Annons

Canon EOS 7D

Var du verkligen tvungen att säga så...
Anar jag en aning ångest för framtida inlägg här?

Går bra att travestera gamla limerickar inspirerade av herrar Alfredsson/Danielsson (Svenska Ord)

"Det var lilla damen ifrån Skövde
Om vars bak folk sa vicken röv se
Den smällde för högt med en rutten odör
Rådet till bot hon fick härför
att stoppa i hålet en 7D."

(numera hörs bara slutaren)

PS. Jag vet att det blir rött kort för den, men jag nämnde ett användningsområde för kameran Canon Eos 7D. DS
 
"Jävla lyriker - ni har väl blommiga kalsonger också"
(för att citera den käre Beppe Volgers, som tyvärr aldrig fick uppleva 7D)

Kommer ihåg den sketchen(tror jag). Var det inte i den som Lars Ekborg (som inte heller fick uppleva 7D heller) häcklade Beppe rejät i 5 minuter utan den gode Beppe Wolgers fick en syl i vädret.
Typ: "där sitter du o drar i ditt jäkla skägg med dina skäggiga och så kallade intellektuella polare och rapar. Kan du inte lägga av en brakare samtidigt, jävla poet...!

Hade det varit i 7D:s tidevarv hade sketchen kunnat filmas med en sådan i HD-format.
 
Nån 7D var det väl inte, men filmade gjorde dom, och finns här om så önskas. Själv önskar jag en 7D.

Tack för den. Jag missade de exakta citaten, märkte jag. Men andemeningen kom jag ihåg. Kul att se den igen. Det är väl antagligen därifrån som dagens ståuppkomiker fått iden till att "roasta" speciellt inbjudna personer på Berns.

Och det går ju att filma med 7D.
 
Det gör det, men efter att ha försökt lite grand förstår jag varför de visade sådanan monsterriggar som de gjorde på Fotomässan. Att hantera en 7D för filmning som den är måste betraktas som ett nödfix.
Däremot kan det säkert bli alldeles utmärkt, om man gör något åt ergonomin, eller snarare bristen på densamma.

Se där, ett riktigt seriöst inlägg, minsann!
 
Det gör det, men efter att ha försökt lite grand förstår jag varför de visade sådanan monsterriggar som de gjorde på Fotomässan. Att hantera en 7D för filmning som den är måste betraktas som ett nödfix.
Däremot kan det säkert bli alldeles utmärkt, om man gör något åt ergonomin, eller snarare bristen på densamma.

Se där, ett riktigt seriöst inlägg, minsann!

På vilket sätt är kameran en ergonomiskt stolpskott (fritt tolkat efter din beskrivning) i samband med filmning. Tänker på att 7D och 5DMkII inte skiljer så mycket i varken vikt eller utseende.

Ett seriöst inlägg till (fast det var väl ett olycksfall i arbetsflödet antar jag)
 
Nä, de är nog lika illa båda två i det avseendet. Hamnar väl i varsin stolpe.

Grunden ligger i det faktum att för att kunna filma måste man titta på bakre displayen. Men för att kunna fokusera och zooma (åtminstone det ena behöver man göra under filmning, och då och då även det andra) på ett vettigt sätt behöver man hålla kameran som när man tar stillbilder. Jag tycker det är klurigt även när man har den på stativ.

Detta återspeglas också i de olika riggar som finns, där man förändrar både displayen och reglagen för fokus, zoom och avtryck. Dessa förutsätter förstås stativ, men det gör ju i praktiken allt seriöst filmande, om inte publiken ska bli sjösjuk.
 
Nä, de är nog lika illa båda två i det avseendet. Hamnar väl i varsin stolpe.

Grunden ligger i det faktum att för att kunna filma måste man titta på bakre displayen. Men för att kunna fokusera och zooma (åtminstone det ena behöver man göra under filmning, och då och då även det andra) på ett vettigt sätt behöver man hålla kameran som när man tar stillbilder. Jag tycker det är klurigt även när man har den på stativ.

Detta återspeglas också i de olika riggar som finns, där man förändrar både displayen och reglagen för fokus, zoom och avtryck. Dessa förutsätter förstås stativ, men det gör ju i praktiken allt seriöst filmande, om inte publiken ska bli sjösjuk.

Ja inte kan jag förstå vad filmnings funktionen finns på stillbildskamror.
Kan dom inte ens ha följfokus som vanliga filmkameror så faller ju en stor viktig faktor för filmning. Vem vill filma i ett plan och objekt som står stilla. Ergonomin är ju också helt fel för längre inspelningar.

Visserligen så får man en högkvalité pga. bättre objektiv mm. Men detta kan man ju också få i en vanlig dyrare filmkamera.
Finns ju mycket annat som dom borde lagt pengarna på för att förbättra stillbilds kamran.
 
Även "riktiga" filmare kör med manuellt fokus, vanligtvis. Skillnaden är att de har bättre verktyg för att hantera fokus. Stillbildskameror är inte konstruerade för att man ska följa fokus när filmning sker, utan det ska man göra mellan tagningarna.
De som var på fotomässan i Älvsjö i helgen såg säkert riggarna som de använde runt 7D och 5D Mark II, för att få till reglagen på kameran så som de som faktiskt kan filma vill ha dem.
 
De som var på fotomässan i Älvsjö i helgen såg säkert riggarna som de använde runt 7D och 5D Mark II, för att få till reglagen på kameran så som de som faktiskt kan filma vill ha dem.

Ja, den 5D som var utrustad med extern monitor, kompendium och lite reglagearmar såg riktigt trevlig ut tycker jag. Hela kånkarången blir väl ändå smidigare än en 35mm filmkamera?

En Red One är ju betydligt större och klumpigare.
 
Nja, jag håller både med och inte.

Jag tror inte det inkräktar på att våra DSLR kameror försummas på det de är egentligen tänkta till, ta stillbilder. Förvisso finns det en del förbättringar som säkert ligger på lur runt hörnet men en modern DSLR är idag en mycket bra produkt, det är snarare så att våra krav ständigt ökar allt eftersom våra förväntningar blir högre och högre. Det skall vi som konsumenter också få ha på saker som inte direkt kan beskyllas för att vara billiga men vi som varit med en lite längre tid kan väl vara överrens om att de produkter som finns tillgängliga idag var bara för några år sedan en utopi, åtminstone för mig.

Min första digitala systemkamera blev D60 år 2002, pris 32.000:- inkl.moms! Även nu idag så mäktar den med att ta bilder som inte skäms för sig och jag var mycket nöjd och glad för den, vilket frihet att kunna få resultatet på studs på en datorskärm hemma, kunna göra egna utskrifter och kunna publicera på nätet enkelt och snabbt. Men vid en jämförelse med en 7D som i pris kostar ungefär hälften så är D60 stenålder så det sjunger om det. Så våra kameror och delvis även objektiven har tagit sjumilasteg.

Om filmning tyckte även jag vid första gången det kom på tapeten att vad löjligt, skall jag filma så gör jag det med en kamera som är gjord för det och därmed basta! Men idag är jag glad att jag inte gjorde allvar av mina planer på att köpa mig en bättre filmkamera. Jag har på dessa få veckor jag har haft en 7D i mina händer lärt mig att uppskatta denna "onödiga" finess. Visst är det struligare att använda den än en riktig filmkamera men så är det väl alltid, man skall ge det sin lilla tid att vänja sig vid det och framförallt träna sig på att komma på hur handhavandet görs på bästa sätt. I mitt arbete som frilans så märker jag att efterfrågan på filmning kommer mer och mer då t.ex dagspressen gärna vill ha detta till sina hemsidor. Och då handlar det allra oftast inte om någon speciell krävande sak, kan vara till en liten snutt efter en fotbollsmatch där en tränare får besvara några frågor om vad han/hon tyckte om matchen t.ex.

Däremot om jag skulle ge mig på att följa en vråk i luften med dess avancerade flygakrobatik, då föredrar jag en filmkamera alla gånger. Så, ändamålet får styra och jag kommer till att prova den där vråken också när jag känner mig mogen med 7D och skulle jag misslyckas så är det med stor sannolikhet inte utrustningen som klickar, det är min begränsade erfarenhet.

//R
 
Jag tillhör de som blev helt i gasen när EOS 7D dök upp men nu är jag inte lika övertygad längre. EOS 7D har massor med ny teknik som inte finns i andra EOS-hus därför får man räkna med att den har en del barnsjukdomar (vilket också har visat sig).

När jag sedan läser denna tråd på DPR så kan jag inte annat än att hålla med lite.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=33717786

Nej, jag kommer att ligga lågt och vänta tills efterföljaren till EOS 50D släpps i februari (om den nu gör det). Jag vill se vad den får från EOS 7D innan jag slår till. Det skiljer ju trots allt minst 5000 kr i dagsläget mellan 50D och 7D och jag kan inte tänka mig att nästa EOS xxD blir dyrare än EOS 50D var när den var ny.

Bara greppet på EOS 7D i sig gör mig tveksam. Hur kan alla som recenserar den tycka att den är skönare att hålla i? Jag får ont i tummen efter ett par minuter. Nej tacka vet jag det gamla greppet,

//Daniel
 
Bara greppet på EOS 7D i sig gör mig tveksam. Hur kan alla som recenserar den tycka att den är skönare att hålla i? Jag får ont i tummen efter ett par minuter. Nej tacka vet jag det gamla greppet
Har du inte läst vad jag tyckte om greppet på 7D, när jag först fick tag i den? Bara att kolla ovanför här. Det står någonstans bland de 2458 inläggen före ditt.

Men den blir användbar för mina kardor när batterigreppet kommer på, och det var något som jag hade tänkt sätta dit ändå, så det gör inte så mycket.
Men visst var 40D bättre. Liveviewavtrycket är bra, men det inkräktar på platsen för tummen. Kameran är för liten!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.