Snömannen:
I valet 7D/50D/550D så får nog beslutet bero på hur mycket lull-lull och snabbhet du verkligen behöver. Snabbheten och AF är ju bättre i 7D, men frågan är vid hur många gånger under kamerans livstid som du verkligen utnyttjar kapaciteten.
Vad det gäller ren bildkvalitet så är nog 550D ditt bästa val. 50D är lite mer att hålla i, och lite mer direktfunktioner (fler inställningsmöjligheter). 7D ligger i topp på det mesta och kostar därefter.
Men i ett mindre krävande sammanhang (inte ISO6400, inte intesniv lagsport/hundagility) kan jag sätta en ganska stor peng på att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på 7D/50D med samma objektiv på bilder utskrivna mindre än A3.
Med ett 7000kr bättre objektiv på 50D/550D har 7D inte ens chans bildkvalitetsmässigt - den enkla sanningen. Du klämmer ju lätt in ett jättebra makro-objektiv på denna prismarginal, eller kanske t.o.m ett makro och ett "bättre" zoom än kitobjektivet. Eller en kombinerad tele/makro.
Sen ska man inte förakta påverkan av din kunskap som fotograf och hur bra du kan din kamera har på bildkvaliten. Det finns många som tar bättre bilder med en skruttig instegskamera från 2006 än vad jag skulle mäkta med i samma sammanhang med en 7D... Så tänk på det och objektiv istället för vilket kamerahus du ska välja. Har du BEHOV av funktionerna 7D kan ge dig, då har du inget val - då är det en 7D du ska ha. Om inte...? Då är det mest prylb*geri! (inte för att det är något fel med det, jag är prylfanatiker själv...)
- men man ska vara medveten om det.
/Joakim