På ett C-läge:
Evaluerande mätning.
+2 EC.
Tv 1/1250.
Auto-iso.
Alltid intressant att ta del av andras metodik. Hade väl dock hoppats att fler skulle säga något om för och nackdelar med sin egen metodik vid användande av olika funktioner i just 7D, och kanske speciellt då utsnittsmätningen, men gärna även olika fokuseringsmetoder?
Julle påminner oss om att det sannerligen inte alltid är pixelskärpa och fundamentalistisk brusfrihet som är det avgörande för bildens "egentliga" kvalitet -- det var fart och känsla i den bilden, kul! Det visar också hur j..vla bra det är med IS... Jag tänker aldrig köpa en teleglugg utan IS!
Jo, jag har också ett C-läge för att snabbt koppla över till en hyfsat vettig inställning. Jag är dock mycket förvånad över din +2EC! Vadan detta?
För närvarande har jag utsnittsmätning som förvalt i det C-läget, men kör annars mest evaluerande, och ibland (sällan) spot.
Förr, med EOS 5 (analog) körde jag alltid att stoppa AF med AF-ON-knappen; på 40D övergick jag till att ha AF endast på AF-ON-knappen (men ej på avtrycket). Med 7D så får jag ont i tummen av att hålla ner den där AF-ON-knappen länge, så nu har jag övergått till att ha AF på * istället, som är lite större och ligger längre ut, varvid AF-ON knappen då blir exponeringslås istället. Känns bättre för tummen (fast det stör mig lite "estetiskt" att "AF-ON" då inte alls har något med AF att göra, men det har ju egentligen ingen betydelse).
Det fanns en period med 40D när jag experimenterade med HTP (Highlight Tone Priority), som först verkade jättebra. Men så småningom tyckte jag det var bättre att själv underexponera lagom mängd och sen i LR öka exponering och/eller fill (och recovery), man får samma eller bättre resultat.
För att bevisa att även jag ibland träffar rätt så bifogar jag en bild på en rödhake: Den är tagen med 7D i påskas, 70-200/4L med 1.4X, spotmätning, spot-AF, ISO 800, IS, 1/200, f/5.6, sen kraftigt delbeskuren till 2000 px bred (som sen skalats till 400 px för att få in den i det här meddelandet). Fågeln ser kanske ut som om den satt där helt kolugn, men i verkligheten sitter inte en rödhake still många sekunder på samma ställe.
/harald