campix
Medlem
Här finns en bra 7 D jämförelse mot 50 D och 5 D Mark II
http://rolandlim.wordpress.com/2009/11/06/canon-eos-7d-review/
http://rolandlim.wordpress.com/2009/11/06/canon-eos-7d-review/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När jag läser vissa inlägg här på fotosidan börjar jag undra om ni fotograferar lika bra som ni räknar, spekulerar, antar och drar slutsatser.
Hur ofta byter ni kamera? Vill man alltid ha det senaste gäller det att byta ofta
Personligen har jag kameran för att dokumentera vardagen med. Vissa bilder bra riktigt bra, andra sämre pga brus. Men jag har aldrig kommit på tanken att sitta en hel förmiddag och räkna ut brusfaktorn på mikronivå. Och jag ser inte riktigt någon nytta med det heller, men det är ju jag det. För mig är det tillräckligt att kameran gör det jag ber den om utan att jag blir allt för besviken
Är det så dålig kvalitet på Nikon? ;-)
Vad gör du i omklädningsrummet?
Tacksamt nog finns det även mer intellektuell idrott än hockey!
...
"Poängen" var att slå hål på myten om att det inte är lönt att använda små bländare på högupplösta kameror. En användare som inte är intresserad av "varför" behöver inte heller förstå eller lyssna på den tekniska bakgrunden till varför det inte är så. Det länkades även till direkta bildjämförelser som demonstrerade vad som händer "i verkligheten" när man bländar ner förbi F/8.
Att blända ner till F/16 om du behöver (eller bara " vill") det är alltså bevisligen inte förstörande skadligt för din bild. Bilden blir skarpare i skärpeplanet om du håller dig till F/8-F/11, men effekten är inte jättestark. Behöver man skärpedjupet så fortsätt blända ner.
Jag tycker att vetskapen om detta ger möjlighet att ta fler bilder "som man vill ta dem", framför allt om man fotar makro/landskap/street. En användare som aldrig vridit ratten bort från läget "grön plupp/helautomatik" på kameran ser heller antagligen ingen skillnad, så i detta fall GÖR det heller ingen skillnad. Men det finns nog gott om fotografer det faktiskt gör skillnad för i sättet de hanterar sin kamera.