Annons

Canon EOS 7D

Brännvidden överförs inte, den "saknar betydelse" eftersom kameran inte kan ha en aning om var den trådlösa blixten står i förhållande till motivet.

Ja, men då borde det väl spelar roll vad man väljer för zoom-faktor på blixten, eller tänker jag fel nu (har inte testat själv)?
 
Ja, men då borde det väl spelar roll vad man väljer för zoom-faktor på blixten, eller tänker jag fel nu (har inte testat själv)?

Den står på det värde som ställdes in senast den satt på en kamera. Ställer du den manuellt brett blir ljusplymen bredare, ställer du den inzoomad blir den smalare men räckvidden ökar. Att mixtra med det borde kunna ge en magisteruppsats, eller åtminstone ett bättre examensarbete... :)

Jag har min brett, jag tror det är bäst.
 
Den står på det värde som ställdes in senast den satt på en kamera.
Det där är inte sant, åtminstone inte för en 580 EX II. Så snart den sätts i slavläge zoomar den till 24 mm (bredaste inställningen). Vill man ha något annat får man ställa in det själv.
Detta gäller även om man ställt in den manuellt på något visst zoomläge. Så snart man väljer slavläget hoppar den över till 24 mm.
 
Jag kanske är ute och cyklar på överkurs nu men det känns som om ni börjar närma er ett av de stora olösliga? problemområderna med slavblixtar. Om jag är fel ute så får ni bara strunta i mitt inlägg !

- Om blixten syns i bilden så kommer bilden att bli underexponerad. Med blixten avser jag den ljusa sidan av huvudet, dvs själva fönstret/linsen som ljuset kommer ifrån.
- Ett annat svårt område är med fler blixtar från olika håll och när allt styrs av E-TTL/i-TTL. Säg att du sätter en blixt trådlöst nästan rakt på och en annan från sidan eller kanske inne i ett annat rum för att ta exemplet med Overs interiörbilder. Kameran kommer utlösa hela batteriet av blixtar men E-TTL/i-TTL har mycket svårt att balansera ljuset från de olika blixtarna i autoläget. Kameran kommer att precis som vanligt skicka iväg sina förblixtar för att mäta ljuset. Hela batteriet av trådlöst styra blixtar kommer att utlysas i enlighet med dina inställningar. Kameran mäter och utlöser sedan den riktiga ljuset och exponerar. Om någon av de mer perfiera blixtarna "stör" huvudljuset så kommer det att bli pannkaka......

I dessa fall är det ALLTID bättre att köra de mer perfiera blixtarna manuellt men kanske behålla huvudljuset i autoläge. Med Nikon går det att styra detta från masterblixten. Dvs att sätta vissa blixtar i i-TTL läge medan andra går i manuellt och dessutom i valfri effekt. Om det går med Canon vet jag däremot inte. I häftet med exempelbilder som Nikon skickar med sina blixtar så är det enkelt att se hur de satt upp det hela. I de flesta fallen är blixtarna körda i manuellt läge :)

Som synes så går det att mycket exakt styra de trådlösa blixtarna men det är knepigt och framför allt tar det tid. Det är denna tidsåtgång som gör att jag oftast kör manuellt och provexponerar eller med externa studioblixtar.
 
Jag kanske är ute och cyklar på överkurs nu men det känns som om ni börjar närma er ett av de stora olösliga? problemområderna med slavblixtar. Om jag är fel ute så får ni bara strunta i mitt inlägg

Du har säkert helt rätt i komplexiteten. Det som AndersP upplever är väl dock att det funkar utmärkt med en extern blixt som master men falerar när den inbyggda blixten används som master.
 
Exakt. Det är alltså inte alls enbart vid komplexa ljussättningssituationer (vilket ord, va?) som det blir tokigt, utan det enklaste tänkbara: En slavblixt som ensam belyser motivet några meter bort, studsad i taket på vägen dit.
Dessutom är det inte alls något som ligger utanför förmågan för det allmänt utskällda E-TTL II, eftersom det fungerar alldeles utmärkt om jag styr med en 580 EX II på kameran, istället för att använda den interna blixten som master.

Canons system tillåter också att man kan köra E-TTL men ställa in vissa blixtar till att köra med manuell inställning. Detta måste dock då ställas in på dessa blixtar. Ska man ställa in manuell styrka via mastern måste alla slavblixtar köras manuellt.

Men det är just på grund av det Magnus beskriver som jag vill kunna använda FEL (vilket alltså i princip är spotmätning av blixtljus) med slavblixtar, för att kunna tala om för kameran vad det är jag anser vara viktigast i motivet. Har jag en situation där det kan ta vilken tid det vill spelar det ju ingen roll. Men den stora finessen (kanske den enda) med Canons blixtsystem (ja, även Nikons, förstås) ser jag som det faktum att man sätter ut några vanliga blixtar och fyrar av genom att 7D styr själv (eller med hjälp av någon master på tidigare kameror). Enklare att få ut grejorna kan det inte bli. Jag äger tre blixtar som stödjer denna funktion, och det finns tre slavgrupper, så det är ju en händelse som ser ut som en tanke.

Med lite erfarenhet kan jag hyfsat kvickt få till ett förhållande mellan A och B, och sen lite lagom extraljus från C, så att jag får något som jag tycker är användbart. Ska jag ställa allt manuellt tar det längre tid. Står motivet stilla eller det finns möjlighet att rigga i förväg gör det inte så mycket, men ska man improvisera blir det annorlunda.

FEL är bra i detta läge, tycker jag, men inte om det inte fungerar. Det är därför jag är besatt av felet på 7D.
 
Ska man ställa in manuell styrka via mastern måste alla slavblixtar köras manuellt.

Men se det går med Nikons CLS system. Dvs du bestämmer på masterenheten hur varje grupp och blixt skall agera. Givetvis måste du på varje slavenhet först aktivera funktionen trådlöst samt ställa in vilken grupp och kanal den tillhör. Sedan styr du allt från mastern. +/- i små steg, manuellt, A-läge eller i-ttl för varje enskild kanal och grupp mm. Masterna kan vara den inbyggda blixten eller en blixt monterad i tillbehörsskon. Den kan delta i eponeringen eller enbart styra de övriga. Valet är ditt.

Jag kom att tänka på en sak! Kan det vara så att när du slår blixten i taket så "ser" kameran linsen på blixten? Dvs själva ljuset från blixten. Sätter du på en bouncer så kan de faktiskt lysa direkt in i kameran om blixten står inom synfältet för kameran.

De få gånger jag har haft problem med feleponerade bilder så har det alltid varit på detta sätt. Det kan räcka med en reflex från en blank yta för att kameran skall luras. Visserligen brukar min Nikons underexponera och inte överexponera i dessa fall men hur den räknar är en annan sak.....
 
Jaha. I Canons system är det alltså så att antingen är alla slavar i E-TTL läge, eller manuellt läge. Ja, det finns stroboskopläge också, men det är ju ganska speciellt. Inte ofta det passar att använda.

När man kör E-TTL kan man då alltså tvinga över en viss blixt till manuellt läge, oavsett vilken grupp den tillhör(de).

Nej, när det blir felexponering ser inte kameran blixten. Bara det den belyser. Det är precis som om den lilla extra tid det tar för blixtljuset att ta omvägen via innertaket är tillräckligt för att kameran inte ska se den som så stark som den är, och så drar den på full styrka för att exponera rätt (tror den). 30 cm = 1 nanosekund.
Hade kameran sett blixten borde den snarare underexponera.
 
Undrar om dom skriver ut "konstigheter" som ni här i tråden snackat om runt kameran.... Utan att läst "testen" ännu så gissar jag att det står inget om något problem/konstigheter alls...
 
Åter från Sydafrika

Nu har jag o frun varit hemma igen några dagar efter sydafrikaresan. Det var en intensiv o intressant resa, knappast idealisk för fotografering men nog en utmärkt rekresa inför kommande fotoresor.Med oss hade vi mina 400D o 7D, EF 50/1,8, EF-S 10-22, 17-85, 55-250 o Tamron 28-300 + en IXUS 50 o en P.Sh. A590 is. Tamronen användes endast i Krügerparken o då på 400D som min fru använde då. Det fanns ytterligare två DSLR i sällskapet på drygt 30 personer, båda EOS, en 350D o en 40D. Det var också Canondominans bland andra DSLR-fotografer vi stötte på under resan. För oss (frun o jag) blev det ca: 2700 bilder under resan att nu ta sig an. Allt fungerade, 7D blev ingen besvikelse utan tvärtom en mycket trevlig, kompetent och användarvänlig kamera. Spot-AF fungerade utmärkt i Krügerparken där djuren ofta var bakom kvistar o buskar. Men visst kunde det bli tungt o bökigt att bära på två dslr samtidigt som det ofta blev, detta för att slippa objektivbyten när det var ont om tid eller olämpligt av andra anledningar, som i duschen vid Viktoriafallen. En av anledningarna till köpet av 7D innan resan var att kunna ta "rörliga stillbilder" bl.a. vid fallen, nu blev inte resultatet där så bra, men det berodde inte på kameran utan av en försenad resväska där mitt stativ fanns med. Det blir ganska så stora rå-filer, drygt 31MB i vissa lägen så för att hushålla med minneskorten använde jag 400D ganska mycket, den fungerade också bra förutom en sensorfläck att redigera bort på en del av bilderna.
Vid hemkomsten fanns en ny firmware att ladda hem, jag har också testat mer med den trådlösa blixtstyrningen nu, det verkar fungera bra utom med FEL då det gärna blir fel, min uppfattning är att med FEL så är det mycket känsligt var man mäter, mätningen är ju en spotmätning då, jag ska testa vidare med ett gråkort som jag nu beställt och se hur det blir då
 
Senast ändrad:
Min FEL med slavblixt är i alla fall inte känslig för var man mäter. Vitt eller svart, den blåser på för fullt ändå.

Resor i den stilen som du gjort tycker jag är trassliga fotomässigt sett. Allt som man vill ha med sig blir för stort och tungt.
 
Risken är att handbagaget blir både för stort och för tungt.

Jag "brukar" ha en ESR (40D) och en kompakt (G7) med mig på sådana resor. På ESRen använder jag ändå nästan bara 100-400-zoomen så det känns inte som någon större vits att ta med många fler objektiv.
 
Vi var ju två om bagaget så det blev inte så farligt, men visst är det lite att bära på. I Zimbabwe träffade jag en annan 7D användare och han hade just en 100-400 Zoom, min 55-250, inte lika kompetent men ändå mycket bra är betydligt mindre o lättare, jag hade nog valt den även om jag ägt en 100-400:a och jag behåller min 400D bl.a just som resekamera där den lägre vikten är ett tungt vägande skäl,och till stillbilder duger den gott, den tålde även att duschas vid Viktoriafallen. Jag tvekade lite om vidvinkeln men den kom till användning. Men visst vore en kompakt mycket smidigare om den nu vore lika snabb och kunde fokusera på samma sätt som systemkameran, det är ju mycket roligare med fokus på t.ex leoparden än på buskarna. Vi åkte också mycket buss, bra överblick över landskapet men katastrofalt för fotografering, men med polfilter går det ändå ganska bra att få godkända bilder. Det är nu lättare att välja utrustning om man ska till något speciellt, men vår resa var mycket omväxlande så lite omak får man stå ut med.
Så blixtstyrningen, utan att använda FEL så fick jag vid mina prov bra resultat både med direkt o indirekt blixt, men med FEL var det värre. Synd tycker jag, jag tycker att den viktigaste funktionen med FEL är att slippa få blundande människor som reagerat på förblixten, ska bli intressant att se om Canon kommer med någon lösning, det svar jag fick från supporten var ganska intetsägande.
 
Canon gillade tydligen det testet, för de delade ut ett särtryck på mässan.

sitter i sydafrika just nu, tro fan att canon gillar en sådan recention, jämför den mot vad dpreview kom fram till angående upplösning och dynamiskt omfång, har K&B testat överhuvudtaget blixtfunktionen?

Fröderberg delar i vanlig ordning ut supelativ (vem minns inte hans recention av 50d). Testa igenom kameran eller läs vad som har framkommit bla här på fotosidan där bla Anders har beskrivit problem med blixt, slavblixtar etc. Anders,jag har ingen 7d längre, går det att styra ut blixtarna som man kan förvänta dvs så som med Nikon? Ett av argumenten som bla K&B tog upp.

Dynamiskt omfång, här skall bli intressant att se DXO uppmätning , enligt dpreview har Nikon något större omfång, enligt Fröderberg har Canon större, själv har jag inte testat de två mot varandra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.