Annons

Canon EOS 7D

Vem sade att de hade 3 st? Jag har varit med om i andra affärer och då har det inte gällt kameror att vara där med detsamma affären öppnat och fått besked om att den utannonserade varan var slutsåld. Mycket konstigt eftersom jag var först i kön. OBS! Gällde inte Expert.

Nja, det var en ren gissning från min sida. Jag såg bara en person som höll i en kartong, men jag studerade naturligtvis inte allas inköp i detalj, även om jag försökte spana in, för om det var 100 som hade fått varsin, då hade det varit acceptabelt, men när bara jag bara såg en, vilket kanske betyder att de hade 1-10 max.

Det luktar onekligen bedrägeri...
 
Nej det luktar lockpris , du får vara lite försiktig med ordet bedrägeri. dessutom vet jag att de hade fler kameror till det låga priset. Att varan sedan tar slut är en annan sak.
 
Nja, det var en ren gissning från min sida. Jag såg bara en person som höll i en kartong, men jag studerade naturligtvis inte allas inköp i detalj, även om jag försökte spana in, för om det var 100 som hade fått varsin, då hade det varit acceptabelt, men när bara jag bara såg en, vilket kanske betyder att de hade 1-10 max.

Det luktar onekligen bedrägeri...

100ST
och dra på sig en förlust på 600000:-
kolla utformningen på annonsen
 
Nej det luktar lockpris , du får vara lite försiktig med ordet bedrägeri. dessutom vet jag att de hade fler kameror till det låga priset. Att varan sedan tar slut är en annan sak.
Verkar konstigt enligt säljare där hade dom 6st+2 demo dvs 8st totalt så det var ingen större mängd dom hade vilket man kanske inte kan räkna med då dom förlorar några tusen på varje såld kamera.
 
Ett bedrägligt förfarande tycker nog dom flesta när dom kommer in i butiken och får höra att varan är slut fast man kommit tidigt just för att få ta del av detta erbjuduande.

Detta händer ju hela tiden och oftast har dom närliggande varor som dom vill sälja på en när man ändå lurades dit. Fast då kostar det lite mer förståss.

Det lustiga är att jag undrar om dom tjänar på detta i längden, själv får jag mörka tankar och vill inte hanlda där alls. Så av alla som känner sig lurad på konfekten söker sig säkert till en annan butik i fortsättnigen.
 
Med all publicitet det ger i denna tråd så är väl ett av syftena uppnått och dessutom så är det ingen som har svarat på hur annonsen var utformad- så ser jag bara några av er som förlorare i en grym värld och där antalet lockkameror understeg förväntat antal, att sedan inte förstå det hela är ännu värre och börja tala om bedrägeri vittnar om oerfarenhet hur alla kedjor lockar kunderna.

Häromdagen skulle jag köpa en 1Tb usb resehårddisk som var mycket billig, hårddisken var slut efter någon timma, tyvärr slut sa expediten och det var inte Expert som lockade mig till att besöka affären utan en annan kedja.
Ibland får man bita i det sura äpplet, burr sa Kasper när han såg en naken häst.
 
Verkar konstigt enligt säljare där hade dom 6st+2 demo dvs 8st totalt så det var ingen större mängd dom hade vilket man kanske inte kan räkna med då dom förlorar några tusen på varje såld kamera.

Saxat från Wikipedia angående lockpriser

"Däremot är det inte tillåtet att annonsera om lockpris om endast en bråkdel av kunderna under kampanjperioden får köpa lockprisvaran. Det är brott mot marknadsföringslagen, 4 §, liksom fallet är om endast de första kunderna på morgonen får köpa till det låga priset och övriga kunder får betala ordinarie pris."

Uppenbarligen ett klart brott mot marknadsföringslagen att bara ha 6 exemplar på en produkt som är toknedsatt i syfte att locka folk till affären
 
Det må vara hur det vill med lockpriser/extrapriser etc...
Nu lever vi i den här världen och jag har inte sett annonsen ifråga. Det bästa för både konsumenter och ÅF:s rykte torde väl vara att skriva: "Endast ett fåtal exemplar. Först till kvarn gäller" eller liknande.

Jag försvarar inte företeelsen med lockpriser, men det vore kanske lämpligt att flytta den diskussionen till en annan tråd och fortsätta diskutera kameran 7D istället för prisvariationer/lockpriser.

Bara att lyckönska de som fick en kamera till ett bra pris.
 
Exponering av fåglar:

Om vi nu äntligen kan slippa allt pristjafs, och den stundtals fåniga tävlan om vem som köpt billigast, så skulle det vara intressant att istället utbyta erfarenheter om bästa sättet att exponera fåglar, och då kanske allra besvärligast: flygande fåglar.

Med flygande fåglar så har man ju normalt väldigt lite koll på bakgrunden, och man hinner sällan ställa in någon exp-kompensation eller ändra ljusmätmetod. Knappt man ens hinner med då fågeln står still, för det varar kanske inte så många sekunder.

Mest standard är ju att köra evaluerande, men jag undrar om inte utsnittsmätning kanske vore ett robustare alternativ? Den mäter ju 9,4% av sökarbildens mitt, vilket borde passa fåglar ganska bra. Å andra sidan är det inte säkert att man har fågeln och fokus just i bildens mitt.

Som bakgrund är ju blå himmel nog mest standard, och då spelar det kanske inte så stor roll vilken mätmetod man använder, men om bakgrunden är moln, eller gräs, eller åker, eller mörk skog, då kan det spela en väldig roll.

Det vore intressant att ta del av några erfarenheter? Det som var bäst med en tidigare kameramodell behöver inte nödvändigtvis vara det som är bäst med 7D.

/Harald
 
...

Det vore intressant att ta del av några erfarenheter? Det som var bäst med en tidigare kameramodell behöver inte nödvändigtvis vara det som är bäst med 7D.

/Harald

På ett C-läge:
Evaluerande mätning.
+2 EC.
Tv 1/1250.
Auto-iso.
Avstängt IS via C Fn IV 1 (Egna inställningar) "LENS" Starta IS.
Utökad fokuspunkt (mittpunkt).
Säkerhetsförskjutning på,

Fungerar riktigt bra, bara att vrida PSAM-ratten till valt C-läge om det skulle dyka upp nåt hastigt. Har heller inget supertele med IS-knapp att starta IS med som då alltid är avstängt med den inställningen av C Fn IV...
 
Senast ändrad:
Saxat från Wikipedia angående lockpriser

"Däremot är det inte tillåtet att annonsera om lockpris om endast en bråkdel av kunderna under kampanjperioden får köpa lockprisvaran. Det är brott mot marknadsföringslagen, 4 §, liksom fallet är om endast de första kunderna på morgonen får köpa till det låga priset och övriga kunder får betala ordinarie pris."

Uppenbarligen ett klart brott mot marknadsföringslagen att bara ha 6 exemplar på en produkt som är toknedsatt i syfte att locka folk till affären


Jag skulle vara försiktig med att använda Wikipedia som källa för att avgöra juridiska spörsmål.

Om man i annonsen uttryckligen anger att det rör sig om t ex 6 st torde det inte bryta mot marknadsföringslagen.

Om man inte anger ett begränsat antal inträder sannolikt en rimlighetsbedömning för att avgöra om marknadsföringen är otillbörlig eller ej.

I juridikens värld är det sällan svart eller vitt - snarare sådär lite lagom grått.
 
Någon som vet hur 100-400 är på panorering, är det den sämre/äldre sorten? Har det betydligt billigare 70-300IS f.n. med Mode I och II där jag tycker det funkar fint - även om jag inte ställer om.

ps. snygg bild julle!
 
Med all publicitet det ger i denna tråd så är väl ett av syftena uppnått och dessutom så är det ingen som har svarat på hur annonsen var utformad- så ser jag bara några av er som förlorare i en grym värld och där antalet lockkameror understeg förväntat antal, att sedan inte förstå det hela är ännu värre och börja tala om bedrägeri vittnar om oerfarenhet hur alla kedjor lockar kunderna.

Häromdagen skulle jag köpa en 1Tb usb resehårddisk som var mycket billig, hårddisken var slut efter någon timma, tyvärr slut sa expediten och det var inte Expert som lockade mig till att besöka affären utan en annan kedja.
Ibland får man bita i det sura äpplet, burr sa Kasper när han såg en naken häst.

Men tänk om det faktiskt är så att de mer avancerade modellerna som funnits ute ett tag börjar bli lite billigare. Rajala har ju uppenbarligen just nu Sony A850-hus (som är en FF-modell) på webben för 15999:- och det verkar inte vara något konstigt med den annonsen och Japan Foto tar av någon anledning 12999:- för samma FF-modell http://www.japanphoto.se/product/dig...lpha-a850-hus/ I ljuset av det är det kanske inte är helt konstigt att en 7D hamnar några tusen under den ribban i lockprissammanhang.
 
Men tänk om det faktiskt är så att de mer avancerade modellerna som funnits ute ett tag börjar bli lite billigare. Rajala har ju uppenbarligen just nu Sony A850-hus (som är en FF-modell) på webben för 15999:- och det verkar inte vara något konstigt med den annonsen och Japan Foto tar av någon anledning 12999:- för samma FF-modell http://www.japanphoto.se/product/dig...lpha-a850-hus/ I ljuset av det är det kanske inte är helt konstigt att en 7D hamnar några tusen under den ribban i lockprissammanhang.

Ja, verkar helt seriöst på Japan Photo. De tar ff 24.999:- för A900, men A850 har samma hus, sensor och i stort sett det mesta från A900 utom 100% sökartäckning och 5bs (3 bps på A850).

13.000:- för ett FF-hus som kan konkurrera med Nikon D3x i bildkvalitet vid basiso upp till iso 800, samt byggd i metall och extremt bra AF-precision.

Isåfall är 10.000:- för en 7D ett rövarpris:). Den som har en del Sony/Minolta-gluggar och önskat sig ett FF-hus lär aldrig få ett bättre tillfälle.

Troligen det bästa erbjudande jag sett genom åren vad gäller såväl bygg- som bidkvalitet för pengarna.
Har kört A900 själv under ett år tillsammans med Zeissgluggar och "vanliga" Sony/Minoltagluggar. Resultaten blir imponerande. Helt i klass med 5DMkII och L-optik och ssv på normaliso-mellanhögt iso en värdig medtävlare till D3x. A 850 har dessa egenskaper också.
 
Någon som vet hur 100-400 är på panorering, är det den sämre/äldre sorten? Har det betydligt billigare 70-300IS f.n. med Mode I och II där jag tycker det funkar fint - även om jag inte ställer om.

ps. snygg bild julle!

IS i 70-300 är nog en eller två versioner nyare. 100-400 har oxå en "modeknapp" för panoreringar och det funkar ju vid just panoreringar men inte speciellt bra vid snabba swingar lite kors och tvärs i jakten på pippin och efter som man inte vet vad som kommer så kör jag med en snabb slutartid och IS avstängt istället med 100-400. Jag tror dessutom att det inte finns något långt canontele med bättre IS som inte kostar skjortan.

Vid vanlig fotografering på stillasitttande motiv så fungerar IS bra. Det fixar skarpa bilder på 1/125 handhållet och t.o.m. 1/80 med lite övning.

För att försöka få in tråden på 7D igen så kommer här ett litet tips: Det går att fotografera med den ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.