580 EX II har vad jag läst slavblixt som sköts av att en annan blixt fyras av.
Men jag antar man ställer in slvablixtarna att känna av IR och inte ljus från andra blixtar. OBS ! Ljus från blixtagget och inte ljus ifrån IR hehe eftersom allt är ljus i olika frekvenser.
Nej, så fungerar inte Canons slavblixtsystem.
Det styrs med det vanliga blixtljuset, om man använder en 580 EX II eller den inbyggda blixten på 7D som master. För att inte blixten ska tända på vad som helst, skickar kameran ut kodade meddelanden, genom att blixtra iväg en snabb skur med blixtar, där koden talar om vad slavblixten ska hitta på.
Enklast är om man kör manuell blixtstyrkeinställning och drar på alla slavblixtar med samma styrka. Kamerans blixt skickar då ett meddelande som talar om att blixtar i grupp A, B och C ska ha den önskade styrkan, och göra sig klara att fyra av när synkblixten, som fyras av när bilden verkligen tas, kommer. Kommer det ingen synkblixt inom en kort stund stängs slavarna av igen, och kan inte aktiveras utan en ny skur med kodade blixtar från mastern. Därför kan man heller inte använda synk på andra ridån med slavblixtar. I koden ingår även vilken kanal man använder, vilket gör att mer än en användare kan använda samma typ av blixtsystem i samma lokal, utan att trigga varandras blixtar.
Använder man alla tre blixtgrupperna skickar mastern olika blixtstyrkor för varje grupp, om man ställer dem olika.
Använder man E-TTL II, skickar mastern först begäran om förblixt till grupp A, mäter den, begär förblixt från grupp B, mäter den, begär förblixt från grupp C, mäter den, skickar blixtstyrkeinställningar till alla grupperna och fyrar sedan av synkblixten när bilden tas. Ett ihärdigt blixtrande som går så snabbt att man knappt märker det.
Det går även att styra med ljus som är IR, eller i alla fall nära IR. Använder man blixtsändaren ST-E2 som master har den ett IR-filter framför blixtröret. Fördelen är att mastern märks mindre i själva bilden, om man nu inte vill ha med ljuset från den. Dessutom är ST-E2 mindre. För övrigt har den bara nackdelar jämfört med att använda en 580 EX II som master, eller jämfört med 7Ds inbyggda master, om den nu hade fungerat som det var tänkt.
Jag ska se vad det definitiva beskedet blir från Canon om det här, innan jag börjar skriva insändare. Jag har nog för dålig svada för att skriva insändare, tror jag...
Men visst blir det mer och mer uppenbart att hos Canon känner man visst till att det finns problem med blixtstyrningen på 7D. Annars hade de ju inte avrått från ett utbyte med motiveringen att de inte var så säkra på att någon annan kamera heller fungerar. De har helt enkelt fattat ett beslut om att hålla käften och hoppas att inte särskilt många märker problemet, och att de som gör det helst inte ska förstå att det inte är de som gör fel, utan det är kameran det är fel på. För att man ska se felet ordentligt krävs det ju att man har åtminstone en 580 EX II att sätta på kameran som master, för att ha något att jämföra med, och sen minst en blixt till som kan fungera som slav, när man testar. Det är ju inte alla som har det. Sen är det kanske inte alla som faktiskt märker detta som bryr sig om felet.
Men jag envisas med att om jag betalar hela priset ska jag ha hela specifikationen också. Kan de inte fixa kameran är det rimligt att de skickar med en 580 EX II till varje 7D, utan extra kostnad, för det är en sån du måste skaffa för att komma upp i den specifikation kameran skulle haft.