra sida, men den verkar missbrukas rätt rejält av ÅF. Det är inte så få aktörer som har gröna "I lager-rutor" med låga priser.

Har ringt tre ÅF som är "gröna" idag och fått beskedet att de "nyss sålde sista exemplaret" eller liknande.
På frågan om de får hem nya sändningar till det priset är svaren naturligtvis svävande.

Själv har jag ingen 1DMkIV, men om det verkar riskfritt (om jag vore ÅF) att prissätta den till 20.000:- bara för att jäklas.

Jag drar absolut inte alla ÅF över en kam här. Finns de som sköter detta jättebra. Det finns dock andra som inte gör det. Rekommenderade en mailkompis att köpa en kamera till ett mycket bra pris från ÅF XX. De var slut där sade mailkompisen som beställde för ett högre pris från annan ÅF. Men den ÅF som ingen hade att leverera är fortfarande "grön".

Ska ringa dem och påpeka detta innan jag skriver ut namnet på ÅF. Vill råda alla som ringer eller beställer på annat sätt från "gröna" ÅF och får beskedet att varan är slut att be dessa ÅF att snarast ändra sina uppgifter på Prisjakt så att sidan blir hyfsat tillförlitlig igen. Åtminstone så att korrigering sker inom dygnet.

Bra initiativ!
 
Har ringt tre ÅF som är "gröna" idag och fått beskedet att de "nyss sålde sista exemplaret" eller liknande.
På frågan om de får hem nya sändningar till det priset är svaren naturligtvis svävande.

En postorderfirma som tar emot en order till det pris som anges på försäljningswebsidan kan väl knappast höja priset vid leverans och kräva betalning. Möjligen kan den annullera ordern, och erbjuda kunden att ordern kan expedieras till det nya priset.

Ett sådant förfarande skulle dock leda till en rätt rejäl badwill.
 
En postorderfirma som tar emot en order till det pris som anges på försäljningswebsidan kan väl knappast höja priset vid leverans och kräva betalning. Möjligen kan den annullera ordern, och erbjuda kunden att ordern kan expedieras till det nya priset.

Ett sådant förfarande skulle dock leda till en rätt rejäl badwill.

Självklart! Men även om varan nu är slut och man får den senare till samma pris, kanske men inte vill vänta x antal veckor på att få prylen man beställt.

När man beställer över nätet till ren postorderfirma bör ju deras datorsystem ange om varan de facto finns när orden läggs. Det är inget kul om man tror sig gjort en hyfsad deal och sedan får ett mail om att varan är slut och leverans kan ske om 2 veckor. isynnerhet om man ska iväg på semester.

Att bara få en orderbekräftelse med lydelsen restnoterad är inte heller kul.

Fast nu gällde mitt inlägg ÅF som även har fysisk affär ochborde ha bättre koll. Annars är det ju näst bäst att orden annulleras och förfara på det sättet du beskriver om priset skulle visa sig vara högre. Det bästa är ju dock att "grön vara" verkligen finns till angivet pris.
 
Självklart! Men även om varan nu är slut och man får den senare till samma pris, kanske men inte vill vänta x antal veckor på att få prylen man beställt.

Om varan inte finns i lager nu så måste man vänta oavsett om man lägger beställningen på stört eller väntar med att beställa till varan är i lager. Faktum är att man antagligen behöver vänta lite kortare tid om man beställer omedelbums istället för att vänta med att beställa tills varan finns i lager.
 
Jag skrev ned allt jag ville köpa och gav den till en försäljare på AF MM inte XX och bad han räkna ut ett bra pris.
Överaskande kom han tillbaka med ett bra pris så jag sa vi gör en order.
När han ska lägga in den på datorn så får han inte fram Sigma 17-50 F/2.8 så han ber mig återkomma om 2 dagar. Jag ringer upp han och får då veta att nämnda objektiv finns ej i Sverige föränn om 2 månader, så jag frågar hur han då kunde räkna ut det priset jag fick ?

Jo han tog istället ett Tamron som kostar ca. 2500 Kr. mindre så jag frågar ännu en gång om priset gäller om jag väntar dessa 2 månader och han säger då att NÄ då skulle priset bli 4000 Kr. mer.
Så vad är det för inkompetens som föreligger hos dessa säljare ?
Där kommer jag nog aldrig mer att handla.

Jag vände mig till AF JP allså inte MM eller XX och fick ett ännu bätttre pris så vad lärde vi oss av detta ?
 
Jag vände mig till AF JP allså inte MM eller XX och fick ett ännu bätttre pris så vad lärde vi oss av detta ?

Tycker nog att svaret ligger i den ovan ställda frågan. Jag kan omformulera det hela men avstår p g a att man bör vara snäll mot sina medmänniskor.

Men det bästa är att skaffa sig en bra kontakt i en större affär som säljer många märken och har brett sortiment och sedan hålla sig till den kontakten. Brukar alltid bli billigast i längden. Och uppstår problem med måndagsexemplar blir det hellar aldrig något tjafs.
 
Jag skrev ned allt jag ville köpa och gav den till en försäljare på AF MM inte XX och bad han räkna ut ett bra pris.
Överaskande kom han tillbaka med ett bra pris så jag sa vi gör en order.
När han ska lägga in den på datorn så får han inte fram Sigma 17-50 F/2.8 så han ber mig återkomma om 2 dagar. Jag ringer upp han och får då veta att nämnda objektiv finns ej i Sverige föränn om 2 månader, så jag frågar hur han då kunde räkna ut det priset jag fick ?

Jo han tog istället ett Tamron som kostar ca. 2500 Kr. mindre så jag frågar ännu en gång om priset gäller om jag väntar dessa 2 månader och han säger då att NÄ då skulle priset bli 4000 Kr. mer.
Så vad är det för inkompetens som föreligger hos dessa säljare ?
Där kommer jag nog aldrig mer att handla.

Jag vände mig till AF JP allså inte MM eller XX och fick ett ännu bätttre pris så vad lärde vi oss av detta ?

Grattis till en superkamera Lennart-Lee! För det är det. Tittade i ett "gammalt" nummer av FS Magasin från sent 2009, där annonseras D300s (bara hus) för 19.000. Otänkbart idag.

Men det går inte att begripa vilket objektiv du har? Din färgglada bild vågar jag inte ladda ner för att läsa EXIF, den bränner nog sönder nåt i min Sony Vaio skärm ;-)

Ang. ÅF och prisjakt så vet jag (när det gäller andra produkter åtminstone) att de numer har direktlänk in till grossistens lager. Så en grön kasse behöver inte alls betyda att ÅF har något på hyllan, däremot att de kan ha det inom 24-48h. Så är det nuförtiden, inga lagerkostnader gör att man kan hålla lägre pris. Just därför är det helt ok att betala 10% mer om man får chans att prova exemplaret i butik. Så tänker iaf jag.
 
Grattis till en superkamera Lennart-Lee! För det är det. Tittade i ett "gammalt" nummer av FS Magasin från sent 2009, där annonseras D300s (bara hus) för 19.000. Otänkbart idag.

Men det går inte att begripa vilket objektiv du har? Din färgglada bild vågar jag inte ladda ner för att läsa EXIF, den bränner nog sönder nåt i min Sony Vaio skärm ;-)
QUOTE]

Tackar Wilhelm, jo efter en dag så känner jag mig hemma med kameran och jag valde objektivet Sigma 17-50 F/2.8 EX OS HSM för att slippa diffraktionen som vid 85 mm görs sig störande redan vid en uppbländing på Canon 15-85 men annars var det mest för att få bättre ljus F/2.8.
Tyvärr så är inte Sigma lika skarp vid 17 som resten av omfånget. Vid 50 är jag helönöjd med bildkvalitén. Får mer och mer känsla för fast optik. Mitt Sigma 70 F/2.8 EX är super skarp så man borde ha fler fasta objektiv.

Köpte också batterigreppet BB-E7 men extra batterier är omöjliga att köpa.

Önskar dig en skön bidsommar.
 
Sigmagluggen ska vara skarp vid i vidvinkelläget. Den ska faktiskt vara på topp vid c:a 35mm. Toppar den vid 50 och är svagare i typ 24,28 och isynnerhet 35mm tror jag faktiskt att du bör utnyttja garantin och få det justerat på en gång.

Mitt ex av Sigma som inte har OS är knivskarpt vid 24mm vid f/2.8 om jag jämför med min Canon 24-70/2.8 L usm som tecknar lite mjukare där och behöver bländas till f/3.5-4 för att bli jämspelt. OBS: Gäller mittskärpan.
 
Sigmagluggen ska vara skarp vid i vidvinkelläget. Den ska faktiskt vara på topp vid c:a 35mm. Toppar den vid 50 och är svagare i typ 24,28 och isynnerhet 35mm tror jag faktiskt att du bör utnyttja garantin och få det justerat på en gång.

Mitt ex av Sigma som inte har OS är knivskarpt vid 24mm vid f/2.8 om jag jämför med min Canon 24-70/2.8 L usm som tecknar lite mjukare där och behöver bländas till f/3.5-4 för att bli jämspelt. OBS: Gäller mittskärpan.

Okey jag tänkte att en Zoom kan väl inte vara perfekt helta vägen och blev nöjder när den var skarp vid 50 mm. Men om objektiv ska vara skarpast vid vidvinkel hmmmm det har inget av alla jag ägt.

Jag fick också microjustera Sigmat hela -10 så man kanske skulle utnyttja garantin men då blir jag väl utan rätt länge skulle jag tro. Fasen man tycker ju att man skulle få ett nytt när det isåfall felade vid leveransen.

Får väl ringa dom och kolla hur sjutton dom ska lösa detta. Dodernatt både herre o fru!

Edit: Jag ska krångla till det lite och se vad du tror om detta lilla expriment.
Det jag skrev ovan att den är skarpast vid 50 hade bländaren 6.3 och mjukare nedåt skalan. Men vid full öppning f/2.8 så verkar den lika mjuk/skarp hela omfånget.Så vid denna snabba test på full öppning så fick jag inte samma resultat. Hur tolkar man detta ?
 
Senast ändrad:
Går inte att tolka rätt upp och ner.

Gör så här:

1/Nolla all mikrojustering. Sätt den inte bara på "av" utan välj alternativet radera alla objektivdata också och sätt den sedan på "av"
Detta är viktigt för mikrojustering fungerar bara exakt vid ETT givet avstånd med EN given brännvidd och du har en zoom som räknat i mm har 32 st brännvidder. Kan bli så fel att det borde kallas "brännviner".

2/ Ställ kameran i läge Av på väljarratten och ställ in bländare f/2.8

3/ Sätt kameran på ett stativ och rikta den mot ett motiv med tydliga kontraster och linjer (rakt framifrån och med kameran helst inställd med vattenpass så den är i vattring).

4/ Utgå från ett referensavstånd som motsvarar 50x brännvidden (2,5 m för 50mm). Det är inte så noga i det här läget iofs men nånstans ska du utgå ifrån)

5/ Ta en bild med endast mittfokuspunkten aktiv vid resp brännvidd. 18,24,35 o 50mm

6/ Vid varje tagning ska du göra en alternativ tagning med liveview ställd i menyn för stativläge. Zooma in liveview 5x ellet 10x och ställ in skärpan manuellt (se till så att knapparna för AF inte är aktiva på objektiv/kamera). Ta en bild.

Betrakta sedan varje bild vid 100% i datorn. Blir det oskarpt vid vid alla eller några brännvidder i AF-läge, men skarpt i liveviewläge o manuellt fokus så är optiken felställd och måste justeras. Är den helt ny tycker jag du ska begära ett annat exemplar.

Det tar en stund att göra det här som beskrivits ovan, men är bästa sättet utan kalibreringsinstrument att bli säker på om optiken är rätt eller fel ställd.

MEN, det är viktigt att du testar med någon annan optik också så att det inte beror på kameran.

För att ge dig ännu mer baksmälla kan det vara fel på både objektiv och kamera. Antag att toleransen för AF är +- 5%. Om du då har en kamera som ligger precis på gränsen -5 och får ett objektiv som också ligger på minus 5 eller mer får du ett fel på minus 10. Och om båda komponenterna går utanför toleranserna växer felet naturligtvis.

Slutligen kan du i och för sig råda tillfällig bot på fokusproblemen genom utöka sedvanliga snapsantalet under midsommarafton med det 4-5 dubbla. Sedan ser allt lika skarpt eller oskarp ut:)

Okej, det sista var ett dåligt skämt. Det är alltid tråkigt att råka ut för sådana här problem. Men när du vet vad som felar (om det felar) så är det garantiservice som gäller.

Ha det bra o lycka till/L
 
Tack Lennart för den karamellen för nu är allt festande och firande av midsommar slut, här ska testas skärpan djupt/långt ned i glaset.
Slutresultatet kommer att ge en vacker Bokeh med röda ögon.

Skrålande här var det livat och här var det skoj så nu rullar vi igång.
Skål tamefan !

Imorgon tar jag upp jakten igen på det skarpaste intellektiva motivet.
Bara jag får tillbaka balansen och inte behöver hänga över stativet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.