Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EOS 7D
- Trådstartare elbe
- Start datum
wfrank
Aktiv medlem
Den här tråden har skapat noja. Jag är själv drabbad. Har ett 15-85 som (nästan) alltid sitter på och sätter skärpan perfekt varje gång. Alltid. Men nu inbillar jag mig jag hittat bandningstendenser i vissa hårt pressade bilder. Eller är det PS/ACR som gör det? Dags att lämna in? Har ett relativt tidigt exemplar (november).
NB: Vid all normal användning syns detta aldrig, det här är en hårt och ganska överdrivet processad bild.
Först hela den färdiga bilden sen en crop där bandning är tydlig (obs, bilden är tagen original vertikalt, därför är bandningen horistontell...)
NB: Vid all normal användning syns detta aldrig, det här är en hårt och ganska överdrivet processad bild.
Först hela den färdiga bilden sen en crop där bandning är tydlig (obs, bilden är tagen original vertikalt, därför är bandningen horistontell...)
Bilagor
Senast ändrad:
PeterWem
Aktiv medlem
Den här tråden har skapat noja. Jag är själv drabbad. Har ett 15-85 som nästan alltid sitter på och sätter skärpan perfekt varje gång. Alltid. Men nu inbillar jag mig jag hittat bandningstendenser i vissa hårt pressade bilder. Eller är det PS/ACR som gör det? Dags att lämna in? Har ett relativt tidigt exemplar (november).
Först hela den fördiga bilden sen en crop där banding är tydlig (obs, bilden är tagen original vertikal, därför är bandningen horistontell...)
Finns det någon kamera som inte uppvisar bandning vid hård tonemapping?
wfrank
Aktiv medlem
Finns det någon kamera som inte uppvisar bandning vid hård tonemapping?
Det har jag ingen aning om, det är därför jag frågar! Det här är ingen HDR, det är EN exponering som jag roat mig med en stund. Kanske är det tonemapping, jag vet inte. Jag har tagit fram himmel och andra detaljer samt överdrivet kontraster på traditionellt vis och t.ex. med "local contrast enhancement" mm.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Den mängden bandning är ganska normal, om jag bedömmer processningsmängden rätt. Det är inte lätt att komma undan detta om man inte kör på Sc-grade sensorer - och det är lite svårt att hitta i konsumentkameror...
Man får helt enkelt den här effekten - det finns saker man kan göra åt det i PP, men att den finns där i grund är ganska ofrånkommligt.
Man får helt enkelt den här effekten - det finns saker man kan göra åt det i PP, men att den finns där i grund är ganska ofrånkommligt.
macrobild
Avslutat medlemskap
Den här tråden har skapat noja. Jag är själv drabbad. Har ett 15-85 som (nästan) alltid sitter på och sätter skärpan perfekt varje gång. Alltid. Men nu inbillar jag mig jag hittat bandningstendenser i vissa hårt pressade bilder. Eller är det PS/ACR som gör det? Dags att lämna in? Har ett relativt tidigt exemplar (november).
det där är inte den klassiska bandningen som kunde ses, bandning från 7d återkommer frekvent över hela bilden med en viss pixelbredd mellan ränderna pga nivåskilnader i utläsningen från de olika utläsningställena samt att bandningen ses vertikalt i en liggande bild, iaf gjorde den det i mitt första ex av 7d som senare blev utbytt
macrobild
Avslutat medlemskap
Fick tillbaka min från Intervision idag. Som jag trodde var det tydligen inget fel på AF. I övrigt byte av huvud kretskort. Justering av vitbalans samt kontroll av AF.
varför byte av kretskort?
The_SuedeII
Aktiv medlem
Ja, så kan man ju också uttrycka det... Är kamerans vertikala förstärknings/nollpunkts-bandning så låg i styrka att den horisontella återställningsbandningen är starkare är kameran helt ok...
Photocon
Aktiv medlem
Mr Frank! Äntligen har jag hittat en av arten Homo Sapiens som är lika paranoid som jag.
Fast det var inte så längesedan som jag upptäckte att när jag betraktade en bild så såg jag inte bilden p g a mer eller mindre inbillade heta pixlar, bandningar,artefakter etc...etc.
Återfall kommer frekvent när jag skaffat en ny kamera. När jag väl godkänt den kan jag hemfalla åt att överprocessa filerna för att tänja gränser.
Pierre! Jag är också intresserad av varför kretskortet byttes i din 7D.
Fast det var inte så längesedan som jag upptäckte att när jag betraktade en bild så såg jag inte bilden p g a mer eller mindre inbillade heta pixlar, bandningar,artefakter etc...etc.
Återfall kommer frekvent när jag skaffat en ny kamera. När jag väl godkänt den kan jag hemfalla åt att överprocessa filerna för att tänja gränser.
Pierre! Jag är också intresserad av varför kretskortet byttes i din 7D.
PierreS
Aktiv medlem
varför byte av kretskort?
Kameran hängde sig vid några tillfällen..med ett errormeddelande. Jag fick ta ut batteriet för att kameran skulle komma igång. Dessutom fastnade spegeln i uppfällt läge i ett par sekunder någon eller ett par gånger vid varje fototillfälle...blev rädd att kameran skulle stanna helt. Förmodligen har de väl hittat något i loggen som har motiverat bytet av kretskort. Väldigt lite info i svarskvittot eller vad det heter.
Hade ett liknande fel på min 350d - då hette det error 99 - den stannade helt efter ett tag.
HenningE
Aktiv medlem
700+ bilder, 20 oskarpa...
fotade lite fotboll i helgen, och tog dryga 700 bilder under en match. Av dessa var ungefär 20 oskarpa. Alla andra hade snudd på perfekt fokus. Jag testade medvetet lite olika inställningar, men märkte inte direkt någon skillnad på vare sig snabbhet eller precision. Det var första testet av 7D i "skarpt läge" för min del, och jag är otroligt imponerad!
/H
fotade lite fotboll i helgen, och tog dryga 700 bilder under en match. Av dessa var ungefär 20 oskarpa. Alla andra hade snudd på perfekt fokus. Jag testade medvetet lite olika inställningar, men märkte inte direkt någon skillnad på vare sig snabbhet eller precision. Det var första testet av 7D i "skarpt läge" för min del, och jag är otroligt imponerad!
/H
apersson850
Aktiv medlem
Du närmar dig den där som en gång visade nåt sånt exempel på dpreview, och sen i förbigående nämnde att problemet bara syntes om han underexponerade ISO 12800 med två steg, kompenserade i efterbehandlingen och sedan gjorde maximal skärpning fyra gånger efter varandra... ;-)Men nu inbillar jag mig jag hittat bandningstendenser i vissa hårt pressade bilder.
wfrank
Aktiv medlem
Den mängden bandning är ganska normal, om jag bedömmer processningsmängden rätt. Det är inte lätt att komma undan detta om man inte kör på Sc-grade sensorer - och det är lite svårt att hitta i konsumentkameror...
Ok, låter betryggande då! Du har en tendens att veta vad du talar om (förmodligen en underdrift ;-)
det där är inte den klassiska bandningen som kunde ses, bandning från 7d återkommer frekvent över hela bilden med en viss pixelbredd mellan ränderna pga nivåskilnader i utläsningen från de olika utläsningställena samt att bandningen ses vertikalt i en liggande bild, iaf gjorde den det i mitt första ex av 7d som senare blev utbytt
Tackar, då verkar det som jag framkallat det själv alltså.
Fast för mig är det lite av en nyhet att bandning alltså är något man kan förvänta sig från en kamera. Men inser nu att jag förmodligen skulle hitta det i mängder med bilder från tidigare kameror - skillnaden är att jag inte utsatt de bilderna för samma lupp-granskning.
Herr Aspman, extra oroväckande att en yrkesman som du tydligen hemfaller åt detta om och om igen. Vilket hopp finns då för oss cropglada amatörer!? Och tack Persson, gott att höra. Bilden är iofs inte skärpt (med USM/High pass e.dyl), fast upprepade kontrastökningar leder ju sakta men säkert fram till nästan samma sak. Nåväl, slutsatsen blir att bandning inte är ett problem med min kamera, bilden är som sagt hårt pressad om än inte från ISO 12800 ...
macrobild
Avslutat medlemskap
Enligt en tekniker jag pratat med på Canon RCC i Mölndal kan man justera bandnings problem i kameran, det ska inte vara några problem alls, ni som har verkliga problem med det lämna in kameran till Canon och få den justerad!
i så fall har det hänt något på senare tid och Canonverkstäderna har fått tillgång till någon ny programvara från Canon, vad jag har hört är det inte möjligt att ställa nivåerna från de 8 utläsningsställena, exv mitt första exemplar byttes ut pga att det saknades program för en sådan justering men det var ett tag sedan.
Thinkpad
Aktiv medlem
Ja det måste det ha gjort, jag fick träffa en tekniker och vi satt och analyserade mina bilder, då passade jag på att fråga honom om just detta med bandning, och han sa att det inte var några problem alls att fixa det, har det på mitt kvitto att dom kollat upp bandning på min kamera, men det var inga problem alls med min kamera enligt honom!
Domidus
Aktiv medlem
Nu har jag fått mig en egen 7D! Har inte testat jätte mycket, men oj vilken kamera!!!
En jäkla skillnad mot 400D. ISO prestandan är ju som natt och dag mellan dessa kameror! (Fast jag har inte kunnat kollat bilderna i datorn än) Snabbheten är underbar och det går fort att ställa in olika inställningar när man vant sig lite mer.
Jag är nöjd än så länge Har bara testat med 70-200/F4 IS USM än så länge men ska testa med andra objektiv för att kolla fokus med större bländare. Har läst i andra trådar att det bland annat varit problem med EF 50/1,4.
En jäkla skillnad mot 400D. ISO prestandan är ju som natt och dag mellan dessa kameror! (Fast jag har inte kunnat kollat bilderna i datorn än) Snabbheten är underbar och det går fort att ställa in olika inställningar när man vant sig lite mer.
Jag är nöjd än så länge Har bara testat med 70-200/F4 IS USM än så länge men ska testa med andra objektiv för att kolla fokus med större bländare. Har läst i andra trådar att det bland annat varit problem med EF 50/1,4.