Oki... Ljustemperaturen i en glödlampa hänger ganska starkt samman med watt-talet - använder vi "i genomsnitt svagare" glödlampor i sverige? Det kanske vi gör - jag vet inte... Det kan mycket väl stämma. Det kanske är vanligare med träpanelinnertak i Norden också?
Lågenergilampor kan vara bra för den "allmäna" totala färgbalansen R-G-B, men de är ren katastrof i vissa sammanhang när det gäller tonupplösning och jämnhet i "ljushet" över hela spektrat. Ytterst få lågenergi/lysrörsarmaturer kan återge ett ansikte med alla ingående hudtoner exakt - tonupplösningen i avsnittet gult till orange är vanligtvis oerhört mycket sämre i FL-ljus än i glöd-ljus. Ingen som lagt märke till att vi blir onaturligt "släta" i färgton (krominanskontraster), men ganska rika på porer och rynkor (luminanskontraster) när vi fotar/blir fotade under energisparlampor eller lysrör? Även om de är av så kallad "dagsljustyp"? CRI-märkningen har jag aldrig gett mycket för, och det börjar nu (äntligen) höjas röster runt om i industrin om att standarden bör revideras eller ersättas.
7D
Ha! Ni trodde jag skulle glömma det!
De flesta Canon-kameror idag verkar fungera bättre i AWB än motsvarande Nikon-modeller. Det har aldrig stört mig som sällan eller aldrig fotar jpg, men jag har klar förståelse för att det verkligen inte är acceptabelt för många. Vitbalansering är dock LÅNGT ifrån så lätt som det kan tyckas vid en snabb överblick. Det är inte så lätt att överföra vår hjärnas instinktiva reaktion/uttydning på reflekterad färg till något som en maskinell läsning ska kunna replicera till RGB-värden. Hudtonsigenkänning är en av sakerna som kameratillverkarna arbetat med mycket de senaste åren, nu när "face-detection" börjar bli vardagsmat i kamerorna. System uppbyggda från grunden upp enligt dessa principer (kompaktkameror!) är inte sällan mer exakta i AWB än systemkameror... :-/