Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Foto kom idag. Test av 7D. resultat. Toppklass. flygande Måsar och tärnor, som svänger hit och dit, klarade 7D galant, bara man själv hinner med sökaren. Mycket imponerande. Kameran får överdådigt fin kritik. en av årets bästa kameror. Gratulerar. //Bengt.
 
Foto kom idag. Test av 7D. resultat. Toppklass. flygande Måsar och tärnor, som svänger hit och dit, klarade 7D galant, bara man själv hinner med sökaren. Mycket imponerande. Kameran får överdådigt fin kritik. en av årets bästa kameror. Gratulerar. //Bengt.

Trevligt då ska man nog köpa Foto och läsa om 7D, tack Bengt !
 
Jag har också, precis som Christian Nilsson på FOTO, testat AF på min 7D på flygande måsar, trutar och tärnor (som det finns gott om på Öresundskusten). Jag har kommit till samma slutsats som Christian, så jag är mer än nöjd med kameran. Dock har jag lite bakfokus, så kameran skall lämnas till Intervision på måndag för fokusjustering. Sen blir det perfekt för fågelfoto!
 

Bilagor

  • _MG_0561.jpg
    _MG_0561.jpg
    42.1 KB · Visningar: 533
Foto kom idag. Test av 7D. resultat. Toppklass. flygande Måsar och tärnor, som svänger hit och dit, klarade 7D galant, bara man själv hinner med sökaren. Mycket imponerande. Kameran får överdådigt fin kritik. en av årets bästa kameror. Gratulerar. //Bengt.

Notera också att testen visade att 7D:s överlägsna pixelantal inte påverkade detaljåtergivningen i jämförelse med D300s samt att testaren också skrev att skulle man ha nytta av kamerans många mp fordrades lågt iso, stativtagning rekommenderades och bra optik.

Det är ju faktiskt en upprepning av vad som diskuterats här ofta vad gäller pixelstinna kameror; när skillnaden blir verkligt synbar.

Notera också att det påvisades att 7D har ett synligt grundbrus redan vid basiso. Dock av mindre betydelse. Vidare att både Canon o Nikonkameran testades med samma glugg (Sigma 18-50/2.8 EX DC, gamla modellen utan tillägget macro). Här syntes att en bra optik inte behöver kosta skjorta och kalsonger (om man hittar ett bra exemplar). Linjer per bildhöjd blev 2850 för 7D och 2500 för D300s med samma glugg. Berömvärt när tester kan göras så lika.

Vidare bra att man använde kamerornas egna rawkonverterare (DPP resp Capture NX).

Allt övrigt ansåg testaren hålla mycket hög klass. Och det är ju roligt för de som skaffat, planerar att skaffa kameran. Testmotivet ur "verkliga livet" innehöll ju många valörer och visade att kameran har det bästa dynamiska omfånget i aps-klassen.
 
Ja se på tusan, då skall jag kanske fortsätta att våga lita på min magkänsla när jag inte besitter de djuplodande kunskaper som vissa här har. Inget ont menat är väl bäst att tillägga.

Idag så blev det äntligen ett avbrott av novembermörkret. Nästan så man fick konstiga känslor i kroppen trots att den inte är direkt av senaste modellen och fick givetvis bli en tur ut i vår herres hage. Inget speciellt, några rödglador som det är inflation av här på Österlen, några miljöbilder och en ekorre vilka alltid är skoj att fota, några riktigt sociala små varelser.

Men nu till en bekännelse, 7D fick stanna hemma och trotjänaren mk3 fick istället hänga med på dagens utflykt. Jag känner trots allt lite större förtroende för den och är kalibrerad till de flesta av mina objektiv. Och visst känns det att 1D kamerorna är lite tryggare på något sätt men å andra sidan så har jag inte på långa vägar lämnat inlärningstiden på min 7D än. Men har redan min uppfattning ganska klar, 7D är en mycket bra kamera som kommer sannolikt bli bättre och bättre allt som jag lär mig den. Och redan nu så väljer jag den framför mk3 när det gäller fotografering i idrottshallar med oftast mer eller mindre taskiga ljusförhållanden.

Så för böveln, vad väntar ni på? Klart som korvspad att ni skall ha er en 7D (c:

//R
 
Notera också att testen visade att 7D:s överlägsna pixelantal inte påverkade detaljåtergivningen i jämförelse med D300s samt att testaren också skrev att skulle man ha nytta av kamerans många mp fordrades lågt iso, stativtagning rekommenderades och bra optik.

Det är ju faktiskt en upprepning av vad som diskuterats här ofta vad gäller pixelstinna kameror; när skillnaden blir verkligt synbar.

Notera också att det påvisades att 7D har ett synligt grundbrus redan vid basiso. Dock av mindre betydelse. Vidare att både Canon o Nikonkameran testades med samma glugg (Sigma 18-50/2.8 EX DC, gamla modellen utan tillägget macro). Här syntes att en bra optik inte behöver kosta skjorta och kalsonger (om man hittar ett bra exemplar). Linjer per bildhöjd blev 2850 för 7D och 2500 för D300s med samma glugg. Berömvärt när tester kan göras så lika.

Vidare bra att man använde kamerornas egna rawkonverterare (DPP resp Capture NX).

Allt övrigt ansåg testaren hålla mycket hög klass. Och det är ju roligt för de som skaffat, planerar att skaffa kameran. Testmotivet ur "verkliga livet" innehöll ju många valörer och visade att kameran har det bästa dynamiska omfånget i aps-klassen.

Att verkligen notera: När dom skruva på Canons makro 50/2,5 på 15mp 50D så höjde dom 150 linjer mot det fina sigmaoptiken, skulle kunna betyda att 7d kan nosa på 3000. Betänk då att A900 med sitt dyra fina 24-70 och 24,5mp nådde 3100 linjer. och är en FF. Måste säga att canon verkligen har fått till det. Stark Sonyvän som jag är måste jag faktiskt ge canon ett starkt erkännande här. Lite trångt för tummen dock som Anders upptäckte, på 40d kom den längre in. Ingenting som Foto anmärkte på, var väl bedövade av övriga superlativer. Utan tvekan känner man ett sug efter en sådan fin kamera. troligtvis en modell som står sig under många år. //Bengt.
 
Köp ingen 7D!

Åtminstone inte utan att säljaren skickar med en gratis 580 EX II på köpet.

Jag roade mig med att gå in på Scandinavian Photo i Bankeryd idag.
Hos dem hade åtminstone en person hört talas om att 7D inte kan styra slavblixtar ordentligt, men han hade inte sett något problem själv. Efter den möda jag lagt ner på att övertyga mig själv om att det inte är jag som är knäpp, utan kameran, vet jag precis vad det är 7D har svårt för att klara. Jag riggade upp testet och visade hur det inte fungerar på min kamera. Sedan testade vi kameror som de hade i butiken, från (förmodligen äldre) demokamera i skyltskåpet till senaste inkomna 7D direkt från lastpallen.

Inte EN ENDA fungerade som den skulle!

Det lönar sig alltså inte att övertyga butiken om att man vill byta till en fungerande kamera, för det har de inga. "Köp Nikon, för där fungerar blixtstyrningen", var det vettigaste förslaget de hade att komma med.

Lärde sig Canon ingenting av strulet med AF på 1D Mark III? Här har de då verkligen skitit i det blå skåpet, för att citera en känd artist. Inte att undra på att det skrevs någonstans här att returfrekvensen på 7D är något Canon inte vill höra talas om. Ifall leveranserna som Scandinavian Photo har fått är representativa, handlar det ju om containervis med kameror som rätteligen borde tillbaka till Canon, istället för att de ska hoppas på att många av kunderna inte upptäcker problemet och att de som gör det snällt själva ska gå till verkstaden och fixa problemet, som de helst ska tro är unikt för just deras kamera.
De verkstäder som jag har talat med har för övrigt inte en aning om vad de ska göra för att fixa felet!

Om du ändå köper en 7D ska du i alla fall vara medveten om detta fel. Pruta de 5000 som en blixt som kan ersätta den inbyggda mastern kostar. Personligen anser jag att det inte spelar någon roll om man har tänkt använda funktionen eller ej. Köper jag en vara med en viss specifikation och prislapp ska den uppfylla specifikationen, annars ska priset ner.

D300s, är den bra, sa ni?
 
Åtminstone inte utan att säljaren skickar med en gratis 580 EX II på köpet.

Jag roade mig med att gå in på Scandinavian Photo i Bankeryd idag.
Hos dem hade åtminstone en person hört talas om att 7D inte kan styra slavblixtar ordentligt, men han hade inte sett något problem själv. Efter den möda jag lagt ner på att övertyga mig själv om att det inte är jag som är knäpp, utan kameran, vet jag precis vad det är 7D har svårt för att klara. Jag riggade upp testet och visade hur det inte fungerar på min kamera. Sedan testade vi kameror som de hade i butiken, från (förmodligen äldre) demokamera i skyltskåpet till senaste inkomna 7D direkt från lastpallen.

Inte EN ENDA fungerade som den skulle!

Det lönar sig alltså inte att övertyga butiken om att man vill byta till en fungerande kamera, för det har de inga. "Köp Nikon, för där fungerar blixtstyrningen", var det vettigaste förslaget de hade att komma med.

Lärde sig Canon ingenting av strulet med AF på 1D Mark III? Här har de då verkligen skitit i det blå skåpet, för att citera en känd artist. Inte att undra på att det skrevs någonstans här att returfrekvensen på 7D är något Canon inte vill höra talas om. Ifall leveranserna som Scandinavian Photo har fått är representativa, handlar det ju om containervis med kameror som rätteligen borde tillbaka till Canon, istället för att de ska hoppas på att många av kunderna inte upptäcker problemet och att de som gör det snällt själva ska gå till verkstaden och fixa problemet, som de helst ska tro är unikt för just deras kamera.
De verkstäder som jag har talat med har för övrigt inte en aning om vad de ska göra för att fixa felet!

Om du ändå köper en 7D ska du i alla fall vara medveten om detta fel. Pruta de 5000 som en blixt som kan ersätta den inbyggda mastern kostar. Personligen anser jag att det inte spelar någon roll om man har tänkt använda funktionen eller ej. Köper jag en vara med en viss specifikation och prislapp ska den uppfylla specifikationen, annars ska priset ner.

D300s, är den bra, sa ni?


Det blir nog en mkIV ;-)


//Photographer
 
Notera också att testen visade att 7D:s överlägsna pixelantal inte påverkade detaljåtergivningen i jämförelse med D300s samt att testaren också skrev att skulle man ha nytta av kamerans många mp fordrades lågt iso, stativtagning rekommenderades och bra optik.

Det är ju faktiskt en upprepning av vad som diskuterats här ofta vad gäller pixelstinna kameror; när skillnaden blir verkligt synbar.

Notera också att det påvisades att 7D har ett synligt grundbrus redan vid basiso. Dock av mindre betydelse. Vidare att både Canon o Nikonkameran testades med samma glugg (Sigma 18-50/2.8 EX DC, gamla modellen utan tillägget macro). Här syntes att en bra optik inte behöver kosta skjorta och kalsonger (om man hittar ett bra exemplar). Linjer per bildhöjd blev 2850 för 7D och 2500 för D300s med samma glugg. Berömvärt när tester kan göras så lika.

Vidare bra att man använde kamerornas egna rawkonverterare (DPP resp Capture NX).

Allt övrigt ansåg testaren hålla mycket hög klass. Och det är ju roligt för de som skaffat, planerar att skaffa kameran. Testmotivet ur "verkliga livet" innehöll ju många valörer och visade att kameran har det bästa dynamiska omfånget i aps-klassen.

Ja, man kan ju klart konstatera att fler pixlar gör nytta, varenda en skulle jag vilja påstå.

Testet i foto visar att den faktiska upplösningen är ca 14% högre med 18 Mpix jämfört med 12 Mpix.
2850/2500=1,14.
Ser man på den teoretsika upplösningskillnaden så är den oxå ca 14% med skillnaden i sensorstorlek inräknad.
Roten ur (17,9/12,2) * 1.5/1,6 ~= 1,14.

Det är nog hög tid att skrota den myten oxå... ;-)

För övrigt ligger 7D högst upp på min inköpslista för nästa år :)
 
...

Efter den möda jag lagt ner på att övertyga mig själv om att det inte är jag som är knäpp, utan kameran, vet jag precis vad det är 7D har svårt för att klara. Jag riggade upp testet och visade hur det inte fungerar på min kamera. Sedan testade vi kameror som de hade i butiken, från (förmodligen äldre) demokamera i skyltskåpet till senaste inkomna 7D direkt från lastpallen.

Inte EN ENDA fungerade som den skulle!

...

Skulle du kunna beskriva testet Anders? Jag är nybliven 7D ägare och har en 430EX och skulle gärna ta reda på ifall mitt ex beter sig väl.

Vet att du pratat massor om detta problem och kanske beskrivit förut, sry i så fall. Jag begriper så långt att vissa bilder blir överexponerade (många/alla/enstaka?). Tråden är ju sjuuukt lång så hoppas du orkar repetera... tack! :)
 
Ok, då vet jag vat jag skall lattja med på söndag! ;) Återkommer med resultatet.

Ok, here's the result from the Södermalm jury...

Executive summary: det funkar ibland, men nåt är galet.

Mer detaljerat. Något har blivit fel. Det "konstiga" är att det går att lösa med FEL, för då exponeras det ju rätt. Därför borde det gå lösa med en firmware update, eller hur?! Jag har dessutom några tips till ditt vita papper om du vill höra så att även nybörjare som jag leds rätt :)

Min kamera har f.ö. 1.0.9 från fabrik. 10:an berör inte detta utan bara "spökbilderna" vad jag vet.

Mina tester, ledda av Anders Perssons skrift ovan, var så här. Jag provade några objektiv. Mitt favoritobjektiv Sigma 30/1.4 klarade sig klanderfritt. Mitt nya EF-S 15-85 klarade sig alltid utzoomat men inte inzoomat. Provade också EF 70-300 på 70, klarade sig inte. Jag körde flest tester på 15-85 och inzoomat hade det oftare problem än utzoomat då det som regel fungerade. Om jag släppte ISO till AUTO så klarade det även vissa inzoomningar. Jag provade också spotmätning men såg ingen konsekvent förbättring. Belysningen i rummet var dov ("M-mätaren visade underexponerat") i alla tester.

Ska inte spamma tråden med massa bilder, men för dom som inte sett det så visar jag typiska resultat från 15-85, wide- och teleläget (wide funkar, men inte tele):
 

Bilagor

  • 1585wide.jpg
    1585wide.jpg
    79.6 KB · Visningar: 670
  • 1585zoomed.jpg
    1585zoomed.jpg
    68 KB · Visningar: 674
Alla 7D jag har kommit åt att testa fungerar inte med FEL. Däremot fungerar åtminstone vissa åtminstone ibland om man låter bli FEL. Ännu bättre blir det om man inte studsar blixten i taket.
Använder man dessutom brännvidder kortare än runt 15 mm verkar det bli ännu bättre.

Märkligt fel.
Men förmodligen är din kamera inte heller frisk, även om det yttrar sig lite annorlunda.
 
Finns väldigt få digtalkameror som exponerar perfekt. Jag kör 90% manuellt inställning på kamera/blixt för inredningsfoto. Oavsett om det är Nikon/canon så kollar jag histogramm o justerar bilden för desto bättre bild desto snabbare går slutbehandlingen på bilden.
För just bilder inomhus så är det så väldigt olika om det passar bäst med längre tider o svagare blixt eller ingen blixt alls. Vissa gånger kör jag slavblixtar etc. Ett exempel på bilder jag tagit nyligen är detta hus.http://www.hemnet.se/beskrivning/544158
sedan så är inte alltid en korrekt exponerad bild rätt för vissa kunder vill ha bilderna på (sitt sätt).
Däremot så tycker jag att blixtautomatiken på program om man fotar tex poträtt stämmer skapligt oftast räcker det att justera blixtens styrka så blir det ok.
 
Väldigt tilltalande bilder vill jag säga, antar att du kör med 5D? Den villan är väl redan såld (c;

//R
 
Italienske naturfotografen Juza byter sin 1Ds MkIII mot en 7D:

"I bought a Canon 7D for myself. It will be my new main camera body, and I'll keep the 1DsIII as second body...in the next days I'm going to explain why and to post the first part of the review! And many other articles and updates are coming..."

Juzas sajt finns på http://www.juzaphoto.com/eng/index.htm

/Leif
 
Finns väldigt få digtalkameror som exponerar perfekt.
Det jag pratar om handlar inte om ifall den exponerar perfekt eller ej. Det handlar om att den inte ens försöker, utan i nästan alla fall bränner full effekt på blixten, trots att E-TTL II blixtautomatik används. Skillnaden är inte liten heller. Det kan handla om att blixten kör 1/1 när 1/32 ger en rimlig exponering.

Det är något helt annat än att den inte är perfekt.
 
Det jag pratar om handlar inte om ifall den exponerar perfekt eller ej. Det handlar om att den inte ens försöker, utan i nästan alla fall bränner full effekt på blixten, trots att E-TTL II blixtautomatik används. Skillnaden är inte liten heller. Det kan handla om att blixten kör 1/1 när 1/32 ger en rimlig exponering.

Det är något helt annat än att den inte är perfekt.


Det kan räcka med att skärpan inte ligger helt rätt för att du ska få helt olika värden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.