Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Ja det måste det ha gjort, jag fick träffa en tekniker och vi satt och analyserade mina bilder, då passade jag på att fråga honom om just detta med bandning, och han sa att det inte var några problem alls att fixa det, har det på mitt kvitto att dom kollat upp bandning på min kamera, men det var inga problem alls med min kamera enligt honom!

ledsen men jag tror inte det stämmer att de kan justera bort bandningen och då talar jag om den bandning jag visade och hur den uppträder i 7d tråden , dvs ojämnheter vid utläsningen från de 8 utläsningsställena, en medlem fick sin kamera utbytt bara för några dagar sedan pga fenomenet, jag skall tala med Intervision och förhöra mig vad dom kan eller inte kan.

Undrar om någon kan hjälpa mej... har en 7D sedan nån vecka, en uppgradering från 40D. Plåtar mest fåglar, och gärna i flykten. 7D:n är rappare, och med fler fokuspunkter är det så mycket lättare att följa en flygande fågel med AI servo, men.....tycker inte att tillräckligt många bilder är i fokus ändå.
Har kombon 300 f4 IS + 1.4x extender. Är medveten om att den kombinationen inte ger världens snabbaste aufofokus, men den borde ändå vara tillräckligt snabb för långsamflygande fåglar som ormvråkar tex...

Många har skrivit att det tar tid att vänja sig vid autofokussystemet, undrar om det är det som är problemet.
Har försökt ställa in den så att den ska prioriera fokus framför hastighet, men ändå blir det inte bra.

Så här har jag kört mest, även om jag förstås testat andra inställningar också:
Under C. Fn. III 1. har jag främst testat "långsam",
Under 2. inställning 0 "AF-prioritet/skärpeföljningsprioritet"
under 3. inställning 1 "kontinuerlig skärpeföljningsprioritet"
Under 4 "fokussökning av"

Testar mest på fåglar mot himlen, dvs inga andra störande objekt öht. Har provat mest med alla 19 fokuspunkterna aktiva, men också med en grupp om 9 i mitten.
En grov uppskattning är att även med långsamt flygande fåglar blir hälfen av bilderna felfokuserade. Och då menar jag tämligen grovt fel, inte beroende på eventuell front/bakfokus.

Med min gamla 40D är det mycket svårare att följa en fågel i servoläge (den har ju för få fokuspunkter, det är lätt att "missa"), så på den punkten är 7D:n ett riktigt lyft. Hade dock förväntat mej mer. I sökaren känns det bra, som om kameran inte har några problem med fokus, men när man granskar bilderna blir jag inte nöjd. Och nej, det beror inte på för långa slutartider eller annat. Fokus hamnar fel helt enkelt, som att den inte hänger med ens i långsamma svängar.

Har möjlighet att skicka tillbaks kameran fortfarnade, vet inte om jag borde göra det eller om jag kan få några tips här som förändrar situationen! Skulle gärna behålla den, den är snabb, har en bättre sökare än 40D osv osv.

Won´t you please, please help me (Beatles)!

Lars

Prova först

Undrar om någon kan hjälpa mej... har en 7D sedan nån vecka, en uppgradering från 40D. Plåtar mest fåglar, och gärna i flykten. 7D:n är rappare, och med fler fokuspunkter är det så mycket lättare att följa en flygande fågel med AI servo, men.....tycker inte att tillräckligt många bilder är i fokus ändå.
Har kombon 300 f4 IS + 1.4x extender. Är medveten om att den kombinationen inte ger världens snabbaste aufofokus, men den borde ändå vara tillräckligt snabb för långsamflygande fåglar som ormvråkar tex...

Många har skrivit att det tar tid att vänja sig vid autofokussystemet, undrar om det är det som är problemet.
Har försökt ställa in den så att den ska prioriera fokus framför hastighet, men ändå blir det inte bra.

Testar mest på fåglar mot himlen, dvs inga andra störande objekt öht. Har provat mest med alla 19 fokuspunkterna aktiva, men också med en grupp om 9 i mitten.
En grov uppskattning är att även med långsamt flygande fåglar blir hälfen av bilderna felfokuserade. Och då menar jag tämligen grovt fel, inte beroende på eventuell front/bakfokus.

Med min gamla 40D är det mycket svårare att följa en fågel i servoläge (den har ju för få fokuspunkter, det är lätt att "missa"), så på den punkten är 7D:n ett riktigt lyft. Hade dock förväntat mej mer. I sökaren känns det bra, som om kameran inte har några problem med fokus, men när man granskar bilderna blir jag inte nöjd. Och nej, det beror inte på för långa slutartider eller annat. Fokus hamnar fel helt enkelt, som att den inte hänger med ens i långsamma svängar.

Har möjlighet att skicka tillbaks kameran fortfarnade, vet inte om jag borde göra det eller om jag kan få några tips här som förändrar situationen! Skulle gärna behålla den, den är snabb, har en bättre sökare än 40D osv osv.

Lars

Tycker du borde pröva mittpunkt med utökade hjälppunkter. Vet inte om det blir bättre för dig med det är värt att prova. Kör alltid den inställningen på flygande fågel.

Tycker du borde pröva mittpunkt med utökade hjälppunkter. Vet inte om det blir bättre för dig med det är värt att prova. Kör alltid den inställningen på flygande fågel.

Tack, har inte testat den varianten. Ska ut en sväng strax och se om det gör någon skillnad. Det är ju dock synd om det inte ska funka att använda alla 19 punkterna för snabba objekt där det är svårt att hela tiden ha fågeln i sökarens centrum.

Hur verkar mina övriga inställningar då? Vad jag förstår borde det leda till största möjliga prioritet på fokus, och inte hastighet. Den smattrar ändå på väldigt snabbt, lite som om den kör på devisen "hellre snabbt än bra..."

Kört med Canon 70-200/4L och 9 punkter i mitten samt alla 19. Funkar felfritt o fotografera fåglar. Samtliga bilder blir skarpa och då flyger de halvsnabbt.

Kan det inte vara så att ditt objektiv med extender är för långsamt för vad du fotograferar? Kan du låsa autofokusen på objektivet till en snävare gräns? Finns en knapp på mitt objektiv för det så den slipper leta om den råkar tappa fokuseringen.

Kanske du behöver övning att följa fåglarna?

/Stefan

Kört med Canon 70-200/4L och 9 punkter i mitten samt alla 19. Funkar felfritt o fotografera fåglar. Samtliga bilder blir skarpa och då flyger de halvsnabbt.

Kan det inte vara så att ditt objektiv med extender är för långsamt för vad du fotograferar? Kan du låsa autofokusen på objektivet till en snävare gräns? Finns en knapp på mitt objektiv för det så den slipper leta om den råkar tappa fokuseringen.

Kanske du behöver övning att följa fåglarna?

/Stefan

Låter hoppfullt att det funkar för dej Stefan, om än med ett helt annat objektiv. Visst slöar extendern ner AF en aning, men har svårt att tänka mej att det skulla han någon betydelse för tex en lugnt kretsande ormvråk. Där blev typ varannan bild felfokuserad häromdagen.

Jag har begränsat AF på objektivet till 3m-oändligt. Har ju dessutom stängt av fokussökningen (C.Fn III 4) , annars är det lätt att fokusen drar iväg helt åt pipan om man tappar objektet en kort stund. Gjorde likadant på 40D:n, tyckte det funkade klart bättre.

Det har inte kommit så jättemycket vårfåglar än hit till Orsa, så övningsobjekten är något begränsad. Synd, och om jag ska skicka tillbaks kameran måste jag göra det innan fågelmassorna hinner hit...

Tror inte mitt problem ligger i svårigheten att följa fåglarna, har ändå vana sen 80-talet att plåta fåglar i flykten, då med manuell fokus på 400-telet förstås! Det var förstås mer sport. :) Dia i kameran också, ingen efterbehandling där inte, LOL!

OM jag skickar tillbaks den kör jag väl vidare med 40D:n så länge, men det känns ju som ett nerköp i övrigt nu!

Lars

Hej.

Kör du med IS på eller av?
Jag upplever att den kan påverka AF när den är på, att den typ behöver lite tid att stabilisera sig först.

Nu har jag testat med mittpunkt och utökade fokuspunkter, och tycker att det funkade mycket bättre så. Ska fortsätta testa i morgon.

När det gäller snabba fåglar blir det förstås svårare att lyckas "hålla kvar" fågeln någorlunda centralt av sökaren jämfört med om man kan använda alla fokuspunkterna, men det funkar ändå rätt bra.

Jag har haft IS på, men låter den alltid "komma igång" innan jag fotar. Har svårt att tänka mej att den skulle påverka AF. Eller?

Ska testa utan extender i morgon också.

Det finns i alla fall en del tofsvipor, kanadagäss och kråkfåglar att fota :)

... har ändå vana sen 80-talet att plåta fåglar i flykten, då med manuell fokus på 400-telet förstås! Det var förstås mer sport....

Njaha….. jag har visserligen erfarenhet sen 1971, men knappast 400mm manuellt mot flygande fåglar… så du ligger nog i en helt annan klass än jag…..

Eftersom jag haft min 7D på fokusjustering med 4 gluggar + extender har jag inte haft tillfälle att plåta så mycket än, men en del småfåglar har det blivit nu i påskhelgen, dock inte flygande, men allmänt nervösa, typ entita och rödhake. Och nu efter justeringen blev en del riktigt bra (70-200/4L IS + 1.4X).

Mitt förslag är att du först försöker isolera problemet. Börja med ditt 300 utan extender. Blir det bra då? För att kolla om det finns någon systematik bakom felen (framför/bakom) så kanske det skulle vara bra att testa mot rörliga bilar. Då kanske du även kan testa olika fokuspunkter och se om det skiljer. Bilar vid en väg har ju en tämligen förutsägbar bana och likartade hastigheter.

Om du skulle besluta dig för att lämna in den så är det ju bra att ha något konkret att hänga upp ev klagomål på, för annars kan det låta lite för flummigt om man bara säger att flygande fåglar inte alltid blir skarpa…

Vad gäller C.Fn III-1 så är jag inte helt övertygad om att maximalt långsam är optimalt för fåglar -- den måste ju trots allt ha en chans att byta punkt. Jag valde ett snäpp vänster om noll, men det finns nog andra på listan här som har en mer gedigen erfaranhet. För övriga inställningar du anger så har jag samma.

Jag har haft IS på, men låter den alltid "komma igång" innan jag fotar. Har svårt att tänka mej att den skulle påverka AF. Eller?

Det kanske inte är AF som påverkas om den inte hinner "komma igång" men jag upplever som att jag får fler suddiga om jag är för "tidig" så att säga..

Jag har inte riktigt hittat "mina" inställningar för flygande fågel men just nu kör jag Spot-AF och C.FN III på snabbaste, med 100-400 förresten.

Lars

Hej Lars,
Jag hittade en instruktion på hur man bäst(?) ställer in sin 7D för fotografering av flygande fåglar. Den ska vara gjord av en erfaren fågelfotograf. Jag har justerat min kamera enligt anvisningarna, men inte haft tillfälle att testa ordentligt. Här är länken:
http://www.deepgreenphotography.com/blog/?p=226
Hälsningar/Christer

Njaha….. jag har visserligen erfarenhet sen 1971, men knappast 400mm manuellt mot flygande fåglar… så du ligger nog i en helt annan klass än jag…..

Jag inser att det jag skrev lät kaxigt, vilket inte var meningen. Men jag körde från -85 med en Nikon FE2 + 400mm manuell fokus (det fanns inte så mycket annat att välja på). Sökaren i den är ju nåt helt annat än dessa pluttiga APS-C kamerors sökare. Storleken är som en ocean i jämförelse, och så mycket lättare att se vad man gör med skärpan. Jag tror inte dagens digitala "fullformatare" har lika stora sökarbilder ens. Så förutsättningarna för manuell fokus var bättre, men så klart ändå svårt på flygande objekt. Många bilder i papperskorgen blev det...

Har testat AF på bilar också, och där verkar det funka. Så klart har kameran lättare för bilar än fåglar, dom rör sig mer rationellt och inte så flaxigt....Min gamla 40D har rätt lätt för bilar också.
Ska testa utan extendern också, hade tänkte göra det idag, men det regnar. Urk.

Till Christer, tack för länken! Ska lusläsa sidan, och se om jag blir lite klokare.

Har ringt Canon support också, kommer att bli uppringd. Är intresserad av om någon där kan ge ytterligare tips.

Tack alla för tipsen jag fått hittills!

//Lars

Vad gäller C.Fn III-1 så är jag inte helt övertygad om att maximalt långsam är optimalt för fåglar -- den måste ju trots allt ha en chans att byta punkt.
C.Fn III-1 styr inte hur lång tid kameran väntar innan den byter punkt. Om den ser att den kan lämna över fokus från en punkt till en annan, som redan ligger färdig i fokusplanet, då gör den det direkt. C.Fn III-1 styr istället hur lång tid kameran ligger kvar i samma fokusläge, trots att den aktiva fokuspunkten har tappat fokus, och ingen annan punkt heller ligger i fokus, med den nuvarande avståndsinställningen, tills det att kameran börjar manövrera optiken för att få in en punkt i fokus igen.
Jag har inte sett Canon ange vad de olika lägena motsvarar för tid sedan EOS 1D Mark IIn, men där stod det i White Papers.

C.Fn III-1 styr inte hur lång tid kameran väntar innan den byter punkt. Om den ser att den kan lämna över fokus från en punkt till en annan, som redan ligger färdig i fokusplanet, då gör den det direkt. C.Fn III-1 styr istället hur lång tid kameran ligger kvar i samma fokusläge, trots att den aktiva fokuspunkten har tappat fokus, och ingen annan punkt heller ligger i fokus, med den nuvarande avståndsinställningen, tills det att kameran börjar manövrera optiken för att få in en punkt i fokus igen.

Bra förtydligande, för jag har varit en smula undrande och tveksam till dess exakta funktion och beteende. Tror nog jag behåller min inställning ett snäpp trög tills vidare, men kanske ska pröva maximalt trög.

... Nikon FE2... Sökaren i den är ju nåt helt annat än dessa pluttiga APS-C kamerors sökare. Storleken är som en ocean i jämförelse...

Jo, fast jag tycker du överdriver något. Blev lite nyfiken på en jämförelse, så jag tog fram en gammal Nikkormat, samt en EOS 5 (analog), och gjorde en så noggrann visuell jämförelse jag förmådde vad gäller den horisontella synvinkeln i sökaren:

7D har ca 10% mindre synvinkel än min EOS 5 (analog) som i sin tur har knappt 11% mindre synvinkel än Nikkormat. Totalt skulle det alltså skilja knappt 22% mellan 7D och Nikkormat (som väl gissningsvis ligger i samma härad som FE2, på ett ungefär). Klart betydande förstås, men inte en "ocean" i jämförelse. Sen har man ju mikroprismor i den manuella kameran, men det har man ju inte mycket nytta av på fåglar i flykt, såvida man inte är väldigt skicklig (kanske snittbild vore bättre, men nu skall vi väl inte bli alltför tillbakablickande).

Ett av de goda skälen för mitt köp av 7D var just den betydligt bättre sökaren i jämförelse med andra APS-C (såsom min gamla 40D). I jämförelse med 5D2 så är synvinkeln i 7D faktiskt bara ca 11% mindre. Och då är det dessutom så att på en 5D2 kan jag inte se hela bilden med glasögon (utan att flytta ögat i sidled), därför att dess ögonavstånd är mindre än den i 7D.

Med glasögon, och utan att flytta ögat i sidled, kan jag nästan se hörnen i 7D-sökaren (kan tydligt granska kanterna). Jag kan nätt och jämnt se kanterna i EOS 5 (analog), men det går inte alls i Nikkormat utan att flytta ögat i sidled.

/Harald

Skulle någon kunna förklara vad "FEL" knappen har för praktisk funktion? alltså när man trycker på den lilla knappen som utlöser testblixtar.

Jag har läst manualen, men som glad amatör så förstår jag inte riktigt.

Skulle någon kunna förklara vad "FEL" knappen har för praktisk funktion? alltså när man trycker på den lilla knappen som utlöser testblixtar.

Jag har läst manualen, men som glad amatör så förstår jag inte riktigt.

Du utlöser en förblixt som lagras i minnet på kamera/blixt och det är meningen att denna förblixt ska hjälpa till att dosera rätt ljusmängd på huvudmotivet du riktat kameran/blixten mot när du aktiverat FEL.

OBS: Enkelt skrivet. Finns flera detaljer att nämna, men det är andemeningen.

Du utlöser en förblixt som lagras i minnet på kamera/blixt och det är meningen att denna förblixt ska hjälpa till att dosera rätt ljusmängd på huvudmotivet du riktat kameran/blixten mot när du aktiverat FEL.

OBS: Enkelt skrivet. Finns flera detaljer att nämna, men det är andemeningen.

Du menar att denna förblixt registreras av ljusmätningen, som sedan hjälper mig att exponera bilden korrekt?

Nja.

Normalt sett, om man fotograferar med E-TTL II, skickar blixten ut en mätblixt omedelbart före exponeringen. Denna mätblixt mäts av kameran, antingen med evaluerande eller centrumvägd mätning, för att fundera ut hur kraftigt blixten ska lysa när sen bilden tas ett ögonblick senare.

FEL innebär att man separerar mätblixten från exponeringen. När du trycker på FEL (eller på * på kameror som saknar särskild knapp för FEL), skickas förblixten och mäts med spotmätning. Kameran lagrar mätvärdet i minnet en stund, så du kan rikta om kameran och ta bilden som du vill ha den, utan att få problem med att förblixten mäts på fel ställe när du har komponerat bilden som du vill.

Detta är precis samma sak som AE-lås med spotmätning för den vanliga exponeringen, fast detta då för blixtljuset.
För kameror som klarar att manövrera både AE-lås och FEL separat kan man kombinera metoderna. Annars får man ställa in den vanliga exponeringen manuellt, något som man ofta ändå gör vid blixtfotografering, för att hålla koll på hur det ska bli.

Så där

Tack, har inte testat den varianten. Ska ut en sväng strax och se om det gör någon skillnad. Det är ju dock synd om det inte ska funka att använda alla 19 punkterna för snabba objekt där det är svårt att hela tiden ha fågeln i sökarens centrum.

Hur verkar mina övriga inställningar då? Vad jag förstår borde det leda till största möjliga prioritet på fokus, och inte hastighet. Den smattrar ändå på väldigt snabbt, lite som om den kör på devisen "hellre snabbt än bra..."

Har inte själv prövat att ha en massa utspridda punkter för jag kan inte tänka mig att det funkar så bra. För mig är det mittpunkt eller utökad mittpunkt.. Fotar man sedan en flygande fågel mot annan bakgrund än en himmel så klarar inte ens 1D-serien att få särskilt många bilder skarpa om inte fågeln är väldigt nära. Mot himmel så bör det gå bättre om man tränat att sikta in sig. Se till att använda fokusläget med den längre närgränsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar