Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Ove: Jag begriper att du inte har läst alla inlägg här, så jag kan förstå om du inte sett att jag har förklarat att det fungerar alldeles utmärkt om jag använder en 580 EX II som master, men inte alls om det är den interna blixten som är master. Alltså är det inte skärpan det är fel på, utan kameran.

Dessutom ger inte en liten skärpeändring ett utslag på 3-5 stegs blixtstyrka, på hundratals bilder, på ett repeterbart sätt. Någon gång kan det medföra en märkbar skillnad.

Nu fick jag till 2500:e inlägget. Hipp, hipp, hurra!
Trodde jag, men det var en till som skrev samtidigt.
 
Jag kan bekräfta att min 7D beter sig exakt som Anders beskriver ovan. Jag använde 430 EX och EF-S 15-85 för testen.

430EX på kameran ger perfekta bilder med FEL.

430EX som slav och kamerans inbyggda blixt som trigger = överexponerade bilder med FEL (på alla brännvidder med 15-85, som f.ö. verkar vara en trevlig ersättare till gamla 17-85).

/Leif
 
Ove: Jag begriper att du inte har läst alla inlägg här, så jag kan förstå om du inte sett att jag har förklarat att det fungerar alldeles utmärkt om jag använder en 580 EX II som master, men inte alls om det är den interna blixten som är master. Alltså är det inte skärpan det är fel på, utan kameran.

Dessutom ger inte en liten skärpeändring ett utslag på 3-5 stegs blixtstyrka, på hundratals bilder, på ett repeterbart sätt. Någon gång kan det medföra en märkbar skillnad.

Nu fick jag till 2500:e inlägget. Hipp, hipp, hurra!
Trodde jag, men det var en till som skrev samtidigt.

Nej det har du rätt i att jag inte såg att du försökte köra med interna blixten som master. nej Nikon är inte bättre däremot så gav jag upp alla försök med både Nikon/canons blixtstyrning och köpte skyport radio styrning men hade mycket strul till jag bytt ut alla kablar till proffskablar och nu fungerar det skapligt smärtfritt.
Allt ska ju fungera så enkelt i teorin men i verkligheten är det en annan femma.
 
430EX på kameran ger perfekta bilder med FEL.
/Leif

Perfekta exponering med en knapp som det står fel på och fel exponering utan densamma. Leta reda på knappen som det står "rätt" på så ordnar det sig, pojkar!

På engelska är knappen märkt FART (Flash Auto Right Tune)

Sorry, gossar Anders o Leif. Var bara för frestande:)
 
Jag kan bekräfta att min 7D beter sig exakt som Anders beskriver ovan. Jag använde 430 EX och EF-S 15-85 för testen.

430EX på kameran ger perfekta bilder med FEL.

430EX som slav och kamerans inbyggda blixt som trigger = överexponerade bilder med FEL (på alla brännvidder med 15-85, som f.ö. verkar vara en trevlig ersättare till gamla 17-85).

/Leif

Så skumt. Läser du min test (helt baserad på Anders metod) så gav 15-85 perfekt resultat *med* FEL (inbyggda var trigger och 430EX alltid slav när jag testade). Men tryckte jag inte M.Fn (alltså FEL) först, så blev den överexponerad ofta, speciellt inzoomad. Som jag försökte visa i bilderna ovan.

Håller med om 15-85 även om jag bara haft den några dagar i novembermörkret. Har också 17-85.
 
Alla 7D jag har kommit åt att testa fungerar inte med FEL. Däremot fungerar åtminstone vissa åtminstone ibland om man låter bli FEL. Ännu bättre blir det om man inte studsar blixten i taket.
Använder man dessutom brännvidder kortare än runt 15 mm verkar det bli ännu bättre.

Märkligt fel.
Men förmodligen är din kamera inte heller frisk, även om det yttrar sig lite annorlunda.

Får du felet bara vid bounce, eller gäller det också direktriktad blixt?
 
Så skumt. Läser du min test (helt baserad på Anders metod) så gav 15-85 perfekt resultat *med* FEL (inbyggda var trigger och 430EX alltid slav när jag testade). Men tryckte jag inte M.Fn (alltså FEL) först, så blev den överexponerad ofta, speciellt inzoomad. Som jag försökte visa i bilderna ovan.

Håller med om 15-85 även om jag bara haft den några dagar i novembermörkret. Har också 17-85.

Ditt resultat är precis tvärtemot hur min uppträdde vid min snabba test nu ikväll. Jag ska försökta hinna göra ett utförligare test imorgon när inte huvudet är påverkat av några glas gott vin :)
 
För mig uppstår felet när jag studsar blixten i taket och använder FEL. Det är alltså med FEL som det blir fel. Om jag slår slavblixten rakt på blir det rätt, eller åtminstone nästan rätt, även om jag trycker på FEL. En svag överexponering kan ibland inträffa, men det kan det ju göra även med en 580 EX II i blixtskon.
 
För mig uppstår felet när jag studsar blixten i taket och använder FEL. Det är alltså med FEL som det blir fel. Om jag slår slavblixten rakt på blir det rätt, eller åtminstone nästan rätt, även om jag trycker på FEL. En svag överexponering kan ibland inträffa, men det kan det ju göra även med en 580 EX II i blixtskon.

Anders! Har följt dina inlägg om detta problem från början och kan inte påstå att jag direkt beundrar din envishet. Däremot respekterar jag den för jag blir minst lika manisk när något jag anser ska fungera (för dyra pengar) inte fungerar som utlovat. Först felsköker jag, provar igen, felsöker, testar igen..etc..etc..Och till sist så förkastar jag produkten, returnerar eller närmast förklarar krig mot producenten/verk-staden.

Tyvärr måste jag nog tillstå att 7D verkar vara toppen på alla sätt och vis om vi bortser från detta problem, men tror mig kunna konstatera att det handlar om en konstruktionsmiss. Precis som submirrorn på 1DMkIII.

MEN, tyvärr anser jag också att Canons blixtsystem överhuvudtaget, även med bara en blixt monterad i tillbehörsskon suger jämfört med Nikons. Jag har haft ett ganska digert antal Canonkameror vid det här laget och både dedicerade blixtar samt Canons egna blixtar. Med Nikon, Sony har jag aldrig fått sådana variationer på resultatet som med Canon. Ibland när man ska skicka iväg en svag upplättningsblixt kan blixtfanskapet bränna av med full effekt så att hela bilden liknar en vitmålad vägg.
Ibland underexponerar den så man får kolla i exif om blixten överhuvudtaget har avfyrats. Och ibland blir det helt rätt.

Det är många pressfotografer (bl a ute på olycksplatser) som klagat på detta och föredrar att ställa om från ETTL till manuell blixt.

På den tiden jag körde Nikon tillhörde sånt här undantag. Deras D-TTL verkar oerhört mycket stabilare än ETTL. Nu dras jag med eländet och har lärt mig kompensera för det. Men exemplen du radat upp känns som för mycket för att vara en godkänd produkt.

Har du tillskrivit Canon om problemet?
 
Jag har gjort om Anders blixttest nu för att vara helt säker på att mina resultat är repeterbara och inte var en tillfällighet.

De resultat jag fått överensstämmer med Anders resultat.

Så länge man inte trycker på FEL blir det korrekt exponerade bilder med E-TTL II och triggning via kamerans inbyggda blixt.

Använder man FEL blir bilderna konstant överexponerade vid blixtstyrning till extern slavblixt.

På min 7D verkar det inte spela någon roll om man ställer in kameran manuellt eller kör via något exponeringsprogram, "egenheten" är konstant vilket iofs är bra, bara man vet om det. Blixten bränner iväg med full effekt efter jag använt FEL, det hörs tydligt på efterföljande uppladdningscykel.

Jag får samma resultat på alla brännvidder på EF-S 15-85 med 430 EX.

.
 
Deras D-TTL verkar oerhört mycket stabilare än ETTL.

Nikons D-TTL är sedan länge ersatt. Den senaste heter i-TTL (och i ingår i Nikons CLS system) och är ljusår bättre än D-TTL så om du anser att D-TTL är bättre än Canons E-TTL så undrar i alla fall jag hur dåligt Canons blixtsystem egentligen är? D-TTL systemet är för D100 D70 etc och det ersattes med i-TTL när D2 serien lanserades....
 
Senast ändrad:
Nej det har du rätt i att jag inte såg att du försökte köra med interna blixten som master. nej Nikon är inte bättre däremot så gav jag upp alla försök med både Nikon/canons blixtstyrning och köpte skyport radio styrning men hade mycket strul till jag bytt ut alla kablar till proffskablar och nu fungerar det skapligt smärtfritt.
Allt ska ju fungera så enkelt i teorin men i verkligheten är det en annan femma.
Skit bakom spakarna Ove? Känner jag dig rätt så har du knappt öppnat manualen och det behövs verkligen med Nikons CLS :) Du kan styra blixtarna på precis samma sätt med CLS/i-TTL som med Skyport men även låta i-TTL styra det hela

Nikons CLS (Creative lightning system) funkar riktigt bra med externa trådslösa blixtar trots din erfarenhet. Dock har det en väldigt hög inlärningströskel och är rätt knepigt att ställa in. Till den grad att jag använder systemet till att styra max en blixt. CLS/i-TTL klarar av många många fler i olika grupper. Behöver jag en mer komplex ljussättning så använder jag studioblixtar för de är avsevärt enklare att ställa in.......
 
Nikons D-TTL är sedan länge ersatt. Den senaste heter i-TTL (och i ingår i Nikons CLS system) och är ljusår bättre än D-TTL så om du anser att D-TTL är bättre än Canons E-TTL så undrar i alla fall jag hur dåligt Canons blixtsystem egentligen är? D-TTL systemet är för D100 D70 etc och det ersattes med i-TTL när D2 serien lanserades....

Ja, i så fall är det verkligen illa. Men du har rätt. jag gav upp Nikon 2003 till förmån för Canon. Hade båda systemen en kort tid 2008 (D2Xs bl a) men då var det inte aktuelt med några blixtbilder. Så jag levde kvar med gamla D-TTL.

När jag tittar på gamla filer med blixt från D1/D1H/D100 i nummerordning ser jag emellertid en mycket jämnare exponering än med med Canon. Och detta oavsett "Blixt pang på-rakt fram (med eller utan bouncer) eller reflekterad i tak, vägg etc.

Så, ursäkta att jag inte hållit mig uppdaterad på Nikonsidan vad gäller blixtar. Men efter vad du skriver så har systemet blivit ännu bättre.

Min erfarenhet från flera blixtar , med slav o dyl, härrör sig från studioblixtar kopplade till X-syncuttaget och ljus uppmätt med blixtmätare samt manuell inställning och där har jag inte upptäckt någon variation mellan Nikon o Canon av förklarliga skäl. Tack för att du upplyste mig och tråden om CLS.

Mvh/L
 
Anders! Har följt dina inlägg om detta problem från början och kan inte påstå att jag direkt beundrar din envishet.
Bara det är så att ingen som köper en 7D är omedveten om att detta med stor sannolikhet inte kommer att fungera så är jag nöjd. Man kan köpa en ändå, för den kan ju ge bra bilder (om de inte har ränder eller labyrinter) och den fokuserar rappt (om det inte blir suddigt) och den tar många bilder i sekunden (om det inte är för skumt), så den har sina poänger även om man inte har någon slavblixt.
 
Skit bakom spakarna Ove? Känner jag dig rätt så har du knappt öppnat manualen och det behövs verkligen med Nikons CLS :) Du kan styra blixtarna på precis samma sätt med CLS/i-TTL som med Skyport men även låta i-TTL styra det hela

Nikons CLS (Creative lightning system) funkar riktigt bra med externa trådslösa blixtar trots din erfarenhet. Dock har det en väldigt hög inlärningströskel och är rätt knepigt att ställa in. Till den grad att jag använder systemet till att styra max en blixt. CLS/i-TTL klarar av många många fler i olika grupper. Behöver jag en mer komplex ljussättning så använder jag studioblixtar för de är avsevärt enklare att ställa in.......

Jo jag var tvungen att läsa manualen men tyckte att varken Nikon/canons funkade enkelt eller lika bra som tex skyports radio styrning. Jag vet kollegor som kör med Nikon och tycker det funkar bra men jag kanske inte gav det tillräcklig tid, men det kanske finns en anledning till att skyport och pocket wizard finns. Jag har lärt mig Nikon skapligt nu jag var tvungen eftersom jag kör den till mäklarfoto men oavsett tack för hjälpen Magnus.
 
Bara det är så att ingen som köper en 7D är omedveten om att detta med stor sannolikhet inte kommer att fungera så är jag nöjd. Man kan köpa en ändå, för den kan ju ge bra bilder (om de inte har ränder eller labyrinter) och den fokuserar rappt (om det inte blir suddigt) och den tar många bilder i sekunden (om det inte är för skumt), så den har sina poänger även om man inte har någon slavblixt.

Du glömde brusig himmel vid iso 100, man kan inte få allt för 20000kr.
 
Jag måste säga att jag är imponerad efter fem dagar med kameran i novemberrusket. Här är en bild under rätt svåra förhållanden (tycker jag i alla fall). ISO 3200. Den är lite brusreducerad men inget annat, och inget finlir alls och bara JPG dessutom. Om jag jämför med min 450D så var den aldrig i närheten. ISO 800 störde mig då. Det här är en handhållen slafsbild, skärpan är inte i sitt esse: 1/30 sek, F/4.5, och alltså ISO 3200. Tog ca 10 bilder, dom flesta ser ut så här ungefär, det här en av de "bra" 6-7 st. Det här kan man göra bättre, men det spelar ingen roll det här skulle vara användbart för de flesta sammanhang. Hela bilden, sen en 100% crop.
 

Bilagor

  • IMG_0215 full 400.jpg
    IMG_0215 full 400.jpg
    66.2 KB · Visningar: 405
  • IMG_0215 crop.jpg
    IMG_0215 crop.jpg
    60.7 KB · Visningar: 408
Ok, då vet jag vat jag skall lattja med på söndag! ;) Återkommer med resultatet.

Använda min 430 EX som slav under lördagens familjemiddag. Det blev alltså ingen regelrätt test i enlighet med Anders Ps instruktioner men nog lyckades jag få några felexponerade bilder. Just kraftigt överexponerade. Detta utan att använda FEL.

Fick faktiskt några överexponerade bilder även med blixten på kameran.

Av ett 100-tal bilder var det kanske 4-5 som var rejält överexponerade. Resten var helt OK. För min del är det här med styrning av slavblixt mest en kul grej så jag släpper saken men kan förstå att det är rejält irriterande för den som vill använda funktionen på allvar.

Hur funkar det med blixtens zoom-faktor när den jobbar som slav?
 
Brännvidden överförs inte, den "saknar betydelse" eftersom kameran inte kan ha en aning om var den trådlösa blixten står i förhållande till motivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.