Annons

Canon EOS 7D

Då kontrar jag med, om samma enskild pixelstorlek används på en 24x36mm stor sensor så har vi snart 48 miljoner pixlars upplösning i nästa generations kameror.
Det du betyder hög upplösning, och om det är högisobilder så kan pixelantalet/ bilderna räknas ner till mindre storlek eller pixlarna pixelbinnas och vi får en kamera som vi kan använda till superupplösning vid bra ljusförhållande eller vid sämre ljus pixelbinnas till då lägre upplösning exv 12 miljoner pixlars upplösning, till detta kommer 300/2.8 is att fungera oavsett vilken upplösning jag väljer.
 
Senast ändrad:
Till det är det nog precis en 300/2,8 du behöver :). Jag har inte sett så många objektiv som ger bra kantskärpa på 5D MkII ens.
 
Ok har nu testat lite mer och har konstaterat att autofokusen i liveview har en del problem. är det någon som kan se samma problem med sina, eller har jag fått ett måndags ex ;)

EOS 7D + EF100/2.8 USM Macro
Läge AV med f2.8 innomhus med glödlampsbelysning

5 st olika test kördes med samma inställningar
Liveview fokus 0 ggr förstoring
Liveview fokus 5 ggr förstoring
Liveview fokus 10 ggr förstoring
Sökaren (dvs utan liveview)
Sökaren (dvs utan liveview) på en 400D

Bilderna tog mot en testskiva där fokuspunkten är helt lodrät och resten är i 45 graders lutning och graderad i mm.

Liveview fokus 0 ggr förstoring
Fokus ligger konstant på ca 1 cm bakfokus på mm markeringen

Liveview fokus 5 ggr förstoring
Ligger på ganska konstant på ca 1 cm bakfokus på mm markeringen med någon mindre variation

Liveview fokus 10 ggr förstoring
Här hamnar 6 av 10 blider med 1 cm bakfokus och 4 st med 1 cm framfokus

Sökaren (dvs utan liveview)
Fokus ligger konstant på ca 5mm frontfokus

Sökaren (dvs utan liveview) på en 400D
Fokus ligger konstant på ca 5 mm frontfokus

Troligtvis frontfokuserar mitt objektiv ca 5 mm då jag får det resultatet på flera andra kameror.

Jag skall försöka upprepa testen i dagsljus utomhus om jag hinner.

Jag lägger upp lite bilder senare.

Mvh Mattias
 
Ok har nu testat lite mer och har konstaterat att autofokusen i liveview har en del problem. är det någon som kan se samma problem med sina, eller har jag fått ett måndags ex ;)

Körde du med Live mode, Live mode med ansiktsigenkänning eller med Quick mode?
Live mode kan ju omöjligen vara lika bra som Quick mode. Och kör man Quick mode så är nästan stativ ett måste på korta avstånd.
Om man kör manuell fokus i LW 10x och det blir skarpt på skärmen måste sluteresultatet också vara skarpt.
 
Verkar som det är lika bra att vänta med inköp tills Canon får ordning på AF på 7D, den verkar ju lika värdelös som 1D MkIII var i början. Canon verkar ju inte kunna göra avancerade AF-system!
 
Körde du med Live mode, Live mode med ansiktsigenkänning eller med Quick mode?
Live mode kan ju omöjligen vara lika bra som Quick mode. Och kör man Quick mode så är nästan stativ ett måste på korta avstånd.
Om man kör manuell fokus i LW 10x och det blir skarpt på skärmen måste sluteresultatet också vara skarpt.

Sorry glömde ange det
Live mode och stativ och trådlös fjärrutlösare

Mvh Mattias
 
Ni kan ju kolla "Editman´s" inlägg en bit ner på sidan från hemmabio med länk till vad han skapat med en 7D...Sådant är kul att se !!.. Allt är inte bara pixlar och brus via titta på bilder på ett sätt man oftast aldrig ser bilderna på egentligen då dom är framkallade .. Om dom ens framkallas för dom flesta... Tror dom mestadelen ligger i små bilder på nån site eller liknande...

Därmed inte sagt att pixlar inte är "kul" att glo på.. Men ändå så finns där liite mer intresant än pixel för pixelgloende.. Såsom riktiga saker folk gör med sina kameror som helhet... Såsom "Editman´s" prestation i länken....

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=241608&st=180&start=180
 
Verkar som det är lika bra att vänta med inköp tills Canon får ordning på AF på 7D, den verkar ju lika värdelös som 1D MkIII var i början. Canon verkar ju inte kunna göra avancerade AF-system!

På en tiogradig skala:
0 - trasig
1 - åt rätt håll
2 - ganska skapligt
3 - fixfokusklass
4 - kreativt användbar
5 - bra, om man inte förstår bättre
6 - inte så illa
7 - helt klart ok
8 - man blir glad
9 - helt klart seriös
10 - outstanding and glorious

1D-klassen bör ligga på en 9+, 5D & 7D på 8-9, xxxD på 7-8. PS kameror på 5-7. För att nå till 10 så tror jag att man aldrig kan få ett resultat out-of-the box utan grejerna måste kalibreras ihop. Även om Canon har gjort en seriös satsning på 7D's AF så tror jag inte att deras mål var en tiopoängare.
Bara så att vi vet vad egentligen letar efter.

Nu ska i alla fall jag ut i höstsolen för några real life pictures. Om fokus kommer att sitta kommer jag inte att veta då det lika gärna kan bero på att löven svajar i vinden...
 
Verkar som det är lika bra att vänta med inköp tills Canon får ordning på AF på 7D, den verkar ju lika värdelös som 1D MkIII var i början. Canon verkar ju inte kunna göra avancerade AF-system!

Du ska nog ta många tester på nätet med en stor nypa salt för många verkar inta ha en susning om vad dom håller på med i sina "tester".

Det är ju så otroligt enkelt att testa och mikrojustera AF på en kamera med Liveview och "Ouickfocus", så enkelt att man kan göra det varje fototillfälle som kräver millimeterexakt skärpa.

Ställ kameran på stativ, välj ut utsnittet på motivet med LiveView, kör en "Quickfocus" och kolla hur skärpan ligger i förhållande till manuellt fokus med Liveview. Framför, bakom eller acceptabelt. Mikrojustera ev och gör ett prov till (kom bara ihåg "minor vairations" med AF) och kör din fotosession, på stativ eller handhållet, med en kamera som är mikrojusterad för det ljus och de avstånd som råder vid tillfället.

Alternativt om allt är helt åt skogen så skicka in kameran och objektiven för kontroll och ev "nollning"/justering, men de är nog lite sent att upptäcka de vid en fotosession.

Och en sak till. Granska generellt inte en bild från 7D i 100% på din datorskärm och speciellt inte i jämförelse med en 10-12 Mpix APS-C-kamera i 100%.
 
Det är ju så otroligt enkelt att testa och mikrojustera AF på en kamera med Liveview och "Ouickfocus", så enkelt att man kan göra det varje fototillfälle som kräver millimeterexakt skärpa.

Men om fokus skilljer på 2 cm mellan 2 bilder tagna efter varandra hjälper inte microjustering

Mvh Mattias
 
Men om fokus skilljer på 2 cm mellan 2 bilder tagna efter varandra hjälper inte microjustering

Mvh Mattias

Sätt kameran på stativet och välj ett motiv, behöver inte vara en testtavla. Slå på "One shot AF" med centrumpunkten och fokusera som vanligt. Slå på Liveview och kolla i 10x. Resultat? Fortsätt med att ha kameran i Liveview och fokusera manuellt i 10x. Ställ dej så du ser avståndsskalan på objektivet och gör en "Quickfocus". Rör sej avståndsskalan? Går ev fel att mikrojustera? Om inte skicka grejorna på kalibrering.

Ett tips är oxå att blåsa rent i spegelhuset där AF-sensorn ligger utifall det ligger nåt damm på den.
 
Glädjande nyhet iaf för mig.

Idag har jag kört min 24/1,4mk2 tilsammans med 7d Dvs 7d =38,4mm, på min ena 5dmk2 sitter 35/1,4 för en liten jämförelse skull.
Resultatet bla vad det gäller bla dynamiskt omfång som jag kan plocka ut från 7d och i 200iso i jämförelse med 5dmk2 är mycket bra.Använder camera raw,
Det finns antydan till bandning i 7d och låga nivåer, inget som skulle ses i en bild om man inte drog extremt i kurvor för att höja upp skuggorna.
Färginformationen är riktigt bra med tanke på 7d lilla sensor i skuggorna.
Skickar med en bild så den som är intresserad förstår var jag är inne och petar i.

7d till vänster
 

Bilagor

  • lågdager.jpg
    lågdager.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,020
På en tiogradig skala:
0 - trasig
1 - åt rätt håll
2 - ganska skapligt
3 - fixfokusklass
4 - kreativt användbar
5 - bra, om man inte förstår bättre
6 - inte så illa
7 - helt klart ok
8 - man blir glad
9 - helt klart seriös
10 - outstanding and glorious

Jag har den allra första EOS modellen (650) som köptes 1987 och funkar helt perfekt fortfarande. Jag bedömer AF på den till 6-7, minst och jag har på alla dessa år knappt ens funderat på om den skulle behöva vara ännu bättre. Iofs plåtar jag sällan sport så jag är inte helt bekant med problematiken i praktiken.
Att diskussionerna här ofta är hårklyverier är det minsta man kan säga...
 
Det är inte något fel på upplösningen heller i jämförelse, nu motsvarar 7d 38mm men ändå, 7d till vänster 5dmk2 till höger.
24/1,4 på 7d verkar vara en bra kombination även i jämförelse med 5dmk2 + 35/1.4
 

Bilagor

  • upplösning.jpg
    upplösning.jpg
    28.1 KB · Visningar: 1,003
ett annat utsnitt, 7d till vänster med 24/1,4mk2 =38mm
5dmk2 +35/1,4 till höger
 

Bilagor

  • uppkösning.jpg
    uppkösning.jpg
    29 KB · Visningar: 992
Jag har den allra första EOS modellen (650) som köptes 1987 och funkar helt perfekt fortfarande. Jag bedömer AF på den till 6-7, minst och jag har på alla dessa år knappt ens funderat på om den skulle behöva vara ännu bättre. Iofs plåtar jag sällan sport så jag är inte helt bekant med problematiken i praktiken.
Att diskussionerna här ofta är hårklyverier är det minsta man kan säga...

Det är det jag menar, jag äger själv en EOS 630 från 1990. :)
 
Jag har motionerat mig själv och kameran idag igen.
Den här gången satte jag 100 2,8 macro på den för att se hur den kombinationen funkade. Den visade sig mycket kompetent både som macro och för annat, riktigt ksarpa bilder med inponerande detaljupplösning.
Hittade inga fåglar att fota i flykten men en plåtfågel får illustrera detaljupplösning idag.

Hel bild och utsnitt av bild, jpeg direkt ur kameran...
 

Bilagor

  • plan_liten.jpg
    plan_liten.jpg
    2.9 KB · Visningar: 894
  • plan_vinge.jpg
    plan_vinge.jpg
    8.3 KB · Visningar: 897
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.