Annons

Canon EOS 7D

Slå på benstabilisatorn bara, så går det nog bra.
Det är den största fördelen med att inte ha stabiliseringen i huset. Där gör den ju ingen nytta. Huset står bra som det gör. Det är benen som behöver stabiliseras.
 
Tack Lennart för den karamellen för nu är allt festande och firande av midsommar slut, här ska testas skärpan djupt/långt ned i glaset.
Slutresultatet kommer att ge en vacker Bokeh med röda ögon.

Skrålande här var det livat och här var det skoj så nu rullar vi igång.
Skål tamefan !

Imorgon tar jag upp jakten igen på det skarpaste intellektiva motivet.
Bara jag får tillbaka balansen och inte behöver hänga över stativet.

Glömde en viktig detalj. Blev uppringd av uppretade new-ageanhängare som påtalade att du natten till midsommardagen ska ut och plocka 7 st olika arter fikus och lägga 2 i sängen, 2 under sängen, 1 under madrassen, 2 ska läggas under stången. Innan du själv lägger dig till vila under bordet ska du köra 666 varv "små grodorna" motsols runt närmaste midsommarstång samt lägga ditt objektiv i söderläge och kameran ska grävas ned intill en ek i nordläge.

Vidare rekommenderas att när (om) du vaknar midsommardagen ska intaga en frukost av ljummen lättöl och gräddbakelse garnerad med ostekt bacon och surströmming. Kaffe och huvudvärkstabletter får ej användas.

Sedan kan du genomföra testet. Viktigt är att du häller en jamare i resp stativben också.

Trevlig Helg (som Lizzie Alandh uttryckte det i sketchen med Lasse O´Månsson i gamla HEA-affären där han var för generad för att köpa kondomer utan köpte hålfotsinlägg, kamelhårskalsonger, plåster ända till stängningsdags utan att våga köpa kondomer. nar fru Alandh önskade honom Trevlig Helg utbrast han arg och förtvivlad "Ska ni säga!!!!").

//Lennart
 
Men hur är det med att filma med dessa två?

Utan att själv ha jämfört sida vid sida (har en 5D Mk2) skulle jag vilja påstå att de är helt likvärdiga när det gäller hantering och resultat.

Skillnaden mellan modellerna ligger dels i storleken på sensorn (vilket påverkar minsta möjliga skärpedjup och räckvidden hos objektiven, vilka i viss mån går att kompensera med valet av objektiv) samt att 7D också kan filma med 720p (HD Ready format). Om du skall kombinera med material från andra källor bör formaten stämma överens, men som enda källa har formatet mindre betydelse.
 
Filmnings funktionen är mer som en bonus finess men egonomin är inte den bästa samt Ingen AF vid filmning.
För att få vettig ergonomi vid videofilmning med en digital ESR så bör man nog skaffa någon av de riggar som finns att köpa, men då åker förstås totalpriset för utrustningen upp en hel del.

AF fungerar vid videofilmning på åtminstone några ESR:er, men det är förstås den långsamma bildsensorbaserade kontrastfokusen det handlar om.

Annars är autofokus en rätt överskattad finess vid videofilmning. Om man ska lyckas filma en bra scen så ska man planera noga, mäta de fokusavstånd som scenen kräver i förväg och markera dessa på fokuseringsringen så att man snabbt kan ändra fokus vid behov manuellt.
 
Att filma med en stillkamera är inget jag är van vid och lägger heller inte någon större vikt på. Filmnings funktionen är mer som en bonus finess men egonomin är inte den bästa samt Ingen AF vid filmning.
Kvalitén på bilder och film är hög men jag föredrar vanlig film kamera på axeln.


Tycker du att man kan jämföra en corp vs FF DSLR? Och särskilt en "nya" emot en "äldre"? Känns som att det hade varit enklare att välja om 7D och 5d Mark III hade kommit ut samtidigt. Men Canon vill tjäna pengar :)


Mvh
 
Om det gäller bara för att filma har alla dagens kameror kapacitet så det både räcker och blir över för den fjuttiga upplösning som man får i full HD, 1080p.
Skillnaden är då att med samma perspektiv och bildvinkel kan man få kortare skärpedjup med en FF, på samma bländare, eller omvänt räcker skärpedjupet inte till lika bra, med samma bländare. Det beror ju helt på vad man vill uppnå.
 
Tycker du att man kan jämföra en corp vs FF DSLR? Och särskilt en "nya" emot en "äldre"? Känns som att det hade varit enklare att välja om 7D och 5d Mark III hade kommit ut samtidigt. Men Canon vill tjäna pengar :)
Mvh

Den äldre 5 DMk2an har nog sina fördelar ändå och nyare 7D har sina fördelar vad man nu vill ha kameran till. Efter alla år med analoga kmaeror så var jag skeptisk när jag provade dom nya digigala men det är ju en jäkla stor skillnad nu när utvecklingen nära nog nått toppen av teknisk revolotion.

Nästa steg är väl att all mekanik försvinner, och vi är tillbaka på kompakt stadiet utan spegel. Men dom skyndar långsamt med den tekniken.
Nästa generation av FF kommer att ha bättre AF lik den som 7D har samt dubbla processorer. Fler bilder per sekund och jag tror den kommer att bli mycket intresant och dyr.

Vad jag tycker är tråkigt är att själva filmningen ger formatet Mov.
Jag hatar Quick Time. Andra Program gillar inte att köra detta format utan problem. Har försökt med många men tyvärr med dåligt resultat.
 
Nästa steg är väl att all mekanik försvinner, och vi är tillbaka på kompakt stadiet utan spegel. Men dom skyndar långsamt med den tekniken.
Nästa generation av FF kommer att ha bättre AF lik den som 7D har samt dubbla processorer. Fler bilder per sekund och jag tror den kommer att bli mycket intresant och dyr.

Vad jag tycker är tråkigt är att själva filmningen ger formatet Mov.
Jag hatar Quick Time. Andra Program gillar inte att köra detta format utan problem. Har försökt med många men tyvärr med dåligt resultat.

Känns som att 5D Mark III kommer få samma goda egenskaper som 7D fast ett steg till för det bättre! Därav känns det lite svårt att köpa 7D nu...
 
Men tänk då att 5D Mark IV som kommer efter den kommer att vara ännu bättre än både 7D och 5D Mark III så det är kanske bäst du väntar med att köpa några år till...
Det kommer alltid något bättre oavsett hur länge du väntar, köp och fotografera istället för att vänta ihjäl dig på något som släpps någongång i framtiden.

/ Magnus
 
Men tänk då att 5D Mark IV som kommer efter den kommer att vara ännu bättre än både 7D och 5D Mark III så det är kanske bäst du väntar med att köpa några år till...
Det kommer alltid något bättre oavsett hur länge du väntar, köp och fotografera istället för att vänta ihjäl dig på något som släpps någongång i framtiden.

/ Magnus


Jo, jag vet men jag drömmer om en kamera som 7D med FF. Känns som att 5D Mark III kommer just vara den kameran..


Mvh
 
Jo, jag vet men jag drömmer om en kamera som 7D med FF. Känns som att 5D Mark III kommer just vara den kameran..


Mvh

Ja mycket intressant kommer den att bli men säkert dubbelt så dyr som en 7D tyvärr. Sen beror det ju också på vad man fotograferar för jag vill nog tro att objektiv för fågel och sport blir mycket dyra om man vill nå brännvider för ämnet utan Crop faktor.
 
Jo, jag vet men jag drömmer om en kamera som 7D med FF. Känns som att 5D Mark III kommer just vara den kameran..

Det är kanske lite tveksamt. Canon vill väl knappast introducera en kamera som konkurerrar med EOS-1D. Jag tror att 5DIII (eller vad den kan komma att heta) inte kommer att vara en actionkamera och alltså inte ha lika snabb AF eller lika snabb sekvenstagning som 7D.
 
Det är kanske lite tveksamt. Canon vill väl knappast introducera en kamera som konkurerrar med EOS-1D. Jag tror att 5DIII (eller vad den kan komma att heta) inte kommer att vara en actionkamera och alltså inte ha lika snabb AF eller lika snabb sekvenstagning som 7D.

Om 5D Mark III (eller vad den skall heta) inte kommer vara lika snabb som 7D för att den inte skall konkurrera med EOS-1D så vad kommer den att få för förbättringar?


Personligen tycker jag att en 7D med FF skulle vara den ultimata DSLRn!

Mvh
 
Man måste inte ha fullframe för att få bra foton, det verkar av någon anledning som att folk har fått för sig att fullframe är det enda som gäller och alla andra kameror utan det är bara skräp. Det kanske gällde förut men inte nu längre när crop kameror ger väldigt bra bilder.

/ Magnus
 
Om 5D Mark III (eller vad den skall heta) inte kommer vara lika snabb som 7D för att den inte skall konkurrera med EOS-1D så vad kommer den att få för förbättringar?


Personligen tycker jag att en 7D med FF skulle vara den ultimata DSLRn!

Mvh

Det är faktiskt mycket dyrt att göra en FF med så hög sekvenshastighet. Dagens 1DsMkIII kommer väl upp i 5bps som mest. Den ska alltså skyffla data från en en 2,5x så stor sensorarea samtidigt som spegelrörelse ska utföras med en i motsvarande grad större spegel. Buffertminnet måste ökas och kravet på mekaniska komponenterna likaså.

Det är som PMD skriver att den kameran finns nästan idag, men med 1,3x cropfaktor. Ingen FF med fler MP har högre sekvens än 5bps idag:

5DMkII: 3,9 bps på 21MP
1DsMkIII: 5 bps på 21 MP
Nikon D3x: 4-5 bps på 24MP vill jag minnas
Sony A900: 5bps på 24MP
Sony A850: 3bps på 24MP
Nikon D700 och gamla D3 har 12MP, liksom den nya D3s och de 2 sistnämnda har högre sekvenstagning men färre MP.

Jag tror inte på en 5DMkIII med mer än några decimalers högre bps. Eller samma bps om man väljer att öka upplösningen.

För övrigt ser jag mer 7D och 5DMkII som komplement till varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.