Annons

Canon EOS 7D

Hej folket på Fotosidan.

OoT
Jag har bakgrunds surfat här i ett år nu och tyckte det var dags och registrera ett konto samt skriva en liten snutt.
Jag är väldigt ny inom denna fotovärld, jag har varit en typisk semester fotograf tills jag köpte mig en Canon Sx1 för ungefär ett år sedan.
Denna kamera levererar inte direkt någon fotokvalitet men en rejäl linje features såsom 28-560mm zoom + 2x digi tele converter samt 0 cm närgräns vid 28mm, 1080p video, sladdlös avtryckare som även kan zooma och starta video. Samt möjligheten att hackas med CHDK för att få tillgång till motion detection, timelapse plus andra scripts och funktioner.

A spark is lit, and the passion grows.

Anyway, Back on topic..

I November tog jag ett massivt steg och köpte mig en 7D. Den har varit utsatt för och med bravur klarat av ner till -30 graders kyla, snö, dimma, lätt regn, samt har åkt 100+km/h handhållet i pisten. Fall och hårda stötar har jag lyckligtvis klarat mig undan än så länge.

Gissa om adrenalinet pumpade första gången kameran hölls uppe i full fart störtandes ner för en svart pist..;) Skakig video, jo jag tackar.



Idag märkte jag en ny grej, antagligen är detta old news men kanske har någon missat detta.

Som dom flesta säkert redan läst i manualen så kan man ha olika fokus lägen (spot/single/utökad/auto/zon osv) sparade beroende på i vilket läge man håller kameran. Alltså kameran byter fokus läge åt dig till ditt senaste använda läge när du rör dig ifrån horisont till vertikal position och tvärtom.

Det jag inte lyckats snappa upp varken i manualen eller genom andra diverse 7D guider och forum var att jag kunde spara 3 olika lägen.
1 för horisont och 1 för vardera vertikala fattningarna.
Höll jag däremot kameran upp och ner användes den vanliga horisontellt valda fokus metoden.

Jag kom hem ifrån en tur då en bekant lånat kameran och tagit ett gäng bilder med just "avtryckaren mot marken fattningen" och dessa bilders fokus kändes konstig och vid närmare inspektion av AF infon såg jag ju att 19 punkts auto var det valda läget istället för den utökade zon jag ställt in åt honom innan.

Detta är ingen funktion som jag har någon användning för då jag aldrig håller kameran så men det är ju alltid kul och hitta nya features.
 
Om vi skall tala om vad vi tror - så är det nog så att Canon 7d är svårsåld till ordinarie pris och att flera sitter på ett lager av denna kamera just nu. Det är inte första gången som 7d har sänkts rejält av några , samtidigt så visade också senaste försälningssiffrorna vad det gäller SLR i Sverige att Nikon säljer betydligt mycket mer än exv vad Canon gör.

Canon 550 med samma sensor och som har ytterliggare förbättrats vad det gäller bildresultat ut från kameran är sannolikt tillräckligt bra för de flestas behov som tycker det är kul att fotografera, priset är också ett helt annat
 
Senast ändrad:
Ingen dramatiskt sänkning, jag vet, men cirka 1600,- jämfört med gårdagens priser. Förresten, om man byter bosktäverna "se" i länk till "fi" får man deras finska sidan, där är priset 1399,- euros (cirka 13550,-).

Om prisutveckling: har kollat svenska priserna dagligen senaste två månader, om man bortser en kväll där 7D var till salu i en butik för cirka 12500,- (priset var tillbaka till cirka 15000,- nästa dag, misstag?) har den varit ganska stabil hela året, det har inte varit några större ändringarna - precis som till exempel Photocon sade.
 
14.350:- är ingen dramatisk sänkning. Angivet riktpris betyder nada. Den stora sänkningen kom några veckor in på 2010. Min svenskköpta 7D gav jag i slutet av januari 14.690:- för och många andra ÅF låg då kring 15.000:-.

Låg den inte på 20kkr allra först, har alldrig sett på maken till prissänkning under tiden.
 
Låg den inte på 20kkr allra först, har alldrig sett på maken till prissänkning under tiden.

17000 Kr. tror jag det stog att det rekommenderade utpriset skulle bli när den lanserades. Se bara hur priset dragit iväg nedåt på 50D som nu säljs under 7000 Kr. Dom är väl rädda att dom inte blir av med sitt lager förståss. Det dyker ju alltid upp nya modeller och begangnat blir väldigt billigt när nya modeller kommer.
 
Väntar man i all evighet på att priset skall gå ner och ner och ner hinner det komma två nya modeller under tiden.18 490 kostade min då jag beställde den 1 september. Även om det är flera tusen billigare nu har den varit värd de pengarna för mig. Men det är bara att gratulera den som köper nu, ännu mer kamera för pengarna skulle man kunna säga.
 
Ja jag har planerat in att köpa min 7d nu inom de kommande två veckorna, less på att vänta längre. Har redan väntat länge nog på detta tillfälle och nu är det äntligen dags att slå till! :)

/ Magnus
 
Oavsett vad vi har gett eller kommer till att ge så är det en riktigt bra kamera. Men visst, bara till att gratta dem som har väntat med sitt köp, inte fel att ge lite mindre än vi som var mer otåliga.

Men jag får bita i detta sura äpple för jag är riktigt nöjd med detta kamerahus som ger min 1DMk3 en rejäl match på det mesta.

//R
 
18349 kr betalade jag 15 okt. Jag var väl medveten om att priserna brukar gå ner med tiden , men jag behövde den just då till en Sydafrikaresa. Och det var värt pengarna att ha den då. En mycket bra kamera, nu till ett ännu bättre pris.
 
16000 kr för EU import inkl extra batteri och frakt i januari.

Billigare kunde det inte blir ;) Dock kostade pappret att trycka ut en englesk manaual,.

/Stefan
 
Min kostade bara £1150 leverans nästa dag med DHL kostade £8. Dvs SEK ca 12700.
Manual givetvis inkluderad. Köpt i mars hos Camerabox.
Att priset började runt 20000 i Sverige och fortfarande på många håll ligger i regionen 16-18000 säger en del om roffarmentaliteten i delar av den svenska fotobranschen.
 
Min kostade bara £1150 leverans nästa dag med DHL kostade £8. Dvs SEK ca 12700.
Manual givetvis inkluderad. Köpt i mars hos Camerabox.
Att priset började runt 20000 i Sverige och fortfarande på många håll ligger i regionen 16-18000 säger en del om roffarmentaliteten i delar av den svenska fotobranschen.

Tror knappast det är där pengarna finns. Har mycket med hur många som beställs från leverantör, lagerhållning, personal etc.
Titta då närmare på klädesbutiker. De har ju 50 % på REA priset ibland och jag vet att de ändå går med vinst.
Har en kompis som jobbar på ONOFF. Vinstmarginalerna är inte så stora. Märks särskilt när personalen får köpa vissa varor för inköpspris. Ibland är det billigare för dom att köpa via internet via en konkurrent.

/Stefan
 
Och så har han köpt från en engelsk nätbutik som ersätter Canons vanliga garantier med deras egna på 2-3 år. Går något fel måste kameran tillbaka till England. Det finns flera nätbutiker som gör liknande. Men om inget händer får man väl konstatera att han gör en bra affär.

Jag vet inte riktigt hur den typ av butiker gör men jag tror dom undgår traditionell moms på något sätt och deras köp blir en business - to - business transaktion. Därför blir det inget konsumentköp som omfattas av EU's garantiregler. Någon som vet bättre?
 
Har inte själv prövat att ha en massa utspridda punkter för jag kan inte tänka mig att det funkar så bra. För mig är det mittpunkt eller utökad mittpunkt.. Fotar man sedan en flygande fågel mot annan bakgrund än en himmel så klarar inte ens 1D-serien att få särskilt många bilder skarpa om inte fågeln är väldigt nära. Mot himmel så bör det gå bättre om man tränat att sikta in sig. Se till att använda fokusläget med den längre närgränsen.

Jag har bestämt mej för att behålla 7D:n nu, sedan jag plockade av 1.4x-extendern. Skillnaden i AF-prestanda på flygande fågel med eller utan den är stor! Har alltså ett 300/4 IS. Nu sätter den skärpan på en stor majoritet av bilderna.

Med extendern kunde upp till hälften av bilderna bli felfokuserade även om motiven var långsamt flygande stora fåglar som svanar, som dessutom flög parallellt med mej. Inga snabba ändringar av avstånd mao.

Eftersom 300mm är kortaste laget för fågelfoto funderar jag förstås på om ett 400/5.6 skulle funka lika bra som 300:an utan extender. Frågan är ju då om det är extendern i kombination med mitt 300 som blir för "slött" eller om det är ljusstyrkan som gör skillnaden (4 eller 5.6). Men som sagt, det är ju inga snabba avståndsförändringar det är fråga om.
Om det är ljusstyrka 4 som gäller blir det både tungt och dyrt att gå upp i brännvidd.....

Till Tony: självklart funkar det inte att använda alla fokuspunkterna annat än med himmel som bakgrund. I övrigt blir det ju mittpunkt som gäller. Fick förresten chansen att testa en 1D Mark III med samma objektiv, och upplevde det som om 7D:n hade minst lika snabb AF, alltså utan extender.

Lars
 
Min kostade bara £1150 leverans nästa dag med DHL kostade £8. Dvs SEK ca 12700.
Manual givetvis inkluderad. Köpt i mars hos Camerabox.
Att priset började runt 20000 i Sverige och fortfarande på många håll ligger i regionen 16-18000 säger en del om roffarmentaliteten i delar av den svenska fotobranschen.

Ja det är ju för att det är så höga marginaler som det knappt finns fotobutiker kvar då eller hur tänkte du nu. Kul med folk som pratar om något dom har noll koll på........ Marginalerna på Hus och optiker ligger runt 5-10% så roffarmentaliteten kan du nog glömma rätt snabbt.
 
Och så har han köpt från en engelsk nätbutik som ersätter Canons vanliga garantier med deras egna på 2-3 år. Går något fel måste kameran tillbaka till England. Det finns flera nätbutiker som gör liknande. Men om inget händer får man väl konstatera att han gör en bra affär.

Jag vet inte riktigt hur den typ av butiker gör men jag tror dom undgår traditionell moms på något sätt och deras köp blir en business - to - business transaktion. Därför blir det inget konsumentköp som omfattas av EU's garantiregler. Någon som vet bättre?

1) Vad beträffar garantin så snackade jag med Canons serviceställe i Gbg, efter hänvisning från Canon i Sthlm. Min undran gällde garantivillkor på objektiv köpt i andra hand, ursprungligen sålt i England, om det duger med kopia på kvitto (förste ägaren vill behålla kvittot pga att det omfattar andra artiklar som han behåller). Svaret blev förbehållslöst att ett kvitto eller kopia räcker. Om jag är andra ägaren eller om det köpts i England har ingen betydelse. Skulle det vara annorlunda med kamerahuset? Tvivlar på det.
2) Om det skulle krävas att prylar skickas till England för reklamation ist f Umeå eller Stockholm, so what?? Nån hundring dyrare porto?
3)Fattar inte ditt resonemang om momsen! Självklart har full VAT inkluderats i priset och redovisats på kvittot! Vore jag företagare kunde jag få tillbaka momsen. Inget konstigt eller svårt med det.
Skulle inte företag ta ut moms av varandra? Skulle garantin sättas ur spel om jag beställde till mitt företag? Höll på att skriva ett utländskt ord för kreatursexkrement när jag insåg det opassande i ordvalet. Nej jag tror det är svammel för att avskräcka läsaren från se alternativ till
de hutlösa priserna i Sverige.

Dessutom: förutom det låga priset upplevde jag leverans dagen efter till priset 88kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.