Annons

Canon EOS 7D

Och inget fint kvällsljus har vi heller.
Jodå! Det är bara att sticka ut näsan utanför dörren vid rätt tillfälle.

Runt klockan 13:45 brukar vara lagom.

För övrigt känner jag igen Lennarts saga. Vet inte hur många gånger jag kört förbi åkermarkerna utanför Hornsborg på morgonen, på väg till jobbet, och tänkt "jädrans vad fint detta skulle gjort sig på bild", när morgonsolens första strålar börjar sila ner mellan grantopparna, för att påbörja sitt pensum att jaga bort dimslöjorna som tyst tassar iväg över den svagt böljande kuperingen ner mot Lagaån, allt medan en råbock med respektive lyfter på huvudena och spanar genom diset efter eventulla farligheter.

Men på motorvägen får man inte stanna och kör man runt får man varken samma vinkel eller samma ljus, för det varar ju bara några minuter, just så där, just som det skulle vara.

Men eftersom jag då även är en hopplös tekniknörd substituerar jag in en lösning på mitt fotobehov genom att köpa prylar med så många knappar som möjligt, så att jag kan sitta på kvällen samma dag, i lampljuset, och fotografera den stackars katten för sjuttitolfte gången, återigen med kraftig överexponering på grund av 7D:s slavblixtstyrproblem.

Ser ni att jag fick med 7D där? Säg inte att jag inte håller mig till ämnet!
 
Det gråa dis som syns vid 14-15-tiden så här års kan jag inte med bästa vilja i världen kalla för "fint kvällsljus". Problemet är inte att kvällen inträffar tidigt på eftermiddagen (fast vanligen sitter jag på ett kontor så dags vilket är lite hämmande) utan att ljuset saknas. Det är ju mest bara grått och mulet väder hela tiden.
 
Har kommit på att perfektionism är en hiskelig sjukdom som suger så släpp lös, varför skulle inte denna tråd få ta lite snedsteg liksom alla andra brukar göra?

Under de nästan 20 år som jag verkade som busschaufför som innebar tidiga morgnar som sena kvällar bakom ratten såg jag ljuset. Men av naturliga skäl så kunde jag väl inte begära av resenärerna att få kunna stoppa och få knäppa några bilder och kanske ännu mindre vid motorvägskörning?

Ett gång som var allra mest påfrestande var när jag såg en vacker brun kärrhök stå och ryttla en liten bit ut på en äng med perfekt eftermiddagsljus och en vacker bakgrund. Var givetvis där flertalet gånger efteråt ur tjänst så att säga men förgäves. Till slut så har jag lyckats med att få kärrhöken som jag vill på bild men den gången sitter nog kvar för alltid och förargelsen jag kände att det var just då den behagade att visa sig.

Tony, skoj att du tagit ditt beslut och som jag sagt så är risken minimal att du ångrar dig att skaffa 7D.

Fick också med kameranamnet!!!

//R
 
Jag tillhör i viss mån skaran du nämner. Och ja, vi fotograferar annars skulle vi ju inte kunna redovisa resultat, tankar och dyl. Vad gäller Jocke m fl som engagerat sig hårt med allt sitt kunnande förstår jag inte alls anledningen till ditt inlägg.

Jag förstår dock ditt resonemang och det är ju bra att du är nöjd med resultaten du får, men de som testar sina kameror till det yttersta plåtar sannolikt "vardagen" också. Men det dyker alltid upp en eller flera kommentarer liknande din när trådarna tar en mer teknisk vändning på lite högre nivå.

De här erfarenheterna har garanterat stor betydelse för många på tråden som står i valet o kvalet om de ska köpa en kamera av rubricerad typ.

Men det finns folk som måste ha sin utrustning i ett specifikt fungerande skick. Och då blir sådana här djupdykningar nödvändiga. Känns bara lite trist att man måste försvara engagemanget hos de som lägger till fina fakta i tråden.

Lev och låt leva!

Lite ot här...Minns den unge mannen i sexspalten som frågade om kulorna skulle med in i samlaget. Marlena Vaselin svarade, prova får du se. Vore jag joakim skulle ja söka jobb hos Nasa, för det är en teknisk begåvningen som skulle kunna assistera Einstein. Blir nyfiken, menar du Lennart att du utan problem hänger med joakim när han dyker som djupast, Joakims IQ borde ligga runt 180 tror jag, och sådana vimlar det ju inte av. //Bengt.
 
Drömbild på Jason vore väl trevligt en sån här kväll.
När skräcken får en att fortplanta mikroskakningar och rysningar längst ryggraden till oskarpa bilder.

Blict nej då förstörs stämningen.
Höja Iso värdet och fram med stativ,

När Jason närmar sig så önskar man att det långa telet hade varit med.
Nu är han nära nog för ett skott.
Men istället så får man blommor på sin grav med texten inristad "Här vilar en fotograf som sökte drömbild med spänning"

Skål tamefan !
 
Självklart, fast Anders ska hållas i strama tyglar:) Därav svaret han fick!

Kontemplativ fotografering för mig kan jag lättast beskriva så här (med ett exempel från den analoga tiden):

Hade under c:a ett halvår passerat ett antal objekt som jag tänkte att de måste plåtas. De var belägna efter ån Lagan. Du vet hur det är med "borde fotograferas"; stannar ofta vid tanken.

Men jag tog min gamla bladare 500 c/m med 80mm-glugg, stativ och Quantum exp.mätare, packade ned matsäck för kvällsmat plus kastspö och flugspö och gav mig åstad.

Parkerade bilen och gick ned till ån. Tyckte ljuset låg lite fel. Blir bättre om en timme tänkte jag efter att riggat kameran. Började fiska och drog några abborrar som släpptes tillbaka. Lade mig på marken och vilade lite samt tänkte på allt och intet.

Sakta såg jag rätt ljus komma och mätte in exponeringen samt föreställde mig skärpedjupet. Exponerade 2 bilder, drack lite vatten och vandrade vidare till nästa motiv. Här ville jag ha lite mer motljus så det blev att vänta en halvtimme efter att satt upp kameran. Drack en lättöl, låg och rökte. Motljuset kom men inte som jag tänkt mig. Fick annan idé och flyttade kameran ettt par meter samt plåtade 2 exponeringar mer ur grodperspektiv.

Tog fram kvällsmaten, sedan somnade jag en timme på marken efter avnjuten kvällsvard för de 2 sista motiven skulle plåtas i skymningsljus. Det hade inte kommit ännu så det blev ett par pipstopp ocg abborrfiske i avvaktan.

Sen kom rätt ljus, men jag var inte nöjd med uppställningen så jag vankade av och och funderade. Solen sjönk ytterligare och plötsligt kändes uppställningen rätt. Tog två exponeringar med trådutlösare och luckslutare öppen och endast centralslutaren aktiv på 1/8 sek. Räckte sedan med att gå 5 meter och vinkla kameran ett kvarts varv, röka en pipa till så var sista motivet i rätt ljus. 2 exponeringar till.

Sedan satt jag på en stubbe i en halvtimme och kände mig fullständigt lugn och harmonisk (ett undantagstillstånd för orolig själ som jag).
Tog flugspöet för att försöka lura en av de fåtaliga öringar som då fanns i ån. Fick ingen, däremot en fet mört som återbördades.

Drack sista kaffet, packade ihop prylarna i bilen som nu låg tre kilometer bort. Stoppade pipan ännu en gång och körde hem. Kände mig fullständigt tillfreds och somnade gott efter att pussat frugan.

10 timmar, 8 exponeringar och 4 motiv precis som jag ville ha dem. Faktiskt bättre i ett av fallen. (Framkallade filmen i dosa dagen därpå ), lät torka och kopierade på Galleripapper.

Resultatet av den lilla expeditionen fyllde mig med sådan glädje och problem jag funderat på tidigare kändes inte som problem längre.

Det är vad jag menar med kontemplativ fotografering och det är dit jag försöker återvända fast nu med dslr. Det var därför jag skaffade en A900 plus ett par Zeissoptiker som privatutrustning, trots att jag blev utfattig på kuppen.
Använder den som en mellanformatare och besöker motiv som jag sett tidigare och "som borde fotograferas".

Har till viss del lyckats återskapa den här känslan på det viset (men en del av spänningen har gått förlorad för givetvis tittar man på resultatet och histogrammen på kamerans lcd). Fast det blir inga 100 exponeringar på 4 motiv. Kanske 12-15. Väntan på det perfekta ljuset kan kanske många uppleva som stressigt, men på mitt sätt är det en lisa för själen och hjärnan blir rensad på idiotiska tankar/rädslor o dyl.

För att riktigt uppskatta den här typen av plåtning kanske man bör ha ett antal år som pressfotograf i tidsnöd bakom sig, men jag tror inte det är nödvändigt.

Mvh/Lennart

En mycket trevlig läsning,smuttade på en källar sval öl under denna roande läsning.
 
Drömbild på Jason vore väl trevligt en sån här kväll.
När skräcken får en att fortplanta mikroskakningar och rysningar längst ryggraden till oskarpa bilder.

Blict nej då förstörs stämningen.
Höja Iso värdet och fram med stativ,

När Jason närmar sig så önskar man att det långa telet hade varit med.
Nu är han nära nog för ett skott.
Men istället så får man blommor på sin grav med texten inristad "Här vilar en fotograf som sökte drömbild med spänning"

Skål tamefan !

Nu börjar det likna något! Älgen är blå!!!!
 
Lite ot här...Minns den unge mannen i sexspalten som frågade om kulorna skulle med in i samlaget. Marlena Vaselin svarade, prova får du se. Vore jag joakim skulle ja söka jobb hos Nasa, för det är en teknisk begåvningen som skulle kunna assistera Einstein. Blir nyfiken, menar du Lennart att du utan problem hänger med joakim när han dyker som djupast, Joakims IQ borde ligga runt 180 tror jag, och sådana vimlar det ju inte av. //Bengt.

Finns olika sorters IQ. Joakims kunskaper är mer djupgående än mina på de flesta områden som berör de tekniska/fysiska aspektena i den här typen av resonemang. Men jag tycker att det är ganska lätt att följa hans logik.

Så jag håller kulorna utanför ännu så länge:)
 
Efter att ha varit på mässa hela dagen och komma hem och ta del av senaste dygnets inlägg så måste jag säga att jag bilr fullständigt lyrisk! Sådan fantastisk vacker prosa om fotografi i 7D-tråden har jag alldrig skådat. (Inte i nån annan tråd heller för den delen men det har tydligen blivit kutym att "7D" ska vara med på nåt sätt.) Så poetiskt vackert så en tår trillar nerför min kind!

Ironi? Nä inte en millimikropixel!
 
Senast ändrad:
Reflektion

November var som vanligt dyster o grå
jag satt och undra´ på vilket ben jag skulle stå
var jag prylbög eller kanske sann entusiast
ja, frågan avgjordes inte på en kafferast
Jag grubbla, fundera, vände och vred
tills det kändes som huvet det satt på sned
Till slut efter att jag Rooneys bilder fått se
jag tog beslut om att det fick bli 7D

PS bortse från detta inlägg (vilket förmodligen bara kan underhålla en annars tråkig fredagkväll)
 
Köpte batterigreppet till min 7D igår. Jag hade inte tänkt det men gillade inte att hålla den annars, det hjälpte i alla fall.

Fotade prisutdelning, fest och mingel på konserthuset på kvällen med både 5D mkII och 7D. 7D visade sig vara bra till ändamålet att fokusera och fota folk i uselt ljus, körde lite paparazzi stil med 135L och skärpan satt som en smäck. Däremot fick jag inte skarpa bilden med min 85 1,8 som aldrig brukar svika annars, får undersöka det närmare.

Hur som helst håller kameran måttet med beröm för ytterligare en fotosituation den är köpt för. Efter en ganska lång inkörningsperiod är jag nu helt nöjd med den.
 
Finns olika sorters IQ. Joakims kunskaper är mer djupgående än mina på de flesta områden som berör de tekniska/fysiska aspektena i den här typen av resonemang. Men jag tycker att det är ganska lätt att följa hans logik.

Så jag håller kulorna utanför ännu så länge:)

Dito. Men om det sedan beror på min akunskaper eller Joakims pedagogiska förmåga låter jag vara osagt....
 
Köpte batterigreppet till min 7D igår. Jag hade inte tänkt det men gillade inte att hålla den annars, det hjälpte i alla fall.
-----------------------------------

Däremot fick jag inte skarpa bilden med min 85 1,8 som aldrig brukar svika annars, får undersöka det närmare.
----------------------------------------

Hur som helst håller kameran måttet med beröm för ytterligare en fotosituation den är köpt för. Efter en ganska lång inkörningsperiod är jag nu helt nöjd med den.


Lite konstigt med 85/1.8. Brukar ju vara supersäkert. Minns dock en gång efter att jag köpt 5DMkII och försökte mikrojustera 85/1.8 som visade en liten antydan till bakfokus första gången jag körde det på det nya huset. Justerade till -3 i glödlampsljus.

När jag nästa gång körde gluggen /några timmar senare på samma motiv/ tyckte den inte alls om mikrojusteringen. Nollade allt och det blev perfekt. Detta var innan jag insåg att mikrojustering inte var något att hänga i gran precis.

Nåväl sedan dess har det kombot fungerat perfekt i de situationer jag prövat så det förvånar mig lite vad du skrivit eftersom dina andra gluggar funkar bra och din 85:a finkat bra innan.

Ang vertikalgrepp så känns det nästan som ett måste för mig. I alla fall på längre exponeringstider och lite längre gluggar. Förutom vertikalavtrycket tycker jag det fungerar ungefär som en "fattigmans-IS" och räddar ofta ett steg. På kortare brännvidder kanske lite mer.
 
Gubbhumor? Vet hut pojkvasker! Annars kommer Leif Bength med ett illusterat inlägg rörande hans hembygds stora attraktion som den därstädes kultiverade och boende befolkningen benämner Fesan! Heller hur, Leif?

DDDDDDD= 7st D= 7D

Klart ed Lennart! Så on demand! :)

Kamera: XLVIID - VIID = XLD (Att D här inte betyder 500 fattar väl varenda kotte! ;-))
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,175
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.