Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

50D var ju mitt första val, om jag kunde få fram pengar, tills 7D kom, och det ordnade sig med pengar. Det var filmfunktionen i 7D som avgjorde annars hade jag klarat mig gott med 50D. Men visst finns det en del godis förutom filmmöjlighetn på 7D som 50D saknar, men om det är värt merkostnaden är ju en individuell fråga. Valutakursen var också sämre för oss svenskar i oktober än vad den är nu, så nu fås ju mer för pengarna. Bilkvalite och isoegenskaper kan jämföras t.ex här: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

50D var ju mitt första val, om jag kunde få fram pengar, tills 7D kom, och det ordnade sig med pengar. Det var filmfunktionen i 7D som avgjorde annars hade jag klarat mig gott med 50D. Men visst finns det en del godis förutom filmmöjlighetn på 7D som 50D saknar, men om det är värt merkostnaden är ju en individuell fråga. Valutakursen var också sämre för oss svenskar i oktober än vad den är nu, så nu fås ju mer för pengarna. Bilkvalite och isoegenskaper kan jämföras t.ex här: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

När jag vid ett tillfälle provade 40D:s seriebildstagning vid en fotbollsmatch, 6,3b/s tyckte jag det gick duktigt fort, så att motivet knappt han att ändra sig. Mitt lilla test var dock mycke kort för att kunna ge ett bra utlåtande. Med 8b/s i 7D hur tycker du att det verkar, får du många likadana bilder som går till papperskorgen, kan det vara så att 8b/s också blir för snabbt vid många tillfällen. Den unge mannen som jag fick låna kameran av en kort stund, var hans första dslr så han var imponerad av den snabba serietagningen, och hade den på hela tiden vlken bild han än tog, kul med razzlet förståss.

Ja då var det väldigt länge sen du jobbade i butik Mankan. För 10 år sen var marginalen på TV/Video kanske 25% idag kan jag säga att dom stora kedjorna jobbar med ca 5-10% marginal på tv och detsamma gäller nog kameror och optik. Många av priserna som idag visas på prisjakt på tex 5D MKII är under inköpspris. Nu är detta iofs väldigt off topic men iaf är det så det ser ut.

Kameradoktorn i Stockholm säger sig ha ca 10% marginal på kamerautrustning.

Snömannen:
I valet 7D/50D/550D så får nog beslutet bero på hur mycket lull-lull och snabbhet du verkligen behöver. Snabbheten och AF är ju bättre i 7D, men frågan är vid hur många gånger under kamerans livstid som du verkligen utnyttjar kapaciteten.

Vad det gäller ren bildkvalitet så är nog 550D ditt bästa val. 50D är lite mer att hålla i, och lite mer direktfunktioner (fler inställningsmöjligheter). 7D ligger i topp på det mesta och kostar därefter.

Men i ett mindre krävande sammanhang (inte ISO6400, inte intesniv lagsport/hundagility) kan jag sätta en ganska stor peng på att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på 7D/50D med samma objektiv på bilder utskrivna mindre än A3.

Med ett 7000kr bättre objektiv på 50D/550D har 7D inte ens chans bildkvalitetsmässigt - den enkla sanningen. Du klämmer ju lätt in ett jättebra makro-objektiv på denna prismarginal, eller kanske t.o.m ett makro och ett "bättre" zoom än kitobjektivet. Eller en kombinerad tele/makro.

Sen ska man inte förakta påverkan av din kunskap som fotograf och hur bra du kan din kamera har på bildkvaliten. Det finns många som tar bättre bilder med en skruttig instegskamera från 2006 än vad jag skulle mäkta med i samma sammanhang med en 7D... Så tänk på det och objektiv istället för vilket kamerahus du ska välja. Har du BEHOV av funktionerna 7D kan ge dig, då har du inget val - då är det en 7D du ska ha. Om inte...? Då är det mest prylb*geri! (inte för att det är något fel med det, jag är prylfanatiker själv...) :) - men man ska vara medveten om det.

/Joakim

Ja då var det väldigt länge sen du jobbade i butik Mankan. För 10 år sen var marginalen på TV/Video kanske 25% idag kan jag säga att dom stora kedjorna jobbar med ca 5-10% marginal på tv och detsamma gäller nog kameror och optik. Många av priserna som idag visas på prisjakt på tex 5D MKII är under inköpspris. Nu är detta iofs väldigt off topic men iaf är det så det ser ut.

Jo det var i min ungdom :) så marginalerna har förmodligen precis som du skrivit förändrats sedan dess. Antagligen även volymerna. Tusan vad snabbt¨åren går.

Nu var det egentligen inte själva marginalen jag ville åt utan att att marginalen som syns i säljarnas datorer INTE nödvändigtvis är samma sak som verklig marginal.......

Snömannen:
I valet 7D/50D/550D så får nog beslutet bero på hur mycket lull-lull och snabbhet du verkligen behöver. Snabbheten och AF är ju bättre i 7D, men frågan är vid hur många gånger under kamerans livstid som du verkligen utnyttjar kapaciteten.

Vad det gäller ren bildkvalitet så är nog 550D ditt bästa val. 50D är lite mer att hålla i, och lite mer direktfunktioner (fler inställningsmöjligheter). 7D ligger i topp på det mesta och kostar därefter.

Men i ett mindre krävande sammanhang (inte ISO6400, inte intesniv lagsport/hundagility) kan jag sätta en ganska stor peng på att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på 7D/50D med samma objektiv på bilder utskrivna mindre än A3.

Med ett 7000kr bättre objektiv på 50D/550D har 7D inte ens chans bildkvalitetsmässigt - den enkla sanningen. Du klämmer ju lätt in ett jättebra makro-objektiv på denna prismarginal, eller kanske t.o.m ett makro och ett "bättre" zoom än kitobjektivet. Eller en kombinerad tele/makro.

Sen ska man inte förakta påverkan av din kunskap som fotograf och hur bra du kan din kamera har på bildkvaliten. Det finns många som tar bättre bilder med en skruttig instegskamera från 2006 än vad jag skulle mäkta med i samma sammanhang med en 7D... Så tänk på det och objektiv istället för vilket kamerahus du ska välja. Har du BEHOV av funktionerna 7D kan ge dig, då har du inget val - då är det en 7D du ska ha. Om inte...? Då är det mest prylb*geri! (inte för att det är något fel med det, jag är prylfanatiker själv...) :) - men man ska vara medveten om det.

/Joakim

Håller fullständigt med... och tack för alla andra svar för den delen... kruxet är ju att jag hellst vill ha en kamera som fixar även fåglar (mitt intresse) och hundar (sambons intresse). Snabb AF gör ju att fler bilder blir rätt, så det är ju inte fel...

Tanken är att jag med min nya kamera ska utveckla min teknik och jag vill inte att kameran ska bli den begränsande faktorn. Jag har fotat av och till i drygt 30 år och har ju alltså bara börjat lära mig... med digitaltekniken får man ju större möjlighet att göra justeringar direkt och se resutatet direkt.

Bra optik kan man inte få nog av och det får komma eftersom men min tanke är att kamerahuset är roten till det hela... sen får objektiven bli kronan... Har sedan 7D kom haft den som mål och har det fortfarande, ville mest höra era synpunkter.

Edit:
Helt övertygad om att såväl EOS 50D som 550D ger bra resultat med rätt fotograf och rätt optik... men prylfantasten vill ha sitt också... samt att jag vill ha en kamera jag kan leva med i 10 år eller så...

Senast ändrad:
Rekordbilliga 7D?

Snömannen:

/Joakim

Idag kom det en bilaga med DN där Expert sålde Canon 7D kamerahus under 10 000:- och de hävdade att kunden på det sparade 6000:- eftersom rekommenderade priset låg kring 16 000:-.

Det verkar ju lite häpnadsväckande och Canon-konsumenterna är bara att gratulera. Man kan ju bara spekulera i vad som ligger bakom en sådan kraftig prissänkning. Jag skulle vara glad om Sony vore hälften så snabba med att sänka sina priser lite tidigare in i produktcyklarna som Canon. Ser man till hur lång tid det tog innan man sänkte priset på A700 så är ju denna tidiga stora prissänkning som Canon gör på 7D sensationell tycker jag. Det känns nästan som om jag missat något villkor i annonsen för det här är väl nästan för bra?

Idag kom det en bilaga med DN där Expert sålde Canon 7D kamerahus under 10 000:- och de hävdade att kunden på det sparade 6000:- eftersom rekommenderade priset låg kring 16 000:-.

Det verkar ju lite häpnadsväckande och Canon-konsumenterna är bara att gratulera. Man kan ju bara spekulera i vad som ligger bakom en sådan kraftig prissänkning. Jag skulle vara glad om Sony vore hälften så snabba med att sänka sina priser lite tidigare in i produktcyklarna som Canon. Ser man till hur lång tid det tog innan man sänkte priset på A700 så är ju denna tidiga stora prissänkning som Canon gör på 7D sensationell tycker jag. Det känns nästan som om jag missat något villkor i annonsen för det här är väl nästan för bra?

Nja, man får ju bara köpa en per hushåll.. ;-) Det vekar vara superlockpriser för öppningen av nya butiken, så jag tror inte det är något som ingår i en prisstrategi från Canon. De har säkert ett litet lager som de som köar kl. 06:00 i morgon bitti lägger vantarna på, och så är det roliga slut.

Under 10.000kr ? det låter som om det måste finnas en hake någonstans där, det är alldeles för billigt för att vara inom Sverige. Jag kollade nyss på Experts hemsida och de säljer den där för 15.949kr vilket är dyrare än på många andra ställen. Till och med dyrare än vad Scandinavian Photo är, och de har dessutom sänkt priset nu igår med några hundralappar på 7D.

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4190450

/ Magnus

Helt övertygad om att såväl EOS 50D som 550D ger bra resultat med rätt fotograf och rätt optik... men prylfantasten vill ha sitt också... samt att jag vill ha en kamera jag kan leva med i 10 år eller så...

Ifall det är så du känner kommer du att fortsätta snegla på en fräck och onödig 7D tills du säljer din fullt tillräckliga 50/550D (med viss förlust) och ändå köper en 7D. ;)

Se bara till att du inte snålar på objektiven, köp hellre en bra prisvärd fast glugg (Sigma 30/1.4 tixempel) än en billig allroundzoom från början i så fall.

Under 10.000kr ? det låter som om det måste finnas en hake någonstans där, det är alldeles för billigt för att vara inom Sverige. Jag kollade nyss på Experts hemsida och de säljer den där för 15.949kr vilket är dyrare än på många andra ställen. Till och med dyrare än vad Scandinavian Photo är, och de har dessutom sänkt priset nu igår med några hundralappar på 7D.

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4190450

/ Magnus

Som sagt, haken är att det är lockpriser till en butikspremiär, och jag är säker på att lagret är begränsat och gissar att det är slut 09:00 i morgon fm.

Jo, det fanns en hake till: Peter Siepen underhåller från kl. 06:00 och hela dagen, så det måste man stå ut med att höra också.. ;-)

Aw crap! ja om jag kan betala 6000kr extra bara för att slippa Peter Siepens hemska dialekt och humor så är det helt klart värt det. :)

/ Magnus

Aw crap! ja om jag kan betala 6000kr extra bara för att slippa Peter Siepens hemska dialekt och humor så är det helt klart värt det. :)

/ Magnus

Eftersom du inte bor i Stockholm kanske du har någon bekant du kan skicka att handla i morgon bitti, och då slipper du Siepen också... (Det var bara i Kungens Kurva i butiken erbjudandet gäller). Jag kan tyvärr inte hjälpa till pga allergi.

Historik ang lockpriser:

På det mer eller mindre glada 80-talet (1982 vill jag minnas) besökte jag min gamla hemstad Stockholm.
På den tiden fanns det lite fotoaffärer i flera kvarter.

Toppmodellen som gällde då var Nikon F3 med ett riktpris på 5.795:-. Jag gick i ETT kvarter som hade 2 fotoaffärer (ingen av dem finns kvar idag).

Den ena sålde kamerahuset för 5.700:- och den andra körde en kampanj där man fick kamerahus plus den extremt ljusstarka Nikkor 50/1.2 (inte Noct-Nikkor) för 5.500:-.

Kollade med dåvarande genralagent AVB. De uppgav att de inte visste om någon kampanj. De visste inte heller hur någon kunde komma över ett större parti (affären hade 10 st) och sälja till det priset. Ändå låg de gula lapparna stämplade med AVB:s logga i kartongerna för kamera resp objektiv.

Erbjudandet på 7D måste alltså vara en förlust för EN Expertaffär och troligtvis finns endast ett fåtal exemplar.

Har också varit med om fula annonsmetoder där varor annonserats ut med tillägget "endast en per hushåll/kund. Sedan visade det sig att affären endast haft ETT exemplar.

Historik ang lockpriser:

På det mer eller mindre glada 80-talet (1982 vill jag minnas) besökte jag min gamla hemstad Stockholm.
På den tiden fanns det lite fotoaffärer i flera kvarter.

Toppmodellen som gällde då var Nikon F3 med ett riktpris på 5.795:-. Jag gick i ETT kvarter som hade 2 fotoaffärer (ingen av dem finns kvar idag).

Den ena sålde kamerahuset för 5.700:- och den andra körde en kampanj där man fick kamerahus plus den extremt ljusstarka Nikkor 50/1.2 (inte Noct-Nikkor) för 5.500:-.

Kollade med dåvarande genralagent AVB. De uppgav att de inte visste om någon kampanj. De visste inte heller hur någon kunde komma över ett större parti (affären hade 10 st) och sälja till det priset. Ändå låg de gula lapparna stämplade med AVB:s logga i kartongerna för kamera resp objektiv.

Erbjudandet på 7D måste alltså vara en förlust för EN Expertaffär och troligtvis finns endast ett fåtal exemplar.

Har också varit med om fula annonsmetoder där varor annonserats ut med tillägget "endast en per hushåll/kund. Sedan visade det sig att affären endast haft ETT exemplar.

Visst är det alltid nåt lurt eller hur? :)
Jag råkade vara vid Kungens Kurva (IKEA) när Media Markt öppnade och det var bara helt hysteriskt. Verkade som om hela Skärholmen var på väg att tömmas och vallfärdade till shopping "Mecka". Folk måste ha fått uppfattningen att allt var näst intill gratis.

Visst är det alltid nåt lurt eller hur? :)
Jag råkade vara vid Kungens Kurva (IKEA) när Media Markt öppnade och det var bara helt hysteriskt. Verkade som om hela Skärholmen var på väg att tömmas och vallfärdade till shopping "Mecka". Folk måste ha fått uppfattningen att allt var näst intill gratis.

Visst är det så. Jag förstår att du menar det MediaMarkt som ligger i det s k Heron City i Kungens Kurva.
Kul ställe det också. Fast det beror på hur mycket man tycker om att devalvera innehållet i penningpungen.

MediaMarkt är förvisso en butikskedja fast varje varuhus har individuell prissättning. Nåväl, jag hade sålt en hel del utrustning och åkte förbi där år 2009 senast. Där fanns en nedkladdad Sony A900 med Zeiss 85/1.4 Planar till det facila "extrapriset" av 41.000:- tillsammans. Skulle vara en ordentlig nedsättning av just detta exemplar där "demo" var ett understatement. Fokusringen gick inte att vrida och kamerans display var knappt skönjbar bakom fan vet hur många fingeravtryck. Dessutom luktade hela kameran motorolja.

På Media Markt i Växjö kunde man köpa till ordinarie pris A900 och 85/1.4 Zeiss till icke extrapris för
37.000:-. Och då var det exemplaret fräscht och snyggt.

Å andra sidan var det tvärtom på andra prissättningar när det gällde de båda Media Markt. En glugg som man i heron City ville ha 4.070:-ny skulle man få hosta upp 5.700:- för i Växjö.

Jag har själv alltid blivit otroligt vänligt bemött på Media markt i såväl Heron City, Växjö och Norrköping, men prisvariationerna mellan de olika ställena är för stor. Jag antar att de har samma leverantörer och grossister.

Nåväl, nu gällde det 7D. Någonstans i alla dessa enorma prisvariationer döljer sig något mysko. För den som är insatt och veta vad han/hon verkligen vill köpa går det att göra klipp efter en liten rundletning.

För andra är det bara att svälja den beska medicinen. En bekant köpte en Pentax K10 med kitoptik i Halmstad för 10.190:- när det begav sig. Åkte 1 vecka senare på semester uppåt landet och hittade exakt samma combo i ett elektronikvaruhus för 7.990:-. Och då ingick minneskort och väska samt en fotobok.

"Extrapris" kan stå för vad som helst, uppåt eller nedåt. Den lilla röda lappen ljuger ju inte. Den är ju faktiskt, enligt gängse språkbruk, mer sanningsenlig om priset ligger över riktpris. Då blir ju priset verkligen "extra".

Och det skapar onekligen rubriker.
Det finns/fanns för övrigt ett antal kameror till detta låga pris så ni som bor i närheten, passa på, billigare än så blir det inte.

. Jag antar att de har samma leverantörer och grossister.

Nej, det stämmer faktiskt inte. :)

Iaf, jag tror att expert kanske har mellan 5-15 st kameror. Så ni som vill han en sådan får se till att vara där tidigt.
Om kamerorna mystiskt är slut 1 timme efter öppning, skulle jag vara hård och få en beställd till det priset..
Tyvärr mycket "dirty deals" när det gäller annonseringar.

Jag var inne i butiken 10 minuter efter att de öppnade och alla (3?) var slutsålda...

är jag förvånad? :p

Jag var inne i butiken 10 minuter efter att de öppnade och alla (3?) var slutsålda...

Vem sade att de hade 3 st? Jag har varit med om i andra affärer och då har det inte gällt kameror att vara där med detsamma affären öppnat och fått besked om att den utannonserade varan var slutsåld. Mycket konstigt eftersom jag var först i kön. OBS! Gällde inte Expert.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto