... Nikon FE2... Sökaren i den är ju nåt helt annat än dessa pluttiga APS-C kamerors sökare. Storleken är som en ocean i jämförelse...
Jo, fast jag tycker du överdriver något. Blev lite nyfiken på en jämförelse, så jag tog fram en gammal Nikkormat, samt en EOS 5 (analog), och gjorde en så noggrann visuell jämförelse jag förmådde vad gäller den horisontella synvinkeln i sökaren:
7D har ca 10% mindre synvinkel än min EOS 5 (analog) som i sin tur har knappt 11% mindre synvinkel än Nikkormat. Totalt skulle det alltså skilja knappt 22% mellan 7D och Nikkormat (som väl gissningsvis ligger i samma härad som FE2, på ett ungefär). Klart betydande förstås, men inte en "ocean" i jämförelse. Sen har man ju mikroprismor i den manuella kameran, men det har man ju inte mycket nytta av på fåglar i flykt, såvida man inte är väldigt skicklig (kanske snittbild vore bättre, men nu skall vi väl inte bli alltför tillbakablickande).
Ett av de goda skälen för mitt köp av 7D var just den betydligt bättre sökaren i jämförelse med andra APS-C (såsom min gamla 40D). I jämförelse med 5D2 så är synvinkeln i 7D faktiskt bara ca 11% mindre. Och då är det dessutom så att på en 5D2 kan jag inte se hela bilden med glasögon (utan att flytta ögat i sidled), därför att dess ögonavstånd är mindre än den i 7D.
Med glasögon, och utan att flytta ögat i sidled, kan jag nästan se hörnen i 7D-sökaren (kan tydligt granska kanterna). Jag kan nätt och jämnt se kanterna i EOS 5 (analog), men det går inte alls i Nikkormat utan att flytta ögat i sidled.
/Harald