Åter från Sydafrika
Nu har jag o frun varit hemma igen några dagar efter sydafrikaresan. Det var en intensiv o intressant resa, knappast idealisk för fotografering men nog en utmärkt rekresa inför kommande fotoresor.Med oss hade vi mina 400D o 7D, EF 50/1,8, EF-S 10-22, 17-85, 55-250 o Tamron 28-300 + en IXUS 50 o en P.Sh. A590 is. Tamronen användes endast i Krügerparken o då på 400D som min fru använde då. Det fanns ytterligare två DSLR i sällskapet på drygt 30 personer, båda EOS, en 350D o en 40D. Det var också Canondominans bland andra DSLR-fotografer vi stötte på under resan. För oss (frun o jag) blev det ca: 2700 bilder under resan att nu ta sig an. Allt fungerade, 7D blev ingen besvikelse utan tvärtom en mycket trevlig, kompetent och användarvänlig kamera. Spot-AF fungerade utmärkt i Krügerparken där djuren ofta var bakom kvistar o buskar. Men visst kunde det bli tungt o bökigt att bära på två dslr samtidigt som det ofta blev, detta för att slippa objektivbyten när det var ont om tid eller olämpligt av andra anledningar, som i duschen vid Viktoriafallen. En av anledningarna till köpet av 7D innan resan var att kunna ta "rörliga stillbilder" bl.a. vid fallen, nu blev inte resultatet där så bra, men det berodde inte på kameran utan av en försenad resväska där mitt stativ fanns med. Det blir ganska så stora rå-filer, drygt 31MB i vissa lägen så för att hushålla med minneskorten använde jag 400D ganska mycket, den fungerade också bra förutom en sensorfläck att redigera bort på en del av bilderna.
Vid hemkomsten fanns en ny firmware att ladda hem, jag har också testat mer med den trådlösa blixtstyrningen nu, det verkar fungera bra utom med FEL då det gärna blir fel, min uppfattning är att med FEL så är det mycket känsligt var man mäter, mätningen är ju en spotmätning då, jag ska testa vidare med ett gråkort som jag nu beställt och se hur det blir då