h-b
Aktiv medlem
Jo, det är väl för att fåglarna oftast är mörkare än bakrunden när dom flyger så den exponeras bättre och då slipper jag lyfta den, sänker hellre om det skulle behövas nån gång.
Här är en obehandlad pippi utan brusreducering som jag kört evaluerande och +2EC på som hade behövt upp mot +3 för att bli bra men den går bra att lyfta +2/3 efteråt. Lite extremt exempel kanske men +2 fungerar i allmänhet bra med fågel mot himmel. Är bakgrunden grön skog så kör jag utan EC och mot vita sångsvanar i mörka skogsmiljöer blir det ofta -1, minst.
Men den där himmeln på bilden är väl inte klar va? Ser ut som molnslöja, dvs ganska mjölkig.
Jag förstår att du använder +2EC vid behov -- det jag var förvånad över är att du har så mycket i din standardinställning "för att vara snabbt skjutklar". Man vill ju för död och pina inte riskera att det blir utfrätt. Men å andra sidan kanske det mest är mot tämligen ljus himmel som är det vanligaste då något oväntat dyker upp... jag skall nog trots allt ha lite + i "nödläget".
Det jag verkligen saknar på 7D är att man inte kan länka spotmätningen till den aktuella AF-punkten! På min gamla EOS 5 kunde man det, och det funkade utmärkt! Tråkigt att den funktionen inte finns längre. Men det går väl inte heller på några andra Canon digitalkameror va? (Och det kan väl ingen Nikon heller va?)